Kysely kotiäideille!
Saanko teiltä ihan konkreettisia esimerkkejä, että mistä Päivänne koostuu ja millä "aikataululla" suunnilleen teette mitäkin?
Olin reilun vuoden pojan kanssa kotona, jonka jälkeen mies jäi vielä hoitovapaalle. Se oli elämäni pisin ja raskain vuosi, en saanut mitään aikaiseksi, olin kertakaikkisen masentunut, saamaton ja väsynyt koko sen ajan. Meillä oli kyllä vauvan kanssa ongelmia mahdottomien allergioiden vuoksi, mikä ei ainakaan auttanut asiaa.
Meille on nyt tulossa puolen vuoden kuluttua yllätysvauva, eli olisin jäämässä kotiin vauvan ja 4-vuotiaan kanssa. Antakaa viisaammat ja ahkerammat vinkkejä, miten kotimme pysyy siistinä, lapset ulkoilevat ja teette vielä kunnollisen ruoankin lisäksi?
Kommentit (34)
Herään noin klo 7
Aamupala, esikoululaisen patistamista pukemaan
Eskarilainen eskariin n. klo 9
Aamupalojen raivaus, sänkyjen petaaminen, pyykkikone pyörimään, tiskikoneen tyhjennystä yms. Pienemmät sotkee saman verran kuin ehdin siivota.
Ruuanlaitto. Ruoka ja sen siivous.
Eskarilainen pois eskarista.
Pienin päiväunille.
Isompien komentamista olemaan hiljaa. Välipala.
Pienin herää isompien huutoon, roikkuu jalassa ja mättää tavaraa laatikoista lattialle.
Odotusta että mies tulee töistä.
Ruuanlaitto. Ruoka ja sen siivous.
Koiran kävelytys, päivän paras hetki.
Iltapala ja sen siivous, tiskikoneen täyttö.
Lapset nukkumaan.
Surffusta netissä.
Maailman tylsintä, vihaan tätä. En viitsi käydä pienimmän kanssa ulkona ollenkaan, koska pukeminen on tappelua ja ulkona vain huutaa.
Oletkohan masentunut? Kyllä kaikille, niin sulle kuin taaperolle, tekisi hyvää käydä ulkona. Jos kaikki tuntuu tylsältä, vaikealta ja ulos meno noin vastenmielistä, niin mieti sitä masennusvaihtoehtoa.Se nimittäin voidaan hoitaa!
vauva herää 8.30 yritän itse vielä nukkua mutta kun huuto kovenee saan noustua ylösmsitten maitoa ja hedelmäsose. Sitten leikkiä ja tv katselua 10-11 aikaan vauva päikkäreille sen jälkeen ulkoilua, kauppaan, koiran lenkittämistä. Sitten ruoka n.13 aikaan. Ja uudestaan päikkäreille n15 aikaan. Itse vahtaan tv tai surffailen. Jossain välissä syön itse pari leipää. Vauva herää n.17 sitten leikkiä ja 18 saunaan. Sitä ennen vauvan ruoka. 19.30 puuro ja nukkumaan. Itse taas vaan makaan kun en jaksa mitään järkevää tehdä. Tapellaan miehen kanssa ym mukavaa. Menen nukkumaan n.12 aikaan.
Eikö ihanaa?
kannattaa... piristää huomattavasti arkea ;)
ja kotona myös 4v.lapsi.
Aamulla herään hoitolasten saapumisesta riippuen 7-8. Herätän koululaisen.
Aamupalat ym.aamujutut
9.30-11 ulkoilua
Lounas
12-14 päikkärit, sillä välin itse olen netissä/luen/puhun puhelimessa/kahvittelen, mitä vaan
14 jälkeen välipala, sadun lukeminen, lapset leikkii
15.30 ulos ja sisälle kun lapset lähtee kotiin
Sitten illalla tehdään vaihdellen kaikkea, tänään ollaan vaan kotona. Nyt keitin itselle kahvit ja otan omaa hetkeä tässä surffailessa, lapset touhuilee omiaan.
17.30 päivällinen
sauna päälle, tavaroiden järjestys
Saunan jälkeen iltapalat, koululaisen läksyt, ehkä lastenohjelmia, iltasadut. Lapset nukkumaan n.21. Sen jälkeen itse katson elokuvaa ja olen vaan
Toisinaan illalla on kauppareissu, kirjasto yms.
Jos mulla on arkivapaa, niin sitten ei ainakaan aamupäivällä ulkoilla vaan touhutaan kaikkea muuta (haluan nauttia vapaista)
Ulkoilu on tärkeää ja mukavaakin, mutta peräänkuulutan kaikille kotiäideille rentoutta ja rentoa otetta arkeen. Kyllä sekin aika koittaa jolloin lapsi saa olla aina lähdössä hoitoon/kouluun ja itse menossa töihin/ottamassa hoitolapsia vastaan
Jäin ihmettelemään, etkö 12 tarjoa lapsillesi kuin yhden lämpimän ruuan päivässä? On rentoa kyllä.
herätään yleensä 9 aikaan (toisaalta tänäänkin muksu heräs 7..)
itekin yritän siis tunkea hänelle tuttia suuhun että saan nukkua pidempään mutta eihän sitä lasta enään väsytä.
joo, syödään, hengaillaan, nukutaan, syödään, hengaillaan, nukutaan jne. kooooko fucking päivä. en jaksa mennä muksunkanssa ulos, en kun on lunta ja kylmä. en edes ilman lasta lähtisi ulos, en kestä tota kylmyyttä.. ja lunta. tai no kuppilaan varmaan lähtisin kavereiden kanssa.
vihaan tätä talvea, kesällä niin easy ku ei tarvii mukulaa pukea, ei tarvii vaunuja lumihangessa yrittää puskea..
joo, mun viikkojen kohokohta on pari työpäivää viikossa. en muuten poistu himasta. en talvisin): kesäsin ollaankin sitten koko päivä ulkona:)
aargh. pakko päästä pois tästä suomesta
ajatella asiaa myös niin, että lapsesi varmasti nauttisi ulkona olosta myös lumisena aikana vuodesta!
Miten se eroaa, jos lapsi syö kylmänä vai lämmitettynä nuo luomuvoileipänsä?
Kyllä on ihan yleistä syödä kylmä lounas :).
ajatella asiaa myös niin, että lapsesi varmasti nauttisi ulkona olosta myös lumisena aikana vuodesta!
Se vaan on tapana, että pienet lapset saavat 2 lämmintä ateriaa päivässä.
hyvin. Meillä ainakin syödään aamupala 9, lounas 12-13, välipala n.16 ja illallinen 20, mies on välimereltä ja syö silloin aina aterian, tekee jotain hyvää silloin, eilen oli couscousia, tänään lohipitsaa
16 käy tapaan salarakasta :)