Osa kotiäideistä on vähemmän lastensa kanssa kuin työssäkäyvät äidit,
olen huomannut. Useilla kotiäideillä on suuri tarve omaan aikaan ja monet työssäkäyvät taas tekevät lyhennettyä eivätkä liikahda mihinkään työpäivän jälkeen lastensa luota.Eli mielestäni kotiäiti-työssäkäyvä äiti-akselilla ei voida yleistää, kuka on minkäkin verran lapsensa kanssa.
Kommentit (83)
KOTIÄITI
malli A, jossa perheenäiti häipyy ovesta ulos 2 tunniksi, kun isä tulee kotiin.
Lastenhoitoa 11 h per päivä arkisin.
viideltä arkipäivältä tulee 55 h.
-----
malli B, jossa perheenäiti jää kotiin isän tullessa kotiin, syödään päivällistä yms.
Lastenhoitoa 13 h per päivä arkisin.
Viideltä arkipäivältä tulee siis 65 h
*
Työssäkäyvä äiti
1 h aamulla, 3 h illalla
4 h lastenhoitoa arkipäivänä
Viideltä päivältä hoitaa yhteensä 20 tuntia.
Eli jos kotiäiti ei lähde arkisin mihinkään ero on jopa 45 tuntia viikossa arkipäivien osalta.
Mitä se tekee kuukaudessa. Lasketaanpa, se on jo 180 tuntia enemmän lasten kanssa kuin työssäkäyvä.
Otetaan vielä puoli vuotta. Kotona oleva äiti on puolen vuoden aikana lasten kanssa arkisin 1690 tuntia. Töissä käyvä äiti on arkisin puolen vuoden aikana lastensa kanssa 520 tuntia.
Vuodessa kotiäiti on lasten kanssa arkipäivisin 3380 tuntia, kun taas töissäkäyvä äiti on 1040 tuntia.
Tuossa laskelmassa arkipäivien osalta kotonaoleva äiti on kolminkertaisen määrän lastensa kanssa arkisin verrattuna työssäkäyvään.
se lastenhoito kuulu myös isälle vaikka nainen olisi kotiäitinäkin? Vai olenko aina luullut vääriin? Pitääkin vissiin kieltää miestä antamasta edes iltapalaa lapsille, ettei vainkuvitella, että minä lusmuilen.
Normaalissa perheessä se isä HALUAA olla lasten kanssa, ei se mikään äitien yksinoikeus ole vaikka av-mammat niin luulevatkin.
Siis toki isä saa ja isän pitääkin olla lasten kanssa, mutta se ei tarkoita etteikö äiti voisi olla siinä mukana touhuamassa.
Ja kuten täälläkin todettiin, on joillain kotiäidellä tarve käyttää kaikki aikansa kaikkeen muuhun kuin lasten kanssa puuhailuu päivän aikana. Ja sitten kun on keksitty kaikkea turhaa tekemistä joka päivä, niin voidaan valittaa kuinka rankkaa se on. En ymmärrä miksi esimerkiksi lattiat on pestävä joka päivä tai jotain muuta yhtä typerään.
Jos ollaan lasten kanssa kotona, niin sitten pitäisi olla lasten kanssa kotona.
Tuossa laskelmassa arkipäivien osalta kotonaoleva äiti on kolminkertaisen määrän lastensa kanssa arkisin verrattuna työssäkäyvään.
Laskelmasi ei ottanut lainkaan kantaa siihen, mitä äiti tekee päivän aikana. Katos kun toiset ovat sellaisia, että he tekevät kaikkea muuta kuin leikkivät ja touhuavat lastensa kanssa. Ja tuota aikaa ei pitäisi huomioida sinun laskelmissasi...
Ei olennaista ole täyttää sitä 13 tunnin yhdessäoloa piripintaa leikkituokioilla... Olennaista on se, että on läsnä tuntikausia. Tätä on ihan tutkittu hiljan, eikä työäitien hikiset laatuminuutit nyt oikein vain kelpaa. Määrä on tärkeämpää kuin laatu. Kännykkäkasvattaminen ja laatuminuutit ei ole todellista läsnäoloa. Sitäpaitsi työpäivän jälkeen on lapsen rääkkäämistä ruveta hötkyttämään vemputtimissa äitiyttä täyttämässä...
Laskelmasi ei ottanut lainkaan kantaa siihen, mitä äiti tekee päivän aikana. Katos kun toiset ovat sellaisia, että he tekevät kaikkea muuta kuin leikkivät ja touhuavat lastensa kanssa. Ja tuota aikaa ei pitäisi huomioida sinun laskelmissasi...
Riittävää lasten kanssa oloa ei voi mitata muuten kuin, sillä mikä on tarve ja lapsimäärä. Yhden leikkivän lapsen kanssa kotona oleva on velvollinen touhuamaan sen yhden kanssa enemmän kuin se jolla on useampi leikkivä kotona.
Toisekseen ihan riittävää on jos äiti ulkoilee ja sen lisäksi laittaa leikkejä alulle ja lukee sadun. Siinä on ihan riittämiin, jos aikoo pitää koko homman kuoseissa huushollia myöten. Näitä ei auta laskeskella. Jokainen tyylillään. Haittoja tuo päihde- ja mielenterveysongelmat se on fakta. Muutoin homma on varmasti riittävän hanskassa. Normaalius on a ja o.
t: tavallinen äiti, joka oli kotiäitiyden aikaan välillä hirveän reipas ja välillä aika poikki(näin jälkeenpäin ajatellen). Koti oli suht kunnossa aina. Ruoka oli joskus einestä, yleensä itsetehtyä, lapsille luettiin päivittäin, askartelivat välillä, joskus tietokoneella oloa, mutta mikä tärkeintä leluja oli riittävästi ja vielä hyviä. Ja nyt lapset koulussa ja ovat luokkansa parhaimmistoa, tasapainoisia lapsia.
Lyhentävät työpäiväänsä ja viettävät laatuaikaa täysillä lastensa kanssa ja eivät annan isien viettää aikaa lasten kanssa tippaakaan.
Työäiti ei siivoa, eikä käytä töiden jälkeen aikaa ruonalaittoon, eikä pyykkäämiseen. Hän viettää täysillä ja aidosti laatuaikaa lastensa kanssa poistaen isän kuvioista, jotta voisi olla parempi äiti.
Minä sitten sinkkuna viihdytän näitä yksinäisiä ja perheestä poissuljettuja isiä iltaisin ja viikonloppuisin :)
Mutta sillä erolla, että usein käyn töiden jälkeen (lopetan niin ajoissa, että ei parane vielä hakee päiväkodista) kotona laittamassa pyykit ja oikaisemassa kodin siihen kuntoon, ettei tarvii koko iltaa siivota. Sitten lapset kohtuuajoissa kotiin n. 15 ja ehtivät olemaan sekä äidin kanssa että isän kanssa. Mies tulee kotiin heti 16 jälkeen ja useinkin lasten kanssa käy ulkona, usein myös niin, että itse kokkailen toisen kanssa tai luen tms. ja isä toisen kanssa. Eli lapset saavat olla molempien kanssa, eikä sulje toista pois.
koska sinulla ei ole siellä lasta, lapsihan on hoidossa.
Sinun logiikallasi myös työäidit on kotiäitejä,
ovathan hekin valtaosan päivästä ei-töissä.
Sinä kuulostat lähinnä kotiapulaiselta. Todella kalliillta sellaiselta, koska et tienaa edes sitä kotihoidontukea, vaan sen sijaan kulutat vielä päivähoitoakin.
kotiäidillä on lapsia kotona hoidettavana, ei muualla hoidossa.
en todellakaan ymmärrä miten en ole kotiäiti kun lapsi on vuorokaudesta 4h hoidossa.
Vuorokaudessa on 24 tuntia, loput olen lapsen käytettävissä.En ole koskaan kuullut että kotiäiti määritelmään kuuluu se miten kauan olen lapsen kanssa YKSIN päivästä.
Mitenkäs jos molemmat vanhemmat ovat kotona ja lapsi 4h hoidossa? Ovatko vanhemmat silloin kotiäiti ja koti-isä vai annatko heille uudet merkitykset?
Silläå ei ole mitään valiä kuinka kauan minä olen YKSIN lapsen kanssa, olen lapsen kanssa aamusta iltaan lukuunottamatta tuota 4 tuntia.
Ainoa asia miksi vänkään tästä on että en voi tajuta tuollaisia ihmisiä jotka ajattelevat että olisin jotain muuta!
Itse olen ihan samanlainen kotiäiti. Eli lapseni menee 5 kertaa viikossa leikkikerhoon, noin 3 h per päivä. Lisäksi minulla on kokopäiväinen kotiapulainen. Siitä huolimatta hoidan sekä lastani ja hoidan myös osan kotitöistä - ja vieläpä uskallan väittää että erittäin hyvin hoidan molemmat tehtävät.
Työäidit eivät ole valtaosaa kotona vaan töissä. Minä olen valtaosan kotona vaikka lapsi on sen 4h hoidossa.
Vai kotiapulainen?? Minkä kotiapulaisen työhön kuuluu olla tunti lapsen kanssa ennen hoitoa, 4 tuntia siivota, käydä kaupassa, asioilla, laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, hakea lapsi hoidosta ja olla 7h lapsen kanssa kunnes menee nukkumaan??
Kukaan työäiti joka tekee 8h töitä ei ehdi alle kouluikäisen lapsen kanssa olla 8h päivässä.
Olen ollut 6 vuotta kotona lapsen kanssa, eli sun mukaan olen ollut siis ne ensimmäiset 5 vuotta kotiäiti kun lapsi oli kanssani kotona ja nyt kun käy esikoulua 4 tuntia päivässä olenkin yhtäkkiä vain joku kotiapulainen??
Ja en, en tienaa mitään ja en ole elätti. Katsos kun joillain meillä vaan on sitä rahaa muutenkin. Ja en siis kuluta päivähoitoa vaan liki pakollista esikoulua.
Jos sulla ei ole siellä lasta, et voi olla äiti. Sinun lapsesi on päivähoidossa - etkä saa siis edes kotihoidontukea, koska tosiaan siihenkin vaaditaan, että MYÖS SE LAPSI ON KOTONA.
Sinun logiikallasi kaikki työttömät ja eläkeläisetkin on kotiäitejä - kotonahan heistäkin valtaosa on.
Ja kyllähän sinä olet elätti, tyhjänpantti.
Mulla on täällä lapsi ja olen äiti. Lapsi käy esikoulua. En ole vuosiin siis saanut kotihoidontukea, sekö on sinun mittariri sille onko joku kotiäiti??
Ja miksei työtön voisi olla myös kotiäiti tai kutsua itseään sellaiseksi jos niin haluaa? Eläkeläisillä tuskin tai ainakaan toivottavasti ei ole enää pieniä alaikäisiä kotona asuvia lapsia.
ja elätti en edelleenkään ole ja olen kaikkea muuta kuin tyhjänpantti. miksi haluat olla noin ilkeä tuntemattomalle ihmiselle? Onko sulla jotian ongelmia?
Sinä väitit, että kotiäitiyteen riittää että on kotona.
Eläkeläiset, mt-ongelmaiset, työttömät ja kaikki pankolla makailevat ovat siis kotiäitejä.
kotona. Mutta huomaan että sun kanssa ei voi puhua koska... noh, kommenttisi on kieltämättä aika lapsellisia ja typeriä.
ja vastaus kysymykseesi, eli kyllä, kaikki äidit jotka hoitavat pääsääntöisesti lapsiaan kotona ovat kotiäitejä, vaikka olisivatkin mielenterveysongelmaisia, eläkeläisiä tai työttömiä.
Ja tiedoksesi, kukaan kotiäiti ei makaa pankolla. Sen tietäisit jos joskus olisit ollut lapsen kanssa kotona.
Ja mikähän sinä muu olet kuin typerä ja lapsellinen pankolla makaaja... Ei kannattaisi kamalasti herjailla tuossa tilanteessa.
Sinähän et hoida lastasi pääsääntöisesti. Sinä vain olet siellä kotona.
Minä hoidin kaksi lastani kotona. Ja ihan oikeasti, en siis leikisti.
Nauttikaa omasta äitiydestänne, omasta elämästänne ja omasta perheestänne. Jokainen tekee omat ratkaisunsa, kukaan ei ole toista parempi tai tee Oikeita ja Vääriä ratkaisuja.
Ihme laskukaavoja. Ei mitään järkeä.
Tai olleet missään muussakaan kerhotoiminassa mukana? Harrastuksissa? Voi säälin lapsiasi!
Onko sulla sen lisäksi jotain ymmärtämisvaikeuksia? Kun lapsi on hereillä 12 tuntia joista minä hoidän häntä 8 tuntia ja hän on hoidossa 4 tuntia niin enkö silloin pääsääntöisesti hoida lasta?
8 on enemmän kuin 4. Turha tätä on sulle selittää kun ymmärrys on tota luokkaa, mene kiusaamaan jotain muuta välillä. Ei kukaan toinen äiti voi olla tuollainen... oikeasti, ei leikisti.
vaan olet hänen kanssaan pari hassua tuntia yksin ennen kuin miehesi tulee. Itse kerroit!
Sinun 8 ei ole 8, vaan se on lähinnä 2 - 3.
Ja kyllä, ovat kerhoilleet ja olleet eskarissa, mutta katsos kun on OIKEASTI ÄITI, niin vaikka yksi olisikin kerhossa ja eskarissa, ei silti lorvi kotona ilman lasta, vaan ne kuskaukset ja väliajat hoitaa sitä toista!
Mene sinä nyt lepäämään. Olet varmaan ihan uupunut, kun olet joutunut oikein monta repliikkiä kirjoittamaan. Sinähn joudat lojumaan, koska siellä ei ole lasta vielä moneen tuntiin, etkä tee töitäkään!
No kyllä sä oot ihmeellinen. Ihan palkinnon ja Vuoden Äiti -palkinnon ansaitset. Hallelujaa.
Joku sua kuitenkin selvästi painaa tässä kotiäiti/työssäkäyvä äiti -asetelmassa kun oli tänne asti tärkeä tulla puolustamaan omaa erinomaisuuttasi?
Mä ainakin jäisin heti kotiin, jos rahat vain riittäisivät. Mulle kelpais kotirouvan rooli kyllä. Mutkun ei riitä, joten meikäläisenkin on pakko painaa markkinointipäällikön hommia... vaikka ajatukset onkin kotona ja lomareissujen suunnittelussa ;)