Osa kotiäideistä on vähemmän lastensa kanssa kuin työssäkäyvät äidit,
olen huomannut. Useilla kotiäideillä on suuri tarve omaan aikaan ja monet työssäkäyvät taas tekevät lyhennettyä eivätkä liikahda mihinkään työpäivän jälkeen lastensa luota.Eli mielestäni kotiäiti-työssäkäyvä äiti-akselilla ei voida yleistää, kuka on minkäkin verran lapsensa kanssa.
Kommentit (83)
mutta noista 8 tunnista olet yksin lapsen kanssa vain pari hassua tuntia. Se ei kyllä ole kotiäitiyttä. Edelleenkään.
jos ette tunne tuollaisia "kotiäitejä", joita tarkoitan.
Teidän laskelmat ovat kyllä hassuja ja kotiäidin puoleen "vetäviä". Esim. monessa pikkukaupungissa ei todellakaan mene tuntia työmatkaa suuntaansa. Sitten on paljon opettajia ym., joilla työaika on lyhyempi.
Kerron nyt sitten yhden esimerkin mitä alunperin tarkoitin:
Äiti kotona lapsen kanssa yksin 9 h päivässä (klo 8-17). Siitä lapsi nukkuu 4 h (tunti aamulla ja 3 h päiväunet) eli aktiivista hereilläoloaikaa 5 h.
Kun isä tulee kotiin, äiti lähtee opiskeluihinsa tai muihin rientoihin, isä kotona klo 17-23 eli 6 h lapsen kanssa.
Viikonloppuisin isä on ehkä 10 t lapsensa kanssa, äiti noin 2 t. Kaikki juhlat ym. isä vastaa yksin lapsesta, äiti kotona. Loma-ajat aika sama meininki.
Lisäksi lasta hoitavat kotiäidin arkipäivien aikana usein sukulaiset. Monta päivää kuukaudessa, joskus viikonkin putkeen.
En ymmärrä miten tässä tapauksessa kotiäidin viettämä aika lapsen kanssa olisi erityisen suuri? Silti hän on kotiäiti.
Muistakaa myös, että osa ihmisistä voi tehdä osa-aikatyötä vähemmän kuin 30 t - ja olla työäitejä.
olevalle helposti kertyy enemmän tunteja lapsen kanssa kuin työssäkäyvällä.
Tilanne ei kuitenkaan ole niin yksioikoinen kuin näissä keskusteluissa puhutaan.
Meillä on 2,5 -vuotias poika, jonka vien hoitoon kello 9 ja jonka isä hakee kello 15, koska porrastamme työssäkäyntimme. Minä tulen töistä sitten keskimäärän kello 17. Päiväkodissa lapsi nukkuu 1,5-2 tunnin päiväunet ja kotona menee nukkumaan kello 21 ja herää kello 8.
Tästä laskemalla saat tulokseksi, että lapsi on valveillaoloajastaan 4-4,5 tuntia päiväkodissa. Vanhempien kanssa lapsi viettää sen sijaan arkisin 7 tuntia hereilläoloajastaan.
Mielestäni tilanne on meille tosi hyvä, enkä tunne, että menettäisimme lapsemme lapsuuden tai muuta sellaista. Vaikka olen kokopäivätöissä, minullakin on lapsen kanssa kuitenkin aikaa lähes joka arkipäivä viisi tuntia, joka sekin on enemmän kuin päiväkodissa valveilla vietetty aika.
Toki minulla on kävellen vain 10 minuutin työmatka, mutta sekin liittyy niihin valintoihin, joita olemme tehneet, jotta perheenjäsenten tarpeiden yhteensovittaminen olisi parhaalla tavalla mahdollista.
Tuolla ykkössivullahan joku mamma on saanut traumoja kun hänen äitinsä on jopa siivonnut kotona kun hän on ollut lapsi ja ei ole ollut koko ajan täysillä ja aidosti hänen kanssaan. Ei ole ollut nyt kuuteen vuoteen tekemisissä äitinsä kanssa kun on katkera siitä kun äiti siivosi. Isänsä kanssa vain pitää yhteyttä kun isä kulki oikeasti töissä.
Tässä sen näemme. Lapsi saa traumoja jos äiti siivoaa kotona ollessaan ja sitä sitten itkee täällä av.llakin aikuisena samalla kun narauttaa pilleripurkin kannen auki. Äidin syytä se on, näin asia on nyt todistettu. Jos tällä kyseisellä mammalla äiti olisi mennyt töihin, ei tarvitsisi tytön näin aikuisena vollottaa av.lla, että hänellä oli surkea lapsuus ja ei enää halua äitiinsä pitää yhteyttä.
KOTIÄITI
malli A, jossa perheenäiti häipyy ovesta ulos 2 tunniksi, kun isä tulee kotiin.
Lastenhoitoa 11 h per päivä arkisin.
viideltä arkipäivältä tulee 55 h.
-----
malli B, jossa perheenäiti jää kotiin isän tullessa kotiin, syödään päivällistä yms.
Lastenhoitoa 13 h per päivä arkisin.
Viideltä arkipäivältä tulee siis 65 h
*
Työssäkäyvä äiti
1 h aamulla, 3 h illalla
4 h lastenhoitoa arkipäivänä
Viideltä päivältä hoitaa yhteensä 20 tuntia.
Eli jos kotiäiti ei lähde arkisin mihinkään ero on jopa 45 tuntia viikossa arkipäivien osalta.
Mitä se tekee kuukaudessa. Lasketaanpa, se on jo 180 tuntia enemmän lasten kanssa kuin työssäkäyvä.
Otetaan vielä puoli vuotta. Kotona oleva äiti on puolen vuoden aikana lasten kanssa arkisin 1690 tuntia. Töissä käyvä äiti on arkisin puolen vuoden aikana lastensa kanssa 520 tuntia.
Vuodessa kotiäiti on lasten kanssa arkipäivisin 3380 tuntia, kun taas töissäkäyvä äiti on 1040 tuntia.
Tuossa laskelmassa arkipäivien osalta kotonaoleva äiti on kolminkertaisen määrän lastensa kanssa arkisin verrattuna työssäkäyvään.
4 tuntia ja yöllä menee nukkumaan vasta klo 23.00.
Missä se äiti on aina joka ilta puoleenyöhön. Samoin olisi kiva kuulla, missä se äiti on viikonloput jos on kotona vain 2 tuntia päivässä. Samoin lomien aikaan.
Tunteekohan kukaan muu oikeasti tällaista äitiä, joka kesälomallakin on 22 tuntia pois kotoa ja vain 2 tuntia kotona vuorokaudessa.
Huh huh, kyllä on aika erikoinen mamma.
Usko tai älä, mutta itse en ole koskaan nähnyt tällaista kotiäitiä. Minusta on aika harvinainen tapaus. Kerrotko lähemmin tästä naisesta. Olisi kiva kuulla, missä hän viettää ne viikonloput ja lomat jos käy kotona vain 2 tuntia päivässä.
Teidän laskelmat ovat kyllä hassuja ja kotiäidin puoleen "vetäviä". Esim. monessa pikkukaupungissa ei todellakaan mene tuntia työmatkaa suuntaansa. Sitten on paljon opettajia ym., joilla työaika on lyhyempi.
Äiti kotona lapsen kanssa yksin 9 h päivässä (klo 8-17). Siitä lapsi nukkuu 4 h (tunti aamulla ja 3 h päiväunet) eli aktiivista hereilläoloaikaa 5 h.Kun isä tulee kotiin, äiti lähtee opiskeluihinsa tai muihin rientoihin, isä kotona klo 17-23 eli 6 h lapsen kanssa.
Viikonloppuisin isä on ehkä 10 t lapsensa kanssa, äiti noin 2 t. Kaikki juhlat ym. isä vastaa yksin lapsesta, äiti kotona. Loma-ajat aika sama meininki.
Lisäksi lasta hoitavat kotiäidin arkipäivien aikana usein sukulaiset. Monta päivää kuukaudessa, joskus viikonkin putkeen.
En ymmärrä miten tässä tapauksessa kotiäidin viettämä aika lapsen kanssa olisi erityisen suuri? Silti hän on kotiäiti.
Muistakaa myös, että osa ihmisistä voi tehdä osa-aikatyötä vähemmän kuin 30 t - ja olla työäitejä.
Missä se äiti on aina joka ilta puoleenyöhön. Samoin olisi kiva kuulla, missä se äiti on viikonloput jos on kotona vain 2 tuntia päivässä. Samoin lomien aikaan.
Tunteekohan kukaan muu oikeasti tällaista äitiä, joka kesälomallakin on 22 tuntia pois kotoa ja vain 2 tuntia kotona vuorokaudessa.
Usko tai älä, mutta itse en ole koskaan nähnyt tällaista kotiäitiä. Minusta on aika harvinainen tapaus. Kerrotko lähemmin tästä naisesta. Olisi kiva kuulla, missä hän viettää ne viikonloput ja lomat jos käy kotona vain 2 tuntia päivässä.
Äiti kotona lapsen kanssa yksin 9 h päivässä (klo 8-17). Siitä lapsi nukkuu 4 h (tunti aamulla ja 3 h päiväunet) eli aktiivista hereilläoloaikaa 5 h.Kun isä tulee kotiin, äiti lähtee opiskeluihinsa tai muihin rientoihin, isä kotona klo 17-23 eli 6 h lapsen kanssa.
haluaisin mäkin tietää, missä on tällainen äiti
haluaisin mäkin tietää, missä on tällainen äiti
Meillä herätään klo 5:30-6, mies lähtee ovesta ulos klo 6 ja tulee klo 16:30. Työmatkoihin menee 1 h per suunta.
Vanhempi lapsista ei nuku päikkäreitä, nuorempi nukkuu 1,5 h.
En lähde koskaan arkena mihinkään, kun mies tulee kotiin. Menen itse nukkumaan klo 21, lapset menee noin klo 19-:19:30 nukkumaan.
Viikonloppuisin otan silloin tällöin parin tunnin tauon kotielämästä, käyn yksin kaupassa tai kaverilla tai kävelyllä.
en todellakaan ymmärrä miten en ole kotiäiti kun lapsi on vuorokaudesta 4h hoidossa.
Vuorokaudessa on 24 tuntia, loput olen lapsen käytettävissä.
En ole koskaan kuullut että kotiäiti määritelmään kuuluu se miten kauan olen lapsen kanssa YKSIN päivästä.
Mitenkäs jos molemmat vanhemmat ovat kotona ja lapsi 4h hoidossa? Ovatko vanhemmat silloin kotiäiti ja koti-isä vai annatko heille uudet merkitykset?
Silläå ei ole mitään valiä kuinka kauan minä olen YKSIN lapsen kanssa, olen lapsen kanssa aamusta iltaan lukuunottamatta tuota 4 tuntia.
Ainoa asia miksi vänkään tästä on että en voi tajuta tuollaisia ihmisiä jotka ajattelevat että olisin jotain muuta!
Ei ollut lapsilta pois ja se minun 3-vuotiaani sai aina toisen nukkuessa oman erityisen lukuhetken ihan vain äidin kanssa. Suosittelen!
miten se on lapselta pois, jos tehdään yhdessä kotihommia (tai lapsi välillä vaikka - hui kamala - leikkii hetken itsekseen, kun äiti tiskaa tai imuroi). Kyllä sillä on ihan kasvatuksellinenkin merkitys, että lapsi näkee kotihommia ja osallistuu niihin ikänsä ja kykyjensä mukaan pienestä pitäen. Ja miksi vanhemman pitäisi olla joka sekunti viihdyttämässä kotihoidossa olevaa lasta? Eikö se 3-vuotias voi muutenkin välillä touhuta jotain ilman, että vanhempi on siinä mitenkään aktiivisesti mukana? Vahingoittaako se lasta jotenkin, jos vanhempi ei ole herkeämättä mukana siinä, mitä lapsi milloinkin tekee?
Ja kun mulla on toistaiseksi vain yksi lapsi, niin kolmevuotias saa monta omaa lukuhetkeä päivän mittaan. Ei me niitä kotitöitä tehdä koko päivää kuitenkaan, suurin osa päivästä touhutaan ihan muuta.
Ja mulle on oma lepokin niin tärkeää, että en taatusti nouse aamulla viiden-kuuden aikaan siivoilemaan ja kokkailemaan. En mä niin aio tehdä sittenkään, kun palaan töihin.
Olen kotiäiti ja minua huvittaa tää aloitus.
Piti ihan mielessä aloittaa laskemaan, kuinka monta tuntia olen läsnä lapsilleni. Voinko laskea ne tunnit, kun nukun navatusten vauvan kanssa päikkärit? Entä laskenko ne tiskikerrat läsnäoleviin vai en, kun tiskaan ja tuo taapero on upottanut kätensä myös tiskialtaaseen vai tuleeko tästä jo miinusta? Entäs tämän viestin kirjoittaminen? Laitanko läsnä oleviin hetkiin miinusta vai plussaa, jos lapsi tuossa kyönää vierellä, halii ja suukottelee samalla?
Huvittava aloitus kertakaikkiaan! Kaikkea ne ihmiset uskotteletvatkin itselleen!
Olisitko mielestäsi kotiäiti jos lapsesi olisi 6h hoidossa per pv? Entä 8h? Kotiäiti on nainen, jonka lapset eivät ole päivähoidossa. Mä teen pituista työpäivää. Oonks mäkin sit kotiäiti? Samsn verran olen lasteni kanssa.
6H tai 8H? Ja mun lapsi on siis vain sen 4h hoidossa ja olen todellakin kotiäiti. Kotiäiti on äiti joka ei ole ansiotyössä vaan on kotona pääasiassa (niinkuin 24h-4h/vrk) lapsen kanssa.
Jos olisin 8 tuntia työssä tai 6 tuntia työssä TAI YLIPÄÄTÄÄN TYÖSSÄ olen työssäkäyvä äiti. Itse en tee ansiotyötä vaan olen kotona ja olen äiti. Olen 8h AKTIIVISESTI päivästä lapsen kanssa, VAIN tuon 4h hän on hoidossa.
Kyllä olen kotiäiti, mikäs sitten??
näin kömpelöön provoon. Mutta nyt olen vaan ilahtunut, että pitkästä aikaa on provo jossa ei mainita sanoja Niinistö, Haavisto ja homo.:)
Niin että; joo, ihan totta joka sana.
Ja lasten kanssa voi olla olematta varsinaisesti lasten kanssa. Mutta laatu ei kuitenkaan korvaa määrää. Hyviä äitejä ja isiä on paljon sekä kotivanhemmissa että kodin ulkopuolella työskentelevissä.
puhukaan laadusta, vaan ihan MÄÄRÄSTÄ. Hassua kyllä, tunnen useampia kotiäitejä, jotka eivät vietä lastensa kanssa enempää aikaa kuin minä työssäkäyvä äiti. Koska: isä hoitaa lasta illat ja suuren osan viikonlopuista ja lomista, että äiti saa levätä. Itse taas vietän illat, viikonloput ja lomat lapseni kanssa & teen lyhennettyä työaikaa. Eli aikamäärä ehkä jopa enemmän lapseni kanssa kuin monilla kotiäideillä.
Ap
Oma äitini oli kotiäiti. Aika meni kodinhoitoon. Siivosi joka ikinen päivä, laittoi ruokaa ja oli illalla niin väsynyt ettei jaksanut mitään. Jos oli kotitöistä vapaa hetki käytti sen lukemiseen. Lasten kanssa ei touhunnut mitään. Lapsuuteni oli hyvin yksinäinen.
Itse käyn töissä ja olen lapsilleni läsnä joka päivä.
Oma äitini oli kotiäiti. Aika meni kodinhoitoon. Siivosi joka ikinen päivä, laittoi ruokaa ja oli illalla niin väsynyt ettei jaksanut mitään. Jos oli kotitöistä vapaa hetki käytti sen lukemiseen. Lasten kanssa ei touhunnut mitään. Lapsuuteni oli hyvin yksinäinen. Itse käyn töissä ja olen lapsilleni läsnä joka päivä.
Kertomani on totta. Onko tämä tosiaan noin arka aihe? :O
minä ainakin oon jo niin nääntynyt tapeltuani niin monessa muussa ketjussa tänään, että nyt on paukut lopussa tälle illalle, sori vaan. Mut lupaan, että kun pressanvaalit on ohi, ja olen taas voimissani niin nostan tän sun ketjun uudelleen. Sitten varmana lähtee tulemaan vastauksia ja vähän säpäkästi, on niin klassinen aihe. :)
hemmettiin te haavistot ja niinistöt, kuka jaksaa! En jaksa!
mun mielestä se ei ole "pari hassua tuntia" kun olen lapsen kanssa kun olen 8 tuntia.
Jos tuo ei täytä kotiäitimääräyksiä niin samalla laskennalla äiti joka on 8 tuntia töissä ei ole työssäkäyvä äiti.