2.5 vuotiaan kuritus
Ajattelimpa aikani kuluksi kirjootella tänne. Onkohan muilla jääräpäisiä kaksvuotiaita keille ei mee sana jakeluun? Kaikki jäähypenkit ja oman huoneen rauhotukset on kokeiltu, mutta mikään ei auta. Eräs vanhempi rouva neuvoi kerran ottamaan niskavillasta niin lapsi herää ja hoksaa ettei todellakaan käyttäydytä näin. Eräänä katasroofi päivänä tapahtui taas kummia, ruoat lenteli lattialle...lautaselta ja suusta. Kielsin mutta ei auttanut eli sama pelleily jatkui. Otin hyvän rouvan neuvot käyttöön ja sievästi puistin etutukasta niin siihen jäi ruuan heittelyt. Toki kaveri loukkaantui tilanteesta, mutta mitäs sitten. Ainakin oppi että ruokaa ei tässä mökissä viskota. Ja näin ollen meillä ei tarvitse sen koommin ottaa sieltä "niskavillasta" kiinni=) Aina olen ollut erittäin tarkka että ruumiillista kuritusta ei sallita, mutta kohtuus kaikessa. Rajat on rakkautta ja joskus se tukkapölly on myös sitä.
Kommentit (72)
Tukistus ON väkivaltaa. Myös lain silmissä. Ja tuollaiset äidinkuvatukset, joiden mielestä tukistus on ok, niin voin kertoa, että olette vain läpipaskoja vanhempia, kun ette osaa ilman väkivaltaa lapsianne kasvattaa.
läimäyttänyt paljaalle pepulle tai tukistanut kaksi- ja puolivuotiasta ihan jos potallakäynti on mennyt ihan hölmösti, siis että käydään potalla monesti päivässä ja sinne ei tehdä mitään ja kymmenen minuutin päästä kakataan housuun. Lapsi osaa kyllä pysyä kuivana joten tuollaisesta kiukuttelusta sitten rankaisen. Yleensä seuraavana päivänä onkin pysynyt paremmin kuivana eli oppi menee myös perille.
Oppi mm., että hänellä ei ole oikeutta koskemattomuuteen, on aivan oikein saada kipua tuottamalla toimimaan niin kuin itse haluaa...
teki ihan oikein.
Ilmankos maailma on menossa mihin on menossa, kun lasta ei saisi edes vähän fyysisesti kurittaa.
Pikku paskiaiset kouluissakaan eivät osaa enää käyttäytyä, ku jo kotona opetetaan, että aikuisia ei tarvitse kunnioittaa.
Ja ei, en ole kurittanut fyysisesti lapsiani vielä kertaakaan, mutta kuritan, jos siihen tulee tarvetta
teki ihan oikein.
Ilmankos maailma on menossa mihin on menossa, kun lasta ei saisi edes vähän fyysisesti kurittaa.
Pikku paskiaiset kouluissakaan eivät osaa enää käyttäytyä, ku jo kotona opetetaan, että aikuisia ei tarvitse kunnioittaa.
Ja ei, en ole kurittanut fyysisesti lapsiani vielä kertaakaan, mutta kuritan, jos siihen tulee tarvetta
Koulussa ei käyttäydytä hyvin siksi että huonosta käytöksestä saa turpaansa.
Yleensäkin on hyvä ymmärtää syyt sille miksi käyttäydytään oikein.
Lasta ei pidä opettaa siihen että aikuista on hyvä kunnioittaa, muuten saa turpaansa.
T: 11cm mies
läimäyttänyt paljaalle pepulle tai tukistanut kaksi- ja puolivuotiasta ihan jos potallakäynti on mennyt ihan hölmösti, siis että käydään potalla monesti päivässä ja sinne ei tehdä mitään ja kymmenen minuutin päästä kakataan housuun. Lapsi osaa kyllä pysyä kuivana joten tuollaisesta kiukuttelusta sitten rankaisen. Yleensä seuraavana päivänä onkin pysynyt paremmin kuivana eli oppi menee myös perille.
Olet tyypillinen WT-mamma, joka antaa lapselleen tuolla tavalla wc-kasvatusta. Olet yököttävä, säälittävä, pienen puolustuskyvyttömän lapsen pahoinpitelijä! Vuosisadan äiti. Kyllä huomaa, että on koulut jääneet käymättä, kun ei ole käsitystä siitä, mitä toisen ihmisen ruumiillinen koskemattomuus pitää sisällään!!!!!Aivan varmasti lapsi oppii "sisäsiistiksi" ennen kouluikää...Etkö tajua, että lastasi läpsimällä pottatouhujen yhteydessä lapsi liittää pottailuun häpeän leiman?
t. sivistynyt juristiäiti, joka ei missään tilanteessa läpsi tai muutenkaan pahoinpitele lastaan.
Ja lauhkea kuin lammas, samoin kuin seuraavanakin tuleva 12 v.
Koska tässä pitää ruveta pelkäämään?
t:neljän tukistava mutsi
me lyöty ketään muita koska siitäkin seurasi selkäsauna= eli ei se muuta käytöstä väkivaltaiseksi vaan näytetään mikä on KIELLETTYÄ.
kipu jäi muistiin.
Vai oletko ihan hullu. Pienen, ja miksei isommankin, maha voi olla ns. käymistilassa, eli että luulee kakan tulevan kohta, muttei sitten vielä tulekaan --> ns. turhat potalla käymiset.
Ja sitten tulee vahinko housuun. Mutta hyvä, että saat vessahommista tehtyä ikävän, pelottavan ja nöyryyttävän kokemuksen.
Oikein urpo.
tuo tukasta kiinni ottaminen menettää tehoaan? Mihin siirryt seuraavaksi? Ja minne asti ajattelit jatkaa? Entä jos mikään fyysinen keino ei riitä? Mä olen valitettavasti joutunut näkemään läheltä elämässäni, miten fyysinen kuritus raaistuu eikä lopultakaan auta. Tuo on aivan tuhoon tuomittu tie.
Päiväkodissa kasvatetaan päivittäin ilman väkivaltaa ja onneksi kun se lapsi kertoo väkivallasta, mikä on niille virkavelvollisuus, lapsi saa turvapaikan ja äiti syytten. Tsop.
ei kukaan voi olla noin TYHMÄ. ei vaan voi, eihän?
Ihana kuulla että on muitakin epäonnistuneita äitejä täällä. Mä vaan niin uskon että jokainen äiti käyttää jonkinsortin väkivaltaa lastaan kohtaan. En usko että kukaan on puhdas, nyt en tarkoita fyysistä väkivaltaa vaan ihan muuta! Olen jopa neuvolassa puhunut tästä ns. meidän kielessä tukkamellistä ja ei muuten tehty sossuun ilmoitusta=) Ja juristiäiti on myös ihan samanlainen äiti kuin muutkin, ei sen parempi tahi huonompi. Eikö se niin mene että joka itsensä ylentää se alennetaan.Ja kaikille tiedoksi tämä meidän ainokainen on hyvin kohtelias esimerkillinen lapsi, vaikka häntä on tukistettu ja toisekseen jos hän ei ole esimerkillisellä tuulella niin annan hänen raivota vaikka yleisellä paikalle, meidän vanhempien eko sen kestäkööt=)
mun mielestä luunappi ja tukistus ei ole paha asia,harmi vaan että tää nykyyhteiskunta on vaan lällyperseisiä mammoja jotka ei saa omia lapsiaa kurii,tuolahan ne teitsien mukulat tekee tuhoja kun ette nää,mutta ette te usko,kun olette nii sinisilmäisiä.
ikimaailmassa voisi tukistaa tai läpsiä lastani (vai miksi sitä luunappia sitten kutsutaankin..) Sillä ei ole mitään tekemistä lain, lastensuojelun tms. kanssa, en vain voisi kuvitella ottavani lastani kuontalosta kiinni vain siksi, että omat rahkeeni kasvattajana ovat riittämättömät.
En tukista tai läpsi miestäni, vanhempiani, mummoani tai muitakaan rakkaitani vain siksi, että he ja/tai minä olemme väsyneitä, joku ei tottele minua tai siksi että joku "kokeilee rajojaan". Miksi ihmeessä se olisi suotavaa pienen lapsen kohdalla?
itsekin olen joskus syyllistynyt tukistukseen, tosin vanhemman, noin 6-vuotiaan lapsen kohdalla kun omat voimat loppui ja hermot meni totaalisesti. En ole jutusta ylpeä, mutta en sitä suurentelekaan, sillä se oli tasan eka ja vika kerta kun niin tarvitsi pojan kanssa tehdä. Itelle jäi varmasti tosta paskempi fiilis, kuin lapselle.
Itse sain pentuna monta kertaa tukkapöllyä ja luunappia hölmöilyistäni, mutta en koe siitä jääneen traumoja. Ehkä se tosin vaikutti siihen, että itsekin sitten käytin hankalassa tilanteessa vastaavaa metodia, mene ja tiedä.
Tosta pottaharjoittelijan läpsimisestä ja tukistamisesta en voi muuta sanoa, kuin että aivan sairasta toimintaa. Tuon ikäisen ei todellakaan tarvitse osata täysin hallita kakkahätäänsä ja sitä paitsi sinä LYÖT lastasi, mikä ei ole oikein missään tilanteessa. :(
ap ja muut, jotka ovat sitä mieltä, että "pieni tukistus" on vain hyvä kasvatuksen apukeino.
Mietipä jo valmiiksi selitys sitten siihen tilanteeseen, kun tämä lapsesi kertoo tapahtuneesta päiväkodissa tai kerhossa yms. paikassa, jossa on valistuneita aikuisia paikalla ja sen seurauksena lastensuojelun sosiaalityöntekijä kertoo sinun syyllistyneen lapsesi pahoinpitelyyn.
Puolustusta ei ole. Valitettavasti.
tuskin tahallaan sitä tekee. Ei se vatsa vaan aina toimi juuri sillä minuutilla kun mammalle sopii. Istuma-asennossa kakka saattaa jäädä jonnekin suolenmutkaan kiinni kun taas liikkuessa vatsa toimii. Omituiset kasvatustavat sulla. Kysehän on vaan potalle opettelusta. Ennemmin kannattaisi kehua suorituksesta pottaan kuin rangaista siitä että tulee housuun. Näin meillä, ja pottailu on sujunut hyvin jo vuotta nuoremmallakin.
hyvin kirjoitettu, varsinkin tuo viimeinen kappale.
ajatellut niin, että koska lapsi ei osaa/pysty fyysisesti puolustautumaan minua vastaan, en voi mennä häntä fyysisesti kurittamaankaan. Olen aikuinen ja minulla on vastuu omista hermoistani. Ruuan kanssa pelleilyyn voi puuttua muutenkin, kuin tukkapöllyllä. Lapsi pois ruokapöydästä ja olkoot ilman ruokaa kunnes on seuraavaksi ruoka-aika. Aika äkkiä tajuaa tällä metodilla, että silloin syödään, kun ruokaa tarjoillaan. Minusta ainakin tuo on parempi konsti, kun se, että lasta satutetaan, jos kyseenalaistaa aikuisten säännöt. Säännöt tehdään selviksi toki, mutta ei lasta satuttamalla.
Itselleni tulisi aivan kamala olo, jos satuttaisin lasta, koska haluan, että olen hänelle tuki ja turva ja rakkaus, turvalliset rajat asettava vanhempi. Se säikähdys, joka lapsen silmistä paistaisi, kun se elämän tukipilari, luottohenkilö ottaa ja satuttaa. Sitä en kestäisi, en sitten niin millään..
Minäkin olen joskus joutunut ottamaan paidasta kiinni ja nostamaan 3-vuotiaan jäähylle, kun ei ole millään suostunut menemään omin jaloin. Pahoinpitely ja väkivalta on AIVAN eri asia kuin tukistus tai hieman kovempi ote. Ihan naurettavia nämä "lastensuojeluilmoitus tästä pitäis tehdä!!!" -kommentit. Jos ei mene jakeluun jäähyt, neuvot, keskustelut, mitkään keinot niin siinä on mielestäni ihan oikein sitten vaikka tarrata vähän kiinni.
Ja ei, en kannata lyömistä tai mitään oikeaa väkivaltaa. Kovat otteet vain ovat eri asia kuin väkivalta.