Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on lastensuojelu?

26.01.2012 |

”Viikonloppuisin se usein alkaa, viime aikoina tosin arkisinkin. Hirveä meteli naapurista. Siellä asuu yks perhe. Niillä taitaa olla pari lasta, alle kouluikäisiä vielä. Se perheen isä huutaa, ja kuulostaa humalaiselta. Ja ne huutaa ne lapset, kirkuu välillä. Joskus tosi myöhäänkin. Mitä pitäis tehdä?”

Yllä oleva tarina on keksitty, mutta voisi hyvin olla tosikin. Jos sinä olisit kirjoittanut tämän, mikä seuraavista olisi sinun toimintatapasi ja miksi?

1) Soittaisin aina poliisit kun meteliä kuuluu

2) Tekisin lastensuojeluilmoituksen

3) Menisin itse käymään naapurissa

4) Laittaisin korvatulpat ja unohtaisin koko jutun

5) Jotain muuta, mitä?

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n työntekijät Maarit ja Petri ovat mukana keskustelussa 15.30 asti. Katso lisää profiileista tai www.ehyt.fi

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäkin mielessä, että poliisilla on virkansa puolesta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Ilmotukset ei ole toisiaan poissulkevia, tilanteen hahmottamisessa auttaa jos ilmoitus tulee myös naapurilta poliisin lisäksi (naapurilla voi olla kerrottavaa pidemmältä ajalta ja tarkemmin)

mutta jouduin itse soittamaan miehelleni poliisit hätäkeskuksen kautta,kun ei nykyään poliisille ole suoraa numeroa.Hätäkeskuksen nainen vähätteli tilannetta,ja lopulta löi luurin korvaan.Teki meistä ls-ilmon,mikä sinänsä ihan ok,muttei kuitenkaan nähnyt tilannetaa niin uhkaavaksi että olisi poliiseja tarvittu?Vähän on ristiriitaista,mitä mieltä?

Vierailija
22/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vainoa, mielivaltaa ja toistuvaa häirintää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syy löytyy sieltä sosiaalivirastosta ihan peiliin katsomalla.

Vierailija
24/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällainen kommentti löytyy yhdestä ketjusta

14 vuotias

hah eikö ilman syytä viedä vai !?? olen ollut eri laitoksissa ja sijais kodeissa niin kauan kuin vaan muistan olemme isäni kanssa tehneet kaikemme kotiin pääsyn eteen .äitini on kuollut mutta isäni on kunnon mies ja osaa pitää minusta huolen kas kummaa hänestä keksitään niin paljon turhia juttuja etten vaa pääsisi kotiin . kyllä minulle traumoja jäi ja tein tyhmyyksiä siittä on jo pari vuotta isäni ei ole mitenkään syy niihin . näen itseni enemmän uhrina enkä itse aiheuttajana ! ensin äitini lähti ja nyt minulta viedään isä ja tyrkytetään tuntemattomille !?!? menkäähän itte kulkaa sossut laitokseen ja kokeilkaa miltä se tuntuu ! nuoret liiottelee ongelmiaan joo mutta kun lapsi viedään rakastamastaan turvapaikasta kodistaan niin mitäköhän muutakaan ? niin naurettavaa ja olen muutenkin kuullut näistä huostaanotoista niin paljon että huhhuh ku sääliks käy !on se hienoa että meistä ainakin hyvin rahaa saa !! minulla olisi niin paljon sanottavaa teille sossuille tästä ``avustanne ``miettikää vähän mihin nenän tykytätte ja mitä aiheutatte !! itse en jaksaa enää toivoa kotiin pääsyä koska se sattuu yhä enemmän ja enemmän mutta toivoisin hartaasti että ottaisitte jatkossa nuoret ja heidän mielipteet ja vointi VÄHÄN vakavemmin emme ole mitään leluja joita voi heitellä laitoksesta toiseen haluamme kotiin !!!

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1344166/lastensuojel…

Vierailija
25/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman turvallisuuden pitää tietenkin olla ensisijassa. Joskus tietää perheestä asioita joita kukaan muu ei voi tietää, siinä mielessä nimetönkään ilmoitus ei auta kun kohde saa tietää kuka ilmoittaja on. Siinä tilanteessa voi miettiä kertooko itse että aikoo nyt tehdä ilmoituksen, ilmaisee oman huolensa perheestä? Jos kyse on esimerkiksi vanhempien jaksamisesta tai taloudellisista ongelmista niin apu voi todella tulla tarpeen. Lastensuojelu on ensisijassa apua vanhemmille. Ensimmäinen keino ei tosiaankaan aina ole lasten huostaanotto.

Tai sitten jos perhe ei ole niin tuttu, niin voi ottaa yhteyttä vaikka lasten kouluun ja ilmaista huolensa esim. opettajalle. Hän tekee sitten virkansa puolesta päätöksen ilmoituksen tekemisestä (ja usein hänellä saattaa olla omaakin tietoa aiheesta).

Vierailija
26/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa että lastensuojelu on kummiskin LAPSIA varten olemassa!! Jos saadaan yksikin lapsi pois huonoista oloista, on se sen arvosta että paria aikuista käydään "kiusaamassa"...

Vierailija
27/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäkin mielessä, että poliisilla on virkansa puolesta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Ilmotukset ei ole toisiaan poissulkevia, tilanteen hahmottamisessa auttaa jos ilmoitus tulee myös naapurilta poliisin lisäksi (naapurilla voi olla kerrottavaa pidemmältä ajalta ja tarkemmin)

mutta jouduin itse soittamaan miehelleni poliisit hätäkeskuksen kautta,kun ei nykyään poliisille ole suoraa numeroa.Hätäkeskuksen nainen vähätteli tilannetta,ja lopulta löi luurin korvaan.Teki meistä ls-ilmon,mikä sinänsä ihan ok,muttei kuitenkaan nähnyt tilannetaa niin uhkaavaksi että olisi poliiseja tarvittu?Vähän on ristiriitaista,mitä mieltä?

ja lisäisin vielä,ettei kai kukaan soita hätäkeskukseen jos ei olisi hätä?Mulla oli keinot vähissä,enkä ajatellut sen pidemmälle.Nyt tekisin toisin sillä poliiseja ei lähetetty,mistä mies mua pilkkaa vieläkin,mutta silti jouduin syyniin.Kaduttaa että soitin koko häkeen.

Vierailija
28/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet ilmoituksista on aiheettomia, joten niitä huteja tulee sairaasti!

Ja siinä tallatessa sitten aiheutetaan hallaa niille viattomille lapsille, elinikäiset traumat viattomille vanhemmille - ja jää ne oikeat avuntarvitsijat vaille apua, kun tädit keskittyy vuodeksi väärään perheeseen.

t. uhriksi joutunut

Vierailija
29/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että selän takana jouruaminen täyttää usein kunnianloukkauksen tunnusmerkit - ja jos esimerkiksi kouluun soittelee, tuomio voikin rapsahtaa jo törkeästä kunnianloukkauksesta, mistä voi saada jopa kaksi vuotta vankeutta.

Vierailija
30/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

HäKe on ollut aika paljon uutisissa erilaisista "rikkomuksista", ihmetyttää miten sinulle vastattiin. Kannattaa tehdä tuosta valitus, eihän tuon noin kuuluisi mennä. Palautteen voit laittaa tämän linkin kautta:

http://www.112.fi/index.php?pageName=palaute

Vierailija
31/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siinä tallatessa sitten aiheutetaan hallaa niille viattomille lapsille, elinikäiset traumat viattomille vanhemmille - ja jää ne oikeat avuntarvitsijat vaille apua, kun tädit keskittyy vuodeksi väärään perheeseen.

t. uhriksi joutunut

että uskallamme puhua aiheesta, tämä asia on todella retuperällä Suomessa. Tuntuu että vanhemmilta on viety oikeudet (myös hyviltä vanhemmilta)

Vierailija
32/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. uhriksi joutunut

Muutama prosentti ilmoituksista on turhia.

Ratkaisu siitä, ryhdytäänkö Lastensuojelutarpeen selvityksen tekemiseen tulee tehdä seitsemän päivän kuluessa ilmoituksen vastaanottamisesta. Sen kuluessa lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen on myös saatettava tiedoksi se, että lastensuojeluilmoitus on vastaanotettu ja tästä seuraavat toimenpiteet. Tämän jälkeen alkaa tilanteen varsinainen selvitys, jonka täytyy valmistua 3 kk:n kuluessa.

Vierailija
33/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

(tästäkin) aiheesta on rakentava keskustelu ja puhumiseen uskaltautuminen tärkeää. Vaikea aihe ja paljon erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä.

Ei se tilanne liene ilmoittajallekaan tai sitä harkitsevalle mitään herkkua?

"en oo kuullu mitään, jos multa kysytään" lauleskeli jo Pauli Hanhiniemikin kauan kauan sitten. :)

Vierailija
34/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että selän takana jouruaminen täyttää usein kunnianloukkauksen tunnusmerkit - ja jos esimerkiksi kouluun soittelee, tuomio voikin rapsahtaa jo törkeästä kunnianloukkauksesta, mistä voi saada jopa kaksi vuotta vankeutta.

Niin, onko huoli lapsesta suurempi kuin pelko juoruamisesta? Itse näkisin edelleen, että jos huoli on herännyt niin se ei useinkaan ole aiheeton. Olisiko esim. uutisoituihin lasten surmiin voitu vaikuttaa aikaisemmin?

Vierailija
35/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valehtele!

Niin, selostat nyt teoriaa.

Meidän tapauksessammme päätös siihen ryhtymisestä kesti kaksi kuukautta. Itse selvitys vuoden.

Tämä on hyvin tavallista. Sosiaalivirastot rikkovat lakia.

Meidän tapauksessamme ilmoituksia tehtaili häiriintynyt ihminen, joka oli määrätty laajennettuun lähestymiskieltoon. Silti lastensuojelu päätti yhtyä hänen vainoonsa.

Hän teki meistä 50 ilmoitusta, eikä lastensuojelu nähnyt toiminnassa mitään mt-ongelmaa viittaavaa, vaikka ko. henkilö mm. ilmoitti lastemme syövän koiranruokaa... Ja jopa käräjäoikeus ilmaisi näkemyksenään, että ilmoittajalla on vakavia mielenterveysongelmia.

Ei, perhettämämme pelasti johtava sosiaalityöntekijä, joka ei ollut koskaan edes tavannut meitä!

Tällainen viranomaistoiminta jättää pysyvät arvet. Tuntui että meihin kohdistui samantapainen vaino kuin juutalaisiin sodan aikana - eikä kukaan auta!

Onneksi olimme sitkeitä, jaksoimme taistella. Lopulta kyseinen sosiaalityöntekijä sai potkut ja me anteeksipyynnön.

Toivon samaa sisua muille uhreille! Meitä on paljon, älkää antako periksi!

Vierailija
36/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on subjektiivinen tunne, epämääräinen möykky ilmoittajan päänupissa.

Minäkin olen nyt kovin huolissani sinun lapsistasi. Minun mielestäni heidän äidillään ei ole kaikki hyvin. Huoli kalvaa.

Vierailija
37/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valehtele!

Niin, selostat nyt teoriaa.

Meidän tapauksessammme päätös siihen ryhtymisestä kesti kaksi kuukautta. Itse selvitys vuoden.

Tämä on hyvin tavallista. Sosiaalivirastot rikkovat lakia.

Meidän tapauksessamme ilmoituksia tehtaili häiriintynyt ihminen, joka oli määrätty laajennettuun lähestymiskieltoon. Silti lastensuojelu päätti yhtyä hänen vainoonsa.

Hän teki meistä 50 ilmoitusta, eikä lastensuojelu nähnyt toiminnassa mitään mt-ongelmaa viittaavaa, vaikka ko. henkilö mm. ilmoitti lastemme syövän koiranruokaa... Ja jopa käräjäoikeus ilmaisi näkemyksenään, että ilmoittajalla on vakavia mielenterveysongelmia.

Ei, perhettämämme pelasti johtava sosiaalityöntekijä, joka ei ollut koskaan edes tavannut meitä!

Tällainen viranomaistoiminta jättää pysyvät arvet. Tuntui että meihin kohdistui samantapainen vaino kuin juutalaisiin sodan aikana - eikä kukaan auta!

Onneksi olimme sitkeitä, jaksoimme taistella. Lopulta kyseinen sosiaalityöntekijä sai potkut ja me anteeksipyynnön.

Toivon samaa sisua muille uhreille! Meitä on paljon, älkää antako periksi!

Sosiaalityöntekijöitä on varmasti sekä huonoja että todella huonoja, niiden hyvienkin lisäksi. Kuitenkin oikeus lienee tapahtunut teidän kohdallanne, kun työntekijä sai potkut. Ja toki väärästä kohtelusta kannattaa ehdottomasti puhua, ja huonoista työntekijöistä valittaa. Ihminen on erehtyväinen, sille ei mahda mitään.

Sosiaaliasiamies auttaa, jos on tullut väärinkohdelluksi sosiaalityöntekijöiden osalta. Jokaisella kunnalla on oma sosiaaliasiamiehensä, tässä Helsingin sosiaaliasiamiehen sivut: http://www.sosiaaliasiamies.com/

Sosiaaliasiamiehen palvelut on maksuttomia.

Vierailija
38/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeus taivaasta tipahtanut, vaan me taistelimme sen.

Joku heikompi olisi seonnut siihen kohteluun.

Sosiaalimies ei auta yhtään mitään. Älä viitsi lässyttää noita lapsellisuuksiasi!

Hyvä lakimies kannattaa hankkia heti, jos joutuu millään tavoin tekemisiin lastensuojelun kanssa!

Ja todellakin naurettavaa sätsättää, että joku sosiaaliasiamies lähtisi oman alan mätäpaiseita puhkomaan! Kuvottavaa edes väittää tuollaista.

Vierailija
39/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeus taivaasta tipahtanut, vaan me taistelimme sen.

Joku heikompi olisi seonnut siihen kohteluun.

Sosiaalimies ei auta yhtään mitään. Älä viitsi lässyttää noita lapsellisuuksiasi!

Hyvä lakimies kannattaa hankkia heti, jos joutuu millään tavoin tekemisiin lastensuojelun kanssa!

Ja todellakin naurettavaa sätsättää, että joku sosiaaliasiamies lähtisi oman alan mätäpaiseita puhkomaan! Kuvottavaa edes väittää tuollaista.

mä uskon että tän yhteiskunnan järjestelmä suurimmassa määrin luo noita ongelmia perheille, ja siitä ne helposti paisuu jos ei pidä puoliaan.

Systeemi on huono, sen oon tiennyt jo kauan.

Vierailija
40/48 |
26.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntee tai tietää naapurit, niin menisin ilman muuta ensin itse keskustelemaan heidän kanssaan ja kartoittamaan tilannetta. ei tietenkään oman hengen menon uhalla :) Tarvittaessa yhteys viranomaisiin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä