Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kassatytöt ja -pojat - pliis älkää teititelkö!

Vierailija
26.01.2012 |

Mä aina ärsyynnyn hieman jos mua teititellään kassalla. Olen siis 35 vuotias enkä vielä eläkeläismummo. (itse asiassa kaikki mummotkaan ei tykkää teitittelystä)

Tänäänkin yksi kassa: "Päivää" ja Olkaa hyvä. *rolls eyes*

Jos se on joku kaupan ohjeistus, niin onko tosiaan niin että kaikkia on käsketty teititellä? Miksi ihmeessä? Ja onko pakko noudattaa orjallisesti jotain sääntöä vai voisiko ajatella pelisilmää tilanteen mukaan...?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kunnes hän haluaa tehdä sinunkaupat.

Kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen ja toivoisin, että Suomessa säilyisi nämä hyvät tavat.

Minua ainakin vihloo korvia kun kaupassa myyjä selittää. "Sä voisit kattoo tätä punaista hametta, se sopis sulle ihan kivasti tai sä voisit kattoo siihen tota mustaa vyötä kun sä oot niin hoikka"

Hiukan liian tuttavallista.

koulussa tai työpaikoilla sanottu tai neuvottu, mutta mielestäni se kuuluu hyviin käytöstapoihin ja on itsestään selvää. Jos joku loukkaantuu siitä että toinen on kohtelias, voi mennä itteensä. Voit myöskin olla itse kohtelias, ja sanoa että saa sinutella. Ja ihan tiedoksi: sano se ystävällisesti. En ymmärrä, miksi tällaisessa pissisten ja räkänokkien maailmassa pitää vieroksua kohteliaisuutta ja käytöstapoja. Olisitte onnellisia että niitä joillain vielä on! T. 30-v äiti, joka kassan teititellessä kokee kassan kohteliaaksi, eikä itseään vanhaksi.

Minulle on opetettu että vanhoja ihmisiä teititellään...tarkoittaa siis yli 60-kymppisiä. En tiedä mistä kaupat ovat keksineet tämän että kaikkia teititellään? Ihan outo keksintö. -ap

Vierailija
42/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minua pitää teititellä. Emme ole tuttuja joten silloin teititellään.Se on kohteliasta ja kertoo hyvästä kasvatuksesta.

Jos tunnet itsesi mummoksi kun sinua teititellään on asennevamma sinun. Käytöstavat kunniian, niitä ei totisesti ole liikaa tässä maassa jäljellä.

Tiesitkö muuten että teitittely on jäänne Ruotsin vallan ajalta? Mikä ironisinta, ruotsalaisetkaan eivät enää teitittele toisiaan :))

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kunnes hän haluaa tehdä sinunkaupat.

Kuuluu mielestäni ihan yleissivistykseen ja toivoisin, että Suomessa säilyisi nämä hyvät tavat.

Minua ainakin vihloo korvia kun kaupassa myyjä selittää. "Sä voisit kattoo tätä punaista hametta, se sopis sulle ihan kivasti tai sä voisit kattoo siihen tota mustaa vyötä kun sä oot niin hoikka"

Hiukan liian tuttavallista.

koulussa tai työpaikoilla sanottu tai neuvottu, mutta mielestäni se kuuluu hyviin käytöstapoihin ja on itsestään selvää. Jos joku loukkaantuu siitä että toinen on kohtelias, voi mennä itteensä. Voit myöskin olla itse kohtelias, ja sanoa että saa sinutella. Ja ihan tiedoksi: sano se ystävällisesti. En ymmärrä, miksi tällaisessa pissisten ja räkänokkien maailmassa pitää vieroksua kohteliaisuutta ja käytöstapoja. Olisitte onnellisia että niitä joillain vielä on! T. 30-v äiti, joka kassan teititellessä kokee kassan kohteliaaksi, eikä itseään vanhaksi.

Minulle on opetettu että vanhoja ihmisiä teititellään...tarkoittaa siis yli 60-kymppisiä. En tiedä mistä kaupat ovat keksineet tämän että kaikkia teititellään? Ihan outo keksintö. -ap

et vain kaupassa? Teitittelitkö opettajaasi? Anoppiasi ensi kerran tavattuasi? Teennäisen kohteliasta mielestäni.

Lisäksi kun ottaa huomioon, että suomalaisilta puuttuvat yleiset käytöstavat! Kaduille syljetään ja virtsataan, ruokapöydässä ei puhuta vaan hotkitaan, ei odoteta että kaikki ovat syöneet ennen kuin noustaan pöydästä, puhekielessä viljellään kirosanoja jne. Nämä olisivat ne joihin pitäisi keskittyä, ei suinkaan joku teitittely.

Vierailija
44/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teitittelyn osaavat perheet eivät sylje, kuse, hotki tai kiroile.

Mikä kumma siinä on, että ihan perisuomalaista perhettä ei voi pitää muuna kuin tavoiltaan sikamaistuneena äiliösakkina?

Vierailija
45/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääasia on se, että on mahdollisimman eri mieltä kuin ap.

Vierailija
46/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teitittelyn osaavat perheet eivät sylje, kuse, hotki tai kiroile.

Mikä kumma siinä on, että ihan perisuomalaista perhettä ei voi pitää muuna kuin tavoiltaan sikamaistuneena äiliösakkina?

suurin osa suomalaisista on juntteja. Sen näkee jo juomatavoissa. Ja tuskin kukaan muu teitittelee kuin kaupan myyjät ;)

Vierailija
47/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisia ihmisiä, on aivan luonnollista että häntä teititellään, kuten vanhempaa/vieraampaa ihmistä kuuluukin. T. Kassatyttö/myyjätär, 33 v.

Vierailija
48/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisia ihmisiä, on aivan luonnollista että häntä teititellään, kuten vanhempaa/vieraampaa ihmistä kuuluukin. T. Kassatyttö/myyjätär, 33 v.

Vierailija
49/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siltikin teitittelen :)

Olisihan se suoraan sanottuna outoa, että alkaisin heti sinuttelemaan kun ensimmäisen kerran tapaan oudon ihmisen.

Näin minulle on opetettu, lujaan se onkin isketty tuonne pääkoppaan :)

Vierailija
50/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sen takia, että tuntisin itteni vanhaks, vaan enempi siks, että se on jotenki niin jäykkää. Asun ite Keski-Euroopassa ja täälläkin sen tuntuu oudolta (vaikka toki siihen on tottunu). Täällä vielä rouvitellaan, se vasta saaki tällasen parikymppisen tuntemaan ittensä vanhaks!

Musta teitittely on kohteliasta, joo, mut tuntuu se hassulta. Esimerkiks, olin kerran pankissa ja mua palveli itteäni pari vuotta vanhempi poika, joka teititteli mua ja se tuntu vaan niin epäluonnolliselta.

Ite oon ollu parisen vuotta kassalla töissä (Suomessa) ja aika harvoin teitittelin. Kyl sen pystyy aika hyvin kiertämään ja tosiaan jos jossain Siwassa on, nii tuntuis vähän hienostelevalta teititellä. :D

Vierailija
51/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä joka helvetin asiasta pystyy nillittämään.

Ei ole meillä ainakaan annettu mitään ohjeita teitittelystä, mutta toimin yleensä sen "yleisen" säännön mukaan ja käytän pelisilmää. Ja vähän vaikea se on tietää mistä kukakin tykkää ja kukakin ei...joku haluaa teitittelyä, joku ei, yhdelle pitää sanoa aina päivää, toinen ei halua että sanotaan terve tai hei. Kun emme kuitenkaan ole ajatustenlukijoita, joten eikö nyt oikeasti riitä se, että saa asiallisen palvelun? No eipä tietenkään riitä, jos löytyy yksikin pieni asia mistä vollottaa.

Pysy kotona jos kaikki ahdistaa. Ymmärtäisin jos olisi kyse jostain oikeasti vakavasta ja elämää haittaavasta asiasta, mutta kohteliaisuus (tai no ainakin sen yritys, persenaamoille nyt tunnetusti ei mikään kelpaa) nyt ei pitäisi olla itkun aihe.

Vierailija
52/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä joka helvetin asiasta pystyy nillittämään.

Ei ole meillä ainakaan annettu mitään ohjeita teitittelystä, mutta toimin yleensä sen "yleisen" säännön mukaan ja käytän pelisilmää. Ja vähän vaikea se on tietää mistä kukakin tykkää ja kukakin ei...joku haluaa teitittelyä, joku ei, yhdelle pitää sanoa aina päivää, toinen ei halua että sanotaan terve tai hei. Kun emme kuitenkaan ole ajatustenlukijoita, joten eikö nyt oikeasti riitä se, että saa asiallisen palvelun? No eipä tietenkään riitä, jos löytyy yksikin pieni asia mistä vollottaa.

Pysy kotona jos kaikki ahdistaa. Ymmärtäisin jos olisi kyse jostain oikeasti vakavasta ja elämää haittaavasta asiasta, mutta kohteliaisuus (tai no ainakin sen yritys, persenaamoille nyt tunnetusti ei mikään kelpaa) nyt ei pitäisi olla itkun aihe.

kielenkäytön ja "pysy kotona" osalta, on käytöksen alkeet vähän niin ja näin. Siksipä tuntuu vieläkin hassummalta että hän olevinaan kohteliaasti teitittelee asiakkaitaan.

Lisäksi, minä olen myös mahdollinen asiakas. Jos haluat myös minun rahani niin olisi parempi pitää kieli keskellä suuta. (vaikket omistaja olekaan, niin edustat silti yritystä)

Vierailija
53/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielenkäytön ja "pysy kotona" osalta, on käytöksen alkeet vähän niin ja näin. Siksipä tuntuu vieläkin hassummalta että hän olevinaan kohteliaasti teitittelee asiakkaitaan.

Lisäksi, minä olen myös mahdollinen asiakas. Jos haluat myös minun rahani niin olisi parempi pitää kieli keskellä suuta. (vaikket omistaja olekaan, niin edustat silti yritystä)

Niin, tokihan minä työpaikalla puhun asiakkaille aivan samalla tavalla kuin miten joskus voin vapaa-aikanani? ;)

Sille nyt ei vain voi mitään, jos aloitus oli oikeasti viimeisen päälle typerä. Ei siis millään pahalla ketään kohtaan. Mutta kun sitä ei vain voi aina tietää mistä kukakin tykkää tervehtimisten/teitittely/whatever suhteen, niin sitä on vain toimittava sen mukaan, millainen tunne tulee. Jos menee pieleen, niin sitten menee, virhe _ei_ ole vakava jos kuitenkin on kohtelias ollut. Koittaa sitten seuraavalla kerralla muistaa, että tuolle ei saa hymyillä/tuota saa teititellä/tuo ei tykkää hei-sanasta/tuota ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA saa teititellä/jne.

Parasta pitää kieli keskellä suuta...no uuuuu, ensimmäinen maailmanomistaja ilmoittautunut. *syvä kumarrus*

Vierailija
54/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tokihan minä työpaikalla puhun asiakkaille aivan samalla tavalla kuin miten joskus voin vapaa-aikanani? ;)

Niin...kuinkas paljon niitä potkuja onkaan jaettu FB-kommenttien tähden kun myyjättäret eivät malta olla haukkumatta asiakkaita ja pomoa :))

Vierailija
55/62 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille nyt ei vain voi mitään, jos aloitus oli oikeasti viimeisen päälle typerä.

Juu-u. Miten sen nyt ottaa.

Muutamia muita aloituksia av:lla paraikaa:

-Anton ja Jenni kuin kaksi marjaa

-Onko Sauri Arabia joku Pekka Sauriin liittyvä paikka?

-Miltä kuulostaa: odotan kolmosia ja ajattelin tappaa yhden heistä

I rest my case.

Vierailija
56/62 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...kuinkas paljon niitä potkuja onkaan jaettu FB-kommenttien tähden kun myyjättäret eivät malta olla haukkumatta asiakkaita ja pomoa :))

Ai, tämäkö siis on se naamakirja? Oho ;O

Enkä nyt tietääkseni haukkunut ketään, mielestäni nyt vain on turha pillittää asioista, jotka eivät edelleenkään ole maata kaatavia "virheitä" ja joille ei edelleenkään aina mahda mitään, että niitä tulee.

Ja kyllä ne typerät asiakkaat tulee sitten sanallisesti haukuttua, jos tarvetta on. Se on jo omaa typeryyttään, jos siihen jotain fb:tä käyttää ja sitten saa kenkää.

Vierailija
57/62 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no uuuuu, ensimmäinen maailmanomistaja ilmoittautunut. *syvä kumarrus*

Vietkö mennessäs myös tuon roskapussin niin mun ei tarvitse vaivata pedikyyrinpehmeitä kauniita jalkojani :)

Vierailija
58/62 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

Vierailija
59/62 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena erehdyin "sinuttelemaan" iäkkäämpää miestä ja sain kuulla seuraavaa: "Koska me olemme tehneet sinunkaupat?! Niin kauan, kun emme tunne toisiamme, minua teititellään!!!"

Tämän jälkeen olen pyrkinyt laskemaan varman päälle ja teitittelemään ihmisiä, vaikka omasta mielestäni joissakin tilanteissa sinuttelu voisi olla asiaan kuuluvampaa.

Vierailija
60/62 |
27.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina ärsyynnyn hieman jos mua teititellään kassalla. Olen siis 35 vuotias enkä vielä eläkeläismummo. (itse asiassa kaikki mummotkaan ei tykkää teitittelystä)

Tänäänkin yksi kassa: "Päivää" ja Olkaa hyvä. *rolls eyes*

Jos se on joku kaupan ohjeistus, niin onko tosiaan niin että kaikkia on käsketty teititellä? Miksi ihmeessä? Ja onko pakko noudattaa orjallisesti jotain sääntöä vai voisiko ajatella pelisilmää tilanteen mukaan...?

jos mua pojitellaan tai mun vaimoa tytötellään. Olemme molemmat kaupanalalla. Olemmehan kumpikin kuitenkin lähes 30-vuotiaita ja minä melkein pari metrinen ukonkörmy.