Mitä nykyvaatteiden laadulle on tapahtunu? Kaikki paidat nukkaantuu yms. tosi pian!!!!
Mulla on kaapit täynnä noin 7 vuotta vanhoja vaatteita. Ihan peruskamaa H&M:ltä, KappAhlilta, Lindexiltä yms. Ne on kaikki tosi hyvässä kunnossa käytöstä huolimatta.
Sitten oli tuossa raskaana pariin otteeseen, enkä ostanu juuri uusia vaatteita (vain äitiysvaatteita).
Nyt olen uusinu vaatekaappiani ja olen ostanu ihan perusvaatteita tässä vuoden sisällä.
Mitä vaatteiden laadulle on tapahtunu?? Ei tarvi pestä paitaa kuin 20 kertaa, niin se on aivan nukkavieru ja kuin sitä olisi käytetty 300 kertaa.
Siis mun ikivanhat vaatteet on paremmassa kunnossa kuin nää vuoden sisään ostetut.
KYSYMYS: Millä merkillä on hyvälaatuisia peruspaitoja yms. jotka kestää pesua ja normaalia käyttöä?
Kiitos.
Kommentit (136)
ne on olleet AINA sontaa. Yhtäkään hyvää ja kestävää en sieltä ole ostanut. Ikinä. No, kolmeen vuoteen en enää ole viitsinyt käydäkään, etten vaan typeryyksissäni sorru ostamaan jotain.
Samaa kuraa myy GinaTricot. Aivan järkyttävää laatua.
H&M vaatteet ne on olleet AINA sontaa. Yhtäkään hyvää ja kestävää en sieltä ole ostanut. Ikinä. No, kolmeen vuoteen en enää ole viitsinyt käydäkään, etten vaan typeryyksissäni sorru ostamaan jotain.
Samaa kuraa myy GinaTricot. Aivan järkyttävää laatua.
Siis oletko ostanu henkkamaukka vaatteita 10 vuotta sitten? ne oli ihan hyvää kamaa silloin. Ja lastenvaatteet vielä vuodelta 2007 on tosi hyvälaatuisia. Ne eivät ole menneet miksikään. Mutta sen jälkeen lastenvaatteetki on ollu ihan kauheeta lumppua
itsellä ja lapsella (6 v) on nimittäin aika paljon h&m:n vaatteita, joista suurin osa on pysynyt hyvinä. Tosin olen kaupassa tosi tarkka siitä mitä ostan, jos kangas vaikuttaa vähänkin liian luirulta tai helposti nyppyyntyvältä/nukkaantuvalta en osta.
Mutta mä olen H&M:ltä ostanut itselle etupäässä LOGGin perusvaatteita, ne on olleet hyviä (+100 den sukkahousuja, hyviä myös). Lapselle puuvilalisia (trikoo ja ei) hameita ja mekkoja, sukkia, alushousuja ja legginsejä. Ei nyppyjä, pysyneet muodossaan ja väreissään. Ihmeen hyvinä ovat pysyneet myöskin neuleet ja pipot, tosin neuleita on käytetty vähemmän.
En huolla vaatteita mieletsäni mitenkään ihmeellisesti: pesen vaatteet nurin känettyinä, ohjeen mukaisessa lämpötilassa, kirjo- tai valkopesuaineella, tahranpoistoaineena vanish oxiaction (olen laiska enkä jaksa käsitellä jokaista tahraa erikseen), huuhteluaineena väkiviinaetikka. Lämpimämmillä säillä kuivatan pyykit partsilla, kylmillä ja märillä säillä kuivausrummussa. Silitän kaikki muut paitsi sametti- ja velourvaatteet, sukat, sukkahousut ja alusvaatteet. Neuleet on ainoa poikkeus, vain 100 % puuvillan pesen 40 asteessa, kaikki muut 30 villanpesuohjelmalla ja hienopesuaineella, oli pesulapussa mikä tahansa merkintä.
Olen miettinyt ihan samaa juttua kuin te: mistä löytää kestäviä vermeitä? Voisin maksaakin enemmän, jos tietäisin tuotteen kestävän vaikka viisi vuotta, koska kertakäyttöisyys ei kuulosta hyvältä. Olenkin päätynyt ostamaan netistä reilun kaupan vaatteita, jotka toki maksaa enemmän, mutta eivät heti nyppyynny tai reikiinny, esimerkiksi Karmashopista. Nansolta olen kans hankkinut peruspaitoja, samoin Vero Modalta joskus. Ylipäätänsä olen karsinut vaatteiden ostoa isolla kädellä ja panostanut laatuun, vaikka tilin saldossa ei aina olekaan ollut hurraamista.
Ei paljon riemastuta katsella sitä ihmisvyöryä halpakauppoihin, jotka tarjoavat t-paitaa viidellä eurolla.
Siis oletko ostanu henkkamaukka vaatteita 10 vuotta sitten?
olen ostanut joo silloin kun henkkis tuli Suomeen. Onhan tuosta reilusti yli kymmenen vuotta jo. Aina on saumat menneet kieroon ja vaikea on ollut sovituskopissa arvioida, että mitenkähän tämä paita keksii käyttäytyä, pitenee (tuolloin muodissa oli huomattavasti lyhyemmät paidat) vai levenee (& tiukemmat.
Housut oon sieltä parit erehtyny ostamaan, yhet 10 ja kahdet 8-9 vuotta sitten. Aivan järkyttävää. Heti lödähti muodottomiksi perspusseiksi ja kulu puhki.
Eli aina on ollu sontaa, ainakin mun kohalla. Tosin tästä johtuen testimäärä ei ole kovin suuri. Vahingosta kun voi viisastua ja jättää ostamatta.
Onnellisia ovat ne, joilla on noin 10 v sitten ostettuja vaatteita. Ne kun eivät mene miksikään, kun ovat niin hyvälaatuisia verrrattuna tämän päivän rätteihin.
Syynä lienee "hehkulamppuhuijaus" ilmiö. Eli hehkulamppukin osattaisiin tehdä sellaiseksi, että se kestäisi 100 vuotta, mutta se on tarkoituksella tehty sellaiseksi, että hajoaa herkästi -> ihmiset joutuu ostaa lisää -> lisää rahaa yrittäjille.
Alle 10 eurolla ei kuulukaan saada mitään kunnon paitaa. Lapset niitä ompelee teidän lapsille -ja teille.
ja ommelkaa itse. Varmasti kestää. Niin tehtiin ennenkin.
kun oastin kangaskaupasta trikoota josta ompelin vauvalle bodyn.Yhden kerran pesty ja jos maltat odottaa lähetän tänne kuvan.Ihan nyppääntynyt,kuin olisi pidetty päällä monta viikkoa.
H&M pikkulasten vaatteiden laatu on laskenu niin radikaalisti, että mitään kierrätettävää seuraavalle ei yksinkertaisesti jää. Vaatteet ovat ihan karmeassa kunnossa lyhyehkönkin käytön ja pesujen jäljiltä.
Ja sit ku on noita 5 v takaisia H&M:n lastenvaatteita. Niiden kangaskin on sellaista paksua ja jämäkkää eikä vaatteet ole menneet miksikään. Huoh.
Alle 10 eurolla ei kuulukaan saada mitään kunnon paitaa. Lapset niitä ompelee teidän lapsille -ja teille.
ostin just pojalleni rasmus nalle trikoo paidan lindexiltä. yksi ainut pesu ja pinta täynnä sellaista vaaleeta haihtuvaa. kuin olisi pesty about 50 kertaa.
huono ompelutyö sitä nyppyyntymistä aiheuta. Enpä tiedä, mistä saisi kunnollisia trikookankaita.
Lakanakangasta ei tästä maasta ainakaan saa enää kunnollista, aivan kuten ei lakanoitakaan. Ostan Virosta kunnollista puuvillapellavaa, trikoovaatteiden osalta luotan Nansoon. Marimekko oli jo 10 vuotta sitten ihan paskaa.
ostin just pojalleni rasmus nalle trikoo paidan lindexiltä. yksi ainut pesu ja pinta täynnä sellaista vaaleeta haihtuvaa. kuin olisi pesty about 50 kertaa.
Vaikea antaa mitään vinkkiä kun en yhtään tiedä kokoasi ja makuasi, mutta suositan googleen: woman fashion clothes uk -- niin saat enkkulaisia puoteja ihan hirveesti ja eu-alueella monella tosi halvat postarit, hyvä jo 10e max.
kun nettikaupassa ei sitä laatua näe. Eli voisitko antaa vinkkejä, missä myydään hyvälaatuisia ja kestäviä vaatteita. Kokoni on M-L, 38-40 ja tykkään nuorekkaista vaatteista. Ei mitään jakkupukulinjaa. Eli peruskäyttövaatteita, farkkuja, trikoopaitoja, neulepaitoja yms.
Olen samaa kokoa kuin ap ja samaa tyyli etsin.
Nyt kertokaa oikeasti hyvälaatuisia kankaita käyttäviä yrityksiä.
Nanso on jo mainittu. Muita?
ja mun mielestä 15 euroa lasten trikoopaidasta on aika paljon eli odotan tuolla summalla saavani jo laatua.
kuin kappahl, HM ja ginatricot.
Ei niihin kannata sekaantua, ei eettisesti eikä laatusyistä.
kuin kappahl, HM ja ginatricot.
Ei niihin kannata sekaantua, ei eettisesti eikä laatusyistä.
Anna yrityksiä, vakavasti harkitsen siirtyväni muiden asiakkaaksi
Lastenvaatteisiin olen ollut yleensä tyytyväinen, mutta laatu vaihtelee paljon. Osa trikoopaidoista ja bodeista on loistavia, osa ihan karseita ja painokuvat haalistuu. Olen huomannut että mikäli painokuva on kova, se haalistuu, jos se on kankaan "sisässä" ja pehmeä, niin se säilyy kirkkaana.
Kumiset painokuviot säilyy ehjänä useimmiten, joskus olen erehtynyt laittamaan kuivausrumpuun, jossa kuvioon tulee halkeamia.
hm.n vauvanvaatteet on ihan karseita laadultaan, siis trikoiset.
Kallimpiin Småfolkin trikoopaitoihin olen pettynyt, ne haalistuu ja nyppäntyy muutamassa pesussa.
(Verratkaapa kymmeniä vuosia vanhoihin lakanoihin. Ero on huima.)
Kumisaappaat murtuvat muutaman vuoden päästä. Ei kestä enää niin kauan kuin ennen (ikuisesti, ellei astu terävään ja pilaa niitä, kuten vahingossa tein)
Ulkomaalit homehtuvat, kun lyijyä ei saa enää käyttää. Surkeita maaleja nykyään.
Porttiin en ole saanut punaista maalia, joka ei virttyisi parissa vuodessa valkopintaiseksi. (50-vuotias maali ei ollut lainkaan virttynyt. Maalasin parin ruostekohdan vuoksi.)
Höylättyä ulkoverhouslautaa ei ole saatavissa. Vain sitä surkeaa ja rumaa mitallistettua.
Kattopelti on nykyään surkean ohutta. Paksua ei saa.
Pesukoneet ja muut koneet kestivät ennen kymmeniä vuosia. Nykyään max kymmenen vuotta.
Kaikki on surkeaa nykyään ja kaatopaikat täyttyvät. Todella epäekologista.
Mä en osta vaatteitani näistä ketjumyymälöistä. Hyviä ja laadukkaita vaatteita on paljon. Peter Hahnilta tilatut neuleet kestää, eikä nyppyynny. Ja siellä on niin isot valikoimat, että taatusti löytyy jokaisen makuun. Hinta voi tosin olla monelle este, mutta ne kestää vuosia ihan uuden näköisinä. Kaikki heillä on hyvälaatuista, mutta eniten mulla tulee ostettua neuleita sieltä, kun luonnonkuituisia on muuten tosi vaikea löytää.