Onko jollain autoa, joka lukitsee ovensa hetken kuluttua, jos poistuu jättäen avaimen virtalukkoon?
Kommentit (17)
Haha, tuskin Lada -75. Mutta kaveri väitti sellaisia autoja olevan uusissa. Joku turvallisuusjuttu.
En ole koskaan uskaltanut sulkea kuskin ovea, jos avaimet ovat virtalukossa, jottei auto lukitse minua ulos. Se lukitsee ovet, jos ne ovat kiinni jonkin aikaa. Tuolloin tosin avain ei ole ollut virtalukossa. En ole viitsinyt kokeilla, tekeekö se niin myös avainten kanssa.
Honda Civic, olisko vuodelta 2008.
Minun auto lukitsee ovet vain jos ovet ensin olleet lukossa, sitten avaa lukot kaukosäätimellä mutta ei kuitenkaan avaa ovea. Minuutin päästä menee taas automaattisesti lukkoon.
Tämä tietenkin siksi jos vahingossa sattuis kaukosäätimellä avaamaan lukot.
Uusissa autoissa ei ole virtalukkoa urpo. Nappikäynnistys.
Kyllä noita autoja on, mut musta niiden pitää olla käynnissä? En ole omalla autolla uskaltanut kokeilla mutta aina pakkasella kun rappaa ikkunat auton ollessa käynnissä huoletin että kuskin ovi raollaan. Tiä sitten onko turhaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan uskaltanut sulkea kuskin ovea, jos avaimet ovat virtalukossa, jottei auto lukitse minua ulos. Se lukitsee ovet, jos ne ovat kiinni jonkin aikaa. Tuolloin tosin avain ei ole ollut virtalukossa. En ole viitsinyt kokeilla, tekeekö se niin myös avainten kanssa.
Honda Civic, olisko vuodelta 2008.
Ai oikeesti on tällaisia autoja? No, kaveri oli sit oikeassa. Musta se kuulosti ihan höpöhöpöltä. Ap
En nyt muista oliko Mazda vai Renault vai fiat mutta kaikki olivat vm. 2004. Siitä asti olen oppinut pitämään vara-avaimen taskussa varuilta mukana.
Vanha Chryler Voyager teki tuon minulle joskus parikymmentä vuotta sitten. Laitoin auton käyntiin ja aloin skrapaamaan etuikkunaa. Kun sain näkyvyyden kuntoon niin enpä sitten päässytkään autoon takaisin. No, tallista vaimon auto tilalle ja vaimo sitten soitti jonnekin ja joku kävi sen Chryslerin oven avaamassa.
Joo, minun Golf vm 2008 tekee tuota silloin tällöin ja etenkin talvella. Aina pitää jättää ikkuna tai ovi raolleen, että pääsee takaisin autoon. Ei tuo ole harvinaista, kun sanoin renkaanvaihtajalle, että jättäkää ikkuna auki ettei ovet mene lukkoon, niin hän sanoi, että kyllä he tuon ottaa aina huomioon.
Mulla oli Punto -04 vuosimalli. Ja siihen tuli kerran sellainen sähkövika, että kun lähdet liikkeelle ja painat ekan kerran jarrua, niin sisältä meni ovet lukkoon. Katsustusmiehiä varoitin siitä monesti, etteivät säikähdä.
Toyota Land Cruiser 2004. Onneksi oli vara-avain mukana.
Volkkarit ja mersut ainakin tekee moista
Vierailija kirjoitti:
En nyt muista oliko Mazda vai Renault vai fiat mutta kaikki olivat vm. 2004. Siitä asti olen oppinut pitämään vara-avaimen taskussa varuilta mukana.
Renault Megane vm. 2006 ainakin tekee automaattisen ovien lukitsemisen 3 min jälkeen. Joku asetus meni päälle kun tein akun vaihdon. Kai sen voi purkaa jollakin koodilla mutta en ole huoltoon vienyt.
Chrysler Neon teki tuon kerran, se oli tyhjäkäynnillä ja minä ulkopuolella, kun kaikki ovet lukittuivat. Siinä ei onneksi ollut ovissa ikkunankarmeja, joten oli aika helppoa työntää ikkunan välistä rautalanka ja vetäistä lukitusnuppi ylös. Toistaiseksi ainut kerta, kun olen murtautunut autoon sisään.
Yleensä kuskin oven saa auki jos avaimet virtalukossa sillä että puhaltaa voimakkaasti pakoputkeen.
-asentaja
Lada -75