Mitä nykyvaatteiden laadulle on tapahtunu? Kaikki paidat nukkaantuu yms. tosi pian!!!!
Mulla on kaapit täynnä noin 7 vuotta vanhoja vaatteita. Ihan peruskamaa H&M:ltä, KappAhlilta, Lindexiltä yms. Ne on kaikki tosi hyvässä kunnossa käytöstä huolimatta.
Sitten oli tuossa raskaana pariin otteeseen, enkä ostanu juuri uusia vaatteita (vain äitiysvaatteita).
Nyt olen uusinu vaatekaappiani ja olen ostanu ihan perusvaatteita tässä vuoden sisällä.
Mitä vaatteiden laadulle on tapahtunu?? Ei tarvi pestä paitaa kuin 20 kertaa, niin se on aivan nukkavieru ja kuin sitä olisi käytetty 300 kertaa.
Siis mun ikivanhat vaatteet on paremmassa kunnossa kuin nää vuoden sisään ostetut.
KYSYMYS: Millä merkillä on hyvälaatuisia peruspaitoja yms. jotka kestää pesua ja normaalia käyttöä?
Kiitos.
Kommentit (136)
Meillä on sama Mielen kone ollu vuodesta 2002. Eikä kuivata rummussa.
Mutta kyllähän sen puuvillapaidan laadun tuntee jo käsissä. Just eilen kävin kaappeja läpi.
Vanhoja lasten H&M puuvillapaitoja, paksuja materiaaliltaan, hyväkuntoisia. Sit pari viikkoa sitten ostettuja H&M puuvillapaitoja, hyvin ohutta, miltei läpikuultavaa, pehmeää, höttöistä. Myös noita vanhoja sai pestä lapun mukaan 60 asteessa ja rumpukuivata ja silittää täysillä, nämä uudet 40 astetta, ei rumpukuivausta. Että joo.
Gina Tricotin vaatteet on todella edullisia ja kestää pesuja kivasti.
eikö melkein kaikissa ole elastaania
Jos kaikki veisivät ekassa pesussa huonoksi menneet vaatteet takaisin kauppaan, niin ehkä niiden olisi pakko parantaa laatua?
Mutta kun harvoin sitä sitten jaksaa vitosen paidan takia lähteä takaisin myymälään.
Ihan älyttömästi ketuttaa tällaiset huonolaatuiset lasten- ja aikuisten vaatteet. Ihan loistava avaus, toivoisin itsekin löytäväni jonkun laadukkaan merkin, johon siirtyä kaikista näistä perushalpiksista, jotka ei kestä.
ja mistä uusi pusero.
Keinokuidut nukkaannuttavat vaatteet alta aikayksikön. Myös puuvillassa on eroja. Koska vaatteiden haluaan olevan mahdollisimman halpoja niissä käytään myös halpoja raaka-aineita.
vanhat on 100% puuvillaa ja uudet 100% puuvillaa.
t. ap
tai vaatteet eivät ole oikeasti 100 puuvillaa. Ja mitä lie myrkkyjä vielä käyttävät lisäksi.
Tilasin kerran postimyynnistä lakanan, joka oli kuvaston mukaan 100% puuvillaa. Lakanassa oli kuitenkin lappu, jonka mukaan siinä oli 25% jotain tekokuitua.
Kun soitin asiakaspalveluun, minulle selitettiin, että kankaassa saa olla se 25% jotain muuta kuitua niin ettei sitä tarvitse mainita.
Pitääkö paikkansa, en ole löytänyt asiaan liittyvää säädöstä?
Pesukonekin on varmaan monella vaihtunut. Uusi kone on semmoinen vettä ja energiaa säästävä, joka jauhaa vaatteita kuivana = kuluttaa.
Se ei tietenkään selitä vanhojen vaatteiden kestävyyttä, kun nyt niitäkin pestään samassa koneessa kuin uusia.
ja mistä uusi pusero.
Keinokuidut nukkaannuttavat vaatteet alta aikayksikön. Myös puuvillassa on eroja. Koska vaatteiden haluaan olevan mahdollisimman halpoja niissä käytään myös halpoja raaka-aineita.
vanhat on 100% puuvillaa ja uudet 100% puuvillaa.
t. ap
tai vaatteet eivät ole oikeasti 100 puuvillaa. Ja mitä lie myrkkyjä vielä käyttävät lisäksi.
Tilasin kerran postimyynnistä lakanan, joka oli kuvaston mukaan 100% puuvillaa. Lakanassa oli kuitenkin lappu, jonka mukaan siinä oli 25% jotain tekokuitua.
Kun soitin asiakaspalveluun, minulle selitettiin, että kankaassa saa olla se 25% jotain muuta kuitua niin ettei sitä tarvitse mainita.
Pitääkö paikkansa, en ole löytänyt asiaan liittyvää säädöstä?Pesukonekin on varmaan monella vaihtunut. Uusi kone on semmoinen vettä ja energiaa säästävä, joka jauhaa vaatteita kuivana = kuluttaa.
Se ei tietenkään selitä vanhojen vaatteiden kestävyyttä, kun nyt niitäkin pestään samassa koneessa kuin uusia.
Meillä ainakin on 6 v vanha Mielen kone, joka on kuulemma pesukoneiden "Mercedes Benz". Heti kun ohjelman käynnistyy, ihan ensimmäisenä pesukoneeseen lorisee se vesi. Sitten lähtee vasta rumpu pyörimään. Näen sen itse, koska meillä on ikkunallinen luukku.
Ja nykypesukoneissahan on ties mitä ohjelmia, on hienopesua, on vaatteille ja lakanoille omat ohjelmansa. Että ei mun mielestä kyllä pesukoneita voi syyttää, onko jollain oikeasti parempaa tietoa?
Mun mielestä asia on kahden asian summa, mitä onkin tullu täällä ilmi.
1. Puuvilla maksaa, puuvillaa tehokasvatetaan, puuvillan lyhytkuituista versiota käytetään halpisvaatteissa (lyhytkuituinen puuvilla = ei kestä)
2. Yrittäjät on ahneita. Miksi myydä paita, joka kestäisi kolmella lapsella? Saisivat siitä sen kympin vain. Mieluummin myydään huonompilaatuinen kympin paita, joka kestää vain yhden lapsen. Näin perhe joutuu ostamaan yritykseltä 3 kympin paitaa = 30 e. Tämän kun kertoo miljoonilla asiakkailla, niin rahavirratkin triplaantuvat.
En ole useampaan vuoteen ostanut näistä koko kansan vaatekaupoista kuin ale-vaatteita. Kolmen auron paidassa ei harmita hajoaminen. Ei tulisi mieleenkään ostaa kolmenkympin paitaa, joka jo ostaessa on vähän niin ja näin.
On yksi vaatelähde, johon olen vuodesta toiseen hyvin tyytyväinen. Nimittäin kirpputorit. Ja ihmekö tuo, kun sieltä saa ajoittain niitä 80-luvun vaatteita, joita ostaessaan voi olla satavarma, että kestävät - ovathan kestäneet tähänkin asti. Ostan vain perusvaatteita, eli vaatevarastoa ei tarvitse erikseen uusia, eikä kauhistella edellisten kausien muoteja.
Aikaa tämä tosin vie mahdollisesti enemmän, mutta tämä voi johtua siitä, ettei minua huvittaisi juuri kaupoissa kierrellä. Toisaalta esimerkiksi tänä vuonna ostin vaatteita, tarpeen mukaan, ehkä kaksi kappaletta, eli todellisuudessa kaikkineen kirpparikiertely on säästänyt aikaa.
Miettikää tätä vaihtoehtoa, jos se vaan mitenkään sopii (äh, alkääkä kommentoiko että "mutku mä en voi kun" paria sivullista - tämä on ehdotus).
PS:
Jos kaikki veisivät ekassa pesussa huonoksi menneet vaatteet takaisin kauppaan, niin ehkä niiden olisi pakko parantaa laatua?
Laatu maksaa, tämä on muuttumaton tosiasia. Toki, jos olet maksanut tuotteesta kovan hinnan, ja silti menee pilalle, on asia eri, mutta niin kauan kuin haluat vitosen paitoja, on paras olla kuvittelematta, että mikään muttuu. Nykyajan hemmotellut kehitysmaa-lapsoset vaativat palkkaa.
Meilla on ostettu lapselle vaatteet taalta:
Polarn o Pyret (ulkovaatteet, mekkoja)
Next (paitoja, farkkuja, sukkahousuja)
Pumpkin Patch (paitoja, mekkoja, huppareita, shortseja)
John Lewis (alusvaatteet, sukkahousut, mekkoja)
Nextilla varsinkin laatu vaihtelee paljon eli parasta olisi paasta kokeilemaan, milta kangas tuntuu. Pumpkin Patch ja PoP ovat tasalaatuisempia. John Lewisilta ostan yleensa vain alusvaatteita ja juhlamekkoja, joskus jonkun paidan tai housut.
Että jo alle puolen vuoden käytöllä paidat (perustrikoot yms.) ovat niin pintanukkaisia ja nöyhtäisiä, että joutavat lumpuiksi? Ja vanhat vaatteet vain kestää ja kestää.
Että HM ja Lindex mm. muuttivat liikeiden sisustuksen tummaksi, sokkeloiseksi ja hämäräksi samaan aikaan kuin laatu laski kuin lehmän häntä. Lähi-Lindex oli viimeisiä "raikkaita" puoteja ennen remppaa ja siinä ehti mainiosti paljastua miten t-paidoissakin näkyy puuvillan "vihneet" selvästi ja käsi näkyy läpi paitakankaasta kuin ois vain kalaverkkoa se puuvilla.
Olen siirtynyt tuon takia ulkomaisiin nettikauppoihin enkä ole pettynyt.
Että HM ja Lindex mm. muuttivat liikeiden sisustuksen tummaksi, sokkeloiseksi ja hämäräksi samaan aikaan kuin laatu laski kuin lehmän häntä. Lähi-Lindex oli viimeisiä "raikkaita" puoteja ennen remppaa ja siinä ehti mainiosti paljastua miten t-paidoissakin näkyy puuvillan "vihneet" selvästi ja käsi näkyy läpi paitakankaasta kuin ois vain kalaverkkoa se puuvilla.
Olen siirtynyt tuon takia ulkomaisiin nettikauppoihin enkä ole pettynyt.
huomasin tuon sisustusjutun. Noh, anna vinkkejä ulkomaisiin nettikauppoihin, kiitos! Alkaa tosiaan harmittaa, kun tuntuu, että kaikki rahat menee ihan hukkaan, kun vaatteiden käyttöikä jää niin lyhyeksi.
Ja ne paidat tosissaan on sellaista ohutta, että kaikki kuultaa läpi. Mikä vitsi siinäkin on? Säästääkö ne näin puuvillassa?!
Esikoinen syntyi 2003. Silloin lähes kaikki henkan ja maukan vaatteet sai pestä 60 asteessa ja ne kestivät ja kestivät pesusta toiseen. Olen ottanut näitä vaatteita käyttöön kuopukselle joka syntyi 2007. Samalla on saanut/ ostanut uusia hänelle ja ne kestävät huonommin ja ovat selvästi huonompilaatuisia. Kun kummankin vuosikerran vaatteita käyttää ja pesee samaan aikaan, niin eron huomaan selvästi. Uudemmat ovat ohuempia ja niihin tulee reikiä herkemmin sekä ne vanuvat pesuissa. Ärsyttää. Pitää vaihtaa vaatemerkkiä. Mistä te ostatte lasten vaatteet? Jotain kohtuuhintaisia kaipaisin.
Mulla on esim. yks lastenpaita henkkamaukalta. trikoopaita, tosi paksua ja hyvälaatuista. Se ei ole menny viidessä vuodessa miksikään. Käytetty ja pesty paljon.
Sit viime syksyn trikoo. Alle 10 pesua, niin joutaa roskiin.
Vaikea antaa mitään vinkkiä kun en yhtään tiedä kokoasi ja makuasi, mutta suositan googleen: woman fashion clothes uk -- niin saat enkkulaisia puoteja ihan hirveesti ja eu-alueella monella tosi halvat postarit, hyvä jo 10e max.
Tosi naurettavalta tuntui nää Versace-himoshoppaajat (vai mikä se ny oli) HM:n nettikauppaan ja liikkeisiin. Ihan samaa kamalaa laatua se on kuin HM:n peruskamatkin. Jos siihe ny lätkäistään "merkki" niin ei se laatua takaa. Saumat kiertää ja halvannäköinen se silti on.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2012 klo 09:44"]
Onko pesukone vaihtunut säästömalliin tässä välillä?
Vaatteiden laadussakin voi eroa olla, mutta nykyiset koneet kuluttavat paljon enemmän vaatteita kuin entiset, kun röykyttävät pyykkiä ilman vettä.
[/quote]
No entäs kuivausrumpu, tuo monen lapsiperheen elinehto? Ihmiset sanovat ettei se kuluta vaatteita, mutta nukkasihti on aina täynnä...
Meillä ei ole rumpua, uusi kone, ei käytetä kuin pesuainetta, vaatteet tuuletetaan ja pestään vasta kun ne ovat likaiset (alusvaatteet toki aina käytön jälkeen), eivät paljon kulu, eikä kyllä halpoja olekaan. Mies ostaa yhdet farkut n. puolen vuoden välein ja käyttää ne loppuun. Ollaan ostettu sellasia 100 euron luokkaa enkä oo huomannu merkkikohtaisia eroja. Toisinaan "merkkivaatteiden" laatukin tippuu ja esim. Stokkalta ostetti neule normaalihintaisena ja Hulluilta päiviltä sama mutta eri värisenä = laatuero!