Palstan lapsettomat: miksi teillä ei (vielä) ole lapsia?
Itse olen lapseton vielä siksi, että elämäntilanne ei vaan ole mahdollistanut lasta. Mies on jatkuvasti työnsä vuoksi pois kotoa, itselläni väitöskirja työn alla ja kiireinen työ. Aika kauan olemme eläneet tätä "sitkun"-elämää.
Välillä pelottaa muuttuukohan tämä tilanne koskaan? Jos aikaa ei vain koskaan tätä enempää olekaan? Jos kiire ei koskaan helpotakaan?
Kommentit (89)
Kun olisin lapseton ei olisi tullut mieleenkään roikkua jollain av palstalla :D
Jos katsot tuota etusivua, on suurin osa aiheista jotain muuta kuin lapsijuttuja.
Koska en halua lapsia. En pidä lapsista
Olen 30-v ja 3 vuotta oltu naimisissa. Mies haluaa lapsia ja minäkin oikeastaan, mutta tätä toivettani varjostaa edelliseltä kumppanilta saatu HIV. Mieheni on säästynyt tartunnalta. Kyllä, olisi mahdollista estää lapsen tartunta lääkityksen ja synnytysjärjestelyjen avulla, mutta koen jo nyt tarpeeksi syyllisyyttä ja häpeää. Nyt sen vielä kestän, mutta en kestäisi neuvolassa ja sairaalassa annettavaa leimaa. Tiedän että muut arvostelisivat tietoista riskinottoa. Ja itseäni se pelottaa ja ahdistaa. En voisi tehdä sellaista valintaa että lapsen elämä vaarantuisi. Mies on valinnut minut, kaikesta huolimatta.
Palstalla käyn lähinnä ammattijuttujen takia. Koska perhesuunnitelmat ovat jäissä ja "urani" on lähes olematon, mietin päivittäin mitä tekisin elämälläni.
lasta toivottu 4,5 vuotta. Olen 31-vuotias. Tällä hetkellä valmistelemme toista IVF-hoitoa. Syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt.
Olisin tehnyt lapset jo kymmenen vuotta sitten, jos olisin löytänyt miehen, joka niitä kanssani haluaa, vaan eipä ole onnistanut.
Tahtoisin tälläkin hetkellä todella kovasti saada lapsen ja olen aivan äärettömän kateellinen kaikille tuolla ulkona lastenvaunuja lykkiville. Mun moraalillani on kuitenkin semmoiset rajat, että huijaamaan en ketään isäksi ryhdy, vaikka se nyt näyttääkin tarkoittavan sitä, että lapsettomaksi saatan jäädä. Tilanteita olis kyllä ollut ja on pilvin pimein kun noita miehiä ympärillä pyörii aikalailla, mut musta se yksinkertaisesti vaan olisi äärimmäisen väärin.
Oon täyspäinen, tasapainoinen, päihteetön, talouskin hyvällä mallilla (en oo rikas, mutta mun rahankäyttötavoilla ei tartte kysellä palstoilla miten ruokkia neljä lasta kahdellakympillä kaksi viikkoa ennenkuin seuraavat lapsilisät tulee). Sinällään sääli, että musta olisi varmasti tullut oikein kelvollinen ja rakastava äiti jollekin. :(
Neuvotteluvaraa? Eikö miehesi siis ole halunnut lapsia? Sori, mutta jotenkin tosi sekavat perustelut, haluaisin kuulla vähän tarkemmin :)
eikä vielä lapsia. Kolmeenkymppiin asti se oli ihan selvä asia, ettei niitä vielä siihen haluttu. Mulla ei ollut oikein duuniakaan ennen kuin täytin 29. Sitten kun sain töitä, en halunnut ihan heti alkaa vauvoja miettimään.
Nyt ajatus on, että ennen kuin täytän 33, aletaan kokeilla, tuleeko sitä vauvaa. Ennen sitä on yksi kunnon kaukomatka kalenterissa, matkustelu on ihanaa. Kyllähän sitä vauvankin kanssa voi sitten matkustaa, muttei tällaisia parin viikon omatoimiretkiä (tai no voi tietenkin, mutta siitä saattaisi olla loma kaukana...)
Kyllä me varmaan ennen kesää jätetään ehkäisy. Alkaahan se 33 olla jo ikä, missä nyt ei kauheasti enää ole neuvotteluvaraa.
Tämä on sopinut meille. Olisihan sitä toisinkin voinut elää, jos vahinko olisi käynyt.
Mutta mielestani on todella asiatonta, ettei annnetut perustelut kelpaa. Vastaa sina; miksi teit lapsia? Voin jo etukateen sanoa ettei perustelusi kelpaa:)
Ensin pitäisi olla joku toimeentulo / työ. Lisäksi olen ensimmäisessä suhteessani, joten haluaisin olla ihan kaksistaan vielä jonkin aikaa. Sitä paitsi mies ei tiedä, haluaako lapsia ollenkaan (huolestuttavaa sinänsä). Olen päälle kolmikymppinen.
mutta ei olemassa olevia lapsia vielä?
Käyn täällä samasta syystä kun monet muutkin lapsettomat: täällä on vilkasta keskustelua ja mielenkiintoisia aiheita!
jollain av palstalla :D