Vika minussa vai miehessä? Mielipiteitä?
Valitanko liikaa? Olenko liian tarkka? Vai onko mies laiska?
Meillä tilanne on ollut se, että saman katon alla ollan asuttu 3 vuotta. Perheessä on 1 lapsi, vanhemmat tietty ja koira. Ainahan tämä on meillä ongelmana ollut, nimittäin kotityöt ja kämpän kunnossa pito. Itse olen sellainen ihminen, että tykkään pitää kämpän siistänä. Likaiset vaatteet koneeseen tai vähintään pyykkikoriin, astiat koneeseen tai vähintään tiskialtaaseen. Tavarat käytön jälkeen omille paikoilleen. Takit kaappiin minne ne kuuluvatkin. Jos lattialla on likaa niin samantien siivotaan pois sun muuta.
Koiran karvojen takia imuroin, joka päivä sellaisen pikaimurouksen, ettei kämppä pääse kaameaan kuntoon. Siihen menee maksimissaan se 15 minuuttia. Kämppä näyttää heti siistimmältä ja mun mielestä on mukava olla siistissä kämpässä.
Mies sen sijaan jättää vaatteitaan likaisia siis lojumaan pisin pitkin rappusten kaiteita, sohvalle. Millon minnekkin. Astiat saadaan kyllä tiskipöydälle, ei tiskialtaaseen tai koneeseen, puhumattakaan roskista. Nekin jätetään tiskipöydälle. Ruuanlaiton jälkeen hella on sen näköinen, että siinä on tosissaan jotain tehty ja se saattaa pari päivääkin seisoa samanlaisena, ellen minä sitä putsaa. Mikäl mies tekee seuraavana päivänä ruokaa, ei silti vieläkään siivoa hellaa. Imuroinnin kanssa tapellaan aina. Kummatkin käydään töissä, mutta jos pyydän mieheltä kerran viikosa imurointia VAPAAPÄIVÄNÄ, niin siitä syntyy sellainen show, että en jaksa kuunnella kiukuttelua ja imuroin itse.
Itse siis imuroin päivittäin, ennen töihin menoa tai töitten jälkeen. Vapaapäivänä teen suursiivouksen. Ja korostan, pikaimuroukseen ei enempää varttia mene. Mies on kuulemma poikki työpäivän jälkeen ettei jaksa tehdä mitään. Hänen hommansa ei ole millään lailla rasittavaa, korkeintaan kuuntelee asiakkaitten valitusta.
Meillä mä käyn suurimmaksi osaksi kaupassa, joskus käydään yhdessä. Joskus mies hakee jotain pientiä, harvemmin käy yksin kaupassa, kun hänellä menee hermot kuulemma siihen touhuun.
Lapsen kanssa mies kyllä leikkii, ja osallistuu hänen hoitoonsa, yöheräilyihin jne. Siitä en valita yhtään ja nostan oikein hattua miehelle siinä asiassa ja olen kiitollinen.
Eniten mua vaan rassaa se kotihommien teko. Kuten aikaisemmin mainitsin molemmat käydään töissä ja tehdään yhtä pitkiä päiviä ja ammattakin on sama. Minä kuitenkin hoidan siivoukset, ruuanlaitot, pyykinpesut jne muut kotityöt.
Eilenkin tuli show siitä kun pyysin miestä siivoamaan vapaapäivänään. Itse olin töissä, kun tulin töistä tämä loikoilee sohvalla tietokoneen edessä, kämppä täyskaaoksessa. Muksun oli kyllä laittanut nukkumaan, mutta muuta ei ollut tehnyt. Sitten rupesi mun sanomisten jälkeen väkipakolla imuroimaan ja imuroituaan tuli ja tokas mulle saisit olla tyytyväinen, että nyt imuroin. Meinasin kilahtaa ihan täysin. Omasta mielestä mies yrittää kerätä pisteitä kotitöistään, mutta mun mielestä niissä ei mitään pisteitä jaeta kellekkään, ne kuuluvat yhteisesti kummallekkin.
Korostan vielä, mies siivoo maksimissaan kerran viikossa, jos sitäkään. Lisäksi tämä asia pitää häneltä pyytää/sanoa. Vapaaehtoisesti ei tee mitään.
Olenko nipo? Sori kirjoitusvirheet ja pitkä vuodatus. Hermo vaan alkaa menemään.
Kommentit (82)
Miksi mies ei saisi kotonaan pitää jalkoja pöydällä, noin kuvainnollisesti sanottuna?
Se on hänenkin KOTI, ei vaan sinun.
SINÄ tahdot että tiskit menee koneeseen
SINÄ tahdot että vaatteet menee pesuun
sinä, sinä, sinä ja sinä.
Onko sulla joku ongelma? Se ettei mies tee kuten sinä tykkäät että tehdään.
Sinä OLET ylisiisti! Ei kukaan ole noin neuroottinen. Vai mikä sinusta on ongelmakäytöstä?
Ongelma eilisestä tuli siitä että menit laukomaan miehelle jotain niin että se loukkasi.
Kiva pilata siisteysvaatimuksillaan toisen vapaapäivä?
6 vuotta olen "kouluttanut" ja nykyään menee jotenkuten astiat ja pyykit koneeseen ja roskat roskiin. Silti niitä jää usein ajeleen, enkä niistä pahemmin enää huomauttele vaan siivoan kiltisti pois. Pidän kyllä siivoamisesta ja kodin hoidosta, tykkään puuhastella ja on mukavaa kun koti on siisti. Ja olen vähän sitä mieltä että on naisten työt ja miesten työt. Meillä minä hoidan siivouksen ja ruoanlaiton yms. kotityöt. Mies tekee lumityöt, leikkaa nurmikon, huoltaa autot ja talon sekä tekee remontit. Muistan kyllä että sillon kun asuttiin vuokralla ei ollu niin paljon "miestentöitä" ja sillon kyllä vähän ärsytti että minä jouduin tekemään enemmän.
toisaalta en valita tästä, tykkään hoitaa lumityöt, siinä saa raitista ilmaa, liikuntaa ja tilaa omille ajatuksilleen. Renkaita olen myöskin vaihtanut ja mitä taloon tuleen niin korjaan pikku nippeli juttuja, jos tarve vaatii. Keittiön kaappi on ollut 3 viikkoa rikki, tai siis se lähtee irti kun vetää. Korjasin sen eilen itse, vaikka monesti mainitsin miehelle asiasta. Lopulta kyllästyin ja korjasin itse. ap
mitä se mies sitte oikeen tekee? Miten asutte? Paljonko m2? Tehkää selvä työnjako. Meillä toimii hyvin tuo perinteiset naisten- ja miestentyöt.
joten, homma ei todellakaan ole raskasta. Eikä pinta-alakaan tässä kämpässä ole kuin 87 m2. 2 kerrosta tekee ehkä sen haasteellisuuden, mutta suurimmaksi osaksi oleskellaan yläkerrassa, joten alakertaa ei tarvitse kuin maksimissaan 2 kertaa viikossa siivota, jos sitäkään. Mikä pienentää neliömäärää heti. ap
vaan mitä mies tekee kotona ollessaan? Vai tekeekö myyntityötä kotona?
Jos mies tekee jotain "järkevää" sillä aikaa kun sinä teet kotitöitä (esim. leikkii lapsen kanssa, miestenjutut, järkevä harrastus) ei pitäis mun mielestä valittaa. Jos mies vaan laiskottelee tai löhöilee niin sillon kyllä ymmärrän että ottaa päähän. Myös tietokoneella oleminen tai tv:n kattelu lasketaan tähän.
Eli mitä se mies tekee sillä aikaa kun sä siivoat?
Meillä oli siistiä. Huomautin miehelle jatkuvasti lattialla lojuvista vaatteistaan, roskista siellä täällä, sotkusta. Kuljin perässään marmattaen jatkuvasti.
Sitten tajusin, että mies ei muutu. Mitä enemmän minä nalkutin, sitä karmeampi sotku minulle jäi siivottavaksi.
Niinpä opettelin olemaan hiljaa ja jättämään miehen sotkut paikalleen. Jos mies jätti sukkansa keskelle olohuonetta, annoin niiden olla siinä ja imuroin ympäriltä. Jos lattialla oli banaaninkuori, en vienyt sitä roskiin. Opettelin hyväksymään miehen siisteyskäsityksen, vaikka se ei vastannut omaani.
Mutta toisaalta kun anoppi oli tulossa käymään ja mies sai hirveän siisvoushepulin, johon vaati minua mukaan, niin kieltäydyin. Ilmoitin miehelle, että lattialla ei ole minun vaatteitani, tiskialtaassa ei ole minun sinne jättämiäni tiskejä jne. Mies on hyvä ja siivoaa, ei ole minun juttuni.
Ei mies mitään ole oppinut, yhä edelleen hän syyttää minua siivottomuudesta. Kohautan olkapäitäni ja avaan työhuoneeni oven: siisti mikä siisti. Sitten avaan miehen työhuoneen oven ja kysyn mieheltä, kumpi meillä pitää tavarat järjestyksessä. Minulla on kodissa yksi tila, jossa kaikki on paikallaan, oma työhuone. Kun sotkut ahdistavat, suljen oven muuhun asuntoon.
Eikä ole patalaiska ap.n mies.
Minullakin mies tekee kotihommia mutta kyllä niistä keskustellaan.
Jos siivoaa toisen jälkiä niin oma vaatimustaso on eri kuin toisella.
Ja minusta tuo on noloa käytöstä että alkaa siivoamaan kun toinen on jotain juuri tehnyt.
Ymmärrä että ap.n koti on siisti ja siinä ei silloin sovi sukkia lattialle kuljeksimaan.
Ja se voi olla niin iso ongelma suhteessa että liitto kaatuu vielä moiseen kiihkoiluun.
44
Miksi mies ei saisi kotonaan pitää jalkoja pöydällä, noin kuvainnollisesti sanottuna?
Se on hänenkin KOTI, ei vaan sinun.
SINÄ tahdot että tiskit menee koneeseen
SINÄ tahdot että vaatteet menee pesuunsinä, sinä, sinä ja sinä.
Onko sulla joku ongelma? Se ettei mies tee kuten sinä tykkäät että tehdään.
Sinä OLET ylisiisti! Ei kukaan ole noin neuroottinen. Vai mikä sinusta on ongelmakäytöstä?
Ongelma eilisestä tuli siitä että menit laukomaan miehelle jotain niin että se loukkasi.
Kiva pilata siisteysvaatimuksillaan toisen vapaapäivä?
Tainno, sen verran voin vastata, että VAIKKA MINÄ PÄIVITTÄIN VAPAAEHTOISESTI SIIVOANKIN niin meidän kämppä ei todellakaan ole ylisiisti, enkä ole neuroottinen. Tule vaikka paikan päälle katsomaan.
ap
tai tee se itse, mutta älä naputa!
Päivittäinen imuroiminen on oma valinta. Ei sitä että PITÄÄ imuroida!
Ap.n pitäisi erottaa pariksi viikoksi imurista ja lakkaa niuhottamasta "kun HÄN on aina tottunut että astiat menee heti tiskikoneeseen" ja ymmärtää ettei maapallo toimi hänen ehdoillaan.
Jos ap on itse valinnut neuroottisen tilan jossa imuroi päivittäin niin miksi hemmetissä sen miehen pitää imuroida VAPAAPÄIVÄNÄÄN? Ap tulee imuroimaan fanaattisena jokatapauksessa.. Ei sillä että on sotkua tai silloin on siivouspäivä tai mitään muutakaan: vaan päättänyt että mies saa siivotakin koska TÄMÄ ON VAPAALLA!
44
Meillä on kummallakin omat hommat ja ne saa tehdä omassa aikataulussa. Ei niin, että kaikki hommat on periaatteessa mun ja sit mä jakelen niistä miehelle.
Olet oikeassa siinä, että kotihommista ei saa mitään pisteitä. Ne vaan pitää tehdä.
Toisaalta sunkin pitää varmaan löysätä vaatimustasoasi jos haluat, että mies osallistuu enemmän. Silloin hänenkin kantansa pitää yleissiisteyden määrittelyssä ottaa huomioon.
6 vuotta olen "kouluttanut" ja nykyään menee jotenkuten astiat ja pyykit koneeseen ja roskat roskiin. Silti niitä jää usein ajeleen, enkä niistä pahemmin enää huomauttele vaan siivoan kiltisti pois. Pidän kyllä siivoamisesta ja kodin hoidosta, tykkään puuhastella ja on mukavaa kun koti on siisti. Ja olen vähän sitä mieltä että on naisten työt ja miesten työt. Meillä minä hoidan siivouksen ja ruoanlaiton yms. kotityöt. Mies tekee lumityöt, leikkaa nurmikon, huoltaa autot ja talon sekä tekee remontit. Muistan kyllä että sillon kun asuttiin vuokralla ei ollu niin paljon "miestentöitä" ja sillon kyllä vähän ärsytti että minä jouduin tekemään enemmän.
toisaalta en valita tästä, tykkään hoitaa lumityöt, siinä saa raitista ilmaa, liikuntaa ja tilaa omille ajatuksilleen. Renkaita olen myöskin vaihtanut ja mitä taloon tuleen niin korjaan pikku nippeli juttuja, jos tarve vaatii. Keittiön kaappi on ollut 3 viikkoa rikki, tai siis se lähtee irti kun vetää. Korjasin sen eilen itse, vaikka monesti mainitsin miehelle asiasta. Lopulta kyllästyin ja korjasin itse. ap
mitä se mies sitte oikeen tekee? Miten asutte? Paljonko m2? Tehkää selvä työnjako. Meillä toimii hyvin tuo perinteiset naisten- ja miestentyöt.
joten, homma ei todellakaan ole raskasta. Eikä pinta-alakaan tässä kämpässä ole kuin 87 m2. 2 kerrosta tekee ehkä sen haasteellisuuden, mutta suurimmaksi osaksi oleskellaan yläkerrassa, joten alakertaa ei tarvitse kuin maksimissaan 2 kertaa viikossa siivota, jos sitäkään. Mikä pienentää neliömäärää heti. ap
vaan mitä mies tekee kotona ollessaan? Vai tekeekö myyntityötä kotona?
Jos mies tekee jotain "järkevää" sillä aikaa kun sinä teet kotitöitä (esim. leikkii lapsen kanssa, miestenjutut, järkevä harrastus) ei pitäis mun mielestä valittaa. Jos mies vaan laiskottelee tai löhöilee niin sillon kyllä ymmärrän että ottaa päähän. Myös tietokoneella oleminen tai tv:n kattelu lasketaan tähän.
Eli mitä se mies tekee sillä aikaa kun sä siivoat?
mies joko syö pöydällä, lueskellen lehteä. Muksu saattaa huutaa vieressä, ennen kuin mainitsen asiasta, että joku on hätänä mies saattaa vaan hyssytellä, jos sitäkään. Jollei satu syömään, kattelee telkkaria ja istuu tietokoneella. Tai vaihtoehtoisesti tulee tuijottamaan meikäläistä kun siivoan. Siivousprojekti kun on ohi, mies kyllä leikkii muksun kanssa ja touhuskelee, mutta sillä hetkellä musta tuntuu, ettämun täytyy olla miljoonassa eri paikassa samanaikaisesti kun mies ottaa rennosti. Ja yleensä miehellä sattuu sillon olemaan vapaapäivä, mä sen sijaan olen ollut aikaisin aamusta ja töistä ja kotiin tullessa hoidan kotityöt.
ap
eli sua harmittaa miehen lapsellinen suhtautuminen siivoukseen tai muuhun sellaiseen tekemiseen mitkä ois yleensä niinkun molempien aikuisten hommia? Mä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ymmärrän tätä, koska meillä aivan sama homma. Hirveella kitinällä ja showlla väkipakolla mies tekee jonkun homman, olkoon nyt vaikka imurointi tai vaikka pyykin ripustus. Sitten ollaan just tyyliin marttyyrinä että kun mä nyt levitin ne pyykit. Ja mun pitäs itkee onnesta että edes sen teki. Juu, ottaa muakin päähän.
AIVAN SAMA, sinä kuitenkin imuroit joka hemmetin päivä!!!
Se on liioteltua, siis neuroottista! Sulla on pakkomielle että asiat tehdään NÄIN KUTEN MINÄ TEEN -Kuolee suhde tohon!
44
olen kyllä samaa mieltä ton edeltävän kanssa, et löysää nyt pipoa. Johan hulluksi tulisin jos joka päivä joku täällä huudattais imuria.
Tiskialtaaseen/koneeseen astiat on tapa johon voisi puuttua ja johonkin pyykki- ja ruoanlaittohommiin. Jos sinä haluat että joka päivä imuroidaan(imurous ei muuten ole suomea, se on imurointi se sana mitä hait) niin hoidat sen itse.
Et ole kohtuuton vaatiessasi miestä osallistumaan. Kerran viikossa mies voisi imuroida kunnolla ja osallistua tietysti muihinkin hommiin. Ja sano ukolle että jos vaatteetg jää levälleen niin viskot tästä lähin sitämukaa roskiin. Eiköhän ala keräämään.
Itse olen vastannut koko remmin vaatehuollosta miehen vaateostoksia lukuunottamatta jo yli 13 vuotta. Kerran heitin telineelle pyykkiä laittaessani miehen sukat kadulle, kun en olisi jaksanut lähes mutta ei täysin identtisille mustille sukille pareja etsiskellä, mutta ei se mitään auttanut. Näiden asioiden kanssa on vain opittava elämään.
voin allekirjoittaa, että meilläkin mies tekee just noin. Tai sitten jos mä vaikka teen ruokaa, niin on sen aikaa lapsen kanssa, mutta jos mä oon yksin kotona lapsen kanssa, mä siivoan, laitan ruokaa, jne jne, mies osaa tasan vaan just just katsoo sitä lasta, ja sen jälkeen koko kämppä ihan järkyttävässä kunnossa, mies ei ole kerennyt itse syödä jne. Eli jos katsoo lasta sen aikaa kun käyn itse vaikka jumpassa, kun tulen takaisin, minä olen heti vastuussa sekä lapsesta että kodista ja mies on tietokoneella.
t. se joka ehkä tajusi
jotka neuvottelevat oman kotinsa säännöt. Nyt siellä on natsipomo ja istumalakkoileva alainen...
Minulla on ollut koiria vuodesta 1976. En ole koskaan imuroinut päivittäin ja silti meidän kotia kehutaan siistiksi.
Päivittäinen imuroiminen on oma valinta. Ei sitä että PITÄÄ imuroida!
Ap.n pitäisi erottaa pariksi viikoksi imurista ja lakkaa niuhottamasta "kun HÄN on aina tottunut että astiat menee heti tiskikoneeseen" ja ymmärtää ettei maapallo toimi hänen ehdoillaan.
Jos ap on itse valinnut neuroottisen tilan jossa imuroi päivittäin niin miksi hemmetissä sen miehen pitää imuroida VAPAAPÄIVÄNÄÄN? Ap tulee imuroimaan fanaattisena jokatapauksessa.. Ei sillä että on sotkua tai silloin on siivouspäivä tai mitään muutakaan: vaan päättänyt että mies saa siivotakin koska TÄMÄ ON VAPAALLA!
44
en ole missään vaiheessa sanonut, että jos mies kiukutteluiden jälkeen siivoaa, niin en mä mene sitten enää perässä ja siivoa uudestaan. Sitten on siivottu ja sillä selvä. Joskus olisi kiva, ettei tuota ainaista kiukuttelua kuulisi kun PYYTÄÄ miestä siivoamaan.
Te voitte olla sellaisia, että ette pyydä miestänne tekemään yhtään mitään vaan hoidatte joka asian itse. Mä en ole miehen äiti, mun tehtävä ei ole siivota miehen jälkiä! Vaikka niin nyt suurimmaksi osaksi teenkin ja olen kyllästynyt siihen rooliin! Koko ajan höpötätte, että koti on yhteinen ja jne. Todellakin on yhteinen ja niin on myös kodissa tehtävät asiat! Olen koittanut joskus höllätä ja olla siivomatta muutamiakin päiviä! Loppu peleissä tavaraa on joka paikassa, astioita ei ole edes enään kaapissa kun kaikki on likasina tiskipöydällä! Siinä vaiheessa mies tulee rutisemaan mulle, että miksi en ole tiskannut!
Ja kyllä nyt hemmetti soikoon vapaapäiväistä irtoaa varmasti se vartti imuroimiseen.
ap
eli sua harmittaa miehen lapsellinen suhtautuminen siivoukseen tai muuhun sellaiseen tekemiseen mitkä ois yleensä niinkun molempien aikuisten hommia? Mä niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin ymmärrän tätä, koska meillä aivan sama homma. Hirveella kitinällä ja showlla väkipakolla mies tekee jonkun homman, olkoon nyt vaikka imurointi tai vaikka pyykin ripustus. Sitten ollaan just tyyliin marttyyrinä että kun mä nyt levitin ne pyykit. Ja mun pitäs itkee onnesta että edes sen teki. Juu, ottaa muakin päähän.
PÄHKINÄNKUORESSA! KIITOS!!
ap
PÄHKINÄNKUORESSA! KIITOS!!
ap
Et ole äiti, et, mutta et sinä miehesi pomokaan ole!
Ja jälleen uusi asia: PITÄÄ SIIVOTA KUN ON VAPAAPÄIVÄ!
Miksi sen tarttee imuroida kun sä tulet neuroottisia taipumuksiasi toteuttamaan ja imuroit itse sen varttisi????? Jumalauta. Mä jättäisin sut jo. Ei se varmaan sulle munaa enää anna?
Mulla mies tekee kotitöitä ja se riittää mulle. Sun mies ei imuroi tänään, koska IMUROIT EILEN! Mitä niin vaikeaa tämä on tajuta?
Hanki elämä; ei sun ole pakko imuroida joka päivä!!!!! Mene välillä vaikka ehdottaan että panisitte sen vartin. Koska sitä sä tarttet.
44
Hän tarttuu imuriin, pesee pyykkiä, siivoaa keittiön, laittaa ruokaa ihan pyytämättäkin. Koskaan ei tarvitse siivota miehen sotkuja kokkauksen jälkeen. Ei me kumpikaan mitään nipoja olla, mutta tykätään perussiististä kämpästä.
Kummallista, että tässäkin ketjussa syytetään taas ap:ta, vaikka hänen miehensä on ilmeisesti PATALAISKA!