Kuinka paljon käytätte alkoholia lasten vanhemmat?
Eli kysymys kuuluu: kuinka paljon käytätte alkoholia ja minkäikäiset lapset teillä on?
Ajoittuuko käyttö viikolle, viikonlopulle vai molemmille?
Käytättekö enemmän lasten ollessa hereillä tai jo nukkumassa?
Miten luulette sen vaikuttavan lapsiinne?
Kommentit (38)
Lapsi 9-v.
Yleensä käytämme alkoholia kodin ulkopuolella esim. työpaikan pikkujoulussa, kaverin synttäreillä. Päivä voi olla yhtälailla arki- tai viikonlopun päivä.
Kotona olemme pari kertaa korkanneet jonkun suuremman juhlan kunniaksi yhden pullon esim. sukulaisen kihlautumisen vuoksi. Yleensä siitä on riittänyt kullekin lasillinen tai puolitoista ja lapsi on ollut hereillä.
En usko, että lapsemme reagoi alkoholinkäyttöömme mitenkään erityisesti.
Joskus otan vaan yhden tai pari, joskus vedän kännin. Viikolla en juo, viikonloppuisin tai lomilla, juhlapyhinä. En toki joka viikonloppu juo. Lapset on 17-ja 11-vuotta, enkä odottele mitään nukkumaanmenoaikoja vaan otan just siihen aikaan kun haluan. En tiedä miten vaikuttaa? eikä oikeesti kauheesti kiinnostakaan. Ihan täysjärkisiä noi tuntuu olevan eikä ole valittaneet olosuhteitaan.
Ei käytetä yhtään ja lapset on 4v ja 2v. Molemmat ollaan raittiita minä ja mies.
Juon viikolla saunaoluen, joka ilta punaviiniä1-2 lasia jos sitä on. Perjantaina sitten vähän enemmän, mutta jos sattuu humaltumaan(ei mikään vakio) se tapahtuu lasten jo nukuttua.
Mies taitaa lupsuttaa sitten sitäkin enemmän.
Miten vaikuttaa lapsiin? Aika näyttää, tuskin ihmeemmin.
Noista kotioloistanne kun kirjoititte: oma äitini on absolutisti ja isäni ryyppäsi joka toinen viikko 6 päivää putkeen-yrjösi yhden päivän ja lähti viikoksi merille.
Nykyään rauhoittunut, mutta ei lopettanut.
En kokenut isäni juomista traumatisoivana, hän vain oli sellainen.
Juon viikolla saunaoluen, joka ilta punaviiniä1-2 lasia jos sitä on. Perjantaina sitten vähän enemmän, mutta jos sattuu humaltumaan(ei mikään vakio) se tapahtuu lasten jo nukuttua. Mies taitaa lupsuttaa sitten sitäkin enemmän. Miten vaikuttaa lapsiin? Aika näyttää, tuskin ihmeemmin. Noista kotioloistanne kun kirjoititte: oma äitini on absolutisti ja isäni ryyppäsi joka toinen viikko 6 päivää putkeen-yrjösi yhden päivän ja lähti viikoksi merille. Nykyään rauhoittunut, mutta ei lopettanut. En kokenut isäni juomista traumatisoivana, hän vain oli sellainen.
Käyttävät joka viikonloppu alkoholia 2-4 pulloa viinejä, siis kaksi aikuista.
Aloittelevat illalla ja tissuttelevat yömyöhälle asti. Laittavat lapset nukkumaan jonkinlaisessa rentoutus-humala-tilassa. Liekö tuo humalatila vaihtelee.
Käyttävät kyllä paljon. Pitäisikö jotenkin mainita asiasta?
Käyttävät kyllä paljon. Pitäisikö jotenkin mainita asiasta?
Eli kysymys kuuluu: kuinka paljon käytätte alkoholia ja minkäikäiset lapset teillä on?
*** Alkoholia käytän keskimäärin 0-2 annosta viikossa. Joskus kesällä voi mennä jopa kolme annosta koti oloissa, mutta se on maksimi. Jos juon enemmän (eli humallun), en ole kotona eli lapset ei näe mua. Lapset nyt 5v. ja 8v.
Ajoittuuko käyttö viikolle, viikonlopulle vai molemmille?
***Kesälomalla ei ole viikopäivällä väliä, jos on ihana lämmin ilta, niin voin juoda valkkarilasillisen vaikka joka ilta. Näin työvuoden aikana pe-la ne päivät/illat, jolloin juon siiderin saunan jälkeen tai lasillisen punkkua päivällisellä.
Käytättekö enemmän lasten ollessa hereillä tai jo nukkumassa?
***En jaottele sen mukaan, onko lapset hereillä vai nukkuuko. Syödään tietysti perheen kanssa, eli ruokaviini aina lasten hereillä ollessa (jos ruoalla on viiniä). Jos juon siiderin perjantai-iltana, niin silloin lapset yleensä nukkuu (koska se on siinä se juttu, viikon kiireet takana, lapset nukkumassa, pieni hetki rauhoittua ja nauttia ihana extra dry siideri!).
Miten luulette sen vaikuttavan lapsiinne?
*** Toivon, että vaikuttaa hyvin, että saavat normaalin mallin alkoholinkäytöstä. Humalahakuista juomista meillä ei kotona ole ikinä. Itse olen alkoholistiperheestä lähtöisin ja samaa en omilleni halua, mutta en myöskään halua luoda kiellettyn makua: alkoholi on aikuisten juoma, sitä voi juoda ruoan kanssa tai muuten, mutta vain vähän kerrallaan.
1. Lasillinen-pari viiniä, mies harrastaa samassa mittakaavassa drinkkejä.
2. Lapset 4, 9, 12
3. Sekä viikolla että viikonloppuisin. Yleensä noin kerran viikossa, mies vähän useammin.
4. Lasten hereilläolo ei vaikuta asiaan. Viiniä otetaan ruuan kanssa, joskus lasten mentyä nukkumaan saatetaan ottaa lasilliset vaikkapa lautapelin ääressä.
5. Tuskinpa alkoholin nauttiminen vaikuttaa lapsiimme negatiivisesti, emme ole koskaan humalassa.
Aluksi en oikein tajunnut juovani liikaa. Olin mukamas kohtuukäyttäjä, mutta oikeasti en ollut. Join lasten mentyä nukkumaan 1-8 annosta ehkä kolme kertaa viikossa. Eniten kadun sitä, että nukuin muka vain vähän juoneena vauvan vieressä. Kadun tätä varmaan koko loppuelämäni.
Nyt olen ollut kokonaan ilman lähemmäs vuoden ja näin mennään eteenpäin. En juo enää edes yhtä hörppyä miehen saunaoluesta. Tunnustin viimein itseni alkoholistiksi, niin vaikeaa kuin se olikin, koska pidin itseäni hyvänä äitinä ja tavallisena ihmisenä.
Sen tiedän, että alkoholin kohtuukäyttäjää minusta ei saa tekemälläkään. Siitä asti kun join ensimmäisen humalani, olen rakastanut sitä tunnetta, minkä lisäksi minun on aina ollut vaikea lopettaa.
Tämä siksi kun kaikki muut tuntui hallitsevan hienosti alkoholin käyttönsä. Itse edustan sitten tätä toista ääripäätä. Meillä kaksi pientä lasta.
Aluksi en oikein tajunnut juovani liikaa. Olin mukamas kohtuukäyttäjä, mutta oikeasti en ollut. Join lasten mentyä nukkumaan 1-8 annosta ehkä kolme kertaa viikossa. Eniten kadun sitä, että nukuin muka vain vähän juoneena vauvan vieressä. Kadun tätä varmaan koko loppuelämäni.
Nyt olen ollut kokonaan ilman lähemmäs vuoden ja näin mennään eteenpäin. En juo enää edes yhtä hörppyä miehen saunaoluesta. Tunnustin viimein itseni alkoholistiksi, niin vaikeaa kuin se olikin, koska pidin itseäni hyvänä äitinä ja tavallisena ihmisenä.
Sen tiedän, että alkoholin kohtuukäyttäjää minusta ei saa tekemälläkään. Siitä asti kun join ensimmäisen humalani, olen rakastanut sitä tunnetta, minkä lisäksi minun on aina ollut vaikea lopettaa.
Tämä siksi kun kaikki muut tuntui hallitsevan hienosti alkoholin käyttönsä. Itse edustan sitten tätä toista ääripäätä. Meillä kaksi pientä lasta.
Raskausaikana en koskaan juonut yhtään.
säännöllistä.
Jollakin viikolla saattaa mennä 3 viinipulloa miehen kanssa, toisinaan on viikkojen tauko. Päivällä ei ole väliä, voi olla viikolla tai vkoloppuna, koska eihän tuolla ole mitään vaikutusta seuraavan päivän kuntoon.
Yleensä pullo aukaistaan ruualle ja sitten lasten mentyä nukkumaan otetaan lisää, tai seuraavana päivänä. Siidereitä, oluita, lonkeroita en juo, mutta mies juo saunajuomana ja muutenkin iltaisin, jos haluaa (max. 1/ilta).
Itse saatan juoda joskus viskipaukun ennen nukkumaan menoa ja tätä eivät siis lapset ole näkemässä.
Lapset tietävät, että viinit sun muut on aikuisten juomia, eikä siinä ole heidän mielestään mitään kummaa. Lapset on 4- ja 6-vuotiaat.
Kerralla 1 olut, lasi viiniä tai useampi. Ei humalahakuista ole ollut pariin vuoteen.
Lapset on 7- v., 3- v. ja 1- v.
Käyttö ei rajoitu millekään päivälle erityisesti. Viikolla on enempi hulinaa niin silloin harvemmin juodaan yhtään, saunakin lämpiää viikonloppuna niin ehkä käyttö silti menee helpommin viikonloppuun.
Mies joi eilen vaalivaljojaisia katsoessa 2 pientä olutta. Lapset joi limua vieressä, minä en ottanut, join teetä!
Kännäämistä lapset ei ole koskaan nähneet mutta tietää että joskus aikuiset voi olla humalassa liiasta juomisesta.
Meillä on mielestämme terve suhde alkoholiin ja juominen ei ole mikään mysteeri, sitä ei piilotella.
käytämme alkoholia viikolla ja viikonloppuna. sillä ei ole merkitystä, nukkuvatko lapset vai ei, yleensä eivät, koska lapset valvovat pidempään kuin me aikuiset. Emme usko, että vaikuttaa lapsiimme, ei ainakaan ole vaikuttanut jo aikuisiin lapsiimme. Määristä, ehkä keskimäärin pullo viiniä viikolla ja pari pulloa viikonloppuisin.