2.5 vuotiaan kuritus
Ajattelimpa aikani kuluksi kirjootella tänne. Onkohan muilla jääräpäisiä kaksvuotiaita keille ei mee sana jakeluun? Kaikki jäähypenkit ja oman huoneen rauhotukset on kokeiltu, mutta mikään ei auta. Eräs vanhempi rouva neuvoi kerran ottamaan niskavillasta niin lapsi herää ja hoksaa ettei todellakaan käyttäydytä näin. Eräänä katasroofi päivänä tapahtui taas kummia, ruoat lenteli lattialle...lautaselta ja suusta. Kielsin mutta ei auttanut eli sama pelleily jatkui. Otin hyvän rouvan neuvot käyttöön ja sievästi puistin etutukasta niin siihen jäi ruuan heittelyt. Toki kaveri loukkaantui tilanteesta, mutta mitäs sitten. Ainakin oppi että ruokaa ei tässä mökissä viskota. Ja näin ollen meillä ei tarvitse sen koommin ottaa sieltä "niskavillasta" kiinni=) Aina olen ollut erittäin tarkka että ruumiillista kuritusta ei sallita, mutta kohtuus kaikessa. Rajat on rakkautta ja joskus se tukkapölly on myös sitä.
Kommentit (72)
Noniin ruokailu sujui hienosti ilman tukkapöllyä=) Kaikki ei ihan tainneet käsittää pointtia asiassa, halusivat omaan pieneen päähäänsä väntää että täällä puistelen tuontuostakin tyttöä letistä. Noh oli niin tai näin. Elämä on kovaa ja välillä pehmeää. Äitiys on ihana asia. Onneksi on minullekkin vajavaiselle annettu tuo ihana likka, joka välillä on maailman ihanin ja toisinaan voisin pistää sen pihalle, ops...olikohan tuokin liikaa.
sillai, pikkasen vaan, niin ettei tuu jälkeä? että kerrasta tajuat, ettei lapsiin kajota? en sitten toista kertaa vedä turpiin, koska sähän kerrasta opit, ja kaikki on tyytyväisiä: lapsi kun äiti ei nippase, äiti, kun oppii ettei väkivallalla kasvateta ja minä kun saan käyttää valtaani suhun?
Mikä se oli?
Mulla on kolme lasta ja oma kokemus on se, että kaiken kieltäminen ja kuritus on kyllä kaikkein tehottomampia kasvatuskeinoja.
Parempaan lopputulokseen pääsee sillä, että ohjaa tekemään sallittuja asioita. Tilanteesta poistaminen toimii hyvin.
Sulla on kuitenkin ap vielä hyvin pieni lapsi. Jos 2,5-vuotiaan kanssa ei pysty muuta tekemään kuin tukistamaan, niin mitä teet isompien kanssa. Lyöt pesäpallomailalla? Tuossakin olisi riittänyt, että olisi ottanut naperon pois pöydästä ja kerrannut joka aterian alussa kuinka syödään kauniisti. Lapsihan pyrkii saamaan huomiota, vaikka negatiivista paremman puutteessa.
Tuossakin olisi riittänyt, että olisi ottanut naperon pois pöydästä ja kerrannut joka aterian alussa kuinka syödään kauniisti. Lapsihan pyrkii saamaan huomiota, vaikka negatiivista paremman puutteessa.
lapsi oppii että sikailemalla pääsee pois. Aika harvoja tuon ikäisiä syöminen kiinnostaa.
Sitä on käytetty kasvatusmenetelmänä koko ihmisen historian ajan ja nyt se on sitten suuri paha. Ihan täyspäisiltä vaikuttavat nekin ihmiset, jotka on kasvaneet aikoina, jolloin kuritus oli huomattavasti yleisempää ja löytyyhän noita sivistysvaltiotakin
joissa se on vielä sallittua.
Tietenkään ruokaa saa seuraavalla aterialla vasta.
Mikä se oli?
Mulla on kolme lasta ja oma kokemus on se, että kaiken kieltäminen ja kuritus on kyllä kaikkein tehottomampia kasvatuskeinoja.
Parempaan lopputulokseen pääsee sillä, että ohjaa tekemään sallittuja asioita. Tilanteesta poistaminen toimii hyvin.
Sulla on kuitenkin ap vielä hyvin pieni lapsi. Jos 2,5-vuotiaan kanssa ei pysty muuta tekemään kuin tukistamaan, niin mitä teet isompien kanssa. Lyöt pesäpallomailalla? Tuossakin olisi riittänyt, että olisi ottanut naperon pois pöydästä ja kerrannut joka aterian alussa kuinka syödään kauniisti. Lapsihan pyrkii saamaan huomiota, vaikka negatiivista paremman puutteessa.
Minä olen se lurjus, joka joskus käytin "lievää väkivaltaa", mutta totesin sen toimimattomaksi. Se ei toimi just siksi, että pidemmän päälle mikään rajojen testaaminen ei lopu siihen, vaan tosiaan tarvisi sen pesäpallomailan käyttöön, kun suhtautuminen tukistamiseen on lopulta ihan sama kuin napakkaan puheeseen. Ja silloin pitää osata lopettaa. Minäkin jouduin nöyrtymään ja miettimään, onko kurinpito se kasvatuksen ydin. Ei, en kasvata piittaamattomia hulttioita, mutta samaan lopputulokseen voi päästä keveämminkin keinoin. Kun lapsi rissaa, pääsääntöisesti vaan poistetaan paikalta, estetään kiusaaminen konkreettisesti jne. ja osoitetaan rakkautta niin maan mahdottomasti. Ja ohjataan hyväntekoon. Jonakin päivänä lapsi hoksaa, ettei kiukuttelu pidemmän päälle ole kovin hauskaa puuhaa ja voi olla sopuisasti sen vanhemman kanssa, joka on jaksanut osoittaa rakkautta pahoinakin päivinä. Vanhemman ja lapsen välinen suhde ei ole mikään hillitön valtataistelu, vaikka se valta viime kädessä vanhemmalle kuuluu, se ei ole se pääpointti lasten kanssa. Nykyisin on jokaisen kiukuttelevan lapsen esitystä seuraamassa joukko kyylääjiä, jotka toteavat, ettei tuollekaan saada rajoja laitetuksi. Vaikka se kasvatustehtävä on vielä KESKEN. Ei minusta parivuotiaan itkupotkuraivarissa ole äidillä mitään hävettävää, se on ihan normaalia. Hyvällä kasvatuksella se siitä tokenee, mutta se vaatii aikaa. Ei kai kukaan tule inisemään, että kumma kun ei tullut hyvää kakkua, kun vasta kaivat jauhoja kaapista!
Nimeomaan "kevyesti",eli tukkapöllyä ja luunappeja,itse oon saanu molempia pieneä ku olin aivan järkyttävä kakara eikä puhe tehonnu. Tietysti siitäki joku vetää herneen nenään,mutta ei ole mun mielestä mitään "väkivaltaa" jos ei nyt suorastaan käsiksi käy.
minä ainakin annan joskus tukkapöllyä lapselle, enkä katso sen olevan väkivaltaa. Meillä ainakin tehoaa, jos kaikki muut konstit on käytetty.
minä ainakin annan joskus tukkapöllyä lapselle, enkä katso sen olevan väkivaltaa. Meillä ainakin tehoaa, jos kaikki muut konstit on käytetty.
Se ON lain mukaan väkivaltaa ja rangaistava teko, ei siinä mitkään selittelyt auta!
Ap:lla kasvatus on tosiaan valtataistelua, tärkeintä on opettaa että äidillä on valta ja voima. kyllä tuolla tavallakin voi saada kasvatettua ihan ok kansalaisia, mutta monen kohdalla tulee esim itsetunto-ongelmia kun vanhempi pyrkii lannistanaan.
Mä ajattelen niin, että pyrin omalla esimerkillä näyttämään miten toimitaan ja myös kunnioittamaan lapsiani. Kunnioitus pitää ansaita. Kerron mieluummin mitä saa tehdä kuin että mitä ei. Meillä on aika tiukat rajat ja totta kai lapset testaa niitä, kuinkas muuten. Mutta ainakin nämä omani pysyvät rajoissa kohtuudella, vaikka en niitä tukistakaan.
25
Jos miehesi tukistaisi sua ihan vaan sen verran että lopettaisit hänen mielstään rasittavan käytöksen? Olsiko sekin vaan pieni juttu, ei mitään oikeaa väkivaltaa?
No, meillä lapsi kiukuttelee lähinnä silloin kun on väsynyt. Jos alkaa ruokaa heittelemään, mitä ei ole tehnyt vuoteen, 2,5-v. nyt siis, niin kostan pois pöydästä ja sanon että nyt loppui ruokailu, sit saat saman ruoan lämmitettynä kun on nälkä.
Kyllä minäkin välillä joudun raahaamaan lasta käsistä kun ei suostu tulemaan vaikkapa hampaanpesulle ja huudan minta kertaa viikossa....hermot menee kyllä. Mutta väkivaltaa yritän välttää.
tuijottavat lain kirjainta, sitä jonka jotkut elämää tuntemattomat kukkahattutädit ovat vääntäneet.
Suurin osa maailmaa käyttää ruumiillista kuritusta lapsiin. Miten on mahdollista että ihmiskunta historiansa aikana on sitä aina käyttänyt? Nytkö vasta lamppu syttyi että näin ei voi tehdä? Ja ihmiskunta muuttui kerralla paremmaksi? Näinkö on?
Mä olen käyttänyt lievää ja vähän ronskimpaakin väkivaltaa lapsiini, enkä edes yhtään häpeä. Omalla naamallani en sitä toki huutele ettei käy fanaatikot väkivaltaisiksi :)
Vapaan kasvatuksen HULLUISTA! Nämä hullut, joilla tukka nousee samantien pystyyn, kun vähän nippasee tukasta niin hirveeks rikolliseksi tms haukkuu. Pienellä hipasulla ja repimisellä on eroa ja Paljon ja millä mielellä itse sitä tekee. Ei varmaan näillä hankalien lapsien kasvattajilla mikään paha tarkoitus siinä ole. NIIN MITÄ JOS näiden pilalle lellimisellä lellityt kakarat nakkelee vierailla lautasia, sylkee tuntemattomien ihmisten päälle ja hyppii sohvilla ja repii kirjahyllyistä tavarat alas(se mikä opetetaan kotona, tottakai ne tekee sitä muuallakin) ja näiden vierainkin pitäisi myötäytyä teisän pikku PE*KELEIDEN ikäkauteen ja uhmaan, vieraiden asunto pistetty remonttii ja kaikenlisäks tämä vapaan kasvatuksen kersa on vielä sylkenyt ja mäiskinyt kylässä olijoita, kun äiti vaan pussaa ja silittää palkaksi. Aah että mä niin nauran teille, kun teidän kakaroista kasvaa pahoinpitelijäitä, mummojen päälle sylkijöitä ja ryöstäjiä. Ja TE saatte kärsiä siitä, että te olette kasvattanut yhteiskunnan riesan. Teillä nämä uhmaikäiset on jo ihmisten riesoja julkisilla paikoilla ja te olette ylpeä siiitä, että koko perhe on sellaista ROSKA kansaa! No on siinä ylpeilyn aihetta kerrassaan jolle koko hyvä kansa nauraa!
Teit ihan oikein. Niin olen minäkin aikanaan saanut tukkapöllyt ja läpsäykset persuksille. Nyt aikuisena en ole koskaan syyllistynyt väkivaltaan, kunnioitan vanhempiani ja olen kunnollinen työssä käyvä immeinen. Varsinainen väkivalta ja lyöminen on väärin mutta pientä tukkapöllyä en siihen kategoriaan laske.
Provosoitumalla osoitat että sinä olet ruoka ja loukkaannut.
Ruoka on ruokaa ja se lentää entä sitten?
Jännä miten henkilökohtaisesti ap henkilöityi ruokaan. Ehkä ruoka oli syömäkelvotonta.
Eristäminen omaan huoneeseen toimii aina. 2,5 ikäinene on vielä taapero.
Väärin tehty. Väitänkin tätä provoksi. Yleensä tukkapöllyynkin tottuu. Lapsi hakee tukkapöllyä lisää ja lisää saadakseen reaktion vanhemmiltaan.
Lopulta teillä on roskiksia potkiva kaljupää nurkissanne. En hyväksy väkivaltaa missään tilanteissa en edes itsepuolus tustarkoituksessa.
T: 11cm mies
Provosoitumalla osoitat että sinä olet ruoka ja loukkaannut.
Ruoka on ruokaa ja se lentää entä sitten?
Jännä miten henkilökohtaisesti ap henkilöityi ruokaan. Ehkä ruoka oli syömäkelvotonta.
Eristäminen omaan huoneeseen toimii aina. 2,5 ikäinene on vielä taapero.
Väärin tehty. Väitänkin tätä provoksi. Yleensä tukkapöllyynkin tottuu. Lapsi hakee tukkapöllyä lisää ja lisää saadakseen reaktion vanhemmiltaan.
Lopulta teillä on roskiksia potkiva kaljupää nurkissanne. En hyväksy väkivaltaa missään tilanteissa en edes itsepuolus tustarkoituksessa.T: 11cm mies
Täyttä asiaa!
Huomaatte sitten ettei pieni tukistaminen olisi pahaksi ollut!
Vapaan kasvatuksen HULLUISTA! Nämä hullut, joilla tukka nousee samantien pystyyn, kun vähän nippasee tukasta niin hirveeks rikolliseksi tms haukkuu. Pienellä hipasulla ja repimisellä on eroa ja Paljon ja millä mielellä itse sitä tekee. Ei varmaan näillä hankalien lapsien kasvattajilla mikään paha tarkoitus siinä ole. NIIN MITÄ JOS näiden pilalle lellimisellä lellityt kakarat nakkelee vierailla lautasia, sylkee tuntemattomien ihmisten päälle ja hyppii sohvilla ja repii kirjahyllyistä tavarat alas(se mikä opetetaan kotona, tottakai ne tekee sitä muuallakin) ja näiden vierainkin pitäisi myötäytyä teisän pikku PE*KELEIDEN ikäkauteen ja uhmaan, vieraiden asunto pistetty remonttii ja kaikenlisäks tämä vapaan kasvatuksen kersa on vielä sylkenyt ja mäiskinyt kylässä olijoita, kun äiti vaan pussaa ja silittää palkaksi. Aah että mä niin nauran teille, kun teidän kakaroista kasvaa pahoinpitelijäitä, mummojen päälle sylkijöitä ja ryöstäjiä. Ja TE saatte kärsiä siitä, että te olette kasvattanut yhteiskunnan riesan. Teillä nämä uhmaikäiset on jo ihmisten riesoja julkisilla paikoilla ja te olette ylpeä siiitä, että koko perhe on sellaista ROSKA kansaa! No on siinä ylpeilyn aihetta kerrassaan jolle koko hyvä kansa nauraa!
viittasin siis tähän kirjoitukseen
Noniin ruokailu sujui hienosti ilman tukkapöllyä=) Kaikki ei ihan tainneet käsittää pointtia asiassa, halusivat omaan pieneen päähäänsä väntää että täällä puistelen tuontuostakin tyttöä letistä. Noh oli niin tai näin. Elämä on kovaa ja välillä pehmeää. Äitiys on ihana asia. Onneksi on minullekkin vajavaiselle annettu tuo ihana likka, joka välillä on maailman ihanin ja toisinaan voisin pistää sen pihalle, ops...olikohan tuokin liikaa.