Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa kotiäideistä on vähemmän lastensa kanssa kuin työssäkäyvät äidit,

Vierailija
30.01.2012 |

olen huomannut. Useilla kotiäideillä on suuri tarve omaan aikaan ja monet työssäkäyvät taas tekevät lyhennettyä eivätkä liikahda mihinkään työpäivän jälkeen lastensa luota.Eli mielestäni kotiäiti-työssäkäyvä äiti-akselilla ei voida yleistää, kuka on minkäkin verran lapsensa kanssa.

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lasten kanssa paljon enemmän jos tunteja lasketaan, silloin kun olen niitä kotona hoitanut. Iltaisin tosin saatoin lähteä yksin johonkin kun mies tuli kotiin.

Kun menin töihin, niin mä en yksinkertaisesti jaksanut enää iltaisin lähteä mihinkään. Mutta ei niitä tunteja tullut enemmän kotivuosiin verrattuna. Viideltä kotiin ja ajoissa nukkumaan, eipä siinä kovin montaa tuntia ole mitä antaa.

Vierailija
42/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä kotiäidit sitten tekevät päivät pitkät? Kuka hoitaa lapsia? Minä olen kotona lasten kanssa ja käytännössä heidän kanssa 24/7. Käyn pari kertaa viikossa ruokakaupassa yksin ja muutaman kuukauden välein parturissa yksin. Vaateostoksille otan yleensä vähintään toisen mukaan, mutta nykyään olen tilannut kaiken netistä kun en jaksa lähteä kauppoihin sovittelemaan. En harrasta. Enkä kyllä jäisi kotiin jos en olisi lasten kanssa, samahan se sitten olisi olla tienaamassa töissä, jos ei edes kiinnosta ne lapset. Ei tätä tienestin takia kannata tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olen aina tehnyt töitä. Minulla on työhuone kotona ja lasten koulun vieressä. Lapset ovat melkein aina kanssani, kun eivät ole koulussa tai harrastuksissa.

Kyllä lapsille merkitsee kaikkein eniten se ajan määrä, ei niinkään se, mitä sillä ajalla tehdään.

Laatuaika on aika kuvottava käsite!

Vierailija
44/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan omalta kohdalta että en ole huomannut.

Itse olen kotiäiti ja lapsi hoidossa 4h päivässä. Aamulla kun heräämme mies on lähtenyt jo töihin. Herätään 7.30 ja olen siis lapsen kanssa tunnin aamulla.

Haen lapsen 12.30 ja olemme yhdessä siihen asti että mies hoitaa illalla 19-19.30 iltapalat ja pesut. Yhdessä olemmee lapsen kanssa 15.30-19.30 koska olenhan minäkin tuolloin kotona vaikka mies hoitaakin.

Päivällä kun lapsi on hoidossa teen kaikki kotihommat, käyn kaupassa, siivoan, pesen pyykit jne. Eli kaikki se aika ruuanlaittoa lukuunottamatta minä olen lapsen kanssa. Määrällisesti siitä tulee varmasti enemmän kuin työssäkäyvällä äidillä jonka pitää tehdä nuo siivoukset ja kaupassakäynnit sun muut työpäivän jälkeen.

En todellakaan halua mitään kruunua tästä että olen kotiäiti, tää oli taas typerä provo johon tuli vastattua... Lomat vietetään yhdessä ja muutkin vapaapäivät, ei mulla ole mitään piilopaikkaa johon voisin mennä että mies hoitaisi yksin. Enkä sellaista tarvitsekkaan!

Vierailija
45/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesihan on hoidossa!

Vierailija
46/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten?

Vierailija
47/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jota sinulla ei ole!

Vierailija
48/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lasten kanssa voi olla olematta varsinaisesti lasten kanssa. Mutta laatu ei kuitenkaan korvaa määrää. Hyviä äitejä ja isiä on paljon sekä kotivanhemmissa että kodin ulkopuolella työskentelevissä.

tapauksissa laatua. Jos vanhempi ei ole hyvä vanhempi lapselle olisi eduksi olla hänen kanssaan vain ne laadukkaimmat hetket. Se että on vanhempi, ei automaattisesti ole lapsen paras.

Vierailija
49/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI hyvää päivää minkä tasoisia ihmisiä täällä kirjoittelee!!!

Kun olen lapsen kanssa 8 tuntia hänen hereilläoloajasta niin katson todellakin olevani kotiäiti vaikka tuo 4h puuttuukin. Ja niinkuin sanoin, olen sen KOKO 8 tuntia, käymme ulkona, elokuvissa, leikimme, käymme toisilla lapsilla kylässä, teemme aina kaikkea yhdessä koska olen hoitanut nuo kotihommat kun on hoidossa.

8 Tuntia pelkästään lapsen kanssa touhuamista tekee minusta kyllä kotiäidin.

Vierailija
50/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin muutaman hassun tunnin.

Vierailija
51/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arg this I pad is driving me crazy, it keeps correcting to English all my messages. Anyways, I do think that some stay at home moms do spend the majority of their day cleaning, doing chores and browsing the net. Some are so irritated all the time that I feel sorry for the kids that they have to spend such long days with a miserable person. There is a big difference with being there and being there. You can be physically present but not emotionally. The kids do sense the difference. I don't think it as much sahm vs working mom issue. It's a personality factor and I do also feel that as women we all need something that refreshes our batteries. Work, school, friends can do that for you.

Vierailija
52/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ollaan niiden lasten kanssa se koko päivä, kello 7 - 17. Kun toinen on töissä.

Sen päivän aikana syötetään, juotetaan, ulkoilutetaan pariin kertaan, vaihdetaan vaipat, nukutetaan, leikitään ja käytetään harrastuksissa, kerhoissa jne. jne.

Kotiäitiys EI ole sitä, että nukutaan aamulla pitkään, lykätään yksi lapsi hoitoon, leikitään kotiapulaista ja sitten kökitään pari tuntia lapsenvahtina.

Vierailija
53/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ollaan niiden lasten kanssa se koko päivä, kello 7 - 17. Kun toinen on töissä.

Sen päivän aikana syötetään, juotetaan, ulkoilutetaan pariin kertaan, vaihdetaan vaipat, nukutetaan, leikitään ja käytetään harrastuksissa, kerhoissa jne. jne.

Kotiäitiys EI ole sitä, että nukutaan aamulla pitkään, lykätään yksi lapsi hoitoon, leikitään kotiapulaista ja sitten kökitään pari tuntia lapsenvahtina.

Mä en sitten vissiin täytä kotiäidin laatuvaatimuksia, kun teen niitä kotitöitäkin sinä aikana, kun mieheni on töissä. Tosin 3-vuotias auttaa esim. siivoamisessa ja ruoanlaitossa innoissaan, mutta sekin on varmaan av-mammojen mielestä jotain lapsityövoiman käyttöä...

Vierailija
54/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut lapsilta pois ja se minun 3-vuotiaani sai aina toisen nukkuessa oman erityisen lukuhetken ihan vain äidin kanssa. Suosittelen!

Vierailija
55/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

plus työmatkat. En tunne yhtäkään kotiäitiä, joka kävisi viikossa yli 30 h harrastuksissa.

Joten plörinäksi meni tuo arviosi.

Vierailija
56/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työssäkäyvän äidin kotityöt joku tehnyt sillä välin kun oli töissä, ei, vaan niitä ei tee kukaan, vai? JA ainiin joku kiltti keittiöntäti teki sunkin lapselle siellä päiväkodissa sen ainoan lämpimänruuan niin ei siihenkään tarvitse käsiään sotkea, ja,ja,ja. Katsoppas siellä kotona ympärillesi oikein tarkasti, hups, mitä? mehän hukumme paskaan!

Entäpä jos kotiäiti olisikin pelkästään lasten kanssa kokoajan, niin sitten tulee työäiti ja kauhistelee, että onpa kämppä suurpiirteisesti pidetty kunnossa vaikka kotona ollaan...

Kuulkaapas leidit, se läsnäolo ei välttämättä lapsesta tunnu läsnäololta samalla lailla kuin se aikuisesta tuntuu. Maa on pullollaan työstään väsynyttä väkeä, jotka kotona luulevat olevansa läsnä lapsilleen vaikka todellisuudessa se on ihan tavallista, tavallista lösötystä. Sitten laitetaan itselle iso rasti seinään kun on iltasadut luettu ja potkurilla potkuteltu ja ollaan niin onnessaan siitä omasta muka huippuäitiydestä.

Ja kuka sanoi, että aikuisen pitäisi olla lapsen kanssa alati? Lapselle kuuluu luoda sellaiset puitteet, että hän voi kotona touhuta itsekseenkin sen hoitopäivän jälkeen sitä mitä haluaa ja mikä on mielekästä.

Mikään ei ole niin arvokasta kuin se että hoitaa omat lapsensa itse, muistakaa! Totaalinen laiminlyönti on eri asia sitten. Mutta arvokasta on sekin panos jonka joku antaa työelämässä perheellisenä!

Vierailija
57/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut lapsilta pois ja se minun 3-vuotiaani sai aina toisen nukkuessa oman erityisen lukuhetken ihan vain äidin kanssa. Suosittelen!

miten se on lapselta pois, jos tehdään yhdessä kotihommia (tai lapsi välillä vaikka - hui kamala - leikkii hetken itsekseen, kun äiti tiskaa tai imuroi). Kyllä sillä on ihan kasvatuksellinenkin merkitys, että lapsi näkee kotihommia ja osallistuu niihin ikänsä ja kykyjensä mukaan pienestä pitäen. Ja miksi vanhemman pitäisi olla joka sekunti viihdyttämässä kotihoidossa olevaa lasta? Eikö se 3-vuotias voi muutenkin välillä touhuta jotain ilman, että vanhempi on siinä mitenkään aktiivisesti mukana? Vahingoittaako se lasta jotenkin, jos vanhempi ei ole herkeämättä mukana siinä, mitä lapsi milloinkin tekee?

Ja kun mulla on toistaiseksi vain yksi lapsi, niin kolmevuotias saa monta omaa lukuhetkeä päivän mittaan. Ei me niitä kotitöitä tehdä koko päivää kuitenkaan, suurin osa päivästä touhutaan ihan muuta.

Ja mulle on oma lepokin niin tärkeää, että en taatusti nouse aamulla viiden-kuuden aikaan siivoilemaan ja kokkailemaan. En mä niin aio tehdä sittenkään, kun palaan töihin.

Vierailija
58/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun niitä lapsia on useita.

Aika hullua, että joku kökkii yhden 3-vuotiaan kanssa kotona...

Vierailija
59/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhukaan laadusta, vaan ihan MÄÄRÄSTÄ. Hassua kyllä, tunnen useampia kotiäitejä, jotka eivät vietä lastensa kanssa enempää aikaa kuin minä työssäkäyvä äiti. Koska: isä hoitaa lasta illat ja suuren osan viikonlopuista ja lomista, että äiti saa levätä. Itse taas vietän illat, viikonloput ja lomat lapseni kanssa & teen lyhennettyä työaikaa. Eli aikamäärä ehkä jopa enemmän lapseni kanssa kuin monilla kotiäideillä.

Ap

Ärsyttävä provo, miksi edes siis vstaan tähän?

Noh, se kotiäiti on lastensa kanssa klo 7-17. Kun isä on töissä tuon ajan. Siinä on jo 10 tunnin päivä. Ennen iltatoimia kotiäiti voi piipahtaa johonkin pariksi tunniksi, tullen kotiin vaikkapa klo 19. Ja kuinka moni kotiäiti jaksaa joka arki lähteä jonnekki heti ovesta ulos, kun isä tulee sisään? Eikö siinä ole sitten päivälliset sun muut koko perheen kesken? Mä en siis arkisin lähde mihinkään, kun mies tulee, mutta se ei kuulu asiaan.

Viikonloppuisin, eli la ja su. Saatan mennä jompana kumpana päivänä yksin kauppakeskukseen yms. noin pariksi tunniksi. Se tekee 4 h koko viikonlopulta.

Lasketaan:

Työssäkäyvä äiti:

pois kotoa klo 7-17 (tähän on laskettu, että tekee normi 8 h työpäivää ja 1 h työmatka suuntansa, ainakin pääkaupunkiseudulla tämä on minimi)

On kotona lasten kanssa sanotaanko vaikka 1 h aamulla ja iltapäivällä 3 h (jos lapset menee nukkuu klo 20)

Siitä tulee päivän saldoksi 4 h

Kotiäiti kotona 10 h lasten kaa, pari h poissa, loppuillan kotona, siitä tulee sanotaanko 11 h. Ja monesti on kotona aamuseiskasta iltakasiin, se on 13 h päivä.

Eli kumpikohan on määrällisesti enemmän lasten kanssa?

Vierailija
60/83 |
31.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

53, niin, ymmärrät sitten kun olet oikeasti äiti.. Eli kun niitä lapsia on useita.

Aika hullua, että joku kökkii yhden 3-vuotiaan kanssa kotona...

Niin, ihan hulluahan se on äitiyslomalla kökkiä kotona 3-vuotiaan kanssa. Kai musta sitten kohta tulee ihan oikeasti äiti, kun lapsia on kaksi. Vai montako niitä vaaditaan oikeaan äitiyteen.

Ja monenko lapsen kanssa on oikein olla kotiäiti? Ilmeisesti ainokainen pitäisi panna hoitoon.

Mutta kiitos tästä av-tyylisestä kaiken kattavasta vastauksesta, jossa ei esitetä minkäänlaisia perusteita omille näkemyksille, vaan kuitataan kaikki sillä, että toisella ei ole riittävästi lapsia ymmärtääkseen elämästä mitään. Olet ihan huippuälykäs äiti ja yksilö, häpeän vähäisiä, naurettavia ajatuksiani edessäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi