kiitos päiväkodin pakkonukuttamisen. Sain
lapset nyt vasta nukkumaan.
Vuorotyön vuoksi olen iltaisin joskus lopenuupunut ja haluaisin nukahaa itsekin jo. Mutta en voi jättää lapsiani keskenään yksin heilumann.
Kommentit (91)
Ei meilläkään nukahdeta heti kun mennään sänkyyn. Siellä saa lukea kirjaa, mutta hiljaa pitää olla. Nukahtavat kun nukahtavat. Sängyssä ovat aina klo 20, joskus voi tulla uni vasta klo 22. Me vanhemmat emme pidä lapselle seuraa mm. makaamalla vieressä tai lukemalla tuntitolkulla.
Ongelmassa on täysin kyse vanhempien kyvyttömyydestä olla auktoriteetti ja sanoa, että nyt nukutaan, piste.
makuutat virkeätä lasta sängyssä tuntikausia sen takia että pääsisit helpommalla?Häpeä aikuinen ihminen!
Et sinä pysty lapselle sanomaan että nyt nukutaan, piste. Voi toki laittaa sen sänkyynsä makaamaan hiljaa että pääset panemaan tai mitä milloinkin, mutta nukahtamaan et pysty pakottamaan sinäkään.
JOSKUS uni voi tulla vasta klo 22, mutta yleensä tulee n. puolen tunnin päästä kun ovat lukeneet vähän aikaa. Ei tarvita sen kummempia nukutteluja tai sirkustemppuja kun lapset on opetettu nukahtamana itsekseen. Nukuttamana ei voi pakottaa (EI edes päiväkodissa, kas kummaa), mutta aikuinen voi auttaa lasta nukahtamaan.
yleensä tulee n. puolen tunnin päästä kun ovat lukeneet vähän aikaa. Ei tarvita sen kummempia nukutteluja tai sirkustemppuja kun lapset on opetettu nukahtamana itsekseen. Nukuttamana ei voi pakottaa (EI edes päiväkodissa, kas kummaa), mutta aikuinen voi auttaa lasta nukahtamaan.
ongelmaa mistä tässä ketjussa kirjoitetaan.
varsinkin vuorotyöläisillä ja yh:lla.
Mutta meille pk:n päiväunet on hyvä juttu. Tuntuu, että lapsen kanssa saa olla liian vähän arjessa nyt kun on pk:ssa, joten mun mielestä on ihan kiva, että ilta lasten kanssa venyy.
Mä vien lapset pk:iin n. 9.30 ja menen töihin kymmeneksi, mies hakee lapset neljältä ja mä kotona puol 7, ja ehdin hyvin leikkiä, lukea ym. kun lapset nukahtaa vasta n. kymmeneltä, onneksi.
lapset nyt vasta nukkumaan.
Vuorotyön vuoksi olen iltaisin joskus lopenuupunut ja haluaisin nukahaa itsekin jo. Mutta en voi jättää lapsiani keskenään yksin heilumann.
Ei meilläkään nukahdeta heti kun mennään sänkyyn. Siellä saa lukea kirjaa, mutta hiljaa pitää olla. Nukahtavat kun nukahtavat. Sängyssä ovat aina klo 20, joskus voi tulla uni vasta klo 22. Me vanhemmat emme pidä lapselle seuraa mm. makaamalla vieressä tai lukemalla tuntitolkulla.
Ongelmassa on täysin kyse vanhempien kyvyttömyydestä olla auktoriteetti ja sanoa, että nyt nukutaan, piste.
Mulla on kaksi lasta, ja molemmat olen opettanut jo pienestä nukahtamaan itse. En ole vauvanakaan pahemmin nukuttanut lapsia, vaan antanut niiden itse nukahtaa. Olen lukenut iltasadun, peitellyt sänkyyn ja antanut hyvän yön suukot. Lapset ovat sitten itsekseen omaa tahtia nukahtaneet. En mä ymmärrä, mitä se siihen nukahtamiseen auttaa jos aikuinen makaa vieressä tai valvoo nukahtamista. Olen aina ihmetellyt sitä. Mun tuttavapiirissä on monilla lapsiperheillä nukkumaanmeno yhtä rumbaa, kun lapsia nukutetaan. Sittan valitetaan, kun koko ilta menee siihen, ei ole seksielämää ei omaa aikaa ei mitään.
Mä olen aina sanonut lapsilleni, että jos uni ei tule, voi lukulampun ääressä lukea vähän aikaa tms. mutta ympäri taloa ei enää pompita eikä sängystä lähdetä kuin vessaan tai juomaan. Kun näitä tarinoita lukee, mä alan ymmärtää miksi joissain lapsiperheissä on niin kamalan vaikeata. Kyllä asioista saa tekemällä vaikeita.
Eipä sitä sisäistä kelloa saa siirretyksi, se on mikä on, mutta silti on vain elettävä tämän yhteiskunnan rytmissä: kouluun mennään jne.
Lapsistani jokatoinen on aamuvirkku illantorkku ja toiset kolme ovat illanvirkku aamuntorkku,
koko perhe elää kyllä ihan samaa rytmiä, mutta persoonakohtaiset erot ovat aivan selvät ja niiden mukaan saa sitten elää mm.koulujen lomilla! Päiväkodin kanssa sovin kahden lapseni osalta, että he hissukseen piirtelevät ja lueskelevat pöydän ääressä eri huoneessa, kun muut lepää, ja se toimi, kiitos joustavalle henkilökunnalle..
siksi, että yksi äiti tuossa mainitsi että lapset pitää nukuttaa tai sitten on huono äiti. Yleensähän nukuttamisella tarkoitetaan juuri tuota vieressä makaamista, jota me emme harrasta.
Joo, on pesut ja iltapalat ja iltasadut ja peittelyt ja muut. Mutta kertokaa nyt viisaat, että kun se lapsi makaa pimeässä huoneessa illasta toiseen klo 20 -> 23 valveilla niin mitä voi tehdä? Nyt se konkreettinen vinkki pöytään, kiitos. Ilman päivunia nukahtaa vartissa.
mutta jos on nukkunut päiväunet, ei vaan nukahda. Ei vaikka itse makaisin vieressä, ei vaikka valot on pois, ei sitten millään.
Anna neuvo millä nukutan lapsen? Nuijalla? Unilääkkeillä?
Ei tietenkään jos lapsi "nukuttaa itsensä".
Meillä kaikki 5 lasta on nukkuneet päiväunia jos lapsen laittaa petiin ruuan jälkeen ja katsoo samassa huoneessa ettei nouse ylös tai nukuttaminen on jotain viihteellistä jolloin lapsi katselee jotain.
Ei ne meilläkään nuku jos ei nukuta. Kyllä ne meilläkin palloilisi illalla vaikka miten monta tuntia hereellä huoneessaan jos ei vaivaudu nukuttamaan.
Mutta kyllä kasvava taapero tarttee unta vuorokaudessa 19 h yöunilla ja päiväunilla. Jos pienempi niin tätä lisää.
Jos jonkun lapsi nukahtaa klo 24 ja herää aamulla klo 6 niin väsynyt se on, ja nukahtaa päiväunille mutta kyllä on illallakin niin väsynyt että NUKUTTAMALLA nukahtaa ajoissa! Tuo on jo huonoa vanhemmuutta.
Ei tietenkään jos lapsi "nukuttaa itsensä".
Meillä kaikki 5 lasta on nukkuneet päiväunia jos lapsen laittaa petiin ruuan jälkeen ja katsoo samassa huoneessa ettei nouse ylös tai nukuttaminen on jotain viihteellistä jolloin lapsi katselee jotain.
Ei ne meilläkään nuku jos ei nukuta. Kyllä ne meilläkin palloilisi illalla vaikka miten monta tuntia hereellä huoneessaan jos ei vaivaudu nukuttamaan.
Mutta kyllä kasvava taapero tarttee unta vuorokaudessa 19 h yöunilla ja päiväunilla. Jos pienempi niin tätä lisää.
Jos jonkun lapsi nukahtaa klo 24 ja herää aamulla klo 6 niin väsynyt se on, ja nukahtaa päiväunille mutta kyllä on illallakin niin väsynyt että NUKUTTAMALLA nukahtaa ajoissa! Tuo on jo huonoa vanhemmuutta.
ihmisiän kestäviin uniongelmiin.
Herätä lapsi silloin kun häntä väsyttää ja laita nukkumaan silloin kun hän on pirteä.
Tätä keinoa noudattaen jo pelkkä ajatus sänkyyn menemisestä ahdistaa.
ihan vaan siitä syystä että näytät lapselle sen kaapin paikan.
siksi, että yksi äiti tuossa mainitsi että lapset pitää nukuttaa tai sitten on huono äiti. Yleensähän nukuttamisella tarkoitetaan juuri tuota vieressä makaamista, jota me emme harrasta.
Joo, on pesut ja iltapalat ja iltasadut ja peittelyt ja muut. Mutta kertokaa nyt viisaat, että kun se lapsi makaa pimeässä huoneessa illasta toiseen klo 20 -> 23 valveilla niin mitä voi tehdä? Nyt se konkreettinen vinkki pöytään, kiitos. Ilman päivunia nukahtaa vartissa.
se haittaa jos lapsi on siellä sängyssä itsekseen hereillä? Älä nyt vain sano että istut vieressä ja ikäänkuin pidät lapsen hereillä. Anna olla siellä sängyssä, nukahtaa kun ei ole virikkeitä.
se haittaa jos lapsi on siellä sängyssä itsekseen hereillä? Älä nyt vain sano että istut vieressä ja ikäänkuin pidät lapsen hereillä. Anna olla siellä sängyssä, nukahtaa kun ei ole virikkeitä.
oletko sinä nyt oikeasti ihan sekaisin päästäsi. Ei virkeätä lasta pidetä pimeässä huoneessa tuntikausia joka päivä, sehän on täysin järjenvastaista ja lapsen kiusaamista. Makaa itse paikallasi pimeässä! Tietenkään kukaan ei ole lapsen vieressä, sehän tästä hulluudesta nyt puuttuisi.
Ja juu, nykyään lasta ei tietenkään laiteta kahdeksalta sänkyyn jos on nukkunut päikkärit. Kymmeneltä menee ja yhdeltätoista nukahtaa ja siinäkin on puoli tuntia makuutusta liikaa.
se haittaa jos lapsi on siellä sängyssä itsekseen hereillä? Älä nyt vain sano että istut vieressä ja ikäänkuin pidät lapsen hereillä. Anna olla siellä sängyssä, nukahtaa kun ei ole virikkeitä.oletko sinä nyt oikeasti ihan sekaisin päästäsi. Ei virkeätä lasta pidetä pimeässä huoneessa tuntikausia joka päivä, sehän on täysin järjenvastaista ja lapsen kiusaamista. Makaa itse paikallasi pimeässä! Tietenkään kukaan ei ole lapsen vieressä, sehän tästä hulluudesta nyt puuttuisi.
Ja juu, nykyään lasta ei tietenkään laiteta kahdeksalta sänkyyn jos on nukkunut päikkärit. Kymmeneltä menee ja yhdeltätoista nukahtaa ja siinäkin on puoli tuntia makuutusta liikaa.
kuin korkeintaan se, että jossain vaiheessa lapsi saattaa oppia nukahtamaan aiemmin. Minulle sopii makaaminen pimeässä huoneessa, nukahdan heti :D
et tosissasi kysele tuollaisia. Se on lapsen kiusaamista! Pistetään lapsi pimeään huoneeseen että saadaan itse olla rauhassa - hulluja on monenlaisia. Saako päivälläkin makuuttaa, vaikka 5 h?
Lapsi ei "opi" nukahtamaan yhtään aikaisemmin jos häntä ei väsytä. Lapset ei ole mitään koneita joita voi kohdella täysin mielivaltaisesti. Käärinkö pressuun seuraavaksi?
et tosissasi kysele tuollaisia. Se on lapsen kiusaamista! Pistetään lapsi pimeään huoneeseen että saadaan itse olla rauhassa - hulluja on monenlaisia. Saako päivälläkin makuuttaa, vaikka 5 h?
Lapsi ei "opi" nukahtamaan yhtään aikaisemmin jos häntä ei väsytä. Lapset ei ole mitään koneita joita voi kohdella täysin mielivaltaisesti. Käärinkö pressuun seuraavaksi?
siellä päiväkodissakaan. Mietitkö miten siellä onnistuu nukkuminen pakolla kuten ap sanoo? Tuskin käärivät pressuun. Lapsi oppii asioita, myös nukahtamista, rauhoittumista ja rentoutumista voi opetella ja opettaa. Rytmi on yksi avainsana.
ihmisiän kestäviin uniongelmiin.
Herätä lapsi silloin kun häntä väsyttää ja laita nukkumaan silloin kun hän on pirteä.
Lastenneurologit puhuu nykyään paljon lasten yksilöllisestä unentarpeesta. Onko päivähoitolait tuoneet mukanaan aikuisten uniongelmat.
Itse muistan omasta päiväkotiajastani parhaiten ne pakkopäiväunet.
(siis jos mikään neuvottelu pk:n henkilökunnan kanssa ei onnistu).
Eli laita lapsi sänkyyn vaikka vasta klo 22 (iltapalat ym. vastaavasti myöhemmäksi). 3 tuntia yksin makaamista pimeässä kuulostaa järjettömältä, kun lapsi voisi olla vanhempiensa kanssa.
Kuten joku aiemmin sanoi, niin minusta pk:n päikkärit on siinä mielessä hyvä että ne vähentää sitä lapsen valveillaoloaikaa, jonka hän on erossa vanhemmistaan. Ymmärrän kyllä että on tosi hankalaa, jos pitää herätä kuudelta, mutta minkäs teet. Myöhentämällä nukkumaanmenoaikaa voi edes vähentää iltojen ahdistusta.
Eli laita lapsi sänkyyn vaikka vasta klo 22 (iltapalat ym. vastaavasti myöhemmäksi). 3 tuntia yksin makaamista pimeässä kuulostaa järjettömältä, kun lapsi voisi olla vanhempiensa kanssa.
Haen lapsen joka päivä hoidosta klo 14.30 joten sitä yhteistä aikaa on riittävästi. Klo 22 sänkyyn ja unta klo 23. Rytmit ja rituaalit ja laulelut on kunnossa, lapsi ei vaan nukahda tottelevaisesti kahdeksalta niinkuin hyvien äitien lapset tekee.
mutta minusta olennaisinta "pakkopäiväunissa" on se, että jos päiväunet lyhentävät yöunia enemmän kuin päiväunen keston, lapsi nukkuu yhteensä vähemmän kuin nukkuisi ilman päiväunia. Eli lapsen unentarve ei välttämätä täyty siksi että nukkuu päiväunet (koska usein arkiaamuina on tietty aika kun pitää nousta ylös eikä voi nukkua niin pitkään kuin muuten tekisi jos on nukahtanut esim. vasta klo 23).
Kuten joku aiemmin sanoi, niin minusta pk:n päikkärit on siinä mielessä hyvä että ne vähentää sitä lapsen valveillaoloaikaa, jonka hän on erossa vanhemmistaan. Ymmärrän kyllä että on tosi hankalaa, jos pitää herätä kuudelta, mutta minkäs teet. Myöhentämällä nukkumaanmenoaikaa voi edes vähentää iltojen ahdistusta.
mutta minusta olennaisinta "pakkopäiväunissa" on se, että jos päiväunet lyhentävät yöunia enemmän kuin päiväunen keston, lapsi nukkuu yhteensä vähemmän kuin nukkuisi ilman päiväunia. Eli lapsen unentarve ei välttämätä täyty siksi että nukkuu päiväunet (koska usein arkiaamuina on tietty aika kun pitää nousta ylös eikä voi nukkua niin pitkään kuin muuten tekisi jos on nukahtanut esim. vasta klo 23).
en ole mikään unen asiantuntija joten en osaa sanoa mistä tuo johtuu että lapsi on illalla virkeä - huom, ei ylikierroksilla. Joku on sanonut, että liikutaan liian vähän. Jonain päivänä saatetaan käydä hoitopäivän jälkeen pelaamassa ensin tunti jalkapalloa ja sitten uimahallissa ja joka iltapäivä ulkoillaan joka tapauksessa ellei ihan kaatamalla sada. En tiedä minkä verran muut sitten iltaisin liikkuu. Tuolla ei kuitenkaan ole mitään vaikutusta (eikä siellä uimahallissa tms nyt joka päivä käydä, tuo on vaan esimerkki)
makuutat virkeätä lasta sängyssä tuntikausia sen takia että pääsisit helpommalla?Häpeä aikuinen ihminen!
Et sinä pysty lapselle sanomaan että nyt nukutaan, piste. Voi toki laittaa sen sänkyynsä makaamaan hiljaa että pääset panemaan tai mitä milloinkin, mutta nukahtamaan et pysty pakottamaan sinäkään.