Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

en aio alkaa harrastuskuskaajaksi

Vierailija
24.01.2012 |

Olenko tyly mielestänne? En siis aio opettaa lapsia siihen että kuskaan ja kuljetan. Toki tuen harrastamaan ja maksan harrastuksen, mutta vasta sitten kun lapsi itse sitä haluaa, ja vasta sitten kun lapsi osaa itse kulkea harrastukseen. En aio uhrata vähäistä vapaa-aikaani iltaisin autolla suhaamiseen ympäri kyliä!

Ja tämä ei ole mikään kosto tyyliin "minuakaan ei aikanaan kukaan kuskannut", vaan myös lapsille opetus siitä että harrastuksia voi ottaa vain sen verran kuin itse jaksaa ja pystyy itse kulkemaan. En myöskään aio kuskata kouluun ja takaisin, 1km matkaa (jonka kaikki naapurit näyttävät lapsensa kuskaavan).

Onko tämä jotenkin poikkeavaa? Minusta vanhempien kuskausvelvoite on jo joissakin tapausissa saanut hulluuden mittasuhteet.

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen hienohelmoja täällä kun mamman kullanmurut pitää kuskata kilometrin päähän kouluunkin. Saati sitten parin kilometrin päähän harrastuksiin.

En yhtään ihmettele, mistä tulee ne nuoret, joiden mammat soitta työnantajalle, että saisiko heidän pikku mussukkansa työpaikan kun mussukka ei viitsi itse soittaa.

eikä tallille pääse julkisilla, niin onpa kiva talvellakin pyöräillä liukkailla teillä, eikä ap:ta haittaa, vaikka reitillä ei olisi edes pyöräilyteitä...

Vierailija
62/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas 49, akateemisuutta ei kumoa se seikka, että kosketusnäyttö älypuhelimella kirjoittaessa tulee paljon kirjoitusvirheitä. Ja jos nelikymppinen on sinusta nuori, niin olen imarreltu! Itse taidat olla nuori ja katkera...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman vuoden pääsät käsissä pari sohvaperunaa jotka kuluttaa aikansa telkan ja tietsikan parissa yöt ja päivät.

Mulla saattaa "huonona" iltana mennä parikin tuntia ratissa lasten (3 kpl) harratusten takia, mutta harrastukset antavat sekä lapsille että minullekin niin paljon, että en luopuisi.. ja vielä se on edssä sekin aika kun minua ei kukaan mihinkään tarvitse, eli otan ilon irti tästä senkin takia:)

Vierailija
64/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen, että voisimme asua paikassa, josta lapsi pääsisi monipuolisiin harrastuksiin ilman kuskausta.

Jos päätämme muuttaa paikkaan, josta lapsi ei pääse itse harrastuksiin, silloin kuskaan. Itsepähän olen valinnut asuinpaikan, josta lapsi ei itse pääse kulkemaan, ei lapsi.

Vierailija
65/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa kohtuus, esim. 1 krt/ 1 vko/ per lapsi kuin että koko kööriä kuskaillaan kaikki illat ja viikonloput edes takaisin niin, ettei yhteiseen ruokapöytään ehditä ikinä.

Minä olen tällainen keskitien kuskaaja, ja lapset harrastavat yksi juuri ratsastusta kerran viikossa ja toinen tanssia kerran viikossa. Tämän lisäksi molemmat kävvelevät itse läheiseen kuvataidekouluun kerran viikossa samaan aikaan.

itse harrastin lapsena kuorolaulua jota rakastin ja olisi ollut kamalaa jos en olisi sinne päässyt. matka n 5 km ja olisi pitänyt vaihtaa bussia, aika paljon tokaluokkalaiselle. nyt käy oma 3-vuotias liikuntakerhossa josta tykkää tosi paljon, on kotihoidossa, eikä tossa srk:n päiväkerhossa ole liikuntaa, jossa käy siis niin että kävellen vien. toki liikutaan lähiympäristössä muutenkin mutta on toi kerhotoiminta kuitenkin lapsesta erityisen kivaa.

Vierailija
66/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä aloituksessa ei haukuttu harrastamista,kyse oli kuskauksista. meillä lapsen harrastukseen vanhemmille on annettu kolmen koon neuvo.Kuljeta,Kannusta,Kustanna.

Vierailija
67/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostaa äläkän siitä, kun -hänen- kanssaan ollaan eri mieltä.

Missä oikeus, missä kohtuus? Oletko maailman kuningatar?

Vierailija
68/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme koota: kannustaa, kustantaa ja kuskata.

Esim jalkapallo muuttuu äkkiä sellaiseksi että pelejä on muuallakin kuin lähikentällä. Samoin voi olla leirejä ja kilpailuja muualla.

Pääseekö ap:n lapsi näihin mukaan vai jääkö kotiin, jos matkaa on vaikka 20km ja julkista-/yhteiskuljetusta ei ole. Ei kukaan viitsi montaa kertaa sellaista muksua mukana raahta, jonka vanhempi ei vastavuoroisesti tarjoa kyytiä.

Vierailija
69/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja laiskalle äidille. Minäkin ymmärrän tuollaisen ajatuksen "kutsun". Mutta eiköhän se kuitenkin ole niin, että omasta hyvinvoinnista pitää pystyä tinkimään, kun kerran lapsia on tehnyt. Ei voi olla noin itsekäs, vaikka ah, se olisikin niin helppoa!

Älä perustele laiskuuttasi millään kootuilla selityksillä. Myönnä suoraan, ettet viitsi.

Vierailija
70/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kummallisia johtopääteömiä, että olen katkera, tyly, kouluja käymätön, tyhmä.... heh heh, joillain on vanne kireällä. Miten voi ketään rassata noin paljon se että lapset joutuisivat itse kulkemaan 1km koulumatkan ja 2km haarrastusmatkat! Tosiaan eri asia jos 30km matkaa mutta nyt on 2!!

Ja tarkoitus on myös opettaa lapselle vastuuta valinnoista, eli jos vaikka lätkäharrastus 20km pääsä niin sitten sitä ei valita, vaan otetaan se jalkapallo tai musiikkikoulu siitä 2km päästä.

Minulla on myös omia harrastuksia, harrastusoikeus kuuluu perheessä kaikille, ei niin että muut harrastaa ja äiti kuska ja istuu autossa kuutena iltana viikossa.

Mutta olenkin katkera paskamamma joka rääkkää lapsiaan!!!

Vierailija
71/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei oel vaiva eikä mikään kahdesti viikossa kuljettaa lasta harrastukseen, jossa hän oppii erilaisia asioita, voi iloita osaamisestaan ja näkee muitakin kavereita kuin luokkalaisiaan. Samalla kuljettaessa tulee oltua lapsen kanssa samassa tilassa ja rupateltua kaikenlaista.

Kuljetan myös lapseni kouluun ja elän aika lailla heidän aikatauluissaan. Elämä on valintoja, minä valitsin lapset ja ajan heidän kanssaan.

Vierailija
72/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kummallisia johtopääteömiä, että olen katkera, tyly, kouluja käymätön, tyhmä.... heh heh, joillain on vanne kireällä. Miten voi ketään rassata noin paljon se että lapset joutuisivat itse kulkemaan 1km koulumatkan ja 2km haarrastusmatkat! Tosiaan eri asia jos 30km matkaa mutta nyt on 2!! Ja tarkoitus on myös opettaa lapselle vastuuta valinnoista, eli jos vaikka lätkäharrastus 20km pääsä niin sitten sitä ei valita, vaan otetaan se jalkapallo tai musiikkikoulu siitä 2km päästä. Minulla on myös omia harrastuksia, harrastusoikeus kuuluu perheessä kaikille, ei niin että muut harrastaa ja äiti kuska ja istuu autossa kuutena iltana viikossa. Mutta olenkin katkera paskamamma joka rääkkää lapsiaan!!!

Eli lapsi voi valita opiskelupaikkansa siten, että asuu kotona. Vaihtoehtoina on lähihoitaja, sähköasentaja ja leipuri. Mutta koska haluat opettaa lapset vastuullisiksi ja omatoimisiksi, niin noista sitten valitaan, vaikka lapsi haaveili lukiosta.

Vierailija
73/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat harrastaneet runsaasti.

Ehkä olen sitten laiska äiti kun olen pannut nuoret kävelemään harrastuksiin tai kulkemaan bussilla. Viikonloppureissut ovat kulkeneet seuran maksamalla bussilla. Koskaan ei ole tarvinnut vanhempien autolla nuoria kuskata kisamatkoille.

Yhtään sohvaperunaa ei löydy talostamme.

ja laiskalle äidille. Minäkin ymmärrän tuollaisen ajatuksen "kutsun". Mutta eiköhän se kuitenkin ole niin, että omasta hyvinvoinnista pitää pystyä tinkimään, kun kerran lapsia on tehnyt. Ei voi olla noin itsekäs, vaikka ah, se olisikin niin helppoa!

Älä perustele laiskuuttasi millään kootuilla selityksillä. Myönnä suoraan, ettet viitsi.

Vierailija
74/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

monena päivänä viikolla harkkoihin ja viikonloppuna peleihin,joissa ole myös usein toimitsijana. Ja niin jänniä pelejä eivät ole MM-loppuottelutkaan,kuin nuo lapsen pelit:D Automatkoilla ehtii hyvin jutustella,kaikenlaisista asioista. Ja meillä on mieletön henki vanhempienkin kesken,yhteisöllisyyttä parhaillaan. lapseni toki kulkee välillä myös linja-autolla,kun harkat alkavat aikaisin. Ja osalle pelireissuista menevät ilman vanhempia,toki valmentajat,jojo ja huoltajat ovat mukana.

siellä olen itsekin tavannut lukuisia mukavia aikuisia ja lapsia. Samalla lapsi oppii että vapaaehtoistyöllä on myös merkitystä ja vanhemmat ovat kiinnostuneet lapsen harrastuksesta.

Vierailija
75/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole hääviä nyt miettiä, millaisen vastuun hän jätti minulle. Se ei tuntunut siltä, että hän osallistuu, kiinnostuu ja aidosti tukee, kun itse lähti autolla harrastamaan ja sanoi minulle, että voit kyllä mennä bussilla tai kävellen omaan harrastukseesi, jos jotain haluat harrastaa.

Pidin ja pidän äitiäni itsekkäänä ja meillä on huonot välit vieläkin. Mieheni vanhemmat ovat kuljettaneet häntä harrastuksista ja se on yksi asia, joka on kantanut hedelmää hänen hyvinvointinsa osalta ja myöskin hän arvostaa vanhempiensa apua, tukea ja kannustusta vielä tänäkin päivänä.

Lapsesi ei nyt vaan ole sinulle riittävän tärkeä, sen huomaa toiminnastasi.

Vierailija
76/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat harrastaneet runsaasti.

Ehkä olen sitten laiska äiti kun olen pannut nuoret kävelemään harrastuksiin tai kulkemaan bussilla. Viikonloppureissut ovat kulkeneet seuran maksamalla bussilla. Koskaan ei ole tarvinnut vanhempien autolla nuoria kuskata kisamatkoille.

Yhtään sohvaperunaa ei löydy talostamme.

mutta jokainen tekee kuten tykkää. Toiset kuljettaa, toiset ei kuka mistäkin syystä.

Vierailija
77/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

soittaa nokkahuilua, koska nokkahuilu on halpa ja sitä voi soittaa lähellä. Riippumatta siitä, että mahdollisella jari kurrilla ei ole sävelkorvan tynkääkään.

Vierailija
78/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin, että olet.

Minullakin on omia harrastuksia, hoituvat samalla automatkalla, kuin lapsen harrastus. Myös kauppareissu.

Huomioi nyt, että itse aloitit tämän keskustelun, tuomitsemalla muiden kuskaamiset, syyllistämällä ilmaston pilaamisesta ja kertomalla hulluuden piirteistä.

Ja eihän lapsellasi ole valinnan vapautta, kun et anna valita 20km päässä olevaa harrastusta...

Vierailija
79/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. seuroissa ei sallita vapaamatkustajia, jotka eivät ole talkoissa mukana ja kuljeta lapsia kisoihin. Aika äkkiä tulee kotiin maksulappu matkoista.

Minä ajattelen niin, että lapsen harrastus on koko perheen asia ihan samalla tavalla kuin lapsen tupakointi ja kaljanjuonti koskettavat koko perhettä. Sitä voi valita, onko kiinnostunut lapsestaan ja tämän tekemisistä vai ajatteleeko, että kyllä se 6v jo itsekseen pärjää. Aika usein näistä pärjääjistä tulee ongelmanuoria.

Vierailija
80/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä saivartele, 62, sanoin selvästi että niihin harrastuksiin saa mennä mihin itse kulkevat, sama pätee opiskeluun, saavat opiskella missä haluavat kunhan itse kulkevat.

Siis voi juma mitä siaälukutaitoa palstalla, edeleen kertaan ett kyse on 1km-2km matkasta ja moni suu vaahdossa vouhaa että apn lapset joutuu polkemaan pyörällä 30km pakkasessa.

Miten asia voi rassata ketään? Jos en kuskaa niin en kuskaa. Ja äskeiselle: pidän holen että lapseni saavat akateemisen koulutuksen, mutta sinnekään en heitä kuskaa vaan pääsykokeisiin on ihan itse hakeuduttava.

En halua opettaa lapsia pullamössöksi.