nuori sijoituslatokseen ja sitten saa rahaa ja asunnon kunnalta
lapsi joutui huonon käytöksen takia laitosasumiseen huostaan. on tehty suunnitelma, jossa hänelle hankitaan vuokra-asunto ja annetaan jälkihuoltotoimenpiteenä rahaa 600e kk.
lapsi on nyt 17 vuotta ja tukea saa kunnes 25v.
onko tämä normaalia? sijoituksessa on ollut nyt 1kk.
hän on ilmeisen onnellinen nyt, että "ei tarvii mennä töihin" jne. vaan saa jatkaa kellumista eteenpäin.
mitä muuta olisi voinut tehdä?
Kommentit (53)
jos tätä tukijärjestelmää ei olisi, niin mihin laittaisit nuoren. Potkisit pihalle vai huolehtisit itse? Ohjaisit opiskelemaan ja tukisit itse lapsesi elämää?
Olen kyllä samaa mieltä että lapsiperheiden, kuten siskosi, tukiin pitäisi kiinnittää huomiota. Onneksi siskollasi on sisko.
ihmettelen tapaa jolla asiat hoidetaan. Sisko just sanoi, ettei olisi pitänyt sinnitellä 3 lapsen yh:na vaan painua lastensuojelun asiakkaaksi.
Asiakkuus takaa kaiken mitä lapsi ja nuori tarvitsee elämässä. Siskon lapsilla on puute kaikesta, rakkaus ei täytä vatsaa tai lämmitä.
Sairas systeemi: ensin pitää menettää kaikki ja voida vuosikaudet huonosti, sitten vasta saa apua!
Tiedän kokemuksesta, koska meillä on käynnissä esikoisen kohdalla selvittelyt hänen terveydentilastaan. On oireillut jo pidemmän aikaa, seuraava visiitti neurologille. Päiväkoti otti puheeksi tukiperheet yms. tuet ja neuvoi hakeutumaan lastensuojelun asiakkaaksi. Karvat nousivat pystyyn mutta muuta kautta ei kuulemma saa tehokkaasti apua, vaikka meilläkin kaikki muuten ok (mies töissä, rahapuoli ok...).
Sairas systeemi: ensin pitää menettää kaikki ja voida vuosikaudet huonosti, sitten vasta saa apua!
Tiedän kokemuksesta, koska meillä on käynnissä esikoisen kohdalla selvittelyt hänen terveydentilastaan. On oireillut jo pidemmän aikaa, seuraava visiitti neurologille. Päiväkoti otti puheeksi tukiperheet yms. tuet ja neuvoi hakeutumaan lastensuojelun asiakkaaksi. Karvat nousivat pystyyn mutta muuta kautta ei kuulemma saa tehokkaasti apua, vaikka meilläkin kaikki muuten ok (mies töissä, rahapuoli ok...).
Erään tutun eroasiat meni niin mutkikkaaksi että lastensuojelu otettiin avuksi. Siitä lähtien on ollut lastensuojelun asiakas ja saa toki enemmän kuin "normipuolen" asiakas mutta ei nyt ihan kaikkea ja ei todellakaan ole menettänyt kaikkea tai voinut vuosikausia huonosti.
En mä missään nimessä ole kade, mun mielestä ihan ok, itse olen tyyväinen siitä että olen lapseni saanut elätettyä itse, vaikka tukia olen saanut mitänkin joskus, esim. asumistukea.
mutta jos ymmärsin oikein, olen suoraan sanoen kateellinen.
Meillä kaksi jo aikuista erityislasta. Itse ollaan jelpitty väsymykseen asti kotoamuuttanutta ja koitettu auttaa, neuvoa ja opastaa , että pärjäisi omillaan. Opintolainaa on pakko ollut ottaa ammattiin opiskellessa. Valmistui jo yhteen ja työttömäksi tietenkin. Nyt opiskelee toista alaa ja pakko on taas ollut lainaakin nostaa. Siltikin elää niukasti ja tarvitsee meidän apua ja tukea. Ei tule yhteiskunta sen enempää auttamaan, en tiedä mistä apua edes hakea.
Toinen asuu kotona edelleen. Nyt toiveissa saada hänelle apua sosiaalitoimelta, jotta saataisiin asumiskuviot ratkaistua.
Äkkisesti ajateltuna olisin voinut nuo molemmat "antaa" jonnekin sijoitukseen ja toisten huolehdittavaksi. Mutta ovat meidän rakkaita lapsia ja tottakai haluamme omistamme pitää huolta. Apua olisi vaan kiva saada ja ajoissa, ilman että lähipiiri uupuu kokonaan.
Meillä kaksi jo aikuista erityislasta. Itse ollaan jelpitty väsymykseen asti kotoamuuttanutta ja koitettu auttaa, neuvoa ja opastaa , että pärjäisi omillaan. Opintolainaa on pakko ollut ottaa ammattiin opiskellessa. Valmistui jo yhteen ja työttömäksi tietenkin. Nyt opiskelee toista alaa ja pakko on taas ollut lainaakin nostaa. Siltikin elää niukasti ja tarvitsee meidän apua ja tukea. Ei tule yhteiskunta sen enempää auttamaan, en tiedä mistä apua edes hakea.
Toinen asuu kotona edelleen. Nyt toiveissa saada hänelle apua sosiaalitoimelta, jotta saataisiin asumiskuviot ratkaistua.Äkkisesti ajateltuna olisin voinut nuo molemmat "antaa" jonnekin sijoitukseen ja toisten huolehdittavaksi. Mutta ovat meidän rakkaita lapsia ja tottakai haluamme omistamme pitää huolta. Apua olisi vaan kiva saada ja ajoissa, ilman että lähipiiri uupuu kokonaan.
Opiskeli, kävi ilta- ja viikonlopputöissä, ei tarvinnut lainaa ottaa. Asumistukea haki ja sai. Kyllä on pahasti vikaa myös vanhemmissa ja lapsessa jos ei osaa hoitaa asioita niin että laittaa ne yhteiskunnan viaksi ja on kateellinen huono-osaisimmille.
Huostaanotetut lapset tuskin on syypäitä siihen että sun lapsi on jäänyt työttömäksi?
Toinen asuu kotona edelleen. Nyt toiveissa saada hänelle apua sosiaalitoimelta, jotta saataisiin asumiskuviot ratkaistua.Äkkisesti ajateltuna olisin voinut nuo molemmat "antaa" jonnekin sijoitukseen ja toisten huolehdittavaksi. Mutta ovat meidän rakkaita lapsia ja tottakai haluamme omistamme pitää huolta. Apua olisi vaan kiva saada ja ajoissa, ilman että lähipiiri uupuu kokonaan.
Opiskeli, kävi ilta- ja viikonlopputöissä, ei tarvinnut lainaa ottaa. Asumistukea haki ja sai. Kyllä on pahasti vikaa myös vanhemmissa ja lapsessa jos ei osaa hoitaa asioita niin että laittaa ne yhteiskunnan viaksi ja on kateellinen huono-osaisimmille.
Huostaanotetut lapset tuskin on syypäitä siihen että sun lapsi on jäänyt työttömäksi?
on löytynyt ilta-ja viikonlopputöitä ja hän on jaksanut opiskella hyvin vaikka on töitäkin tehnyt.
Kyllä minunkin lapseni on hakenut ja saanut opintotukea eli myös asumislisää saa. Mutta ilman lainaosuutta elämä on ollut todella tiukkaa ja on sitten joutunut myös lainaa ottamaan. Mutta työpaikkaa ei ole löytynyt hakemisesta huolimatta, ei niitä todella muutenkaan kaikille riitä. Et ymmärrä ettei erityisnuorella ole samoja kykyjä ja voimavaroja elämiseen kuin tavallisella? On eriarvoisessa asemassa jo työtä hakiessa, kun ei pystykään kaikkiin työtehtäviin ongelmiensa takia.
Omat lapseni on nimenomaan huono-osaisempia mutta en minä siitä yhteiskuntaa syytä. Siitä syytän yhteiskuntaa, että nämä huono-osaisemmatkin ovat hyvin eriarvoisia.
Mehän nimenomaan olemme koittaneet paljonkin tehdä nuortemme syrjäytymisen estämiseksi mutta jos ei apuja saa tarpeeksi ja voimat loppuu, luisuu se nuori todella huono-osaiseksi ehkä kuitenkin.
ei tarvitse hoitaa. Ei opiskella, ei hoitaa järkevästi raha-asioitaan eikä mitään muutakaan. Mitä enemmän nuori sössiin, sitä varmemmin hän saa suuremmat tuet ja ilmaisen asunnon. Tässä annetaan sellainen viesti, että kun hoidat asiasi kunnolla, saat lisäkustannuksia kontollesi ja sut pakotetaan ottamaan lainaa. Jos taas hoidat asiasi huonosti, niin ei se mitään - sossu kustantaa tilanteen korjaamisen ja antaa vielä lisärahaa päälle. Se nyt on vähintäänkin ristiriitaista.
se on sosiaalidemokratiaa.
Kaikki samalle viivalle ja niin edelleen.
Ainahan tämä on näin ollut, varakkaiden perheiden lapsille vanhemmat maksaa asunnon ja opiskelut. Työttömien vanhempien nuorille yhteiskunta. Keskiluokan muksut syö oppilaitoksen asuntolassa opintolainalla ostettua näkkileipää äidin neulomissa villasukissa.
Elämä on.
ei tarvitse hoitaa. Ei opiskella, ei hoitaa järkevästi raha-asioitaan eikä mitään muutakaan. Mitä enemmän nuori sössiin, sitä varmemmin hän saa suuremmat tuet ja ilmaisen asunnon. Tässä annetaan sellainen viesti, että kun hoidat asiasi kunnolla, saat lisäkustannuksia kontollesi ja sut pakotetaan ottamaan lainaa. Jos taas hoidat asiasi huonosti, niin ei se mitään - sossu kustantaa tilanteen korjaamisen ja antaa vielä lisärahaa päälle. Se nyt on vähintäänkin ristiriitaista.
Ainahan tämä on näin ollut, varakkaiden perheiden lapsille vanhemmat maksaa asunnon ja opiskelut. Työttömien vanhempien nuorille yhteiskunta. Keskiluokan muksut syö oppilaitoksen asuntolassa opintolainalla ostettua näkkileipää äidin neulomissa villasukissa.
Elämä on.
lopettaa noiden ahneiden ja laiskojen paskiaisten hyysäämisen ja alkavat palkita niitä nuoria, jotka tekevät omatoimisesti asioita ja kouluttautuvat!
Elämä on.
lopettaa noiden ahneiden ja laiskojen paskiaisten hyysäämisen ja alkavat palkita niitä nuoria, jotka tekevät omatoimisesti asioita ja kouluttautuvat!
Herää kysymys että kuka sitä on ahne?
Nuori ei ole laiska vaikka jos opiskelee, eikä ahne jos ottaa tukia vastaan, oli sitten tausta mikä tahansa.
Mammat on kateellisia jo huostassa olleille lapsillekin?
Hoitakaa asiat niin että pystytte kustantamaan ja auttamaan lapsianne tarvittaessa, niin ei tartte mussuttaa jos joku saa "tekemättä mitään" tukia.
Eräs kaverin sisko otettiin 11-vuotiaana huostaan, koska vanhemmat eivät enää jaksaneet. Tyttö kärsii pahoista mielenterveydellisistä ongelmista. Hän asui 17-vuotiaaksi asti koulukodissa/laitoksessa ja pääsi sitten muuttamaan omilleen. 21-vuotiaaksi asti maksetaan kuulemma tukia JOS neiti käy töissä/koulussa. Syksyllä lakkasivat tuet, ei ollut opiskellut/tehnyt töitä yli vuoteen. Nyt vissii on rahahanat täysin kiinni ja tyttö elättää itsensä ja amfetamiinin käyttönsä prostituutiolla. Parempi olisi tytölle ollut, jos olisi laitoksessa saanut pysyä, kun sielä kuulemma rutiinien takia pysyi paremmassa kondiksessa.:(
Hoitakaa asiat niin että pystytte kustantamaan ja auttamaan lapsianne tarvittaessa, niin ei tartte mussuttaa jos joku saa "tekemättä mitään" tukia.
mutta entä jos ei enää jaksa eikä pysty? Miksi tukea ei riitä kaikille?
sekä kotona asuvia sossupummeja joita ei ole huostaaotettu. Ihan samoin ne kotona kasvaneet voi lusmuilla ja hakea tukia tai pakoilla töitä, alkoholisoitua ja tehdä rikoksia, ei koske vaan huostaanotettuja lapsia.
syrjäytymässä oleville nuorille pitää tehdä, että heidät saadaan arvostamaan työtä ja vastuunkantamista. tällä hetkellä näyttää siltä, että arvostetaan sitä, että onnistuu saamaan rahaa tekemättä juurikaan mitään sen eteen.
en ihmettele, jos tulee epäoikeudenmukaisuuden tunne niille ihmisille, jotka taistelee ilman apuja äärirajoilla, kun osa vedättää systeemiä minkä ennättää.
vedättäminenhän on loputon suo ilmaiseen rahaan, joka ehtyy silloin, jos mitään omaa yrittää saada aikaan?
mutta entä jos ei enää jaksa eikä pysty? Miksi tukea ei riitä kaikille?
Sillähän siitä selviää. Ei lapsen paikka ole kotona jos vanhemmat ei pysty hänestä huolehtimaan ja suomessa ei ketään huostaanoteta tosta vaan.
syrjäytymässä oleville nuorille pitää tehdä, että heidät saadaan arvostamaan työtä ja vastuunkantamista. tällä hetkellä näyttää siltä, että arvostetaan sitä, että onnistuu saamaan rahaa tekemättä juurikaan mitään sen eteen.
en ihmettele, jos tulee epäoikeudenmukaisuuden tunne niille ihmisille, jotka taistelee ilman apuja äärirajoilla, kun osa vedättää systeemiä minkä ennättää.
vedättäminenhän on loputon suo ilmaiseen rahaan, joka ehtyy silloin, jos mitään omaa yrittää saada aikaan?
Nimittäin et juurikaan taida ymmärtää luettua tekstiä? Mitään tukia ei nuoret saa jos eivät opiskele!
mutta entä jos ei enää jaksa eikä pysty? Miksi tukea ei riitä kaikille?Sillähän siitä selviää. Ei lapsen paikka ole kotona jos vanhemmat ei pysty hänestä huolehtimaan ja suomessa ei ketään huostaanoteta tosta vaan.
ottaa huostaan? Aika paljon on niitä nuoria aikuisia, jotka vaan jäävät kotinurkkiin vanhempiensa ristiksi.
kuka lapsista välittää? mitä lapsen pitää tehdä, että vanhemmat ei enää "jaksa". missä menee raja?
mitä tehdä näille nuorille, jotka lojuu kotona kun vanhemmat yrittää jaksaa, eikä silti mitään tapahdu nuoren elämässä, kellumista vain?
missä vaiheessa toivo on menetetty?
Minä olen ollut sijoituksessa ja ainoa apu, mitä Vantaan kunnalta sain, oli ensimmäinen asunto kamalassa slummissa vuodeksi ja sitten siitäkin piti muuttaa pois. En koskaan saanut tuollaista summaa rahaa, elin kyllä toimeentulotuella useamman vuoden kiltin sossun ansiosta, ja se oli se lakisääteinen määrä, silloin n. 350€.