Miehet painavat töitä niska limassa – naiset eivät
Eli se naisen palkkaeuro onkin 102 senttiä, jos miehen euro on 100 senttiä.
Miehet tekevät selvästi enemmän töitä kuin naiset – vuodessa jopa 30 prosenttia naisia enemmän. Tällä raadannallaan miehet pitävät pystyssä hyvinvointiyhteiskunnan, väittää asiantuntija. Hänen mukaansa naisen euro ei olekaan 80 senttiä, vaan euron verran, kun työtuntien määrä otetaan vertailussa huomioon. Lääkkeeksi hän vaatii joko naisten työtuntien lisäämistä tai palkankorotuksia miehille.
Emeritustutkija Pauli Sumanen vaatii miehille suunnattuja palkankorotuksia, jos tasa-arvo on tavoite tässä yhteiskunnassa. Hänen vaatimuksensa perustuu vuoden aikana tehtyihin todellisiin työtunteihin.
Sumasen mukaan julkisessa keskustelussa sotketaan käsitteet ansiotaso ja palkkataso. Miesten ansiotaso on korkeampi kuin naisten, mutta se johtuu siitä, että miehet tekevät selvästi enemmän työtunteja kuin naiset.
– Suomessa 999,999 promillea ihmisistä ei ymmärrä, että ansiotasolla ja palkkatasolla olisi mitään eroa. Kun Tilastokeskus sanoo, että naisen ansiot ovat 81 prosenttia miehen ansioista, sen pitäisi sanoa, ettei kuukausipalkkaisten miesten ja naisten eripituista työaikaa ole silloin huomioitu, Sumanen sanoo Taloussanomien haastattelussa.
– Jos se sanoisi, jokuhan voisi kysyä, mitä se palkkaero olisi, jos se huomioitaisiin. Tuon työaikaeron olemassaolon he ilmoittavat kyllä kaikissa muissa julkaisuissaan.
Sen sijaan, että naisen euro olisi 80 senttiä, se on Sumasen laskelmien mukaan 102 senttiä, kun kyse on nettoeurosta ja mukaan lasketaan ylityöt. Ilman ylitöitä naisen nettoeuro on keskituntipalkassa 104 senttiä. Naisen bruttoeuro ylityöt mukaan lukien on kuitenkin 94 senttiä.
Sumanen kirjoitti myös asiasta viikonvaihteessa Helsingin Sanomien Sunnuntaidebatissa.
– Elämme yhä mieselättäjäyhteiskunnassa, hän kirjoitti ja sanoi, että hyvinvointiyhteiskuntamme romahtaisi, jos miehet eivät tekisi niin paljon töitä.
Kotityöt eivät selitä eroa
Naisen euro on 80 senttiä -myytin lisäksi Sumanen haluaa särkeä myytin kotitöiden raskauttamista naisista. Miehet tekevät enemmän työntunteja siinäkin tapauksessa, että mukaan lasketaan kotityöt.
Hän viittaa sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiin.
– Parisuhteessa elävä mies tekee viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin naispuolinen kumppaninsa.
Sumanen myöntää, että se ei ole toki koko totuus.
– Muuten naiset tekevät Suomessa yli tunnin viikossa enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin miehet, mutta ketä kiinnostaa oikeasti, tiskaako vanhapoika Vantaalta enemmän vai vähemmän kuin ikäneito Ikaalisista. Jos puhutaan perheiden työnjaosta, pitää käyttää parisuhteessa asuvien tilastotietoja vertailussa.
"Nyt tarvitaan miespalkkaerä"
Tasa-arvon nimissä Sumanen korottaisi seuraavalla palkkakierroksella miesten palkkoja.
– Jos tähän asti on puhuttu naispalkkaerästä, kun on luultu, että naisilla on huonompi palkkataso, niin ei tasa-arvotyötä sovi jättää kesken, jos osoitetaan että miehillä on huonompi palkkataso, eli on alettava työstää miespalkkaeriä.
Sumasen vaatimuksena ei ole keventää miesten verotaakkaa laskemalla miesten veroprosenttia.
– Siihenhän hyvinvointiyhteiskunta viimeistään sortuisi. Kun naiset tekevät yhtä paljon työtä kuin miehet, niin veroprosentti tasoittuu ihan itsestään.
"Naisten maksettava enemmän sairastamisesta ja eläkkeistä"
Palkkojen jälkeen Sumanen kävisi kiinni sairaus- ja eläkevakuutuksiin. Hän viittaa Stakesin julkaisemaan selvitykseen, jonka mukaan naiset maksavat sairausvakuutuksen tuloista 45 prosenttia, mutta naisten osuus julkisen terveydenhuollon ja vanhustenhuollon menoista on 59 prosenttia. Eli miehet joutuvat maksumiehiksi.
Kommentit (47)
sehän on geneettinen juttu, että miehiä laiskottaa. Globaali ilmiö, että nainen tekee kaiken. Mies osaa kyllä luulla liikoja itsestään ja kehua itseään.
olen sitä mieltä, että naiset avittavat miehiään keskittymään työhönsä. SIIS naiset hoitavat lapset ja oman työnsä sekä kotutyöt! Helppohan ukkojen on keskittyä uraansa kun ei tartte miettiä Villen korvatulehdusta eikä Lissun hämmäslääkäriin menoa tai Kallen pianon open vaihtoa!!
vaan onneksi he voivat tulla rentoutumaan kotiin ja kuuntelemaan sitä nalkutusta kun hje eivät koskaan osallistu Villen korvatulehduksen pohdintaan eikä vie ikinä Liussua hammaslääkäriin tai vaihda Kallen pianonopea, kun se soittaa niin huonosti kaiket päivät.
Huvittavaa tuo puhe elinajasta. Siis naisille vielä pienemmät palkat kuin nykyisin, kun paskiaiset ilkiävät elää pitempään kuin miehet. Tai voisiko yli 80v naisilta lopettaa eläkkeenmaksun?
ne ylijäämät kun vaan käytetään naisten eläkkeisiin. Vai mihin kuvittelit sen miesten eläkekertymän katoavan kun ne kuolee?
Tommosella laskurilla feministit tekee tilastoharhoja. Sitten sitä syötetään kovalla paineella joka mediaan ja kansa uskoo 80 senttiin.
Muutaman työvuoden jälkeen voit siirtyä vertailukohteena töihin insinööriksi toimistoon jossa pidetään tiukasti kiinni lakisääteisistä ruoka- ja kahvitauoista ja surffataan vähintään 2 tuntia työajasta netissä. Voit toki tehdä vastaavan vertailun MELKEIN MILLÄ TAHANSA mies/naisvaltaisella alalla. terveisin nainen jolla on sekä insinöörin että sairaanhoitajan työkokemus ja koulutus (AMK), nykyisin siistissä sisätyössä
Monet naiset tekee palkatta ylitöitä. Esim. teen lyhennettyä työviikkoa ja minulle kertyy jatkuvasti koulutuksista ja kaikesta liibalaabasta ylitöitä, silti päivät niin tiukkoja ettei pääse koskaan lähtemään aikaisemmin tai hyödyntämään ylitöitään. Niin ja ylityökorvauksia ei saa. Eli teen ilmaista työtä "firmalle" jatkuvasti. Niin ja olen kunnalla töissä matalapalkka alalla.
tuttuja ja sukulaisia, niin kyllä ihan omin havainnoin voin vahvistaa tuon, että useammissa tapauksissa se on se mies, joka toimii enemmän elättäjänä ja tekee pidempää päivää ja jonka työt menevät edelle ja äidit viihtyvät enemmän kotona lasten ollessa pieniä ja esim. sairaustapauksissa.
Eli varmasti naisten työaika jää pienemmäksi.
Kummallista, jos tätä ei voida myöntää.
Monet naiset tekee palkatta ylitöitä.
Tero
tuttuja ja sukulaisia, niin kyllä ihan omin havainnoin voin vahvistaa tuon, että useammissa tapauksissa se on se mies, joka toimii enemmän elättäjänä ja tekee pidempää päivää ja jonka työt menevät edelle ja äidit viihtyvät enemmän kotona lasten ollessa pieniä ja esim. sairaustapauksissa. Eli varmasti naisten työaika jää pienemmäksi. Kummallista, jos tätä ei voida myöntää.
ja lisäksi ihmettelen tätä kotityön osuutta. Siis että vietetään kotona aikaa lasten kanssa ja hoidetaan kotitöitä. Me työssäkäyvät kutsumme sitä VAPAA-AJAKSI.
Muutaman työvuoden jälkeen voit siirtyä vertailukohteena töihin insinööriksi toimistoon jossa pidetään tiukasti kiinni lakisääteisistä ruoka- ja kahvitauoista ja surffataan vähintään 2 tuntia työajasta netissä. Voit toki tehdä vastaavan vertailun MELKEIN MILLÄ TAHANSA mies/naisvaltaisella alalla. terveisin nainen jolla on sekä insinöörin että sairaanhoitajan työkokemus ja koulutus (AMK), nykyisin siistissä sisätyössä
Teetkö nykyään insinöörin hommia? Oliko vaikea vaihtaa alaa? Itse sitä harkitsen ja myös hoitoalalla.
Niin ja mies töissä it-alalla jossa vain vähän naisia työpaikalla. Mies tekee pitkää päivää monesti ja olen kysynyt tekeekö nämä "nuoret" naiset samalla tavalla illalla ylitöitä niin ei tee kuulemma vaan lähtevät ajoissa kotiin.
isokokoisten dementoituneiden vanhusäijien kopeloitavaksi ja vaipanvaihtajaksi, siistiä ja helppoa sisätyötä josta maksetaan aivan tolkuttomasti. Joskus tulee jopa lyöntejä ja puremia, mutta mitä siitä, niitä tulee varmaan myös datanominörteille siisteissä toimistoissaan.
Teetkö nykyään insinöörin hommia? Oliko vaikea vaihtaa alaa? Itse sitä harkitsen ja myös hoitoalalla.
Niin ja mies töissä it-alalla jossa vain vähän naisia työpaikalla. Mies tekee pitkää päivää monesti ja olen kysynyt tekeekö nämä "nuoret" naiset samalla tavalla illalla ylitöitä niin ei tee kuulemma vaan lähtevät ajoissa kotiin.
Alanvaihto vaati kokonaan uuden koulutuksen, mutta yleisiä kursseja luettiin hyväksi. On aivan uskomaton tunne viettää TUNNIN LOUNASTAUKOJA ja puolen tunnin kahvitaukoja! Jätkät surffaa netissä työajallaan ja isukit jää "ylitöihin" jos muksut on kotona oksennustaudissa. Suosittelen ehdottomasti vaihtamista "miesten elämään" jos vain pää kestää muutaman vuoden lisäopinnot ja matematiikka sujuu.
Kotiäidit ovat kotona, joten mies raataa töissä ja tienaa rahaa. Kotiäidit ovat mestareita nostamaan omaa työtään niin rankaksi. Siis sitä smaa kotityötä, jonka jokainen muu ihminen tekee omalla vapaa-ajallaan töistä tultuaan.
Alanvaihto vaati kokonaan uuden koulutuksen, mutta yleisiä kursseja luettiin hyväksi. On aivan uskomaton tunne viettää TUNNIN LOUNASTAUKOJA ja puolen tunnin kahvitaukoja! Jätkät surffaa netissä työajallaan ja isukit jää "ylitöihin" jos muksut on kotona oksennustaudissa. Suosittelen ehdottomasti vaihtamista "miesten elämään" jos vain pää kestää muutaman vuoden lisäopinnot ja matematiikka sujuu.
Ono vaikea päästä sisään? Entä saako naiset helposti töitä insinööreinä? vähätelläänkö teillä tai kiusataanko naisia?
Mitenköhän opiskelut vaan sujuu kouluikäisten lasten kanssa ja meillä vielä omakotitalo ja asuntolainaakin.
Onko pääsykokeet opiskeluun? Matikassa olen pesrutasoa en hyvä enkä huono. Lyhyt matikka lukiossa ja taisi olla 8
ajattelin samoin. t. tilastotieteeseen perehtynyt.
p.s. tuo emeritusproffa on kirjoittanut tuosta HS:ssa pari vuotta sitten, hänelle vastasi moni asiantuntija ja kaikki olivat eri mieltä hänen johtopäätöksistään.
nimimerkkiä en muista, joten en pysty antamaan lainauksesta kunniaa. Olisko ollu joku IS tai IL palsta.
"Eräs keino luoda feministinen tilastoharha:
Oletetaan, että on 20 ihmistä työssä samalla alalla. 10 miestä ja 10 naista.
Kaikki 10 naista saavat samaa palkkaa, 2000 euroa kuussa. Keskipalkan laskemisen jälkeen ‘naisen palkka’ on siis 2000 euroa kuussa.
Miehistä 9 saa palkkaa 1800 euroa kuussa, mutta yksi, johtaja omasta draivistaan, saa palkkaa 5000 euroa kuussa. Keskipalkan laskemisen jälkeen ‘miehen palkka’ on siis 2120 euroa kuussa.
Miehet siis saavat keskimäärin 120 euroa kuussa enemmän palkkaa, joten epätasa-arvo varjostaa sovinistista työpaikkaa… vai mitä?"
Laasaslaisen vinkujan omat harhaiset kuvitelmat todesta?
Ihan oikeasti? Tuo nyt on paskin mahdollinen esimerkki ja vainoharha mitä oon hyvin pitkään aikaan lukenut.
Onko ihmiset todella näin yksinkertaisia?
Kutsutaanko lastenhoitajien työtä päiväkodissa vapaa-ajaksi? Kotiäidit ovat kotona pikkulasten hoitamista varten.
Tutkimuksissakaan kotitöiden osuutta ja lastenhoitoa ei katsota vapaa-ajaksi. Monilla miehillä on harha, että ne eivät ole mitään työtä, kun eivät ole niitä tehneet. Sohvalta katsottuna voi näyttää hyvinkin helpolta.
Hyvä huomio tuo tunnin lounastauot, puolen tunnin kahvitauot ja netissä surffailu, noihin ei naisvaltaisilla aloilla yleensä ole aikaa eikä mahdollisuutta.
Laasaslaisen heimon kuolinkouristuksia nämä todellisuudesta irtaantuneet tutkimukset. Katsokaa ympärillenne ja huomatkaa, ketkä enimmäkseen yhä pyörittävät kotiarjen sen ohessa, että itse tekevät ansiotyötä (lukuun ottamatta sitä lyhyttä aikaa elämästä, kun lapset ovat pieniä). Naiset.
Naiset mahdollistavat sen, että miehet voivat tehdä pitkää päivää töissä ja sitten on kiva tulla kotiin kuin hotelliin lepäämään. Erittäin moni nainen vaihtaisi miehen kanssa paikkaa tässä. On kivempi olla hyvällä palkalla töissä kuin raataa ensin oma työpäivä ja sitten toinen kotona. En tunne yhtäkään perhettä, jossa mies tekisi enemmän töitä kuin nainen. Mistähän ajasta naiset sitten vielä lisäisivät sitä työntekoaan, nukkuma-ajastako? Tutkimusten mukaan jo pojilla on enemmän vapaa-aikaa kuin tytöillä ja miehillä enemmän kuin naisilla. Jos kaikkien muiden tutkimusten mukaan naiset tekevät enemmän kuin miehet, niin yksi muun tuloksen saava tutkimus ei todellista totuutta muuksi muuta.
naiset alistuvat moiseen? Kotityöt on jaettava, se on selvä. Äidit päästävät poikansa liian helpolla jos näillä on vapaata enemmän.
Naiset mahdollistavat sen, että miehet voivat tehdä pitkää päivää töissä ja sitten on kiva tulla kotiin kuin hotelliin lepäämään. Erittäin moni nainen vaihtaisi miehen kanssa paikkaa tässä. On kivempi olla hyvällä palkalla töissä kuin raataa ensin oma työpäivä ja sitten toinen kotona. En tunne yhtäkään perhettä, jossa mies tekisi enemmän töitä kuin nainen. Mistähän ajasta naiset sitten vielä lisäisivät sitä työntekoaan, nukkuma-ajastako? Tutkimusten mukaan jo pojilla on enemmän vapaa-aikaa kuin tytöillä ja miehillä enemmän kuin naisilla. Jos kaikkien muiden tutkimusten mukaan naiset tekevät enemmän kuin miehet, niin yksi muun tuloksen saava tutkimus ei todellista totuutta muuksi muuta.
ja tekijöistä. Se on ainakin totuus, että tutkimuksen tulokset ovat tilaajansa näköisiä.
Feministit suoltaa jossain naistutkimuksen teekahviossa miesvastaisia tilastoja, ja jos joku puolueeton tutkimus saa eri tuloksen, se lytätään nopeasti suuremman rahan voimalla.
Ei se että joku yleinen harhaluulo on vallalla, muuta sen yhden tutkimuksen todistusvoimaa.
Mä voin rehellisesti myöntää, että meillä on näin: mies tekee pidempää työviikkoa kuin minä. Tosin miehen bruttopalkkakin on 1500€ enemmän kuin minulla, mutta hänellä on isompi vastuu ja pidemmät päivät.
Meillä ei ole lapsia, mutta ollaan keskenämme sovittu, että se kumpi on enemmän kotona, tekee enemmän kotitöitä. Yleensä se olen minä. Tänä aamuna tiskasin ennen töihinlähtöä ja nyt töistä tullessani ulkoilutin koiran ja pistin pyykit pyörimään. Mieluusti mä näitä kevyitä pikkuhommia teen ja surffailen netissä. Ei ole yhtään raskasta. En valita muusta kuin korkeintaan siitä, jos yhteinen aika miehen kanssa jää töiden vuoksi vähiin.
Laasaslaisen vinkujan omat harhaiset kuvitelmat todesta?
Ihan oikeasti? Tuo nyt on paskin mahdollinen esimerkki ja vainoharha mitä oon hyvin pitkään aikaan lukenut.
Onko ihmiset todella näin yksinkertaisia?