JOS pidätte kirjaa ostoksistanne
merkkaatteko ruokaostoksiin karkit, taloustavarat, tupakat tai alkoholit?
Minä aloin vuoden alusta pitämään kulutuksista kirjaa ja mietin, miten muut tekee...
Kävin esim. laivalla ja karkkiin meni 70 euroa, no onko se sit siis ruokaostoja???
Kommentit (5)
Pussillinen karkkia tai pari pulloa olutta, viiniä, menee ruokaosastoon, mutta esim. tupaantuliaislahjaksi hommattu kuohuviini tai vaikka lasten pääsiäismunat tulevat tuohon "muuta"-kohtaan.
Taloustavaroille, dödöille, shampoille jne meillä oli ennen oma osasto, mutta vähensin sarakkakkeita ja nyt ne ovat ruuan kanssa samassa.
Kahvilakäynneistä, huoltoasemajätskeistä jne pidetään erikseen kirjaa omassa sarakkeessaan.
Kun mies vielä poltti, ne merkittiin tuohon "muuta"-sarakkeeseen.
t. kymmenisen vuotta on-off-kirjanpitoa
mahdollisimman paljon, tekemättä asiasta kuitenkaan itselleni ongelmaa. Esim. marketista ostetut shampoot, saippuat yms. menevät ruokaosastoon, vaikka mulla on erikseen kosmetiikkaosastokin, johon merkitsen sitten muualta tilatut tms. Periaatteessa "ruokaosasto" sisältää siis peruspäivittäistavarat. JOSTA vähennän kuitenkin alkoholin omaan lokeroonsa (samaan "viihde"-lokeroon menee sitten myös taksimatkat ja ravintolakuitit).
ruokakaupasta karkkia ym. menee rukaan. Laivalla pelkät karkit alkoholit ym. menee huvituksiin. Myös ulkona syöminen menee huvituksiin.
tuo loma tai huvitukset sarake, multa puuttuikin täysin ja se on varmaan ihan hyvä olla.
Suurin osa karkeista oli just noita tuliaisia, joita ei edes itse syödä. ap
ruokamenoihin. Jos ostan noin paljon karkkia risteilyllä. laittaisin sen lomat - sarakkeeseen, siihen laitan kaikki lomien vuoksi aiheutuneet ylimääräiset kustannukset, myös reissuilta ostetut tuliaiset menee siihen.