15-vuotias tyttäreni ei halua lääkärintarkastukseen
Kertokaapas te viisaammat miten saan 15-vuotiaan tyttäreni uskomaan että hänen on hyvä mennä lääkärintarkastukseen koulussa. Olen puhunut asiasta hänen kanssaan ja hän ehdottomasti sitä vastaan. En tiedä - en ole suoraan kysynyt, onko se sitä että hän vaan kovasti jännittää sitä vai mikä on. Aion ottaa vielä asian esille ja puhua hänen kanssaan. Oletteko muut käsitelleet tällaista asiaa kotona?
Kommentit (68)
Musta tulikin lääkäri.
Pelkääkö ap:n tyttö yleensä lääkäretä, onko huonoja kokemuksia? Pelkääkö, että todetaan joku sairaus? Patologisen ujo/arka? Selvittäisin kyllä kotona syyn, MIKSI lapsi ei halua mennä tarkastukseen.
Koululääkärintarkastusksesta saatava todistus käy ajokorttia hakiessa, muuten pitää silloin käydä erikseen lääkärissä.
Kai vanhempi voi ilmoittaa lääkärille vaikka hoitajan kautta etukäteen että on "pelkopotilas" tulossa?
Musta tulikin lääkäri.
Tuohan sen selittää, miksi niistä pidit mutta oliko sinulla edes niitä? :D
teillä on sitten vaikeaa, voi voi voi sentään.
Että lääkärissä käyntikin voi olla ongelma jollekin -ei tajua...
Elämässä nyt vaan on epämiellyttäviä juttuja ja ne on hoidettava ja sillä hyvä.
Saamattomuudesta ja arkuudesta on päästävä yli eikä alettava itkemään ihmisoikeusksita tms paskaa joka ei kuulu tähän.
En minäkään halunnut hammaslääkäriin mennä pienenä. Vaan pakko oli ja nyt olen kiitollinen siitä että pakotettiin. Hampaani ovat huippukunnossa ja siitä on minulle iloa joka päivä.
Koululääkärintarkastusksesta saatava todistus käy ajokorttia hakiessa, muuten pitää silloin käydä erikseen lääkärissä.
Kai vanhempi voi ilmoittaa lääkärille vaikka hoitajan kautta etukäteen että on "pelkopotilas" tulossa?
Tuon todistuksen saa kai vasta lukiossa. Ja ainakaan meilläpäin lukiolaisille ei ole enää mitään tarkastuksia.
Musta oli ainakin hyvin epämiellyttävää mennä sinne heilumaan alusvaatteillaan, kun keski-ikäinen kähmy sitten koskettelee selkää ja ties mitä. Voi ällö.
Ja tuosta koskemattomuudesta ja ein sanomista - eipä ainakaan hammaslääkärit kuuntele vikinöitä pätkän vertaa. Hampaiden ronkkimista ja poraamista jatketaan vaikka mikä olisi, myöskään pelkoja ei oteta tosissaan. Minä olen aina ihan normaalissa tarkastuksessakin paniikissa ja kyyneleet silmissä, mutta lääkäri ei ole tähän mennessä kertaakaan noteerannut asiaa mitenkään tai ainakaan ottanut pelkoani tosissaan. Varmaan pöyristyisi pahemman kerran, jos lähtisin menemään kesken toimenpiteen. Että sellasta...
Minä en käy, mieheni ei käy eikä koululaisemmekaan käy. Ei ole mitään syytä, ollaan kaikki terveitä. Minusta on ihan hullua käydä kaiken maailman tarkastuksissa, jos ei ole mitään vaivoja, lapsi kasvaa normaalisti jne.
En myöskään ymmärrä kaikenlaista pakottamista, kaikesta ei tietenkään voi laistaa, mutta en minä itse ainakaan tee juttuja joita vihaan, ellei ole järkevää syytä tehdä niitä. Esim. mikä järkevä syy on siihen, että kaikkien on pakko luistella? Eikö elämästä selviä ilman luistelutaitoa? Ilman perusmatikkaa ei selviä, joten se on ymmärrettävä pakko samoin lukutaito tms. Sen sijaan ei katsota tarpeelliseksi opettaa sellaisia perustaitoja kuin ruuanlaitto, vaatehuolto tai siivoustaidot. Paljon tärkeämpiä kuin luistelutaito tai jalkapallon pelaaminen.
Minä en opeta lapsiani alistumaan kaikkeen älyttömään ja turhaan. Ja nykylapset onneksi eivät ole enää sellaisia entisajan reppanoita, jotka alistuvat kaikkeen. He osaavat ajatella. Tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa.
Kai vanhempi voi ilmoittaa lääkärille vaikka hoitajan kautta etukäteen että on "pelkopotilas" tulossa?Tuon todistuksen saa kai vasta lukiossa. Ja ainakaan meilläpäin lukiolaisille ei ole enää mitään tarkastuksia.
Ja ihan sillä todistuksella hain omani. :)
Toki muutama vuosi on jo omasta koulusta aikaa, onhan se voinut muuttua.
Ja tuosta koskemattomuudesta ja ein sanomista - eipä ainakaan hammaslääkärit kuuntele vikinöitä pätkän vertaa. Hampaiden ronkkimista ja poraamista jatketaan vaikka mikä olisi, myöskään pelkoja ei oteta tosissaan.
Itse kerron ehdot etukäteen hammaslääkärille. Itse kävin yläaste aikana todella paljon hammaslääkärissä, kun hampaat puskivat toisten alta, vaikka ei ollut maitohampaita. Silloin taisi syntyä kammo, vaikkei mitään ongelmaa ollutkaan. Aikuisena olen aina kertonut hammaslääkärille jo aikaa varatessani, että minä pelkään ja saattaa viedä enemmän aikaa. Paikan päällä kerron, että lyhyet tauot auttavat. Toiminut loistavasti, mutta silti välttelen hammaslääkäriä. Yksi hammas on poistettu sen takia, koska juurihoito ja paikkaus olisi ollut liian pitkäkestoinen. Kun kerron välissä tuntemuksista ja mitä saa ja mikä häiritsee, eli mitä ei saa tehdä, kaikki hammaslääkärit ovat uskoneet.
Olen joskus lääkärillekin sanonut ein selkeästi. Se EI sana taitaa olla se olennainen, kitinä ja vikinä ei sinällään tarkoita kieltäytymistä vaan häiriötä. Silloin yritti työntää jotain putkea tutkiakseen muistaakseni vatsalaukkuun. Yritti kahteen kertaan ja ennen kolmatta yritystä sanoin ei. silloin yllätyin, kun totesivat heti, että sitten se taidetaan saada muista tutkimuksista riittävästi tietoa.
koulussa lääkärin- tai edes terveydenhoitajan tarkastukseen. Kiitos, mutta ei kiitos. Syy on hyvin yksinkertainen: syntymästään saakka lapsemme ovat olleet julkisen terveydenhuollon ulkopuolella, eli olemme käyneet yksityisellä niin neuvolassa kuin lääkärissäkin.
Ihan turhaa kidutusta nuo peruskoulun lääkärin/terkan tarkastukset, omana aikanakin olivat vielä niin ylimalkaisia ettei niistä mitään todellista hyötyä kyllä ollut.
Minä en käy, mieheni ei käy eikä koululaisemmekaan käy. Ei ole mitään syytä, ollaan kaikki terveitä. Minusta on ihan hullua käydä kaiken maailman tarkastuksissa, jos ei ole mitään vaivoja, lapsi kasvaa normaalisti jne.
En myöskään ymmärrä kaikenlaista pakottamista, kaikesta ei tietenkään voi laistaa, mutta en minä itse ainakaan tee juttuja joita vihaan, ellei ole järkevää syytä tehdä niitä. Esim. mikä järkevä syy on siihen, että kaikkien on pakko luistella? Eikö elämästä selviä ilman luistelutaitoa? Ilman perusmatikkaa ei selviä, joten se on ymmärrettävä pakko samoin lukutaito tms. Sen sijaan ei katsota tarpeelliseksi opettaa sellaisia perustaitoja kuin ruuanlaitto, vaatehuolto tai siivoustaidot. Paljon tärkeämpiä kuin luistelutaito tai jalkapallon pelaaminen.
Minä en opeta lapsiani alistumaan kaikkeen älyttömään ja turhaan. Ja nykylapset onneksi eivät ole enää sellaisia entisajan reppanoita, jotka alistuvat kaikkeen. He osaavat ajatella. Tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa.
sitten kun elämä näyttää nurjan puolensa: todetaankin joku tauti, syöpä vaikkapa. Lääkäri toeteaa että "tämä olisi havaittu normaalissa verikokeessa ajat sitten mutta nyt on liian myöhäistä".
Joillekin käy niin.
Ei se minua haittaa, paskat teistä välitän mutta ihmetyttää vaan...
Ajatuksena siinä, että kertoo tutkimusten teon olevan lääkärille rutiinia on se, että se on ihan tavallinen juttu, eikä nuori ole mitenkään erityisessä syynissä. Nuorta saattaa jännittää tutkimus ja esim. riisuuntuminen ja tieto siitä, että lääkäri on kokenut eikä kiinnitä mitään erityishuomiota juuri kyseiseen nuoreen vaan tutkii kaikenikäsiten sienisiä varpaita päivät pitkät saattaa olla lohduksi. Itselläni tuo ajatus ainakin helpottaa gynegologijännitystä :)
onko tää typerän karin kirjoituksia
viidennellä luokalla, näin 1990-2000-luvulla.
sitten kun elämä näyttää nurjan puolensa: todetaankin joku tauti, syöpä vaikkapa. Lääkäri toeteaa että "tämä olisi havaittu normaalissa verikokeessa ajat sitten mutta nyt on liian myöhäistä".
Joillekin käy niin.Ei se minua haittaa, paskat teistä välitän mutta ihmetyttää vaan...
Myöhemmän elämän kannalta olisi parempi, ettei aiheuteta nuorelle mitään traumoja lääkäreistä tuossa vaiheessa.
Älä missään nimessä ainakaan pakota, silloin nuori kokee ettei hänen puolellaan ole edes oma äiti.
Ja myös minulla on kokemuksia siitä, että lääkärit eivät lopeta kivuliasta tutkimusta edes suoraan EI-sanaan... Että näin Suomessa. :/
9lk:lla tehdään lääkärin toimesta Nuorison terveystodistus (tämä voimassa muistaakseni 5 vuotta). Se kannattaa pitää tallessa, koska sitä tulee tulevaisuudessa tarvitsemaan mm. armeijan kutsunnoissa, ajokorttia tai mopokorttia haettaessa ja tiettyjen alojen pääsykokeissa. Lähentelee jo 100 euroa sitten myöhemmin yksityiseltä terveysasemalta lääkärintodistuksen hankkiminen.
Eli lyhyesti sanottuna, ehdottomasti kannattaa lapsen kanssa asiasta jutella, ja vanhempienkin lompakko ei kevene turhaa.
Toivottavasti olet AP tästä tietoinen!
Jos ei halua lääkärintarkastukseen niin sitten ei mene.
Miksi tuosta pitää vääntää kättä etenkin, jos nuori on terve?
etkö lukenut ylempää viestiä? Kunnan ei tarvitse erikseen antaa lääkärintarkastukseen aikaa esim. kouluun pyrkimistä tai ajokorttia varten. Nämä tapahtuvat nykyään yksityisillä terveysasemilla.
Tosin jos nuori päättää olla menemättä saa sitten itse maksaa tarvittavan lääkärintodistuksen kun ei ole nuorisonterveystodistusta saanut.
Jos ei halua lääkärintarkastukseen niin sitten ei mene.
Miksi tuosta pitää vääntää kättä etenkin, jos nuori on terve?
Mihin tuolla 6 kuukaudella oikein viittaat?