Kysely kotiäideille!
Saanko teiltä ihan konkreettisia esimerkkejä, että mistä Päivänne koostuu ja millä "aikataululla" suunnilleen teette mitäkin?
Olin reilun vuoden pojan kanssa kotona, jonka jälkeen mies jäi vielä hoitovapaalle. Se oli elämäni pisin ja raskain vuosi, en saanut mitään aikaiseksi, olin kertakaikkisen masentunut, saamaton ja väsynyt koko sen ajan. Meillä oli kyllä vauvan kanssa ongelmia mahdottomien allergioiden vuoksi, mikä ei ainakaan auttanut asiaa.
Meille on nyt tulossa puolen vuoden kuluttua yllätysvauva, eli olisin jäämässä kotiin vauvan ja 4-vuotiaan kanssa. Antakaa viisaammat ja ahkerammat vinkkejä, miten kotimme pysyy siistinä, lapset ulkoilevat ja teette vielä kunnollisen ruoankin lisäksi?
Kommentit (34)
Poikkuksena se, että perheessä koululaisia, eskarilainen sekä 3 vuotta täyttävä ja vauvan la on 11.2.
Itsellä kello soimassa 6.30. Saa nauttia rauahssa aamukahvit ja lukea lehden. Herätän koululaiset ja eskarilaisen hitusen ennen seitsemää. Aamupalan laitan ennen lasten herättämistä.
Ekat lapset lähtevät kouluun kahdeksaksi (kaksi vanhinta menee itse) Tässä välissä yleensä laitan itseni kuntoon, ja petaan sängyt. Puoli yhdeksän aikaan lähden viemään ekaluokkalaista ja eskarilaista koululle, samalla ulkoilen nuorimmaisen kanssa ja käytän koirat lenkillä.
Kotiin tultua siivoan, pesen pyykit ja laitan päivän ruoat valmiiksi. Sitten hitusen leikkiä nuorimman kanssa. 12.30 lähdemme hakemaan eskarilaisen ja ekaluokkalaisen koululta, samalla ulkoillen ja koirat saavat samalla toisen lenkkinsä. Kotiin tultua olemme yleensä vielä hetken ulkona.
Sisällä sitten leikkiä ja isompien tultua klo 14-15 ruoka ja sitten ulkoilua reilu tunti ja läksyt.
Sisälle tultua normi järjestelyä, lapset leikkivät keskenään. Pyykkäystä jne. Mies tulee töistä n. klo. 19, jonka jälkeen otan yleensä vielä nuorimmaisen ulos kun lenkitämme koirat.
Tuon jälkeen iltapesut ja nmukkumaan:) Itse toki teen omia hommia lasten mentyä nukkumaan.
Meillä pysyy koti siistinä, kun joka päivä siivoilen ja pidän järjestyksen yllä. En anna edes sotkua syntyä. Eli ehkäpä toimivin tapa hoitaa kaikki päivän askareet, on selkeä rytmi minkä meille tuo nuo lasten kuskaukset.
ei kai ole ikinä ollut kovin erikoinen noihin aiempiin verrattuna, mutta yritän kaikin keinoin välttää ajatusta "päivän suorittamisesta" eli yritän ottaa löysin rantein. Heräämme kuitenkin ihmisten aikoihin, isompi käy jo kouluakin, syömme aika normaaleihin aikoihin ja pienempi käy kerhossa kaksi kertaa viikossa. Lisäksi varaan aikaa siivouksille, kirpparihommille ym. tehtäville maltillisesti, mutta säännöllisesti. Siitä se sitten muotoutuu. Kerhopäivinä pienemmälle riittää usein ulkoiluksi matkojen kävely, muuten menemme puistoon tai ulkoilee vain pihalla iltapäivällä koululaisen kanssa. Ehkä tämä on jo sellainen elämäntapa vuosien kokemuksella, että en tosiaan kello kädessä laske minuutteja ulkoilussa, mutta tiedän, milloin on mentävä ulos hermojen säästämiseksi jne. Teen aika paljon omia juttujani, kaikki ei pyöri jatkuvasti lasten ja kotitöiden ympärillä.
Aamulla herätään, vaihdan vaatteet. Keitän puuron, pyykit koneeseen ja astiat koneeseen, jos on illalla jäänyt laittamatta. Parhaassa tapauksessa 1v. herää vasta nyt. Kotona puuhailllaan, ulos kun on paras hetki eli 1v. nukkuu, joskus myös voi olla pulkassa. Kaksi kertaa viikossa vien 4v:n lähes kilometrin päähän kerhoon ja haen. Toisena niistä päivistä käyn kaupoilla. Toisena pelaan esikoispojan kanssa kotona.
Siistiä meillä ei olekaan. Opin kotoa, että se ei ole elämän tärkein asia. Lapsuudkodissani se oli, enkä halua sellaista siivousriitelyä. Siisteys ei kuulu hyviin puoliini, mutta kerran viikossa pyrin siivoamaan, mutta esim. siivouspäiväkin vaihtelee. Ruoka tehdään, kun on ruoan aika, en tee kaikkea itse ja käytän pakasteitakin, mitä en joskus yksian asuessa tehnyt, koska olivat minusta mauttomia.
Ehkä tarttet apua jos sua masentaa, koska se vaikuttaa kaikkeen. Itseäni on masentanut raskaana ollessa ja se on ikävää. Päätät että teet jotain joka päivä, ei kuitenkaan täydellisyyden tavoittelua
Herätys klo 7, syön aamupalan itse ja laitan lapsille aamupalaa.
Lähetän lapsia kouluun (alkaa klo 8-10).
Menen ulos puistoon, useimmiten lähdetään 9, joskus vähän myöhemmin.
Tullaan kotiin 11-11.30 ja syödään lounasta.
12-14 päiväuniaika niillä, jotka nukkuvat. Koululaiset tulevat kotiin. Laitan pyykkiä koneeseen, viikkaan kaappiin, siivoan hiljaisesti (en imuroi), järjestän tavaroita jne.
14-15 välipala
15-> Kukin tekee mitä tekee, minä yleensä ruokaa. Kesällä ulos, talvella harvemmin ulkona, koska aurinko laskee. Katson koululaisten läksyjä.
17 päivällinen
18 imuroin, teen kotitöitä, käyn kaupassa (mies jo kotona) tai vien lapsia harrastuksiin.
20 iltapala ja kaikki nukkumaan, koululaisetkin omiin huoneisiinsa (lukevat tai juttelevat keskenään, nukahtavat nekin viimeistään 22).
Minä ja mies katsotaan iltaisin telkkaria tai jutellaan, pelataan pelejä ja juodaan viinilasillinen.
Tällaista joka päivä. Viikonloppuisin minä nukun pitkään, mies herää lasten kanssa. Herään suunnilleen lasten lounasaikaan.
periaatteessa kutakuinkin näin:
07:00 ylös, lapsille kuivat vaipat ja aamupalat, koululainen lähtee kouluun
-aamiaisen jälkeen taaperot leikkivät, katsovat lastenohjelmia tms. minä teen lounaan valmiiksi ja hoidan tiskit,ekat pyykit pyörimään, puen itseni ja lapset päivävaatteisiin
09-11 ollaan ulkona
11:30 lounas, vaipanvaihdot ym
12:00 päiväunille, pyykit kuivuriin
tässä välissä teen omia hommia, koululaisen läksyt valvon, ja monesti otan torkut
14:30 välipala, vaippojen vaihdot ja pukemiset
15:30 kauppaan, tai muuten pihalle
17:oo kotiin, lämmitetään joko lounaan tai ed. päivän jämiä, uudet pyykit ja tiskit
lapset leikkii, katsoo lastenohjelmia ym
18:00 aletaan keräillä leluja sun muita, pikaimurointi
18:30 suihkut, iltapalat jne
19:oo taaperot nukkumaan
aikaa koululaiselle
20:oo koululainen nukkumaan
omia hommia, pyykit kuivuriin ja viikkausta, järjestelyä ja omat suihkut ym
Siis suunnilleen näin, toki aina tilanteet vähän muuttuu, ja sanon nyt heti että toki vaihdan vaipat useammin jne, en nyt tähän kaikkia hammaspesuja sun muita erikseen laittanut
Välillä olin kyllä töissäkin ja nytkin olen kotiäitiyden ohella perhepäivähoitaja.
Päivärytmi on helppo: aamulla ihmisten aikaan ylös (meillä se tarkoittaa 7), aamupalat ja muut aamutouhut (sänkyt kuntoon, pesukone päälle). Ulos 9 jälkeen, sisälle takas 11 pintaan ja sitten lounaan teko ja ruokailu. Päiväunet, välipala ja pihalle 15 maissa. Päivällinen menee usein uuniin iltapäiväulkoilun ajaksi, kun harrastusriennot painaa päälle sitten jo heti klo 17. Siivoukset ja pyykkien silitykset tehdään päiväuniaikaan, ruoan esivalmistelut ja muut keittiöpuuhat samalla kun lapset leikkivät olkkarissa.
Eli oleellista on ennakointi: turha alkaa väsää ruokaa alusta alkaen esim. klo 16.30, jos lasten harrastusmenot on jo 17.
Heräämme noin klo:8, aamutoimet ja aamupala.
Tämän jälkeen siivoilen asuntoa ja laitan lounaan valmiiksi. Monesti myös pyykit koneeseen.
Sitten ulkoilemaan ja 11-12 välillä sisälle syömään lounas. Vauva nukahtaa ulkona ja nukkuu tässä vaiheessa.
Isomman kanssa askartelemme, luemme tms. Vauva heräilee yhden maita.
Päivällä teen vielä toisen ruuan. Kun mies tulee kotiin on kaikki kotihommat tehty ja saammekin keskittyä yhdessäolemiseen.
Niin ja pari kertaa viikossa käymme kerhossa, leikkipuistossa tms. jolloin jätän kotityöt iltapäivään.
ajoita ulkoilut niin, että vauva saa nukkua silloin vaunuissa. Käykää puistoissa/kerhoissa että isompi saa leikkiseuraa. Mä teen ruoat aina edellisenä iltana valmiiksi, että seuraavan päivän ruoista ei tarvi murehtia. Teen isoja satseja ja pakastan osan. Meillä molemmat lapset olleet myös allergisia, että tiiän kuinka perseestä on kun ei voi turvautua koskaan eineksiin/kaupan purkkiruokiin.. Pyykki ja siivoushommat hoidetaan illalla ukon kanssa. Periaatteessa tällainen rytmi: aamulla ylös n. klo 7-8, pesut ja aamupalat, hetki lastenohjelmia. Ulos jahka vauva on syötetty ja väsähtänyt. Ulkoilua lounasaikaan asti, lounas n. klo 11-12 (riippuen mihin aikaan heräätte aamulla). Isompi muksu päikkäreille jos nukkuu vielä/vauvan kanssa oleilua. Iltapäivästä uudelleen pihalle/jonnekin muualle. Päivällinen n.klo 17, lastenohjelmia, leikkiä. Aikuisilla kotitöitä. Kannattaa ulkoilla paljon, aina sään salliessa. Sisälle jääminen on kyllä ihan vihonviimeistä ja siinä jos missä pää hajoaa. Ja yrittää nukkua riittävästi, itse nukuin lasten kanssa päikkäreitä yhdessä ja yritin mennä yöunille hyvissä ajoin.
Herätys kello 6, sitten kahvinkeittoa ja rauhallista oleilua, lapset juo maitoa nokkamukeista ja me aikuiset kahvia, mies pakataan lähtemään.
7:30 aamupala, sisällä leikkimistä, minä laitan tiskejä pyörimään ja pyykkejä viikkailen ja järjestelen asioita.
9:00 hoitolapsi tulee
10:00 olemme yleensä ulkona tähän aikaan
11:30 tulemme sisälle, ruoka lämmitetään. Sitten lapset nukkumaan, isoin jää sohvalle ja katsoo piirrettyjä tai lukee kirjoja. Usein hänkin torkahtaa. Minä laitan tiskit ja pyykit pyörimään/kuivumaan ja pyörimään, sitten juon kahvin.
14 jälkeen lapset heräävät. Oleillaan hetki. Saatetaan piirtää, maalata, jumpata, laulaa. Viikaan pyykkejä kaappiin jos niitä on, järjestelen jotain.
15 välipala, sitten usein ulos.
16:30 hoitolapsi haetaan, minä alan laittaa ruokaa. Mies tulee kotiin ja leikkii lasten kanssa.
17 syömme päivällisen, myös seuraavalle päivälle lounas samalla, sitten taas tiskit. Oleillaan yhdessä.
19:30 iltapuuro
20 lapset nukkumaan, sen jälkeen pyykit vielä levitetään jos niitä on ja tiskipöytä siivotaan ja sensellaista.
Näin rullaa, kaksi omaa lasta ja yksi hoidossa.
Kannattaa ulkoilla paljon, aina sään salliessa. Sisälle jääminen on kyllä ihan vihonviimeistä ja siinä jos missä pää hajoaa.
on niin totta! Itse tuskaiin pitkään, kun oli koko ajan niin paljon kotitöitä ettei muka ehditty ulos. Kunnes pysähdyin ja tajusin, että vaikka oltaisiin vuosi sisällä, en saa niitä hommia tehdyksi kun lapset menee koko ajan pitkin seiniä. Ja olin itsekin tosi ärtyisä. Kunnon ulkoilut 2xpv, niin lapset jaksaa leikkiä välillä nätisti keskenään sisälläkin, ja äiti saa hommat hoidettua!!
mies huolehtii niistä. Minä keskityn lastenhoitoon ja otan rennosti.
Mulla on 4 vee ja vauva
herätään siinä kahdeksan aikaan, minä ja esikoinen siis
Syödään aamiainen, usein ehdin sen ennen kkuin vauva herää. Vaatteet päälle ja ulos lähdetään siinä kymmenen aikaan kun vauvan saa nukkumaan. Lounas puolilta päivin, sitten ihan vaan yleensä leikitään sisällä, vauvakin on hereillä yleensä. Kun vauva nukkuu seuraavan kerran, niin lähdetään ulos.
Me syödään aika helppoja ruokia ja pari päivä samaa.
Kotitöitä tehdään yleensä iltaisin yhdessä tai sitten mä teen viikonloppuna kun mies kotona, niin saan vähän irtiottoa lapsista.
Meillä ei kyllä ihmeesti kotitöitä olekaan, ruoanlaitto, siivous ja pyykki. Helppo rivariasunto ja joka tavaralle paikka.
5v. ja reilu 1½v. kanssa.
Herätään kun herätään, saatetaan kölliä sängyssä pitkäänkin. Sitten syödään aamupala.
En tiedä, ei meillä mitään selkeää rytmiä ole kuin ruokailujen kanssa (aamupala venahtaa helposti yhteentoista, lämmin ruoka syömään kolmen kieppeillä, pieni välipala viiden aikoihin ja iltapala 19-20, jonka jälkeen pesulle ja nukkumaan).
Tehdään kaikki ihan omaa vauhtia. Ulos mennään kun jaksetaan (toki siis ulkoillaan joka päivä, mutta välillä saatetaan mennä uos tyyliin kuudelta ehtooste). Lapset leikkivät jolloin minä teen esim. ruuan, siivoillen, istun koneella juomassa kahvia. Askarrellaan ja luetaan yms. sitten kun esikoinen moisia pyytelee.
Aikas rentoa menoa ilman aikatauluja.
Heräämme noin klo:8, aamutoimet ja aamupala.
Tämän jälkeen siivoilen asuntoa ja laitan lounaan valmiiksi. Monesti myös pyykit koneeseen.
Sitten ulkoilemaan ja 11-12 välillä sisälle syömään lounas. Vauva nukahtaa ulkona ja nukkuu tässä vaiheessa.
Isomman kanssa askartelemme, luemme tms. Vauva heräilee yhden maita.
Päivällä teen vielä toisen ruuan. Kun mies tulee kotiin on kaikki kotihommat tehty ja saammekin keskittyä yhdessäolemiseen.
Niin ja pari kertaa viikossa käymme kerhossa, leikkipuistossa tms. jolloin jätän kotityöt iltapäivään.
Täällä vaan vauvapalstaillaan askarteluaikana.
Herätään kun herätään, saatetaan kölliä sängyssä pitkäänkin. Sitten syödään aamupala.
En tiedä, ei meillä mitään selkeää rytmiä ole kuin ruokailujen kanssa (aamupala venahtaa helposti yhteentoista, lämmin ruoka syömään kolmen kieppeillä, pieni välipala viiden aikoihin ja iltapala 19-20, jonka jälkeen pesulle ja nukkumaan).
Tehdään kaikki ihan omaa vauhtia. Ulos mennään kun jaksetaan (toki siis ulkoillaan joka päivä, mutta välillä saatetaan mennä uos tyyliin kuudelta ehtooste). Lapset leikkivät jolloin minä teen esim. ruuan, siivoillen, istun koneella juomassa kahvia. Askarrellaan ja luetaan yms. sitten kun esikoinen moisia pyytelee.
Sen huomaa levottomuudesta ja rytmin puutteesta koulussa.
T.Ope
Sen huomaa levottomuudesta ja rytmin puutteesta koulussa.
T.Ope
vanhempi menee eskariin ja nuorempi päiväkotiin.
Ja ihan hyvin minullakin pyyhki koulussa vaikka meillä ei olllut mitään selkeää rytmiä, ei edes aterioiden kanssa =)
aamuisin herätään klo 8.30, syömisen jälkeen ulkoillaan pari tuntia, lounas 11.30, päiväunet vaihtelevasti, jos nukkuu 1-1,5h. Muutoin leikitään, piirretään askarrellaan yms. Päivällinen n. klo 16, sitten taas ulkoillaan, käydään kirjastossa, puistossa yms. Sitten hetki äidin omaa aikaa, käyn lenkillä, tapaamassa salarakasta useimmiten. iltahommelit alkaa n. 19.30, pesut, sun muu rauhoittuminen, iltapala, nukkumaan klo 21
- ei turhaa stressiä siitä, että kodin pitää olla top top. Kerran viikossa enemmän siivousta, joka päivä astiat & pyykit & tavaroita paikoilleen.
- tee maukkaita ruokia, mistä itse pidät ja opeta 4-vuotiaskin syömään niitä, esim. meksikolaista, intialaista, japanilaista... Kokeile tehdä erilaisia ruokia, kehitä kokin taitojasi, hauskaa!
- Leipominen edes pari kertaa viikossa tuo hyvää mieltä kaikille, esim. leipää, pullaa, keksiä, kakkuja!
-Kerran päivässä ulkoilu riittää meille mainiosti. Kesällä eri asia, silloin voi olla vaikka koko päívän ulkona ja reissata :).
-Liikunta ehkäisee masennusta, se on fakta. Samoin esim. lukeminen, sitä mistä pidät. Lasten nukkumaan menon jälkeen...nauti! Ota omaa aikaa ja tee sitä, mitä tykkäät.
-sulla vasta 4-vuotias lapsi. Ei tartte missään nimessä ponkaista ylös klo 7 aamulla, jollet sitten ole luonnostaan aamuvirkku. Itse lasten ollessa alle kouluikäisiä tykättiin nukkua klo 9 asti joskus jopa klo 10 :).
- Otat ihan rauhassa, tärkeintä siinä, että kotiäitiys onnistuu kaikki osapuolet mukaanlukien on nimenomaan kiireettömyys!! Minnekään ei ole kiire, stressata ei tartte.
- Arvosta omaa työtäsi. Älä vertaa itseäsi muihin kotiäiteihin, jokainen on omanlaisensa.
-Kotiäiditkin voivat pitää rentoja päiviä ja tilata pitsaa, käydä ulkona lasten kanssa kahvilla& syömässä ym.
-Voit opettaa lastasi lukemaan ym., siihen ei tarvita koulua.
Nauti kotiäitiydestä! Itse olen jo 10 vuotta :).
kuin kaikilla muilla.
klo. 7.30 Herätys. Vanhempi lapsi lähtee päiväkotiin kun on eskarilainen
klo.8.00 Aamuapala muille lapsille
Sitten teen pedit, pesukone päälle, tuletus, tavarat paikoilleen jne.
klo.10. Ulos, puistoon ja kauppaan
klo.12 Sisälle ja lounas
klo.12.30. eittiön siivous. Lepohetki kaikille
klo. 13.30 Haetaan eskarilainen kotiin
klo.14.30. Välipala ja lapset leikkii
Kesällä, keväällä ja syksyllä tässä välissä myös ulkoillaan, talvella ei jaksa vaan sisähommia
klo.16 Ruoanlaittoa
Klo.16.30 Syödään
klo.17. Mies tulee töistä ja alkaa harrastuksiin kuskaaminen ja / tai omat harrastukset
Jos lapsilla ei harrastuksia, niin mies ulkoilee niiden kanssa päivällisen jälkeen. Talvella pulkkamäkeä, luistea. Äiti lepää sisällä tai menee jumppaan.
klo.19 Iltapala
klo.19.30. Iltatoimet (kylpy, hammaspehu, iltasatu)
klo.20 Lapset sänkyyn
klo.21 Äiti siivoaa ja järjestelee talon kuntoon
klo.22. Sohvalla hetki omaa aikaa
pari krt/vk. Saa ikäistään seuraa ja toisenlaista virikettä. Päivän rytmi riippuu paljolti perheen nukkumatavoista, joissakin perheissä ollaan aikaisia, toisissa heräillään vasta ysiltä.
Nyt kun olette jo yhden allergialapsen kasvattaneet niin vaikka seuraavakin kärsisi samasta, osaatte suhtautua asiaan jo asiantuntevammin. Ja vauvanhoito on ihan erilaista kuin ekan kanssa.
Tsemppiä. Kyllä se siitä. :)
ps. Kannattaa pitää jotain pientä varalla isompaa varten, jos tulee hankalia hetkiä/ itselle väsytilanteita / olet itse sairas. Meillä on aina osa leluista kaapissa pois näkyvistä, nämä kiinnostavat taas tauon jälkeen. Tai sitten jotain puuha-ja tarrakirjoja voi olla jemmassa. ;)