Miten itse kukaisellakin oireillut Endometrioosi?
Mulla kohtu aristaa sisätutkimuksessa, ultraäänessä ei näy mitään. Mulla ei ole mitään pahoja kuukautiskipuja, vaan alavatsa on kipeä aina muulloin paitsi kuukautisten aikaan. Lääkäri ei ollut oikein varma voiko mulla nyt olla endometrioosi vai ei. Pillereitä en mielelläni kokeilisi, sillä ne aiheuttavat mulle mielialanvaihteluja. Tulehdukset ja s-p taudit poissuljettu. Papassa vähän muutosta, mutta ei kuulemma selitä vatsakipuja. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Olisin superkiitollinen etenkin endokokemuksista.
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2015 klo 22:16"]
Minulla taas endon oireet ihan erilaiset kuin teillä muilla. Olen syönyt jo monta vuotta pillereitä (meliane) kun erään kerran menkkojen viimeisinä päivinä vuoto yltyi ihan mahdottomaksi. En päässyt kotoa poistumaan kun vuoto tuli rykäyksinä ja sitä tuli PALJON! Ramppasin päivystyksessä eikä lääkärit osanneet sanoa mistä johtuu, sillä kipuja minulla ei ollut lainkaan. Viikon päästä tästä vuodon alkamisesta menin yksityiselle gynelle, joka heti löysi endon kohdun takaseinästä. Sen jälkeen olen syönyt pillereitä putkeen ja pidän tauon n. kerran kaksi vuodessa. Tällä konstilla olen saanut tuon oireen katoamaan, enkä kyllä ikinä uskalla lopettaa pillereiden käyttöä. Mitään kipuja minulla ei varsinaisesti ole ollut, mitä nyt tavallisia menkkakipuja muutama eka päivä menkkojen alkamisesta.
[/quote]
Adenomyoosia kohdun takaseinässä?
Mun käsittääkseni verikysta munasarjassa, joka on siis täynnä verta ja sen virallinen nimi on hemarroginen kysta ei liity endometrioosiin mitenkään... Multa puhkes sellanen ja vuoti vatsaonteloon ja ei tehty mitään ku parani ja kutistui todella nopeesti itsestään. Kivut olivat kyllä helvetilliset...
Mullakin alavatsa kipeä jatkuvasti, helvetilliset kuukautiskivut ja tärinäkivut! Ultrassa ei löydetty mitään eikä laparoskopiaan olla vielä lähetetty. Myös virtsaamis ja ulostamisvaikeuksia melkein päivittäin!
Lääkärit eivät vain suostu lähettämään lapaan!
Mulla ultrat ollut puhtaat jo muutaman vuoden ajan kun endoa on epäilty. Ei siis mitään näkyvää, mutta sisätutkimuksessa oikealla puolen aristaa. Oireita onkin vaikka millä mitalla ja samoten useita yhistelmäehkäsykeinoja kokeiltu ja taas uus kokeiluun.
Oireet alkaa pari päivää ennen menkkoja ja kestää sitten menkkojen ajan
- hartiapistos oikeaan hartiaan
- ulostamiskivut
- 2 pv ennen vuotoa alkavat maha- ja selkäkivut
- yhdyntäkivut
- turvotukset...
Ye-pillereistä olen syönyt Yasminia, Harmonettia ja nyt alkaa Marveloneilla kokeilu, josko kiputilannetta sais hallintaan. Myös Nuvaring ollut monta vuotta käytössä, mutta se alkoi sitten aiheuttaa tulehduksia emättimeen. Yasminit ja Harmonetit aiheutti hirveitä mielialamuutoksia, itketti koko ajan, raivonpuuskia tuli ihan puun takaa ja ruokahalu nousi niin että oksat pois.
Nyt kokeillaan Marveloneja ja seuraavaksi ois sitten näillä näkymin hormonikierukan laitto jos nuokaan napit ei sovi. Vituttaahan tämmönen.
Minulla kivut jatkuvat ihmeellisesti menkkojen jälkeen useita päiviä ja sit lakkaa yhtäkkiä ja seuraavassa kierrossa sama homma. Voiko endo kipu olla tuollaista menkkojen jälkeen pitkittyvää kipua ???? Kipu säteilee nivustaipeeseen ja peräsuoleen, sekä oikealle puolen vatsaa pistävänä ??
Ihan kuin olisin itse kirjoittanut (19)!
Minullakin kivut jatkuvat jopa viikon kuukautisten jälkeen.
Nivustaivetta, peräsuolta, mutta usein enemmän vasemmalla puolella.
Kipulääkkeet auttavat huonosti.
Olen arvellut, että olisi endometrioosikudosta ja kiinnikeitä kohdun takana,
yhteydessä peräsuoleen. Huoh :o(
Hiukan auttoi, kun tuli uusi pillerikokeilu.
Mikä on hartiapistos? Googlesta ei oikein selvinnyt.
mulla alapään kipua ja runsaat kuukautiset sekä valkovuotoa ja lisäksi vielä paineen tunnetta kun menen seläläni tai kävelen pitkään tai ole tärinässä vaikka on kierukka mitä teen tuolle asialle
Täällä myös yksi kipuilija. Viikkoa ennen kun epäsäännöllisen niukat menkat alkaa, niin alaselkä on kipeä, munasrjat on kipeänä. Kipu säteilee kylkiin, reisiin ja alapäähän ulkopuolelle. Ulostaminen on vaikeaa. Taidanpa alkaa varailemaan aikaa lääkäriin. Enpä vaan tiedä mitä vaihtoehtoja tässä on kun raskautta yritetään niin pillerit ei tule kysymykseen. Kertaalleen leikattu endoa keuhkosta ja palleasta. Sitä ei haluaisi kokea uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 14:41"]
Ihan kuin olisin itse kirjoittanut (19)!
Minullakin kivut jatkuvat jopa viikon kuukautisten jälkeen.
Nivustaivetta, peräsuolta, mutta usein enemmän vasemmalla puolella.
Kipulääkkeet auttavat huonosti.
Olen arvellut, että olisi endometrioosikudosta ja kiinnikeitä kohdun takana,
yhteydessä peräsuoleen. Huoh :o(
Hiukan auttoi, kun tuli uusi pillerikokeilu.
[/quote]
Mulla ihan samanlaista. Vuodotonta aikaa ehkä vajaa pari viikkoa. Endoa oon sairastanut 20-vuotiaasta, nyt oon 42v. Lasten syntymien jälkeen hormonit sopivat yhä huonommin. Sekoittavat pään. Raivareita, masentuneisuutta, hirveät päänsäryt jne.
On kokeiltu ehkäisylaastarit, femoden, tri-femoden, trikvilar, microgynon. Nyt pitäs kokeilla Visannea, mut pelottaa aloittaa kun monet on saanu haittavaikutuksina masennusta, unettomuutta,hiusten lähtöä ja lihomista. Tsempatkaa et uskallan aloittaa. Suolitukos pelottaa, mutta nuo mielialamuutokset on niin kamalia.
Minulla taas endon oireet ihan erilaiset kuin teillä muilla. Olen syönyt jo monta vuotta pillereitä (meliane) kun erään kerran menkkojen viimeisinä päivinä vuoto yltyi ihan mahdottomaksi. En päässyt kotoa poistumaan kun vuoto tuli rykäyksinä ja sitä tuli PALJON! Ramppasin päivystyksessä eikä lääkärit osanneet sanoa mistä johtuu, sillä kipuja minulla ei ollut lainkaan. Viikon päästä tästä vuodon alkamisesta menin yksityiselle gynelle, joka heti löysi endon kohdun takaseinästä. Sen jälkeen olen syönyt pillereitä putkeen ja pidän tauon n. kerran kaksi vuodessa. Tällä konstilla olen saanut tuon oireen katoamaan, enkä kyllä ikinä uskalla lopettaa pillereiden käyttöä. Mitään kipuja minulla ei varsinaisesti ole ollut, mitä nyt tavallisia menkkakipuja muutama eka päivä menkkojen alkamisesta.
Eikö teillä ketkä syötte pillereitä putkeen niin, että menkat tulee vain pari krt vuodessa tule menkat ns. väkisin päälle? Mulla ainakin 2.5 listaa putkeen on maksimi ja sitten alkaa vuoto väkisinkin.
monet puhuu lantiokivusta. missä kohtaa teillä se tarkalleen esiintyy? ns. kyljissä vai enemmän vatsan puolella?
Olen käyttänyt minipilerit minulla oli ainoastaan vatsakipuja kuukautiset aikana jos muuten oli vatsakipuja oli silloin jotain syönyt väärää silloin otin vatsalääke lactanon kuukautiskipuhin otan särkylääkettä Burana 400 mg nykyään on kiuruka mutta on hirveä vatsakivut ollut joudun otan särkylääkettä Burana 400 mg kovempi kipu kuin kuukautiskipuhin
En osaa tuohon adenomyoosiin ottaa kantaa, mutta kaksi eri lääkäriä diagnosoi tuon endon, jota eivät olisi vuodon jälkeen enää nähneet (kuulemma). Käyn säännöllisesti kerran vuodessa gynellä tarkastuksessa ja ainoa oire on aristava kohdun takaseinämä. Minulla on siitä hyvä tilanne, etten aio lapsia hankkia, joten jos oireet pysyvät pillereillä pois, niin niillä jatketaan vaihdevuosiin asti. 33
Mulla on kerran leikattu endoa. Sen jälkeen joskus olen käynyt lääkärissä kun munasarjoja vihloo ja särkee menkkojen jälkeen. Vihlonta heijastuu kylkiin ja polviin. Mutta lääkäri sanoi, että tuskin on endometrioosia kun oireet on menkkojen jälkeen. "Normaalisti" kuulemma ovat ennen menkkoja ja niiden aikaan. Mitä mieltä olette?
Onko kellään endon oireena ollut orgasminaikaiset kivut jommalla kummalla puolen alavatsaa? Itsellä ei endoa ole diagnosoitu, mutta oireita on ollut aina. Nuorimman lapsen saannin jälkeen söin 5 vuotta pillereitä, jolloin olin oireeton (ja tyhjennysvuotoakaan ei tullut). Syksyllä jätin pillerit pois koska niiden riskit on arveluttaneet jo pitemmän aikaa. Kuukautiskierto ollut n. 40 päivää tämän jälkeen jatkuvasti, alavatsakivut alkavat 2 viikkoa ennen kuukautisia.
Minulla on kyllä myös PCOS mihin nämä oireet sekoittuvat myös. Alavatsalle tulee aina nopeasti ylös noustessa (suoristautuessa) sellaisia repimiskipuja joita on alkuraskaudessa yleensä kutsuttu joksikin kohdunkannatinten repeilykivuksi... No, nyt en tosiaan ole raskaana ja minun pitää varoa ylös noustessa äkkinäisiä liikkeitä. No nyt uutena oireena ollut oikealla puolella, ihan alhalla (munasarjan kohdalla) pistävä kipu kun saan orgasmin... liittyy siis kohdun/ emättimen supisteluun selkeästi tuo kipu. Onko kellään ollut vastaavaa? Koko ajan oireet muuttuvat ikävämmiksi, mitä pitempi aika tulee pillerien lopetuksesta....
Minulla sama kui 19 ja 20:llä. Kivut jatkuvat päiväkausia menkkojen jälkeen.eipä siinä monta kivutonta hetkeä kuukaudessa ole.
En tiedä vastaako tänne enää kukaan, mutta tarvitsisin apua :( Olen vasta 18 vuotias ja kuukautiset on ollu säännölliset about 3-4 vuotta. Nyt noin vuoden aina kuukautisten aikaan minulla on ulostamis ja virtsaamiskipuja, jotka ei tosin ole ihan noin sietämättömät mitä täällä kerrotaan eli niiden kanssa voi elää. Kivut ovat nimenomaan siinä ''työntämisvaiheessa'' ja tuntuu kipua ja painetta peräsuolessa ja virtsarakon/kohdun alueella eli alavatsassa. Myös virtsatessa saattaa tuntua samaa. Muuten ei koskaan ole näitä kipuja. Olen aina ajatellut että vatsassa on menkkojen aikaan ilmaa, mutta vähän outoa kun joka kuukautisten aikaan sama juttu.. Nyt eilen minulla alkoi aivan jäätävän kova kipu vasemmassa kyljessä, juuri siellä alavatsassa taas kohdun ja virtsarakon kohdalla ja peräsuolessa ja aukolla. Tuntui kun koko suolisto olisi aivan täynnä ilmaa ja että poksahtaisi koko sisälmys, tein sitten jotain ilmansiirtoliikkeitä selälläni ja kipu hälveni muualta paitsi alavatsasta ja peräsuolesta, jossa se säilyi tosi kovana. Menkkoja ei siis tällä hetkellä ole (ovulaatio limoista päätellen tosin oli n. 3 päivää sitten mutta ei koskaan ennen tämmöistä oviksen aikaan ole). Yritin sitten vaan nukkua kivuista huolimatta ja nukahdinkin ja aamuun mennessä jatkuva kipu oli kadonnut, aamulla tosin kun painelin alavatsaa niin nipisteli ja tuntui edelleen että suolisto olisi täynnä ilmaa. Ilman ulospäästäminen ei helpottanut kyllä illalla lähes ollenkaan, mutta ulostaminen helpotti ehkä 2 minuutiksi, jolloin kipu alkoi uudelleen. Tuon jatkuvan kivun aikana ulostaminen ei sattunut, mutta tänä aamuna taas se menkkojen aikainen ulostus ja virtsaamiskipu jatkui, eli ulosteen työntäminen yms tuottaa painetta ja kipua peräsuolessa, aukolla ja virtsarakon ja kohdun alueella.. Viime menkat oli todella oudot (niukat ja 2vko myöhässä) mutta raskaana en ole. (Olen testannut 3 kertaa kun piti kesällä ottaa jälkiehkäisypilleri josta oudot menkatkin varmaa johtuvat) mistähän tää kipu voisi johtua? Muuta endometrioosiin viittaavaa ei ole paitsi tää ulostus ja virtsaamiskipu, en haluaisi yhtään mennä lääkäriin kun gynelläkään en ole koskaan käyny ja sekin on paikkakunnallani mies.. Ei mitkään peräsuolitutkimuksetkaa houkuta mut pakko sinne kai on mennä jos tää ei lopu :( nyt ei satu muuten kun ihan vähän jos painaa alavatsaa ja no vessassa käydessä. Osaisko kukaan auttaa? :(