Lasten lelupäivä kiellettiin epätasa-arvon vuoksi
Lapsen päiväkodissa on nyt kielletty säännöllinen lelupäivä. Eli lapset eivät voi tuoda säännöllisesti kerran viikossa omaa lelua päiväkotiin enää. Syynä on se, että jotkut vanhemmat ovat valittaneet, että lasten kesken syntyy kilpailua leluista, toisilla on muotileluja, joita toisetkin sitten kotona kinuavat eivätkä voi saada. Toiset lapset rehvastelevat leluillaan jne.
Musta kyllä tuntuu varsin erikoiselta ratkaisulta. Tokihan se on ikävää, että lapsi alkaa kotona kinuamaan kalliita leluja, joita en voi hänelle ostaa. Mutta eikö lapsen olisi tärkeää oppia, että jollakin on aina jotain, mitä itsekin saattaa haluta. Mutta mikä tärkeintä - kaikkea ei voi saada! Pitää oppia tulemaan kateuden kanssa toimeen ja esimerkiksi säästämään jonkun kalliin lelun ostamista varten.
Mitä olette mieltä päiväkodin ratkaisusta?
Kommentit (100)
Täällä on välillä teemapäiviä, jolloin täytyy tuoda esim. punainen lelu tai talvinen lelu yms. ja joskus taas voi viedä minkä lelun tahansa. Siinä on sitten aina muistaminen että millainen lelu nyt pitääkään viedä. Jos lelupäivä on oltava, niin silloin täytyy saada tuoda mitä haluaa. Mieluummin peruttais koko päivä.
kumisammakon sinne eikä sitä kukaan kiusannut :)
Mun omat on aina vieneet jotain tosi outoja virityksiä, siis tyyliin uimalasit tai joku itse tehty askartelu. Joskus sitten joku pikkuauto tai petsari.
Meillä on niin että omalla lelulla saa leikkiä, mutta osa pitää ihan lokerossakin. Ei siis mitään, että aamipiirissä jokainen vertailee lelujansa.
että lelupäivään tuodaan leluja, joilla kaikki saavat leikkiä eli älä tuo lelua sinne pk:iin brassaillaksesi muille vaan tuo se jakoon iloksi kaikille. Eiköhän se karsisi eliittilelut ja opettaisi omasta jakamista ja toisi iloa kaikille. Sinä aamuna esim vain kaverilelut käytössä eikä pk:n omia niin ei mee sekaisinkaa.
Mua henkilökohtaisesti ärsytti silloin kun lapseni vielä olivat päiväkodissa tämä lelupäivä homma.
Joo on ihan okei just kerran pari kuussa mutta joka viikko se rassaa...
Meidän lapset tietenkin tahtoi viedä sen lempi lelunsa sinne päiväkotiin ja kas kummaa kun menit hakemaan lasta päiväkodista niin parhaimmillaan sen lelun sai kerätä sieltä lattioilta kolmenakin kappaleena kun joku penska sen oli sinne kateuksissan paloitellut.
Tosi jees kiva juttu varsinkin silloin kun asiasta sanot henkökunnalle joka toteaa että jokainen tuo lelunsa omalla vastuulla päiväkotiin ja ei voi mitään että ryhmän jani-petteri sen nyt meni sitten rikkomaan.
Tai toinen vaihtoehto tälle oli se että lelut vain katosivat useaksi viikoksi ja ilmestyivät sitten yht äkkiä lapsen vaatelokeroon kun tarpeeksi kauan olit kadonneesta lelusta paasannut muidenkin vanhempien kuullen.
Eli kun lelupäivä on harvemmin se on lapsille isompi juttu ja silloin omista ja muidenkin leluista pidetään parempaa huolta kun silloin kun se on joka perjantainen juttu
Mutta leluja saa viedä vaikka joka päivä. Ja kas, ongelmaa ei ole. Lapset vie milloin mitäkin. Aluksi nykyinen eskarilainen ei edes leikkinyt leluillaan pk:ssa. Tärkeintä oli valita jotain (ihmeellistä) mukaan ja säilöä sitä sitten lokerossa. Nykyään kuskaa kassillista pikkuautoja. Olen varmistanut hoitajilta että se on ok. Ennen annoin viedä vain yhden lelun. Mutta kuulemma pikkuautoja pitää olla paljon että saa kunnon kisat aikaiseksi.
Ja kaikki leikkii näillä autoilla.
Meillä on ollut lapsia päivähoidossa jo seitsemän vuotta. Lelupäiväkäytäntö aina sama. Eikä koskaan ole tullut edes keskustelua että pitäisi saada samaa kuin jollakulla. Enkä ole kuullut yhdenkään vanhemman valittavan vanhempainillassa asiasta. Se taas on eri juttu, minkälaiseen keskusteluun ajauduttiin muutama vuosi sitten aiheesta "saako synttäreille viedä jotain tarjottavaa". Se oli ihan naurettava keskustelu. "Kun meidän nico-petteri pahoittaa mielen, kun siskonsa jennica-yasminan ryhmässä on ollut synttäritarjoilua ja sitten np vinkuu kaupassa ja jy aloittaa vinkumisen ku np saa jotain. Kamalaa." Voi kiesus!
Ei meillä tuollaista ole. Yksikin poika toi viikosta toiseen pahvimukin, jossa oli jäätelötikku..oli its etehnyt avaruusaluksen:)
Kaikilla pitää olla niin samanverran. Voi jeesus, ei aikuisenakaan elämä mene niin! Meillä poika usein haluaa viedä jonkun käpäsen pienen lelun, vaikka kotona olis mitä tahansa hienompiakin. Aina on olemassa ihmisiä, joilla on enemmän kuin sulla ja siihen on totuttava jo lapsena.
Olen ostanut kirppikseltä kaikenlaista roinaa, sillä kertakäyttö päiväkodissa on sama kuin rikkominen. Ei sinne kannata viedä mitään kunnollista ja omaa tuhottavaksi.
Meillä ei ole ikinä ollut ongelmaa lelupäivän kanssa mutta eipä tyttö ole kyllä sinne mitään koskaan vienytkään "brassaillakseen" leluillaan. On ollut ihan itsellekin silmät avaavaa huomata, että se kulahtanut, likainen vanha pieni muovinukke on tytölle paljon tärkeämpi kuin ne viimeisin ja upein Barbie tms.
Kaikissa päiväkodeissa voitaisiin toimia samoin.
Meillä on vain yksi lapsi ja tällä lapsella kutakuinkin kaikki lelut mitä on halunnut (älkääkä meitä vanhempia siitä syyttäkö, katse kummeihin ja isovanhempiin).
Silti olen myös sitä mieltä että lelupäivä on ihan hanurista.
Ja kyllä se eriarvoistaa. Sanokoon av-raati ihan mitä tahansa.
Itse epäilen että se on kunnan/kaupungin itse "määräämä" jotta ei tarvi hankkia niin paljon hilavitkuttimia kun lapset tuovat omansa.
se on pk:n syy, jos annat lapsesi viedä sen lempilelunsa sinne vaikka nimenomaisesti on sanottu, että vastuu on sitten ihan oma? Ja varsinkin, jos noin käy kerta toisensa jälkeen? Hohhoijaa...
Mua henkilökohtaisesti ärsytti silloin kun lapseni vielä olivat päiväkodissa tämä lelupäivä homma.
Joo on ihan okei just kerran pari kuussa mutta joka viikko se rassaa...
Meidän lapset tietenkin tahtoi viedä sen lempi lelunsa sinne päiväkotiin ja kas kummaa kun menit hakemaan lasta päiväkodista niin parhaimmillaan sen lelun sai kerätä sieltä lattioilta kolmenakin kappaleena kun joku penska sen oli sinne kateuksissan paloitellut.
Tosi jees kiva juttu varsinkin silloin kun asiasta sanot henkökunnalle joka toteaa että jokainen tuo lelunsa omalla vastuulla päiväkotiin ja ei voi mitään että ryhmän jani-petteri sen nyt meni sitten rikkomaan.
Tai toinen vaihtoehto tälle oli se että lelut vain katosivat useaksi viikoksi ja ilmestyivät sitten yht äkkiä lapsen vaatelokeroon kun tarpeeksi kauan olit kadonneesta lelusta paasannut muidenkin vanhempien kuullen.Eli kun lelupäivä on harvemmin se on lapsille isompi juttu ja silloin omista ja muidenkin leluista pidetään parempaa huolta kun silloin kun se on joka perjantainen juttu
"ei lapset tartte leluja/rahaa/matkoja/yms" riittää kun on kiva persaukinen perhe, joilla niin hirrrrrveen hauskaa kun leikitään niillä käpylehmillä ja kuljetaan kirpparivaatteissa, että äiti saa tehdä ne 3,4,5,8,10 lasta kun se niin haluaa, vaikkei siihen todellakaan olisi varaa..
Niin sitten muilta kielletään lelupäivä. Voi perse sanon minä!!Minä olen tehnyt ne viisi ja aina on löytynyt lelu lelupäivään, fillarit, luistimet, sukset, lumilaudat, kitarat, harrastukset ja muutama ulkomaanmatkakin. Etuna tässä on se, että kuopuksella on esimerkiksi 30 barbia, kolmelta isosiskolta jääneitä, lisäksi kaikki kirjat, muut lelut, roolivaatteet, vaatteet ylipäänsä. Puute ja kurjuus esiintyy vain teinin puheissa, hän ei oikein havaitse mitä kaikkea omistaa :)
sinulla siis näköjään on ollut varaa tehdä ne 5 lasta. :)
synttäreiden juhliminenkin? Näin kai jossain päin samoilla perusteilla kuin lelupäiväkin on kielletty.
Koskahan mennään tasa-arvon nimissä "koulupukuihin"? Kyllähän kaikilla pitää olla samanlaiset ulkohaalarit, kengät, kurapuvut jne.
Meillä tarhassa on lelupäivä joka päivä, jos niin haluaa. Toki joskus lapsi sanoo että mäkin haluun sellaisen lelun, mutta aina sanon että ei aina kaikkea saa tai olisipa tylsää jos kaikilla olisi samanlaiset lelut tai voi toivoa synttäri-/joululahjaksi.
Eikä meillä tarhassa leluja rikota tai ne katoa. Juuri yksi päivä sanoivat että pienemmätkin (3v->)antavat pienten legojen olla rauhassa.
Sen lisäksi että lelupäivät aiheuttavat turhaa vertailua ja materialististen asioiden korostamista, niin myös on inhottavaa ajatella, että lelujen mukana kulkeutuu päiväkoteihin kaikkia pöpöjä, kihomadoista alkaen.
Meillä myös lelupäivä joka päivä. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmaan. Monet antavat mielellään leikkiä leluillaan.
"ei lapset tartte leluja/rahaa/matkoja/yms" riittää kun on kiva persaukinen perhe, joilla niin hirrrrrveen hauskaa kun leikitään niillä käpylehmillä ja kuljetaan kirpparivaatteissa, että äiti saa tehdä ne 3,4,5,8,10 lasta kun se niin haluaa, vaikkei siihen todellakaan olisi varaa..
Niin sitten muilta kielletään lelupäivä. Voi perse sanon minä!!Minä olen tehnyt ne viisi ja aina on löytynyt lelu lelupäivään, fillarit, luistimet, sukset, lumilaudat, kitarat, harrastukset ja muutama ulkomaanmatkakin. Etuna tässä on se, että kuopuksella on esimerkiksi 30 barbia, kolmelta isosiskolta jääneitä, lisäksi kaikki kirjat, muut lelut, roolivaatteet, vaatteet ylipäänsä. Puute ja kurjuus esiintyy vain teinin puheissa, hän ei oikein havaitse mitä kaikkea omistaa :)
sinulla siis näköjään on ollut varaa tehdä ne 5 lasta. :)
kaupan kalleinta lelua,varakkuus ei aina kulje muodikkuuden rinnalla.
valitettavasti usein juuri ne, joilla on ne parhaimmat lelut, haukkuvat muiden leluja ja kehuskelevat omillaan.
Kyse ei ole mielestäni siitä, että lapsen pitäisi kestää ettei kaikkea voi saada (näinhän asia on), mutta lelupäivissä usein korostuu juuri se perheiden erilaiset tilanteet: yksi tuo joka viikko erilaisen hienon suosikkilelun ja esittelee sitä kaikille, usein vielä kommentoi väheksyvästi muiden leluja - toisen perheellä ei koskaan ole varaa moiseen.
Silloin kun olin itse päiväkodissa hoidossa 80-luvun puolessavälissä meillä ei ollut mitään lelupäiviä. Omia leluja sai tuoda mutta rikkimenemisen/katoamisen vastuu oli itsellä ja aika harva leluja kotoaan raahasi.
Synttärit hoidettiin siten että koko tarha kerääntyi laulamaan sankarille ja sai valita yhden pienen lelun tms. ja kakkuna oli tarhantätien askartelema sama iänikuinen pahvitäytekakku jota käytettiin AINA!!! :D
Eikä tuollainen kisailu leluista ole tullut ongelmaksi. Kaikilla on aina joskus jokin uusi lelu jonka haluavat näyttää kavereillekin. Meillä on kulkeneet sinne kasa Bakuganeja jo monta viikkoa, koska pojat leikkii niillä keskenään.