nuori sijoituslatokseen ja sitten saa rahaa ja asunnon kunnalta
lapsi joutui huonon käytöksen takia laitosasumiseen huostaan. on tehty suunnitelma, jossa hänelle hankitaan vuokra-asunto ja annetaan jälkihuoltotoimenpiteenä rahaa 600e kk.
lapsi on nyt 17 vuotta ja tukea saa kunnes 25v.
onko tämä normaalia? sijoituksessa on ollut nyt 1kk.
hän on ilmeisen onnellinen nyt, että "ei tarvii mennä töihin" jne. vaan saa jatkaa kellumista eteenpäin.
mitä muuta olisi voinut tehdä?
Kommentit (53)
minusta ei ole koulujen käymistä, jos siellä käy vain siksi, että saa rahaa soskusta, sitten istutaan oppilashuoltoa ja mennään koko ajan pummimisen kanssa äärirajoilla ja sitten vaihdetaan koulua kun ollaan tarpeeksi vedätetty edellistä oppilaistosta.
on eri asia käydä koulua halutakseen kouluttautua ja saada ammatin ja toimeentulon kuin käydä koulua siksi, että on pakko jotain tehdä.
miksi opintolainaa ei tarvitsisi ottaa, kuten kaikkien muidenkin? minä vaan ihmettelen sitä, että näin systeemi kantaa, kun nämä suoraansanottuna laiskat ajelehtivat nuoret, jotka ei kouluun jaksaneet yläasteellakaan herätä pompottavat. onhan se kivempi "opiskellakin" kun on varma raha, toisin kuin niillä, jotka ei soskun kanssa asioi. tämäkin pyöritys on nähty jo niin monta vuotta, että jos lasta ei ole saatu kouluun soskun ja oppilashuoltoryhmän toimesta kotoa, ja lopulta kun vanhemmat kyllästyy, laitetaan laitoksen kautta omilleen niin ei tarvitse enää huolehtia. on tietysti vanhempia, jotka ei kykene, mutta on näköjään myös niitä, jotka ei halua kun on liian vaikeaa. nuori ei mielestäni ole oppinut mitään, eikä taida enää oppiakaan, iloitsee vaan siitä, että tulot kasvaa ja niinkuin alussa totesin ajelehtiminen jatkuu, koska ei tosissaan koulujen kanssakaan ole, eikä kukaan enää vahdikaan. ap
Oma poikani huostaaanotettiin kun oli kymppiluokalla, minun aloitteestani. Ei käynyt koulua, ei ollut kotona, pelasi nettipelejä kaiket yöt kaverin luona. Peruskoulun keskiarvo oli 7.8 mutta haki niin väärin lukioihin että ei päässyt ja kymppiluokalla huomasi että elämän voi viettää toisinkin. Sijoitettiin laitokseen lähelle, pääsi opiskelemaan mutta jämähti sielläkin koneelle eikä opiskellut. Päätimme että poika lähetetään kauas, yli 500 km päähän jotta kotipaikkakunnan houkutukset ja kaverit jäävät. Saa viikkorahaa 20 euroa joka toinen viikko ja ylläpidon, ei ole vielä päässyt itsenäistymisharjoituksiinkaan koska koulu ei edelleen suju toivotulla tavalla, kieltäytyy psykologin tutkimuksista koskien peliriippuvuutta. Nyt tässä odotellaan pojan kasvamista ja voin kertoa, että 10 euroa viikossa ei ole paljon ja se on normimäärä laitoksissa asuville. Itsenäistymisasuntoon päästäkseen on oltava täyspäinen, asiansa hoitava nuori joka ei myöhästele, valvo liikaa eikä ryyppää.
miksi noinkin hyvällä keskiarvolla ollut nuori ajautui noin pahaan jamaan? miten äkkiä sen havaitsit ja mitä yritit tehdä? eikö mikään saanut poikaa takaisin normaaliin elämänrytmiin? mitä olisit tehnyt toisin, jos voisit katsoa taaksepäin?
en kysy syyllistämisen takia vaan oppia ottaakseni.
Kauhean loukkaavaa tekstiä. Mut huostaanotettiin kun olin 15-vuotias, samalla huostaaotettiin mun pikkuveljet ja ei päästy edes samoihin paikkoihin lopulta. Mä elin laitoksessa pikkuveljet pääsi perheeseen (hyvä että samaan). Meidän vanhemmat oli juoppoja ja on vieläkin, mutta se niistä.
Itse pääsin itsenäistymisasuntoon kun olin 17-vuotias ja se sijaitsi samassa paikassa kun oli itse lastenkoti. Jossain vaiheessa hain ja sain oman asunnon ja sain tukea, opiskelin edelleen. Kyllä, sain apua ja kiitos siitä. Nyt mulla on ammatti.
Vanhempieni luokse en olisi mistään hinnasta suostunut muuttamaan, eikä ne mua varmaan olisi enää halunneetkaan? Kadulleko mut olisi pitänyt heittää?
Jos mulle on joku kateellinen, niin voin kertoa että ei kannata. Mun elämä ei ole tosissaan aina mitään herkkua ollut ja helpolla en ole päässyt.
vaan nyt on keskusteltu siitä, että onko systeemi tehoton auttamaan nuoria, jotka itse ovat huonossa jamassa. sinä taidat olla ihan hyvässä jamassa, mutta olit huonoissa olosuhteissa. sinulle apua oli tarpeen ja olet siitä ponnistanut. mutta entä nämä, jotka eivät minnekään halua ponnistaa.
mitä kasvatuksessa menee vikaan tai mitä oikeita asioita jää tekemättä?
No ootpas todella fiksu!
Kuka vaihtaisi lapsensa "rahavirtaan"? Sinä?
No ehkä lapsesi olisikin pitänyt ottaa huostaan ja sinulta pois!
Älä viitsi edes leikilläsi puhua tuollaisia, joka niin monia satuttaa ja syvästi.
tähän vastauksia.
asiat pitäisi kasvatuksessa saada taottua nuorten päähän:
- vastuu omista tekemisistä: niin makaat kuin petaat, huonosta käytöksestä huonot seuraukset jne.
- kunnioita niin muita kuin itseäsi ja kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan
- hyvät käytöstavat: esim. asioista voi olla monta mieltä, mutta kaikkea ei kannata kaakattaa toiselle päin naamaa, väkivaltaan kannustaminen ei niinikään ole hyvä juttu
- päämäärätietoisuus: mikä tahansa opiskelu vaatii aina jotakin, jonka eteen pitää nähdä ainakin jonkin verran vaivaa, ylipäätään asioiden eteen pitää ponnistella
- ole rehellinen: nyky-yhteiskunnassa epärehellisyys näyttää kannattavan, mutta kyllä valheet silti tulevat jossain vaiheessa vastaan ja niistä joutuu vastuuseen
- ihmisyys on arvokasta: vaikka maailmassa valitsee monien asioiden suhteen epätasa-arvo eikä sitä saada katoamaan, niin kaikilla ihmisillä on silti ihmisarvo
Ei noi oo ylivoimaisia ja noita voi toteuttaa arjessa ihan pienissäkin jutuissa jo siitä alkaen, kun lapset on teletapin kokoisia.
asiat pitäisi kasvatuksessa saada taottua nuorten päähän:
- vastuu omista tekemisistä: niin makaat kuin petaat, huonosta käytöksestä huonot seuraukset jne.
- kunnioita niin muita kuin itseäsi ja kohtele muita kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan
- hyvät käytöstavat: esim. asioista voi olla monta mieltä, mutta kaikkea ei kannata kaakattaa toiselle päin naamaa, väkivaltaan kannustaminen ei niinikään ole hyvä juttu
- päämäärätietoisuus: mikä tahansa opiskelu vaatii aina jotakin, jonka eteen pitää nähdä ainakin jonkin verran vaivaa, ylipäätään asioiden eteen pitää ponnistella
- ole rehellinen: nyky-yhteiskunnassa epärehellisyys näyttää kannattavan, mutta kyllä valheet silti tulevat jossain vaiheessa vastaan ja niistä joutuu vastuuseen
- ihmisyys on arvokasta: vaikka maailmassa valitsee monien asioiden suhteen epätasa-arvo eikä sitä saada katoamaan, niin kaikilla ihmisillä on silti ihmisarvoEi noi oo ylivoimaisia ja noita voi toteuttaa arjessa ihan pienissäkin jutuissa jo siitä alkaen, kun lapset on teletapin kokoisia.
mutta silti nuori aikuinen on vahvassa syrjäytymisvaarassa, kun ei pärjää elämässään. Vanhemmat uupuvat jo mutta ilman apua nuori ei pärjää elämässään. Apua muualta ei tunnu löytyvän. Ja todellakin jopa kadehdin sellaista nuorta, jolle ap:n kuvailema yhteiskunnan apu on tarjottu.
käyttääkö päihteitä vai mikä on vikana? onko mielenterveysongelmia?
käyttääkö päihteitä vai mikä on vikana? onko mielenterveysongelmia?
Mä en ole koskaan ymmärtänyt vanhempia jotka paapoo oman terveytensä kustannuksella aikuisia lapsiaan. Tiedän kaksikin äitiä joilla asuu juoppopojat kotona. Valittavat, mutta samalla sallivat sen. Mä väitän että vikaa on myös noissa vanhemmissa, ei vain pojissa. Eihän ne mitään tee jos ei niiltä mitään vaadi tosissaan.