Osa kotiäideistä on vähemmän lastensa kanssa kuin työssäkäyvät äidit,
olen huomannut. Useilla kotiäideillä on suuri tarve omaan aikaan ja monet työssäkäyvät taas tekevät lyhennettyä eivätkä liikahda mihinkään työpäivän jälkeen lastensa luota.Eli mielestäni kotiäiti-työssäkäyvä äiti-akselilla ei voida yleistää, kuka on minkäkin verran lapsensa kanssa.
Kommentit (83)
puhukaan laadusta, vaan ihan MÄÄRÄSTÄ. Hassua kyllä, tunnen useampia kotiäitejä, jotka eivät vietä lastensa kanssa enempää aikaa kuin minä työssäkäyvä äiti. Koska: isä hoitaa lasta illat ja suuren osan viikonlopuista ja lomista, että äiti saa levätä. Itse taas vietän illat, viikonloput ja lomat lapseni kanssa & teen lyhennettyä työaikaa. Eli aikamäärä ehkä jopa enemmän lapseni kanssa kuin monilla kotiäideillä.
Ap
se lastenhoito kuulu myös isälle vaikka nainen olisi kotiäitinäkin? Vai olenko aina luullut vääriin? Pitääkin vissiin kieltää miestä antamasta edes iltapalaa lapsille, ettei vainkuvitella, että minä lusmuilen.
Normaalissa perheessä se isä HALUAA olla lasten kanssa, ei se mikään äitien yksinoikeus ole vaikka av-mammat niin luulevatkin.
miten kukin se matikan laskee. Mutta jos kotiäiti on lasten kansssa klo 7-18, siitä tulee 11 tuntia x 5 ja jos sitten se isä (tai ap:n tapauksessa työssäkäyvä äiti) on iltaisin lasten kanssa 18-20 ja arkisin sen 7-20 x 2 ihan kokonaan, niin kotiäiti on viikossa lasten kanssa 55 h ja isä 36 h, niin kyllä musta silti se kotiäiti on lastensa kanssa hiukka enemmän. Eri asia sitten tietty niiden lasten kohdalla, jotka ovat koulussa sen 8 h päivässä. Mutta tuskin ne isätkään tai ap ihan sitä koko lauantaita ja sunnuntaita ihan yksin on lasten kanssa, että eiköhän osa siitäkin ajasta mene sen kotiäidin piikkiin myös...
Tässä puhuttiin kotiäideistä. Tee isistä oma avaus.
---ohistus
ettei tämä aihe ole minun mielestäni arka, vaan loppuun kaluttu aihe, jokaisen hiljaisen ajan vakiprovo, koska joku aina tarttuu tähän aiheeseen. Näitä löytää googlaamalla kymmenittäin.
Tän ketjun muista asiaan liittyvistä viesteistä en ota vastuuta. Mä vaan oikeasti ilahduin, kun näiden kaiken vaalihötön keskellä palan perinteistä av:tä, joka näytti hetkellisesti hävinneen jonnekin.
meinasin viikonloppuisin 7-20 x 2...
Tässä puhuttiin kotiäideistä. Tee isistä oma avaus.
---ohistus
mutta kun kerran otettiin esimerkkinä kuinka ap on niiin paljon enemmän lasten kanssa kuin kotiäiti kun se isäkin kehtaa osallistua lastenhoitoon.
Joo, provohan tämä koko ketju on mutta pakko jostain aiheesta saada verenpaine kohoamaan ;)
Eikä edes nouse verenpaine. Miksi nousisi? :D
ohiveto
Ollaanko samaa perhettä?
En tajua miten äiti sai kaiken aikansa valumaan jonnekin koska ei ollut koskaan lastensa kanssa: muistan sen aina siivonneen, laittaneen ruokaa. Sitten tuli ero ja äitistä katkera nainen.
Niinistö - Haavisto -ketjuja, että joillain tulee jo korvista. Minä en ole vielä edes aloittanut lukemaan niitä. Pitäisiköhän ryhtyä toimeen, etten jää ajastani jälkeen.
Enkä vielä edes tiedä kumpaa äänestäisin. Ehdotuksia saa antaa!
Jostain muistan juuri katselleeni että prosentuaalisesti lapsiperheissä isät jeesaa n. 36 prossassa perheistä, määrä on noussut paljon 90- luvusta.
Ei osallistuva isä ole itsestäänselvyys.
Lyhentävät työpäiväänsä ja viettävät laatuaikaa täysillä lastensa kanssa ja eivät annan isien viettää aikaa lasten kanssa tippaakaan.
Työäiti ei siivoa, eikä käytä töiden jälkeen aikaa ruonalaittoon, eikä pyykkäämiseen. Hän viettää täysillä ja aidosti laatuaikaa lastensa kanssa poistaen isän kuvioista, jotta voisi olla parempi äiti.
Minä sitten sinkkuna viihdytän näitä yksinäisiä ja perheestä poissuljettuja isiä iltaisin ja viikonloppuisin :)
Joo meilläkin vanhemmat erosi ja äiti on todella katkera. Hän "antoi kaikkensa perheelle" omasta mielestään. Nykyään mulla on hyvät välit isään, mutta äitiä en ole nähnyt kuuteen vuoteen...
en todellakaan provoile.
Siis eikö teidän lähipiirissä ole tällaisia tapauksia sitten ollenkaan? Joissa äiti hoitaa lapsia päivät ja isä lähes kaikki illat, viikonloput ja lomat?
Itselläni tämä on herättänyt hämmästystä, koska luulin, että työssäkäyvänä äitinä MINÄ olen se, joka viettää vähän aikaa lasten kanssa, mutta nyt olen huomannut, että osa kotiäideistä viettää vielä vähemmän aikaa. Ja se on mielestäni hassua.
Enpä usko, että kaikissa perheissä se kotiäiti on päivittäin klo 7-18 eli 11h joka päivä lasten kanssa yksin. Lisäksi osassa kotiäitiperheitä lapsi/lapset ovat yökylässä isovanhemmilla joka viikko esim. 24-36h putkeen.
Sille, joka kauhisteli isien ulosheivausta kaltaisissani perheissä: Meillä myös isä viettää paljon aikaa lapsensa kanssa! Pointti onkin pitkälti siinä, että meillä me vietämme aikaa YHDESSÄ kaikki kolme, mutta tuntemissani kotiäitiperheissä osassa vanhempien aika on jaettu tosi tarkkaan, eikä perheen yhteistä aikaa juurikaan ole.
Arvostan monella tavalla kotiäitejä eikä tarkoitukseni ole heidän mollaamisensa, vaan vain tällaisen uuden(?) ilmiön ihmettely. Eli se, että ei kotona olo takaa sitä, että lapseen käytetään paljon aikaa tai ainakaan enempää kuin töissäkäyvissä perheissä.
joten kumma että sä tunnet useita kotiäitejä jotka viettää lapsensa kanssa sun mielestä liian vähän aikaa.
Olen kai poikkeus, kun varmasti vietän sua enemmän tunteja lasteni kanssa joka ikinen päivänä. Ja vieläpä laatuaikaakin.
Normaalisti en koskaan vastaa näihin ketjuihin, mutta alkaa jo vaalikeskustelut tympiä.
t. kotiäiti, jonka nuorin yli 3-v.
puhukaan laadusta, vaan ihan MÄÄRÄSTÄ. Hassua kyllä, tunnen useampia kotiäitejä, jotka eivät vietä lastensa kanssa enempää aikaa kuin minä työssäkäyvä äiti. Koska: isä hoitaa lasta illat ja suuren osan viikonlopuista ja lomista, että äiti saa levätä. Itse taas vietän illat, viikonloput ja lomat lapseni kanssa & teen lyhennettyä työaikaa. Eli aikamäärä ehkä jopa enemmän lapseni kanssa kuin monilla kotiäideillä.
Ap
kun sä vietät kaikki illat ja viikonloput laatuaikaa lapsen kanssa? Missä isä luuraa??
Jos ap ulla on huono omatunto vähästä lapsen kanssa vietetystä ajasta niin ainahan voit ryhtyä parjatuksi kotiäidiksi.
Ai niin, ei kannata, sähän saat jo rusinat pullasta. Oman uran, palkan ja oman ajan töissä ja lisäks enemmän aikaa lapsen kanssa kuin kotiäidit!
Ensinnäkin, etkö ap omista kelloa, vai onko sen luku jotenkin ongelmallista sinulle?
Toisekseen, mitä sinun lastesi isä tekee illat? Eikö hän saa koskaan olla lasten kanssa keskenään?
Entä keneltä on pois, jos äiti, joka on lastensa kanssa aamuheräämisestä iltaan saakka joka hetki, myös harrastaa iltaisin tai viikonloppuisin? Olkoon vaikka KAIKKI illat pois yömyöhään, hän on lasten kanssa silti kaikki päivät. Paljon enemmän kuin perus ansiotyöpäivää tekevä äiti.
Uskon, että tilanteessa, jossa äiti voi saada omaa aikaa iltaisin, asiasta hyötyvät niin lapset, äiti kuin jopa isäkin. Tietenkin on kohtuutonta, jos kumpi tahansa vanhempi on poissa kaiken potentiaalisen yhteisen ajan, mutta mahdan olla joku outo poikkeus kun en ole vielä koskaan törmännyt yhteenkään tuollaiseen ap:n kuvailemaan perheeseen.
ps. Ei vaadi pitkää matiikkaa ymmärtääkseen, että ap on hullun kateellinen äideille, joilla on aikaa harrastaa ilman, että lapset jäävät siltikään vaille äidin läsnäoloa. Elämä on - valintoja.
joten kumma että sä tunnet useita kotiäitejä jotka viettää lapsensa kanssa sun mielestä liian vähän aikaa.
Olen kai poikkeus, kun varmasti vietän sua enemmän tunteja lasteni kanssa joka ikinen päivänä. Ja vieläpä laatuaikaakin.
Normaalisti en koskaan vastaa näihin ketjuihin, mutta alkaa jo vaalikeskustelut tympiä.
t. kotiäiti, jonka nuorin yli 3-v.
Ap
ihana sinä! mä myös kolmen lapsen kotiäiti ja sitä laatuaikaa riittää kyllä kaikille lapsille. pisti vihaks toi aloittajan viesti, vaikka uskon kyllä, että niitä vanhempia on paljon, jotka ei OLE lastensa kanssa, vaikka ovat kotona. jotenkin vaan aina tuntuu, että työssä käyvällä äidillä on huono omatunto siitä, että käy töissä kotiäitiyden sijaan. miks muuten vaivais päätään kotiäitien lasten kanssa olemisella..?! olipa selvästi kirjotettu.. :D
eli en tee lyhennettyä työaikaa.
Ja meillä mies viettää silti lasten kanssa aikaa keskenään kun minä käyn harrastuksissa.
Mutta meidän lapsille isäkin on tosi tärkeä juuri siksi, eikä vain äiti. Mies oli jopa hoitovapaalla vuoden lasten kanssa. Hyi minua, kun olen huono äiti lapsille. Kävin töissä ja isä oli lasten kanssa ja illalla saatoin silti käydä harrastuksissa.
Kyllä ap nyt sinulla kruunu kiiltää kun olet niin monta tuntia lasten kanssa.
että työäidit vyöryttävät "laatuaikaa" hysteerisesti ne tunnit, jota lastaan näkevät.
Ja en siis ole ap vaan kerroin omasta äidistä joka oli kotona muttei läsnä lapsille.
Eihän näin jokaisessa tapauksessa tietenkään ole. Mutta ne siisteimmät, parhaimman näköiset kodit ei ole aina onnellisimpia. Kyllä kai tämän jo kaikki tiesi! :)