Mitä on lastensuojelu?
”Viikonloppuisin se usein alkaa, viime aikoina tosin arkisinkin. Hirveä meteli naapurista. Siellä asuu yks perhe. Niillä taitaa olla pari lasta, alle kouluikäisiä vielä. Se perheen isä huutaa, ja kuulostaa humalaiselta. Ja ne huutaa ne lapset, kirkuu välillä. Joskus tosi myöhäänkin. Mitä pitäis tehdä?”
Yllä oleva tarina on keksitty, mutta voisi hyvin olla tosikin. Jos sinä olisit kirjoittanut tämän, mikä seuraavista olisi sinun toimintatapasi ja miksi?
1) Soittaisin aina poliisit kun meteliä kuuluu
2) Tekisin lastensuojeluilmoituksen
3) Menisin itse käymään naapurissa
4) Laittaisin korvatulpat ja unohtaisin koko jutun
5) Jotain muuta, mitä?
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n työntekijät Maarit ja Petri ovat mukana keskustelussa 15.30 asti. Katso lisää profiileista tai www.ehyt.fi
Kommentit (48)
Nykyisin jopa 90 % lastensuojelun työntekijöistä on sitäpaitsi epäpäteviä. Jopa Pela on huolissaan työntekijöiden osaamisen tasosta.
Nuoren päihteiden käyttö/aggressiivisuus perheenjäseniä kohtaan
• Riidat vanhempien kanssa rajoista
??
no huh, mun mielestä noi kuulostaa aika tavalliselta murrosiältä. Ainakin kun olin nuori niin noi oli hyvin yleisiä ja noiden mukaan varmaan kaikki mun tutut olis ollu lastensuojelun asiakkaita
heh heh
Monenlaista näkemystä aiheesta tuli. 2 viikon päästä taas jatketaan uudella aiheella.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Kiitos hyvästä keskustelusta. Ensi kertaan. Moi.
Tuliko liikaa tosiasioita päin naamaa?
Eli jos uhri tekee rikosilmoituksen, poliisi kertoo sitten hänelle sen ilmoittajan.
tossa tarinassa ei tule tosiaan ilmi että mikä se tilanne oikeesti on. Voi olla myös täysin viaton tilanne, uhmaikäinen kiukuttelee ja vanhemmat toisinaan korottavat ääntään. Naapuri ehkä vain herkkänahkainen?
Yleisesti voi kuitenkin sanoa, että lastensuojeluilmoituksia kannattaa mielummin tehdä turhaan, kuin jättää tekemättä. Oma huoli asiasta riittää ilmoituksen perusteeksi. Kohteena ollut perhe ei joudu heti mihinkään rekistereihin, vaan sosiaalityöntekijät tekevät tilanteesta arvion jonka jälkeen asiakkuus alkaa (jos siihen todetaan tarve).
siitä että tähdään mielummin turhaan ilmoitus, voi jäädä syvä arpi siihen perheeseen missä asiat olisivat kuitenkin hyvin.. Olen lukenut kokemuksia aiheesta joissa perhe on tehty ilmoitus turhaan ovat menettäneet uskonsa sosiaaliviranomaisiin ja jäänyt pysyvä pelko että lapset viedään
Mulla on omakohtasia kokemuksia sossusta ja jotenkin tuntuu että kun on yks pikkuhuoli, ni sitte niitä huolia aletaan ettimällä ettiä ja väkisin tekemään ku väännellää ja käännellää. Teki jonku asia miten tahansa ni aina oli väärin tehty!
Ja asiaan vastaus tosiaan riippuu kuinka tuttu perhe on, mutta kävisin itse katsomassa siellä! Enkä välttämättä ilmottaisi minnekkää, ellei tilanne ole todella paha!
Äidin päihteiden käyttö on yleisin syy pienten lasten huostaanottoihin Suomessa. (Sosiaaliportti)
Muita yleisiä lastensuojelun syitä ovat:
• Nuoren tekemät rikokset/rikkeet/rikosepäilyt
• Nuoren tai lapsen katoaminen/karkaaminen
• Huoltajan runsas päihteidenkäyttö (vaikuttaa lasten hyvinvointiin)
• Huoltajan rikosepäily/väkivalta/riita/ vakava mielenterveysongelma
• Nimettömänä tehty lastensuojeluilmoitus
• Lapseen/nuoreen kohdistunut väkivalta (myös seksuaalinen)
• Nuoren tekemä itsemurha/itsemurhayritys
• Nuoren päihteiden käyttö/aggressiivisuus perheenjäseniä kohtaan
• Riidat vanhempien kanssa rajoista
• Tapaamisriidat
• Pienten lasten hoidontarve huoltajan sairastuessa äkillisesti
• Huoltajan kuolema (itsemurha, onnettomuus)
Vaikka tässä ketjussa tulikin näitä ikäviä kokemuksia, niin kyllä lastensuojelulla silti paikkkansa on tässä yhteiskunnassa. Toivon mukaan se rakentuu vielä enemmän oikeaan suuntaan ja vastaa tarpeeseen paremmin.