Opetetaanko amk:ssa tieteellisiä metodeja tutkimusdatan analysointiin?
Esim. laadullisia tai tilastollisia menetelmiä? En tosiaan tiedä kun en itse ole ollut.
Kommentit (6)
Ai niin ja Tixel-ohjelman peruskäyttöä (käsittäkseni TOSI perus) on myös, mutten tiedä tarkemmin koska hyväksiluin sen. Niin ja ala on sosiaaliala.
Meillä oli vain kvantsun kurssi pakollinen, mikäli oikein muistan. Siihen liittyi SPSS-ohjelman käyttöä.
just menossa se, kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen menetelmä. Ja statistica-ohjelma meillä käytössä.
sen lisäksi haastattelut, jotka litteroitiin ja analysoitiin.
Oli kyllä teoriaakin, mutta ei läheskään siinä määrin ko mitä yo:lla vastaavalla kurssilla. Konstrua ei ollu ollenkaan menetelmänä. Mikä on toisaalta hassua, koska jos ammattikorkeakoulusta tulee käytännön korkeatasoisia osaajia niin heidänhän juuri pitäisi pystyä luomaan uusia käytäntöjä, eikä vaan tutkiin jo olemassa olevaa...
AMK:ssa opiskeleva ottaa jonkun metodin ja "liimaa" sen omaan työhönsä, jolloin tutkimus ja metodi eivät ole linjassa.
Mä en tiedä tuleeko vielä lisäopetusta aiheesta, mutta kyllä meillä sellainen nopeahko kurssi menetelmistä oli. Perustietoa tieteellisestä tutkimuksesta. Itse olen opiskellut myös yliopistossa niin oli aika peruskauraa, mutta ihan pätevää opetusta. Opettaja on pitkän linjan tutkija ja opettaa myös yliopistolla.
Mutta mikäli tuo oli ainut kurssi niin aika pikaisesti tuo tiedepuoli mennään läpi.