Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä nykyvaatteiden laadulle on tapahtunu? Kaikki paidat nukkaantuu yms. tosi pian!!!!

Vierailija
24.01.2012 |

Mulla on kaapit täynnä noin 7 vuotta vanhoja vaatteita. Ihan peruskamaa H&M:ltä, KappAhlilta, Lindexiltä yms. Ne on kaikki tosi hyvässä kunnossa käytöstä huolimatta.

Sitten oli tuossa raskaana pariin otteeseen, enkä ostanu juuri uusia vaatteita (vain äitiysvaatteita).

Nyt olen uusinu vaatekaappiani ja olen ostanu ihan perusvaatteita tässä vuoden sisällä.

Mitä vaatteiden laadulle on tapahtunu?? Ei tarvi pestä paitaa kuin 20 kertaa, niin se on aivan nukkavieru ja kuin sitä olisi käytetty 300 kertaa.

Siis mun ikivanhat vaatteet on paremmassa kunnossa kuin nää vuoden sisään ostetut.

KYSYMYS: Millä merkillä on hyvälaatuisia peruspaitoja yms. jotka kestää pesua ja normaalia käyttöä?

Kiitos.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voin sanoa tämän asiantuntemuksella kun kaappi täynnä Espritin vaatteita. Tykkään tosi paljon niiden malleista ja olen tilannut nettikaupasta tänäkin talvena varmaan 10 neuletta / neulemekkoa. Kaikki venyy, nukkaantuu, saumat kiertää. Pahempaa laatua kuin henkkamaukassa ja 10 kertaa kalliimpaa! Älkää sortuko.

Nextiltä tilaan suurimman osan tytön 4v. perusvaatteista, laatu on aika hyvää.

Parhaat trikoovaatteet ehdottomasti Gantilta ja Marco Pololta, mutta yks t-paita maksaakin sit yli sen 50€. Kestää toki kymmeniä vuosia.

Tai ainakin niiden laatu on tosi kirjavaa. Mulla on muutamia ihan hyviäkin mutta sitten on näitä maanantaikappaleitakin kyllä useita.

Nansoon olen myös pettynyt.

Vierailija
42/136 |
29.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin ennen niiden vaatteita ylihinnoiteltuina mutta juuri eilen pyykkiä viikatessa ihastelin pojan me & i:n huppareiden kuntoa, värit on edelleen kirkkaat ja kangas pehmeää ja miellyttävää ja jo vuoden ollut aktiivisessa käytössä, ei voi samaa sanoa muista lasten vaatteista mitä kasassa oli, kulahtaneita värejä ja materiaaleja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
44/136 |
14.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin POP-sukkia ja kahden pesun jälkeen olivat niin kulahtaneita, ettei ole tosikaan. :( Maksavat ihan kivasti, eli uskoin tekeväni hyvän ostoksen...kuvittelin ensin että johtuisi ehkä meidän koneesta tuo kuluminen (koneessa aika kovat tehot peruspesussakin), mutta sitten taas muut vaatteet ovat kestäneet paljon parempina. Omituista.

Vierailija
45/136 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
46/136 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2012 klo 09:31"]

ja ommelkaa itse. Varmasti kestää. Niin tehtiin ennenkin.

Ompelen paljon ja asia on vain niin ettei kaupoissa ole enää laadukkaita kankaita tai jos on ne maksavat niin paljon, että ei enää jaksa väkertää itse.

Lapsille ompelen todella paljon, kun sitä kangasta ei mene kauheasti.

Kankaiden alkupwerämaa on hyvä selvittää. saksalaiset ja ruotsalaiset ovat parhaita.

Vierailija
47/136 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Espritillä on hyviä paitoja, jotka kestävät pitkään, sekä ohutta kevyttä höttöä. Lapsille ostetut Espritit ovat kestäneet pesua ja kuivausrumpua hyvin tähän asti, mutta yksi oma paita nuppuloitui ekassa pesussa (ilman kuivausrumpua). En tähän hätään pääse tarkistamaan materiaaleja. Silti tilaan yhä Espritiltä perusvaatteet, kunhan välttelen halvimpia T-paitoja.

Housuostoksissa olen luottanut viime aikoina NP:een. Lähinnä siksi, etten jaksa kiertää kauppoja ja sovitella. Tuolta löytyy leikkaus leveä lantio / kapea vyötärö yhdistelmälle ja parhaimmillaan jopa lyhyt malli. Laatua ei ole tarvinnut vielä harmitella. Ihan pelkän koon ja mallin mukaan ei tuollakaan voi tehdä ostoksia, kun eri materiaalisten housujen välilä on eroa koossakin.

Vierailija
48/136 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti johonkin ketjuun, kuinka hänellä on ticket to heavenin toppahaalari kiertäny jo kuusi lasta, sillä on menty hiekkamäkeä jne. eikä mitään kulumaa näy. Oli laatu sit aikoinaan ihan toista ku nykyään. Meidän uusi ticketin puku meni polvista täysin rikki (kangas repeytyi) parin kuukauden normaalin käytön jälkeen.

Vierailija
49/136 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta sitten ostettu läjä sukkia koko perheelle - näyttää siltä, kuin niitä olisi käytetty 10 vuotta. Oikeasti.

Vierailija
50/136 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2012 klo 10:32"]

Nuorempana ostin usein paitoja ja neuleita lindexiltä kuten myös H&M:lta. Monet näistä vanhoista paidoista ovat materiaalin puolesta ihan hyvän näköisiä vieläkin, vaikka niitä ei muuten kehtaa pitääkään. Ovat esim. liian lyhyen mallisia..

Mielestäni Lindexin vaatteiden laatu laski, kun yritys siirtyi Stockmannin omistukseen. Ruotsalaiset omisti Lindexin ennen ja silloin vaatteet olivat parempi laatuisia.

Ainakin neuleet näyttävät olevan Lindexilla nykyisin tekokuituisia tai villa/puuvilla/tekokuitu sekoitetta, kun ennen sai ihan rehellisiä villa tai puuvillaneuleita, jotka kestivät pesua nyppääntymättä.

[/quote]

Miten niin et kehtaa pitää? Miksi kehtasit pitää niitä silloin mutta et nyt?

Vierailija
51/136 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 07:44"]

[quote author="Vierailija" time="24.01.2012 klo 10:32"]

Nuorempana ostin usein paitoja ja neuleita lindexiltä kuten myös H&M:lta. Monet näistä vanhoista paidoista ovat materiaalin puolesta ihan hyvän näköisiä vieläkin, vaikka niitä ei muuten kehtaa pitääkään. Ovat esim. liian lyhyen mallisia..

Mielestäni Lindexin vaatteiden laatu laski, kun yritys siirtyi Stockmannin omistukseen. Ruotsalaiset omisti Lindexin ennen ja silloin vaatteet olivat parempi laatuisia.

Ainakin neuleet näyttävät olevan Lindexilla nykyisin tekokuituisia tai villa/puuvilla/tekokuitu sekoitetta, kun ennen sai ihan rehellisiä villa tai puuvillaneuleita, jotka kestivät pesua nyppääntymättä.

[/quote]

Miten niin et kehtaa pitää? Miksi kehtasit pitää niitä silloin mutta et nyt?

[/quote]

Jos se on esim lihonnut ja nyt napa vilkkuu, vaikka ennen ei. Tai ihan sit sen takia että nuorille sopii eri vaatteet kuin vanhoille.

Vierailija
52/136 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten vaatteita on saatavissa todella laadukkaina. Naisille tätä samaa laatua ei ole tarjolla, sen tilalla on 100 kertaa suurempi valikoima malliltaan ja väriltään erilaisia vaatteita.

Jossakin päin maailmaa yhä valmistetaan hyvälaatuisia kankaita, koska niitä kerran miesten vaatteisiin käytetään. Pitäisi selvittää, että missä ja ommella sitten vaikka itse.

Vierailija
53/136 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
54/136 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut tyytyväinen Ikean niihin  hieman hintavampiin lakanoihin ja perushintainen (Liivaia tmv. sinnepäin kuulostava merkki). Myös Pergolaa olevat pussilakanasetit siellä on ollut ok hviä, mutta ei todellakaan hakkaa vanhoja puuvillaisia ja kuviot ja tyyli niissä on lähinnä nuorisolle ei minun omaan sänkyyni sopivia.

Olen ainakin aikaisemmin ollut tyytyväinen myös Hobbarista tilattuihin pussilakanoihin, enkä tarkoita nyt, että pitäisi olla Marimekkoa ja Luhtaa.

Siellä näkyi olevan jopa flanellia saatavilla, mitä usein ei enään edes näe missään.

Lasten ulkovaatteissa hintalaatu-suhde on Jonathan-merkeissä melko hyvä. Cittarin Ciraf:it ym. jää toiseksi. 

Puuvillaisissa käyttövaatteissa olen todennut kestäviksi Tom Taylorin vaatteet JOS nissä on modaalia. Täysin puuvilaiset paidat ovat vanuneet kuten alehallin vaatteet konsanaan.

Suosin jos tyyli osuu kohdalleen, vaatteita urheiluliikkeistä. Luhdan mekkoja ja capreja ym löytyy peruskäyttöön ja toki muitakin merkkejä.Lapsille ostan ulkovaatteita ja paitoja, sukkia ym. mieluummin urheiluliikkeistä alennuksella.

On kestäneet huippuhyvin Puman, Adidaksen, Niken jne. perusvaatteet.

Niihin sitten joku kiva trendikäs lisä Henkkamaukasta niin lopputulos on hyvä ja niitä lisäyksiä ei tarvitse olla kun 1-3 eli ei haittaa jos menevät roskiin kun lapsi kasvaa niisä ulos tai kys. trendi ohi.

Tuosta hm:n vaatteiden ompelusta. Kyllä sekin laatu on laskenut. Ne puuvillaiset pitsiolkaimiset perustopit ovat muuten ok, mutta lanka purkaa lähes samantien helmasta. =(

Kirpparilta ostin 50cnt:illä harmaan HM:n perustopin ja on kyllä tosi paksua  puuvillaa ja oikein, oikein hyvän topin siis sain. :)

Kannattaa kurkata kirppareitakin. :)

Vierailija
55/136 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kallis hinta enää taka alaatua tai sitten mulle on sattunut maanantaikappaleita koko ajan. Olen yrittänyt ostaa hintavampia vaatteita mutta ihan yhtä huonoja nekin näkyy olevan.

Vierailija
56/136 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 vuotta sitten äitisi pesi vaatteesi, oikealla lämmöllä ja ripusti kuivumaan.

Tottakai vaatteen pesuohjeita kuuluu noudattaa jotta ne säilyy, on meinaan tämän päivän juttu että kaikki vaatteet lykätään aina 60 asteeseen, silloin niistä kuulemma kuolee pöpöt.. Ihmettelen vaan hygieniaa opiskelleena että minkä takia vaatteesta pitää pestä kuumassa pöpöt kuolleeksi jos vaatteen pöpöt on ihan tavallisia, hyvään tähtääviä. Meissä ihmisissä, meidän kotodeissa kuuluu olla pöpöjä, ne puolustaa sitten niitä tauteja vastaan myös. Kotona täytyy pysyä hyvien pöpöjen armeija!

Lisäksi kannattaa miettiä tarvitseeko vaatetta pestä jos sitä käyttää kerran ja se ei haise eikä ole likainen.

Vierailija
57/136 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

129:lle.

Jurikin tuli telkussa ohjelmaa näistä pesuasioista mitä tekstiileihin tulee. Nimenomaan asiantuntijat harmittelivat sitä, että Suomalaiset pesevät liian harvoin vaatteensa tarpeeksi korkealla lämmöllä. Liikaa käytetään 30-40 asteen pesuja. Kuidut eivt puhdistu kunnolla ja ne jäämät siellä kuiduissa pilaa kangasta lisää ja sen ulkonäköä. Pesuainettakin annostellaan aivan liikaa ja kuituihinhan sekin sitten jää.

Pesukoneet rikkoutuu kun unohdetaan käyttää konetta 90 asteen pesussa edes kerran 2 viikossa ilman pesuainetta, jotta jäämät poistuisi ja pesukone pysyisi raikkaana ja puhtaana.

Liian moni myös käyttää pesuainelokerikkoa kun parasta on ripotella pesuaine pyykkien päälle. Sitten käytetään säästöohjelmia, jotka on todellisuudessa tarkoitettu ulkomailla käytettäviksi. Säästetään huuhteluissa jne.

Vaatteet tulisi voida asiantuntijoiden mukaan pestä 60 asteessa useammin ja siksi vaatteiden tulisi se kestää.

Että kyllä nyt olet hyvin eri mieltä kun nämä televisiossa puhuneet tutkijat ja asiantuntijat.

Itsekin pesen vain liinavaatteet ja pyyhkeet 60 asteessa ja vaihdan petivaatteet kerran viikossa, vaikka perheeni onkin iso (5 lasta).

Muuten kanssa aivan liian usein pyörii vaatteet 30-40 asteessa, koska seassa tekokuituija eikä ihan niin moneen koneelliseen tule lajiteltua pyykkejä (nyt jo tummat ja vaaleat erikseen sekä erikseen verhot, pöytäliint jne. ja erikseen petivaatteet sekä pyyhkeet). Pienemmillä perheillä menisi pieni ikuisuus kerätä aina yhtä laatua koneellinen ja vatteita tulisi siksi olla todella paljon käyttäjää kohden.

Suurin osa pesukoneiden ongelmista miksi huolto tilataan on rintaliivien kaari rummussa, toinen on se kun pesuainelokerikon kautta kulkeva pulveri/neste hiljalleen tukkii tai syövyttää  konetta.

Sitten unohdamme usein sen, että nykyiset pesuaineet ovat todella tujua tavaraa ja itsekin annostelen tiivistettä monesti ihan liikaa, tämän vuoksi ostankin nykyään useammin tavallista pyykkipulveria, ei tiivistettä. Pyykistä tulee puhtaampaa ja raikkaampaa.

Huuhteluainetta tunnustan käyttäväni himpan liikaa myös.

Vierailija
58/136 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni hyvälaatuisia ja kestäviä vaatteita valmistaa naisille:

- Gudrun Sjöden (ihania, pehmeitä, ekopuuvillaisia trikoovaatteita, hinta on toki sen yli 50 euroa T-paita, mutta samaa paitaa voikin sitten käyttää sen 10 vuotta)

- Esprit. Ostan kaikki farkkuni, neuletakkini ja juhlavaatteeni sieltä ja ovat kestäneet vuodesta toiseen. EDC:n laatu on heikompi.

Kouluikäisten tyttöjen vaatteista hyvä hinta-laatusuhde on:

- Dpam:in trikoopaidoilla. Kestävät vuositolkulla muuttumattomina.

- Name It on myös yllättävän kestävää pestävää, vaikka hinnat halpoja

- Espritin trikoovaatteet myös kestävät pesut muuttumattomina ja painatukset pysyvät paikoillaan eivätkä kulu useissakaan pesuissa

- Polarn och pyretiin voi myös luottaa (farkut kestää ja kestää ja kestää...)

- Oliver´s on myös ollut meidän kohdalla laatukamaa

- Benettonin villaneuleet ovat hyvälaatuisia (ei akryylimoskaa)

Kannattaa toki olla tarkkana mitä ostaa ja tutkia ostohetkellä tuote tarkkaan.

Pesukoneista sen verran, että meillä on 10 vuotta vanha Miele ja edelleen toimii. Pesukoneenkorjaajaa ei olla tarvittu kertaakaan. Käytän nestemäistä pesuainetta ja ylimääräistä huuhtelua.

Vierailija
59/136 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä POP ei ole kestänyt ollenkaa ja kokemusta on sukista ja trikoista. Todella surkeaa laatua!  olen ollut yhteydessä myymälään, mutta olen kuulemma käsitellyt tuotteita väärin.

Cittarista  ostamani vaatteet kestävät hyvin ainkin jos POP:iin vertaa.

Vierailija
60/136 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 08:59"]

Minun mielestäni hyvälaatuisia ja kestäviä vaatteita valmistaa naisille:

- Gudrun Sjöden (ihania, pehmeitä, ekopuuvillaisia trikoovaatteita, hinta on toki sen yli 50 euroa T-paita, mutta samaa paitaa voikin sitten käyttää sen 10 vuotta)

- Esprit. Ostan kaikki farkkuni, neuletakkini ja juhlavaatteeni sieltä ja ovat kestäneet vuodesta toiseen. EDC:n laatu on heikompi.

Kouluikäisten tyttöjen vaatteista hyvä hinta-laatusuhde on:

- Dpam:in trikoopaidoilla. Kestävät vuositolkulla muuttumattomina.

- Name It on myös yllättävän kestävää pestävää, vaikka hinnat halpoja

- Espritin trikoovaatteet myös kestävät pesut muuttumattomina ja painatukset pysyvät paikoillaan eivätkä kulu useissakaan pesuissa

- Polarn och pyretiin voi myös luottaa (farkut kestää ja kestää ja kestää...)

- Oliver´s on myös ollut meidän kohdalla laatukamaa

- Benettonin villaneuleet ovat hyvälaatuisia (ei akryylimoskaa)

Kannattaa toki olla tarkkana mitä ostaa ja tutkia ostohetkellä tuote tarkkaan.

Pesukoneista sen verran, että meillä on 10 vuotta vanha Miele ja edelleen toimii. Pesukoneenkorjaajaa ei olla tarvittu kertaakaan. Käytän nestemäistä pesuainetta ja ylimääräistä huuhtelua.

[/quote]Mä olen saanut Espritiltä kovin eri laatuisia vaatteita viime aikoina. Välillä ostos onnistuu, välillä ei.