Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2.5 vuotiaan kuritus

Vierailija
27.01.2012 |

Ajattelimpa aikani kuluksi kirjootella tänne. Onkohan muilla jääräpäisiä kaksvuotiaita keille ei mee sana jakeluun? Kaikki jäähypenkit ja oman huoneen rauhotukset on kokeiltu, mutta mikään ei auta. Eräs vanhempi rouva neuvoi kerran ottamaan niskavillasta niin lapsi herää ja hoksaa ettei todellakaan käyttäydytä näin. Eräänä katasroofi päivänä tapahtui taas kummia, ruoat lenteli lattialle...lautaselta ja suusta. Kielsin mutta ei auttanut eli sama pelleily jatkui. Otin hyvän rouvan neuvot käyttöön ja sievästi puistin etutukasta niin siihen jäi ruuan heittelyt. Toki kaveri loukkaantui tilanteesta, mutta mitäs sitten. Ainakin oppi että ruokaa ei tässä mökissä viskota. Ja näin ollen meillä ei tarvitse sen koommin ottaa sieltä "niskavillasta" kiinni=) Aina olen ollut erittäin tarkka että ruumiillista kuritusta ei sallita, mutta kohtuus kaikessa. Rajat on rakkautta ja joskus se tukkapölly on myös sitä.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos et ole ajoissa osannut ottaa tilannetta jämäkästi haltuun niin siinä se nähdään, väkivalta on ainoa keino

odotahan 15 vuotta, sitten saat niittää

Vierailija
2/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet lapsen hommannut kun hermot ei kestä???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan hyvä erottaa toisistaan tuollainen lievä tukistus, joka seuraa selvien varoitusten jälkeen ja raaka pahoinpitely, joka johtuu vain ja ainoastaan aikuisen äkillisetä kilahtamisesta. Myönnän itsekin joskus käyttäneeni noita lieviä keinoja, mutta täytyy sanoa, että apua niistä ei ole ollut. Hetken hämmästys ja käytöksen korjaaminen ALUKSI, mutta ihan sama rajojen kokeilu jatkuu myöhemmin. Eikä sitten voi enää konsteja koventaa. Eli en suosittele. Ylipäänsä olen alkanut ajatella, että jos suurin osa kasvatuksesta on rangaistusten miettimistä (en väitä, että ap:lla olisi näin), mitä se joskus tuntuu olevan, on menty metsään. Usein on hyödyllisempää ohjata lasta oikeaan suuntaan eikä keskittyä vain siihen, mikä on kiellettyä ja mitä seuraa, jos niin tehdään.

Vierailija
4/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiillinen kuritus on rikosoikeudellisesti rangaistava teko.

Siis WTF, et muuten pärjää 2-vuotiaalle?

Olipa kauheeta, ihan lautanen lensi, hei pientä suhteellisuuden tajua kehiin!!!!!!!

Vierailija
5/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pohtinut asiaa ja keskustellut hyvin monen ihmisen kanssa. Väkivalta ja pieni hento tukistaminen on kaksi täysin eri asiaa.Jos se rauhoitti tilanteen meillä niin se oli meille todella hyvä ratkaisu. Meillä on hyvin avoin 2.5vuotias ainokainen, jolla sattuu olemaan jääräpäinen luonne. Mutta uskon että monet monet ongelmat olisi poistettu kurittomien lasten kohdalla kun olisi unohdettu nollatoleranssi kurituksessa ja ajateltu aikuisten järjellä. MInäkin olen muistaakseni saanut omalta mammalta muutaman kerran tukkapöllyä ja aivan aiheesta, eikä traumoja ole jäänyt.

Vierailija
6/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan hyvä erottaa toisistaan tuollainen lievä tukistus, joka seuraa selvien varoitusten jälkeen ja raaka pahoinpitely, joka johtuu vain ja ainoastaan aikuisen äkillisetä kilahtamisesta. Myönnän itsekin joskus käyttäneeni noita lieviä keinoja, mutta täytyy sanoa, että apua niistä ei ole ollut. Hetken hämmästys ja käytöksen korjaaminen ALUKSI, mutta ihan sama rajojen kokeilu jatkuu myöhemmin. Eikä sitten voi enää konsteja koventaa. Eli en suosittele. Ylipäänsä olen alkanut ajatella, että jos suurin osa kasvatuksesta on rangaistusten miettimistä (en väitä, että ap:lla olisi näin), mitä se joskus tuntuu olevan, on menty metsään. Usein on hyödyllisempää ohjata lasta oikeaan suuntaan eikä keskittyä vain siihen, mikä on kiellettyä ja mitä seuraa, jos niin tehdään.

Että sun mielestä lievä väkivalta on ok?

Voi helvetti!

Vierailija
7/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onnea sulle SEKOPÄÄ, olet nyt virallisesti PAHOINPIDELLYT oman lapsesi.

Vierailija
8/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatellut niin, että koska lapsi ei osaa/pysty fyysisesti puolustautumaan minua vastaan, en voi mennä häntä fyysisesti kurittamaankaan. Olen aikuinen ja minulla on vastuu omista hermoistani. Ruuan kanssa pelleilyyn voi puuttua muutenkin, kuin tukkapöllyllä. Lapsi pois ruokapöydästä ja olkoot ilman ruokaa kunnes on seuraavaksi ruoka-aika. Aika äkkiä tajuaa tällä metodilla, että silloin syödään, kun ruokaa tarjoillaan. Minusta ainakin tuo on parempi konsti, kun se, että lasta satutetaan, jos kyseenalaistaa aikuisten säännöt. Säännöt tehdään selviksi toki, mutta ei lasta satuttamalla.

Itselleni tulisi aivan kamala olo, jos satuttaisin lasta, koska haluan, että olen hänelle tuki ja turva ja rakkaus, turvalliset rajat asettava vanhempi. Se säikähdys, joka lapsen silmistä paistaisi, kun se elämän tukipilari, luottohenkilö ottaa ja satuttaa. Sitä en kestäisi, en sitten niin millään..

Vierailija
9/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia kasvatetaan eniten esimerkillä. Syö itse siististi ja ole pöydässä kunnolla niin vähitellen lapsi ottaa mallia. Mitä kumman väliä on sillä jos 2,5 vuotias kokeilee rajoja ja uhmaa? Sehän kuuluu ikäkauden luonnolliseen kehitykseen. Voihan lapsen vaikka siirtää pois pöydästä, ja näyttää sillä tavalla, että huono käytös ei kuulu pöytään. Tuollaiset tukistelijat ovat sellaisia vanhempia, jotka eivät luota yhtään itseensä ja omaan auktoriteettiinsa, ja jotka pelkäävät että jotain kauheaa tapahtuu jos lapsi ei ole herran pelossa koko ajan.

Vierailija
10/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia kasvatetaan eniten esimerkillä. Syö itse siististi ja ole pöydässä kunnolla niin vähitellen lapsi ottaa mallia. Mitä kumman väliä on sillä jos 2,5 vuotias kokeilee rajoja ja uhmaa? Sehän kuuluu ikäkauden luonnolliseen kehitykseen. Voihan lapsen vaikka siirtää pois pöydästä, ja näyttää sillä tavalla, että huono käytös ei kuulu pöytään. Tuollaiset tukistelijat ovat sellaisia vanhempia, jotka eivät luota yhtään itseensä ja omaan auktoriteettiinsa, ja jotka pelkäävät että jotain kauheaa tapahtuu jos lapsi ei ole herran pelossa koko ajan.

Vierailija
11/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua hirvittää vanhempien riidat ja alkoholin käyttö kun on pieniä lapsia talossa. Se on mielestäni suurinta väkivaltaa lasta kohtaan. Tai lapsen mollaaminen tai lapsen haukkuminen ( sitä ei varmasti kukaan täällä tee). Tai varmasti kukaan teistä äideistä ole vienyt lasta jäähylle tiukemmalla otteella..sekin on väkivaltaa. Tämä oli hyvä herätys ja miettiä käytättekö te äidit väkivaltaa lasta kohtaan? Onko teidän perheessänne väkivallalle nollatoleranssi...huom. ei varmaan koskaan kiroilla tai kirkua lapsen kuullen. Asialla on ainakin viisi puolta=)

Vierailija
12/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minua hirvittää vanhempien riidat ja alkoholin käyttö kun on pieniä lapsia talossa. Se on mielestäni suurinta väkivaltaa lasta kohtaan. Tai lapsen mollaaminen tai lapsen haukkuminen ( sitä ei varmasti kukaan täällä tee). Tai varmasti kukaan teistä äideistä ole vienyt lasta jäähylle tiukemmalla otteella..sekin on väkivaltaa. Tämä oli hyvä herätys ja miettiä käytättekö te äidit väkivaltaa lasta kohtaan? Onko teidän perheessänne väkivallalle nollatoleranssi...huom. ei varmaan koskaan kiroilla tai kirkua lapsen kuullen. Asialla on ainakin viisi puolta=)

Eli yrität syyllistämällä muita puhdistaa mainettasi?!!

Ei onnistu! Lapsen pahoinpitely (lieväkin) on rikos!

Vierailija
13/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

isältäni luunapin, ja musta ei kumma kyllä tullut väkivaltaista enkä ole omille lapsille luunappeja tms. jakanut. Vaikka nyt muutaman koomentin perusteella musta olisi pitänyt tulla väkivaltaan turvautuva henkilö kun isältäni yhden luunapin olen saanut. En kuitenkaan rinnasta väkivaltaa ja niskavilloista kiinni ottamista keskenään vaikka näin se varmaan virallisesti nykyään on jonka seurauksena ne teinit yms kyllä osaa oikeista naruista vedellä kun alkaa vähän joku aikuinen ärsyttämään. Jos vaikka joutuu lasta rauhoittelemaan ja ottaa lapsesta kiinni niin heti saat pahoipitelysyytteen.

Vierailija
14/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut syyllistää vaan halusin että jokainen miettii omaa väkivallankäyttöä perheessä. Väkivalta on aivan hirvittävä teko ja vielä hirvittävämpi kun kohteena on lapsi. Arvasimpa että täällä "puhtaat" äidit sekoittaa tämän asian väkivaltaan. Ja toisaalta halusin että jokainen miettii että olenko oikeasti puhdas näissä asioissa, kun usein ajatellaan hyvin yksipuolisesti asioita. Noh, nyt mennään syömään sanoi 2.5 vuotias joten luempa sitten myöhemmin ihania kommentteja.Moro=)

Vierailija
15/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sun mielestä lievä väkivalta on ok?

Voi helvetti!

En kirjoittanut lievän väkivallan olevan ok, sillä totesin sen lopulta olevan enemmänkin haitallista kuin hyödyllistä. Mutta silti olen sitä mieltä, että tukistaminen ja sairaalakuntoon hakkaaminen eivät ole sama asia, vaikka kumpaakaan en puolusta. Täällä av:lla vaan esim. alkoholikeskusteluissa lasillinen viiniä rinnastetaan rappioalkoholismiin, ja kun joku itkee karjaisseensa lapselle, toinen vastaa, että tosi pahasti teit ja miksi sinulla on lapsia lainkaan. Näen jotakin muutakin kuin mustaa ja valkoista. Mutta ap:lle en siis suosittele tuon linjan jatkamista.

Vierailija
16/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten itseltä se puuttuu aivan täysin. Todellakin lapselle on pahempi pieni henkinen väkivalta, kuin tuon tasoinen Ap:n kuvailema "fyysinen väkivalta".

Todella monet lapset hakemalla hakevat niitä rajojaan fyysisesti muutenkin, kolhivat ja satuttavat itseään, kun kokeilevat kuinka pitkälle tuolilla voi keikkua jne. Ihan samalla tavalla ne kokeilee vanhempiensa hermoja.

Ei lapsen kimppuun koskaan pidä eikä saa varoittamatta raivon vallassa hyökkäillä, mutta tuo mistä ap. puhui ei todellakana ole mitään väkivaltaa. yhtään sen enempää kuin lapsen vieminen jäähypenkille.

Mun mielestäni on ihan uskomatonta miten yksisilmäistä meininkiä täällä on. Jos äiti huutaa kuin hinaaja lapsilleen ihan mitä sylki suuhun tuo, niin ollaan vaan, että voi voi, oletko vähän äkäinen, kyllä se siitä, eikä ne lapset rikki mene, vaikka äiti huutaa niitä vihaavansa.

Mutta auta armias jos otat otsatukasta kiinni, niin johan on lapsi tuhottu ikuisiksi ajoiksi.

Nyt mammat käsi sydämellä, kumpihan ihan oikeasti on pahempi?

Ja tietenkään kumpikaan ei ole mikään ideaaliratkaisu, mutta kaikki lapset ei myöskään usko nitiä ideaaliratkaisuja, eikä kaikki vanhemmat pysty niitä toteuttamaan.

Vierailija
17/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli aivan oikein, mitäs hölmöilin.

Mun mielestä ap on toiminut aivan oikein.

Vierailija
18/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliskohan aika laittaa mammat ojennukseen. Hehee, meillä ainaki penskat kiljuu jaloissa ja minä vaan istun koneella ja välillä kilahan että pitäkää suunne kii. Joten hyvät äidit ei varmasti ehdi täällä kirjotella vain hoitaa mamman pikku mussukoita. Kuritus tietenki ei oo ok, mutta on paljon muitakin asioita joilla saa lapsen mielen mustaksi. Kohtuullisuutta kehiin ja hyvän äidin roolimalli sinne minne se kuuluukin eli suohon. Jokainen tekee tyylillään lain sallimissa rajoissa ja jotkut jopa sitä soveltaakin. puhutaan asioista suoraan miten ap.teki niin loppuu monet ongelmat tästä maasta. Jokaisella on se mörkö kaapissa. t. viiden viliperin äiti

Vierailija
19/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi ymmärtää miten ei muka "pärjää" ilman väkivaltaa lapsen kanssa. Kyllä se "pieni tukistuskin" on väkivaltaa ja täysin väärin. Toivottavasti joku tekee sinusta ilmoituksen lastensuojeluun, myös "pienestä tukistamisesta" voi saada tuomion..

Vierailija
20/72 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten itseltä se puuttuu aivan täysin. Todellakin lapselle on pahempi pieni henkinen väkivalta, kuin tuon tasoinen Ap:n kuvailema "fyysinen väkivalta".

Todella monet lapset hakemalla hakevat niitä rajojaan fyysisesti muutenkin, kolhivat ja satuttavat itseään, kun kokeilevat kuinka pitkälle tuolilla voi keikkua jne. Ihan samalla tavalla ne kokeilee vanhempiensa hermoja.

Ei lapsen kimppuun koskaan pidä eikä saa varoittamatta raivon vallassa hyökkäillä, mutta tuo mistä ap. puhui ei todellakana ole mitään väkivaltaa. yhtään sen enempää kuin lapsen vieminen jäähypenkille.

Mun mielestäni on ihan uskomatonta miten yksisilmäistä meininkiä täällä on. Jos äiti huutaa kuin hinaaja lapsilleen ihan mitä sylki suuhun tuo, niin ollaan vaan, että voi voi, oletko vähän äkäinen, kyllä se siitä, eikä ne lapset rikki mene, vaikka äiti huutaa niitä vihaavansa.

Mutta auta armias jos otat otsatukasta kiinni, niin johan on lapsi tuhottu ikuisiksi ajoiksi.

Nyt mammat käsi sydämellä, kumpihan ihan oikeasti on pahempi?

Ja tietenkään kumpikaan ei ole mikään ideaaliratkaisu, mutta kaikki lapset ei myöskään usko nitiä ideaaliratkaisuja, eikä kaikki vanhemmat pysty niitä toteuttamaan.

tiesittekö muuten että kun tehtiin laki olisko ollut sitten 80 luvulla, niin se tehtiin liian pikaisesti, että tukkapöllykin laitettiin sinne väkivallan puolelle... vaikka ei niin tarkoitettu, vaan tukasta vetäminen lattiaa pitkin oli se mitä tarkoitettiin... no joo, kuulin sen radiosta ja eihän se tietenkään pidä paikkaansa, mutta on se helvetti jos tulee noin iso haloo noin mitättömästä asiasta, eihän tässä ollut kyse mistään turpaanvedosta!

ei mikään ihme, jos täällä on näitä vapaankasvatuksen saaneita lapsia, jotka sitten vittuilevat esim, opettajille, vanhuksille, omille vanhemmille, kukaan ei kunnioita ketään.. naurettavaa paskaa!

ja en tarkoita, että kaikille pitäisi antaa luunappeja tai pyllylle, mutta ihan oikeasti, jos ei sana mee perille, niin ei sekään ole ihan hyväksyttävää kaiken yrittämisen jälkeen!!!

ELI EI EN TUE VÄKIVALTAA, MIELESTÄNI TUKKAPÖLLY tai LUUNAPPI EIVÄT VAIN KUULU SIIHEN! ja ei ollut kyse kuin YHDESTÄ KERRASTA!!!!! ei jokapäiväisestä asiasta jota tehdään 100 kertaa päivän aikana!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi