15-vuotias tyttäreni ei halua lääkärintarkastukseen
Kertokaapas te viisaammat miten saan 15-vuotiaan tyttäreni uskomaan että hänen on hyvä mennä lääkärintarkastukseen koulussa. Olen puhunut asiasta hänen kanssaan ja hän ehdottomasti sitä vastaan. En tiedä - en ole suoraan kysynyt, onko se sitä että hän vaan kovasti jännittää sitä vai mikä on. Aion ottaa vielä asian esille ja puhua hänen kanssaan. Oletteko muut käsitelleet tällaista asiaa kotona?
Kommentit (68)
Minä en käy, mieheni ei käy eikä koululaisemmekaan käy. Ei ole mitään syytä, ollaan kaikki terveitä. Minusta on ihan hullua käydä kaiken maailman tarkastuksissa, jos ei ole mitään vaivoja, lapsi kasvaa normaalisti jne. En myöskään ymmärrä kaikenlaista pakottamista, kaikesta ei tietenkään voi laistaa, mutta en minä itse ainakaan tee juttuja joita vihaan, ellei ole järkevää syytä tehdä niitä. Esim. mikä järkevä syy on siihen, että kaikkien on pakko luistella? Eikö elämästä selviä ilman luistelutaitoa? Ilman perusmatikkaa ei selviä, joten se on ymmärrettävä pakko samoin lukutaito tms. Sen sijaan ei katsota tarpeelliseksi opettaa sellaisia perustaitoja kuin ruuanlaitto, vaatehuolto tai siivoustaidot. Paljon tärkeämpiä kuin luistelutaito tai jalkapallon pelaaminen. Minä en opeta lapsiani alistumaan kaikkeen älyttömään ja turhaan. Ja nykylapset onneksi eivät ole enää sellaisia entisajan reppanoita, jotka alistuvat kaikkeen. He osaavat ajatella. Tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa.
sitten kun elämä näyttää nurjan puolensa: todetaankin joku tauti, syöpä vaikkapa. Lääkäri toeteaa että "tämä olisi havaittu normaalissa verikokeessa ajat sitten mutta nyt on liian myöhäistä". Joillekin käy niin. Ei se minua haittaa, paskat teistä välitän mutta ihmetyttää vaan...
Tämähän käy jännittäväksi! En ole moisesta ikinä kuullutkaan
tarvitsee lääkärintodistuksen ja nuorisonterveystodistus riittää. Oma lapseni on armeijassa ja tästä tiedän!
Syöpä koe?
Ei todellakaan. Joskus on hemoglobiinia otettu, mutta siitä näkyisi parhaimmassa tapauksessa leukemian aiheuttama alhainen hb ei muuta.
Minä en käy, mieheni ei käy eikä koululaisemmekaan käy. Ei ole mitään syytä, ollaan kaikki terveitä. Minusta on ihan hullua käydä kaiken maailman tarkastuksissa, jos ei ole mitään vaivoja, lapsi kasvaa normaalisti jne. En myöskään ymmärrä kaikenlaista pakottamista, kaikesta ei tietenkään voi laistaa, mutta en minä itse ainakaan tee juttuja joita vihaan, ellei ole järkevää syytä tehdä niitä. Esim. mikä järkevä syy on siihen, että kaikkien on pakko luistella? Eikö elämästä selviä ilman luistelutaitoa? Ilman perusmatikkaa ei selviä, joten se on ymmärrettävä pakko samoin lukutaito tms. Sen sijaan ei katsota tarpeelliseksi opettaa sellaisia perustaitoja kuin ruuanlaitto, vaatehuolto tai siivoustaidot. Paljon tärkeämpiä kuin luistelutaito tai jalkapallon pelaaminen. Minä en opeta lapsiani alistumaan kaikkeen älyttömään ja turhaan. Ja nykylapset onneksi eivät ole enää sellaisia entisajan reppanoita, jotka alistuvat kaikkeen. He osaavat ajatella. Tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa.
sitten kun elämä näyttää nurjan puolensa: todetaankin joku tauti, syöpä vaikkapa. Lääkäri toeteaa että "tämä olisi havaittu normaalissa verikokeessa ajat sitten mutta nyt on liian myöhäistä". Joillekin käy niin. Ei se minua haittaa, paskat teistä välitän mutta ihmetyttää vaan...
Tämähän käy jännittäväksi! En ole moisesta ikinä kuullutkaan
niin kuin lääkäri olisi joku jumalasta seuraava ja että joku lääkäritarkastus olisi muka jotenkin pakollinen tai tärkeä... just joo
Minä en ole ikinä ollut lääkärintarkastuksessa. Enkä lääkärissä ( paitsi neuvolassa). En ole kipeä koskaan, miksi kävisin "tarkastuksessa " ?
Teihin juntteihin on istutettu joku lääkärin ihannointi tms...
KENENKÄÄN TEININ EI OLE PAKKO MENNÄ jos ei halua. Mitään hyötyä niistä tarkastuksista EI OLE
Taitaa taas pedot keskustella, kuten siinä edellisessäkin vastaavassa ketjussa.
etkö lukenut ylempää viestiä? Kunnan ei tarvitse erikseen antaa lääkärintarkastukseen aikaa esim. kouluun pyrkimistä tai ajokorttia varten. Nämä tapahtuvat nykyään yksityisillä terveysasemilla. Tosin jos nuori päättää olla menemättä saa sitten itse maksaa tarvittavan lääkärintodistuksen kun ei ole nuorisonterveystodistusta saanut.
Jos ei halua lääkärintarkastukseen niin sitten ei mene. Miksi tuosta pitää vääntää kättä etenkin, jos nuori on terve?
Nuori varmaan menee sitten yksityislekurille, jos välttämättä todistuksen jotain asiaa varten tarvitsee.
Toteat vaan tomerasti, että kaikki menevät tarkastukseen ja sillä selvä. Päälle voi höyrytä, että on hyvä, että näitä tarkastuksia on, koska sillä tavalla havaitaan esim. syövät yms. ja kerrot oman perheesi/sukusi/ystäväpiirisi syöpätapaukset. Sitten toteat, että ei niistä kukaan nauti mutta että on osa aikuisuutta joutua tekemään näitä epämiellyttäviä asioita.
Jos lapsi on sitten aivan paniikissa (ja jokainen näkee kyllä jos se on vain sellaista prinsessakohtelua vaativaa vai ihan aitoa), niin pienen suostuttelun jälkeen voi tarjota porkkanana, että mennään muulle lääkärille.
Nykyajan lapset saavat periksi lähes joka asiassa. He ovat niitä prinsessoja, jotka määräävät tahdin. En penää vanhemilta mitään natsikäytöstä, mutta kun joka asiassa ymmärretään, tullaan lopulta siihen pisteeseen, että kaikki on liian vaikeaa. Oman lapseni luokkatoveri ei vanhemmilta säännöllisesti tulevien lappujen mukaan
- pelaa koripalloa
- luistele
- ui
- hiihdä
Syitä ei vanhemmat viitsi kertoa, kunhan nyt laittavat lapsen toivomukset paperillekin asti. Poikani luokkatoverin ei vanhempien mielestä tarvitse istua jälki-istuntoja. Rankaisevat kuulemma itse lastaan, jos kokevat tarpeelliseksi.Liika paapominen ja ymmärtäminen johtaa siihen, että tosiasiassa ne lapset pomottavat ja vanhemmat tottelevat käskyjä.
Tän kaltaiset jutut on hei ERI ASIA. Mul ainakin oli narsistisen isän tyttärenä herkkä kehonkuva. Musta oli kamala tuomio (ja sitäpaitsi ihan idioottia vieläkin ajateltuna) kun joku yksityinen lääkäri kirjoitti musta käynnin kirjailuun, minkä sain lukea :punakat posket. No, mul oli sairas isäsuhde ja koin kaikki tällaiset pahaksi vikaluetteloksi :(
TOI OLI HYVÄ: KERRO JOKATAPAUKSESSA tyttärellesi että hänellä on oikeus määrätä omasta kehostaan ja sen koskemattomuudesta. Voit jutella että nuorena on normaalisti ihminen herkempi näissä asioissa, ja että ahdistuksenkin kokeminen tarkastukseen liittyen on täysin normaalia. ja monet muutkin tuntee samalla tavalla. Voit tietty kysyä ,et pystyykö sun tytär määrittelelmään mikä tarkastuksessa ahdistaa. Mä olisin kyllä kysynyt jo sinuna.
Ahdisti sekin kun piti ottaa paita pois kun ryhti tarkastettiin, en ollut ylipainoinen mutta häpesin vartaloani. Muutenkin hirvitti terv.tarkastukset kun ajatteli että lääkäri vain nauraisi tai väittäisi vastaan jos kieltäytyisin tutkimuksista pelkästään siksi että ahdistaa.
Kuorma-autokorttia varten pitää joka tapauksessa käydä lääkärissä.