Tiesitkö tämän luomusta?
Luomumaitoa tuottava lehmäkin on voinut elää kiinni sidottuna parressa.
Kommentit (29)
"Oletko seurannut täällä luomukeskusteluja. Kuten aiemmin kerroin, "vapaus" on monille tärkein syy ostaa luomua. Itse olen nähnyt useamman perustelevan luomun ostoa sillä, että ostaa sitä niin kauan, kun Suomessa on yksikin tavallinen lehmä parressa. Tosiasiassa niitä' luomujakin on siellä. Mielikuva jyrää faktan yli.
Omasta mielestäni kaikki suomalainen maito on eettisesti kestävillä menetelmillä tuotettu ja puhdasta, oli se luomua tai ei. Tarkoitus ei siis ollut vetää luomun mainetta lokaan, vaan näyttää ihmisille kuinka markkinointi jyrää faktan yli TÄSSÄKIN asiassa.
Ap "
niin kuin luomutiloilla saa.
Meillä emot hoitavat vasikoitaan. Kuvittelin, että ihan tavismaitotilalla ollaan, mutta aina sitä siis uutta oppii.
Totuus on se, että luomutilallakin lehmät voivat elää parsinavetassa, mikäli karjaa on alle 30. Kuten jo aiemmin totesin, pitää niiden halutessaan päästä ulkoilemaan luomusäännösten mukaisesti, mutta muuten ne voidaan pitää parressa. Kakksen mainitsema Valio tai mikään muukaan taho ei tätä luonnollisesti halua tuoda esille. Onhan täälläkin av:llakin luomua käsittelevissä ketjuissa moneen kertaan tullut esille se, että yksi tärkeimpiä luomun ostokriteereitä on eläinten vapaat elinolot parsinavetassa eläviin tavallisiin lehmiin verrattuna.
Olen saanut sen käsityksen, että tilakoot kasvaa ja 30 elukkaa kuulostaa aika pieneltä.
Mikäköhän on niiden keskikoko? Onkohan moni oikeasti alle 30?
Meillä emot hoitavat vasikoitaan. Kuvittelin, että ihan tavismaitotilalla ollaan, mutta aina sitä siis uutta oppii.
Minä olen käynyt yhdellä maitotilalla ja siellä vasikat erotettiin heti poikimisen jälkeen emosta omaan karsinaansa. Kuvittelin, että noin toimitaan aina...
Minä olen käynyt yhdellä maitotilalla ja siellä vasikat erotettiin heti poikimisen jälkeen emosta omaan karsinaansa. Kuvittelin, että noin toimitaan aina...
joten kun olet siellä käynyt, tiedät tismalleen, millaista maitotilalla on. HUOKAUS!
Ihan oikeasti: jos olet tavannut yhden miehen, olet tavannut kaikki?
Toisissa lehmät ovat käytännössä kokoajan kiinni kun taas toisissa on jopa vapaa pääsy ulkoa sisälle, kuten tutullani. Ei kuitenkaan ole luomutila, sillä syöttävät normaalia rehua.
http://www.animalia.fi/animalia-toimii/toimintakohteet/tuotantoel%C3%A4…
Luomumaidon tuotannossa nautojen tilavaatimukset ovat noin kolmasosan suuremmat tavanomaiseen tuotantoon annettuihin suosituksiin verrattuna ja vaatimukset ovat tiukemmat vuoden 2000 jälkeen rakennetuille tuotantotiloille. Vähintään puolet lattiapinta-alasta tulee olla kiinteää.
Vuoden 2013 loppuun asti kestävän siirtymäkauden ajan luomulehmiä saa pitää parsinavetassa poikkeusluvan turvin, mutta tällöin eläinten on päästävä kesällä laitumelle ja ulos jaloittelemaan ympäri vuoden vähintään kaksi kertaa viikossa. Poikivaa lehmää ei saa pitää kytkettynä. Pihatoissa kasvatettavat luomulehmät voivat joillakin tiloilla olla talvikauden sisällä, mutta laidunkaudella kaikkien luomunautojen on päästävä päivittäin laitumelle.
Eläimet ruokitaan pääsääntöisesti omalla tilalla kasvatetulla luonnonmukaisesti tuotetulla rehulla ja lajinmukaisen karkearehun käyttöä korostetaan. Yli viikon ikäisiä vasikoita ei luomutuotannossa saa kasvattaa yksittäiskarsinassa ja luomuvasikat saavat oman lajinsa maitoa 3 kuukauden ikään asti. Oman emänsä utareista ne saavat usein imeä maitoa 3-5 päivän ternimaitovaiheen ajan. Joillain tiloilla käytetään vasikoiden hoitajina vastapoikineita imettäjälehmiä, jotka oman vasikkansa lisäksi imettävät kolmea muuta vasikkaa. Vasikoiden nupoutuksessa eli sarvenaiheiden polttamisessa on käytettävä anestesiaa ja kivunlievitystä.
Vuonna 2007 Suomessa tuotetusta maidosta luomumaidon osuus oli reilun prosentin eli 26,8 miljoonaa litraa.
SÄ OOT SE LEHMÄ PUUSSA KIINNI ! onko tämä totta,NO PERKELE,MISTÄSÄ MUUTEN TOMMOSTA SAISIT PÄÄHÄS!