Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

en aio alkaa harrastuskuskaajaksi

Vierailija
24.01.2012 |

Olenko tyly mielestänne? En siis aio opettaa lapsia siihen että kuskaan ja kuljetan. Toki tuen harrastamaan ja maksan harrastuksen, mutta vasta sitten kun lapsi itse sitä haluaa, ja vasta sitten kun lapsi osaa itse kulkea harrastukseen. En aio uhrata vähäistä vapaa-aikaani iltaisin autolla suhaamiseen ympäri kyliä!

Ja tämä ei ole mikään kosto tyyliin "minuakaan ei aikanaan kukaan kuskannut", vaan myös lapsille opetus siitä että harrastuksia voi ottaa vain sen verran kuin itse jaksaa ja pystyy itse kulkemaan. En myöskään aio kuskata kouluun ja takaisin, 1km matkaa (jonka kaikki naapurit näyttävät lapsensa kuskaavan).

Onko tämä jotenkin poikkeavaa? Minusta vanhempien kuskausvelvoite on jo joissakin tapausissa saanut hulluuden mittasuhteet.

Kommentit (151)

Vierailija
101/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken valmiiksi ja solmii luistimetkin. Kyllä tuolla kaukalolla on joka ilta porukkaa pelaamassa. Hoikkia ja hyväkuntoisia nuoria poikia, jotka ensin kävelevät kentälle, sitten kolaavat ja päälle pelaavat muutaman tunnin ja kävelevät kotiin. Ainakin koulun viime syksyn yleisurheilutoksia lukiessani juoksikisojen palkinnoille näkyi pääsevän juuri nämä pojat, jotka tekivät itse työn. Palkinnoilla ei ollut näitä autolla sisähalliin kuskattuja pulleropenskoja.

pulleropenskat, joita kyörätään autolla kilometrin päähän pelaamaan lätkää tai sählyä. Paljon paremmassa kunnossa näkyy olevan ne lätkänpelaajapojat, jotka kantaa kamansa itse muutaman kilometrin päästä kylän lätkäkaukalolle ja pelaavat siellä joka ilta. Nämä pulleropenskat viedään iltaisin halliin pelaamaan ohjatusti ja taatusti ovat huonompikuntoisia kuin ne pojat, jotka kulkevat pelaamassa ulkokaukalossa ihan omin avuin. Eihän se niin hienoa tietenkään ole, mutta.. Omat lapseni pelaavat lentopalloa ja kulkevat itse treeneissä. Pelaavat myös sitä jääkiekkoa satunnaisesti siellä ulkokaukalossa, minne raahaavat itse luistimet ja mailan.

ja kun kenttä on puhdas, loppuu valaistus ja lapset palaavat kotiin luistelematta metriäkään.

voittaakin sanomalehtiviikon tietovisat, erilaiset kirjoituskilpailut ja taloustaitokisat. Niillä on elämässä muutakin kuin juoksu tai hiihto steroidien ja dopingin voimin. Urheiluhan on yksi terveimpiä harrastuksia?

Vierailija
102/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta et ole lainkaan varma päätöksestäsi, kun ensimmäinen lauseesi on kysymys.

Ja kun joku vastaa että olet tyly niin se ei kelpaa sulle vaikka sitä itse kysyt. Jos olisit viisas lukisit ihmisten tekstit ajatuksella ja kysyiset lapseltakin mielipidettä ja sitten tekisit päätöksen.

Minusta vain elämässä ehdottomat 'en ikinä/koskaan' ja 'aina/ikuisesti' eivät päde. Kun välillä löysää pipoa niin voi elää paljon rennommin.

Ei aina tarvitse kuskata ja lapsien ihan on hyvä oppia omatoimisuutta ja kulkemaan itsekin. Mutta ap antaa tässä oikeasti kuvan että häntä ei yhtään kiinnosta mennä itse mukaan. Lapset kaipaavat vanhempia ainakin joskus sinne kentän laidalle katsomaan ja kannustamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus on, että se on juuri toisinpäin. Ihailen noita sitkeitä kavereita, jotka haluaa pelata jääkiekkoa, mutta vanhemmilla ei ole varaa kuskata ja maksaa maksuja yms. Nämä kaverit raahaa kamansa kentälle ja kolaa jäät ja pelaa tuntikausia. Sitkeitä, hoikkia kavereita, toisin kuin ne pulloeropenskat, jotka kuskataan autolla sisähallille ja äiti kantaa kamat sisälle ja sitoo luistimet jalkaan kiinni ja valmentaja ottaa pulleropenskan vastaan ja pelauttaa heitä tunnin. Uskon, että nuo sinnikot tuolla ulkokentällä pääsevät vielä pitkälle elämässään.

kaiken valmiiksi ja solmii luistimetkin. Kyllä tuolla kaukalolla on joka ilta porukkaa pelaamassa. Hoikkia ja hyväkuntoisia nuoria poikia, jotka ensin kävelevät kentälle, sitten kolaavat ja päälle pelaavat muutaman tunnin ja kävelevät kotiin. Ainakin koulun viime syksyn yleisurheilutoksia lukiessani juoksikisojen palkinnoille näkyi pääsevän juuri nämä pojat, jotka tekivät itse työn. Palkinnoilla ei ollut näitä autolla sisähalliin kuskattuja pulleropenskoja.

pulleropenskat, joita kyörätään autolla kilometrin päähän pelaamaan lätkää tai sählyä. Paljon paremmassa kunnossa näkyy olevan ne lätkänpelaajapojat, jotka kantaa kamansa itse muutaman kilometrin päästä kylän lätkäkaukalolle ja pelaavat siellä joka ilta. Nämä pulleropenskat viedään iltaisin halliin pelaamaan ohjatusti ja taatusti ovat huonompikuntoisia kuin ne pojat, jotka kulkevat pelaamassa ulkokaukalossa ihan omin avuin. Eihän se niin hienoa tietenkään ole, mutta.. Omat lapseni pelaavat lentopalloa ja kulkevat itse treeneissä. Pelaavat myös sitä jääkiekkoa satunnaisesti siellä ulkokaukalossa, minne raahaavat itse luistimet ja mailan.

ja kun kenttä on puhdas, loppuu valaistus ja lapset palaavat kotiin luistelematta metriäkään.

Parempi sekin kuin ei mitään.

Vierailija
104/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, muakaan ei kuskattu lapsena harrastuksiin. Muistan vieläkin kuinka ihailin suuresti kavereiden vanhempia, jotka olivat valmiit tinkimään omasta ajastaan ja kuskasivat meitä. Samalla muistan sen nöyryyttävän tunteen kun aina olin muiden tarjoamien kyytien varassa. eipä löytynyt minulle mieluista pitkän tähtäimen harrastusta. Kovaan ääneet äitini kyllä kerskui kuinka olin saanut kaikkea kokeilla ja kuinka hän oli ollut valmis kaikki kustantamaan. Niin, mutta kun se aito kiinnostus tekemisiäni kohtaan puuttui.

Joo, minusta tuli kyllä aikaisin itsenäinen. Millä hinnalla? Muutin pois kotoa 16 vuotiaana ja olen edelleen etäinen äitini kanssa.

Vierailija
105/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulumatkat kävellyt ja fillarilla polkenut. Ei 70-luvulla autolla viety kilometrin matkaa kouluun, eikä parin kilometrin päähän harastuksiin. Harrastin kuorolaulua ja pianonsoittoa ja kuljin niihin pyörällä ja bussilla.

Myös yliopistoon hain itse ja luin pääsykokeisiin itse ja hommasin opiskelija-asunnon itse. Silti koen, että vanhempani ovat välittäneet minusta todella paljon ja tukeneet elämässä.

Vierailija
106/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin minimoit lapsesi mahdollisuudet elämässä aika vähiin. Riippuu tietenkin paljon siitä, missä asutte ja millaiset kulkemismahdollisuudet lapsilla on jos haluavat harrastaa.

Meillä lähin jäähalli on n. 15 km päässä ja sinne joutuisi poika kulkemaan kahdella bussilla. Lähin säbä-halli on 10 km päässä. Sinne pääsisi kyllä bussilla suoraan, mutta aikataulut ovat sen verran huonot kahden eri kunnan välillä, että aikaa kuluisi kohtuuttomasti. Seutulippu on myös sen verran hintava, että tulee edullisemmaksi kulkea autolla. Varsinkin kun meitä on kolme ruokakuntaa kuskaamassa kolmea poikaa tästä naapurustosta.

Summa summarum, olen osittain samaa mieltä tuosta kuljetusvelvotteiden hulluudesta, mutta minulle se ei ole ollut ikinä mikään ongelma. Mielestäni kaikki harrastuksissa vietetty aika on pois kaikenlaisesta epämääräisestä maleksimisesta. Varsinkin teini-ikäisellä.

Vierailija
107/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren aoppivat kuppia ottamaan ja nuuskaa käyttämään jo 10 vuotiaina. Kisamatkoilla pämpätään oikein urakalla.

Käykääpä mammat lukemassa noita l'rkäpoikien keskustelufoorunmeita. Kuppi maistuu ja nuuskaa käyttää suurin osa.

Aikuisina heistä harrastaa liikuntaa murto-osa. Mutta viina maistuu monelle nuorena lätkää pelanneelle.

Vierailija
108/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua säälittää niiden vanhempien lapset, joita kilvan kehuvat itsenäisiksi. Juu, jokaisesta tulee itsenäinen, pakon alla. Onhan se hienoa.

Mielestäni aikuisen tehtävä on kulkea lapsen rinnalla ja antaa sitä itsenäisyyttä kasvun mukaan.

Oma poikani on nelosella ja pelaa jääkiekkoa. Kuskaan hänet treeneihin, välillä mielelläni välillä jäisin itsekin mielummin sohvalle. Sitten, kun hän on sen ikäinen, että voi alkaa jättämään kamoja hallille, niin luultavasti kannustan häntä kulkemaan bussilla menomatkat ja haen sitten treenien jälkeen kotiin. Mutta ajan myötä vastuu kasvaa.

Itse olin niitä raukkoja, jotka kulkivat itse harrastuksiin. Olin tosi pelokas ja turvaton ja toivottaman kateellinen niille, joiden ihanat vanhemmat hakivat lapsensa kun itse lähdin ulos palelemaan.

Ei se minua kasvattanut. Opetti lähinnä, että maailma on tyly ja kaikesta pitää selvitä yksin. Aikuisella iällä olen yrittänyt oppia pyytämään apua muilta.

Tsemppiä ap. Älä kuskaa, kun et kuskaa :)

Vierailija
109/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auin helsingissä ja kuljin matkat kävellen tai bussilla kera kavereiden. Mitään tramoja en ole saanut.

Itse kuskaan jonkun verran, myös mies osallistuu joten yksin vastuu tästä ei ole mulla. Toinen lapsi pyytää joskus kyydin ja toki sen saa, yleensä kulkee matkan jo itse.

Nuorempaan viedään kaksi kertaa viikossa harrastamaan. Välillä mä jään katsomaan ja turisemaan muiden vanhempien kanssa ja välillä lähden shoppailemaan siksi aikaa.

Vierailija
110/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko tyly mielestänne? En siis aio opettaa lapsia siihen että kuskaan ja kuljetan. Toki tuen harrastamaan ja maksan harrastuksen, mutta vasta sitten kun lapsi itse sitä haluaa, ja vasta sitten kun lapsi osaa itse kulkea harrastukseen. En aio uhrata vähäistä vapaa-aikaani iltaisin autolla suhaamiseen ympäri kyliä!

Ja tämä ei ole mikään kosto tyyliin "minuakaan ei aikanaan kukaan kuskannut", vaan myös lapsille opetus siitä että harrastuksia voi ottaa vain sen verran kuin itse jaksaa ja pystyy itse kulkemaan. En myöskään aio kuskata kouluun ja takaisin, 1km matkaa (jonka kaikki naapurit näyttävät lapsensa kuskaavan).

Onko tämä jotenkin poikkeavaa? Minusta vanhempien kuskausvelvoite on jo joissakin tapausissa saanut hulluuden mittasuhteet.

Kunhan kisoihin kuskaat ja leireille. Siitä on suuri apu ja välillä otat myös seuran muita jäseniä kyytiisi. Ei näitä kisamatkoja pelkän seuran kustannuksella onnistuta järjestämään. Sinulla on vastuu tulevaisuuden maailmanmestareista. Se kisoihin kuskaaminen on tärkeä työ. Melkeinpä tärkeintä mitä vanhempi voi lapsensa harrastustoimintaan antaa, on kyyti kilpailuihin.

Harrastuksiin toki pääsee pyörälläkin tai kävellen kaikki alle 10km reissut.

Vierailija
111/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkeimpä jokapäivä, ja vieläpä noin 15km päässä. Onneksi on toinenkin kaveri tälltäpäin, että voidaan kuskata vurotellen.

Mieluummin annan tyttöni harrastaa rakasta lajiaan (joka ei oikein kuskaamatta onnistuisi) kuin että hän tylsyydessään hakeutuu vaikka johonki pahemmille teille.

Tykkään myös itse katsoa lapsen pelejä ja ensviikon loppuna ollaanki lähdössä turnausreissuun.

On kaikkien oma valinta miten vapaa-aikansa käyttää, itse vietän sen lasten kanssa ja heitä auttamalla :)

Vierailija
112/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet harrastukset pitää aloittaa 5-8v.

Yleensä niissä pitää pärjätä ja heikommat karsiutuu pois.

Liian vanhana ei voi montaakaan lajia aloittaa.

Meille on hyvin tärkeää lapsen uima harrastus.

Välillä mies kuskaa autolla ja minä vien joskus bussilla.

Matka on pitkä, mutta toivotaan lapsen uivan joskus kilpaa.

Harrastus ohjaa lapsen oikeisiin piireihin eli kunnon kaverit löytyy sieltä ja harrastus pitää lapsen pois kadulta luuhaamasta.

Terve lapsen kroppa hyvä asia, eikä vetelä pullamössö lapsi.

Vierailija
113/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet harrastukset pitää aloittaa 5-8v.

Yleensä niissä pitää pärjätä ja heikommat karsiutuu pois.

Liian vanhana ei voi montaakaan lajia aloittaa.

Meille on hyvin tärkeää lapsen uima harrastus.

Välillä mies kuskaa autolla ja minä vien joskus bussilla.

Matka on pitkä, mutta toivotaan lapsen uivan joskus kilpaa.

Harrastus ohjaa lapsen oikeisiin piireihin eli kunnon kaverit löytyy sieltä ja harrastus pitää lapsen pois kadulta luuhaamasta.

Terve lapsen kroppa hyvä asia, eikä vetelä pullamössö lapsi.

Vierailija
114/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerkeän vielä vallan hyvin myöhemminkin harrastamaan, sillä kerkesin harrastamaan jo ihan tarpeeksi asti ennen lastakin. Ja koska itse valmennan lapsen joukuetta niin tuli itselle myös uusi harrastus samalla.

Lapsuus menee nopeammin kuin huomaatkaan ja kohta ne sanoo ettei tarvii tulla kattomaan kun se on noloo. Sitten saat varmasti olla ihan rauhassa ja harrastaa sielusi kyllyydestä.

Vierailija
115/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes halua asua lähellä uimahallia, koska haluan asua luonnon keskellä.

No silti vieminen ei ole rasite.

Ihana katsella lapsen iloa, kun hän tykkää harrastaa uimista.

Harrastuu loppuu vain lapsen tahdosta.

Ei munkaan harrastusta koskaan maksettu ja ei minnekkään kuskattu.

Enkä halua samaa omalle lapselleni.

Vierailija
116/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt satsataan siihen, että toivon lapseni pääsevän kilpailemaan. Lapsuus on niin lyhyt aika, ettei sitä kannata tuhlata lössöilyyn porukalla sohvalla. Pitää takoa kun rauta on kuumaa jos meinaa lapsesta saada muovattua jotain ainesta.

Perhe-elämää ehtii viettää sitten myöhemmin.

Vierailija
117/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapallossa vasta saakin kuskata ihan alusta asti.

Lapseni on kokeillut jalkapalloa ja silloin meillä ei ollut autoa, niin menipä hankalaksi bussilla kulkea.

Heti alussa tulee matseja eri kaupungin eri osissa ja lähikunnissa.

Vierailija
118/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näkemyksistänne, lopetan omalta osaltani tähän, täyty sanoa että olen vilpittömän yllättynynt näistä mielleyhtymistä että kuskaava äiti rakastaa lapsiaan ja tahtoo heille hyvää, ja kuskaamaton taas on piittaamaton paska tylyttäjä.

Edelleen siis aion toteuttaa linjaustani, ja ole taatusti rakastava ja kannustava äiti lapsilleni, sitä voi olla silloinkin kun ei kuskaa... kuskaus ei ole ainoatae rakastavasta kodista.

Kuskaukseen tai kuskaamattomuuteen vaikuttaa omassa tapauksessa perheen kokonaishyvinvointi eikä oma niinsanottu itsekkyyteni. Kun on useampi lapsi joista yksi erityislapsi, niin perheen hyvinvointi ei salli sitä että lapsilauma istuu illat takapenkillä kun ajellaan ees taas. On hieman eri asia jos lasia olsi vain yksi.

No, jokatapauksessa oli mielenkiintoisia näkemyksiä ja yllättään voimakas paine kuskaukseen ja korrelaatio kuskauksen ja hyvän kodin välillä.

Katsotaan sitten 20 vuoden päästä miten traumaattisia lapsistani tulee. Sen minkä he kuskaamishommissa menettäät niin saaat kyllä takaisin monessa muussa suhteessa. Lasten opintoja varten on säästetty jo vuosia, jotta heidän e tarvitse rahoittaa koulutustaan lainalla niinkuin itse jouduin.

Mutta tämä nyt olivaan sivujuonne, minunhan tosiaan piti olla tyly bitch joka viis veisaa lastensa elämästä ja tulevaisuudesta. :)

Vierailija
119/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsi ei käy syyksi vai onko sulla lapsia kauhea määrä ja missä mies?

Mulla on kehitysvammainen lapsi ja hän ei harrasta mitään.

Kuopus harrastaa uimista ja toinen vanhemmista kuljettaa häntä.

Syksyllä kuvioon tulee vielä uimahypyt.

Ei todellakaan tarvi raahata niitä kaikkia lapsia sinne harrstukseen ja isoimmat pärjää yksinkin kotona.

Toinen vanhemmista vaan vie harrstukseen ja muut jää kotiin.

Nyt kummatkin lapset saa vanhemman yksilöllistä aikaa.

Musta aivan ihanaa.

Kyllä välittävät vanhemmat kuskaa lapsiaan.

Vierailija
120/151 |
24.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama meininki. Lapset viedään autoilla joka helvatun paikkaan! Ihan naurettavaa että edes yläasteikäiset eivät muka JAKSA kävellä taikka pyöräillä kavereilleen, harrastuksiinsa, kouluun jne. Äidit ja isät kuskaa alle 3 kilometr. matkoja. näitä avuttomia paikasta toiseen. Siis ei tätä nykyaikaa vaan voi tajuta?!

Itse olen oppinut ja tottunut kävelemään paikasta toiseen tai käyttämään julkisia ihan pienestä pitäen. Jos 3 vuotias poikani jaksaa kävellä, lähteä saattamaan isoveljeään kouluun niin miten on mahdollista että paljon vanhemmat lapset eivät muka jaksa? Autolla pitää viedä. Koulun pihalla käy mieletön suhina kun lapsia tuodaan kouluun. Ei ennen vanhemmat tehneet tämmöistä ja lapset olivat kuitenkin ihan tyytyväisiä. Jos joku tuotiin kouluun autolla niin se herätti lähinnä hilpeyttä tai lapsella oli sitten käsi tai jalka paketissa... Että semmosta. Ihania pullamössöjä nää nykyset vanhemmat kasvattaa lapsistaan!!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi