Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisonin haitat?

Vierailija
19.01.2012 |

Mitä tiedätte kortisonista? Etenkin siitä mallista, jota piikitetään ihmiseen?

Minulla on vaiva lonkassa, john nyt kaksi piikkiä tökätty. Kolmanteen aika pian. 6 vkoa on väliä aina.

Kipu hellittää 1,5vkon kuluttua piikin saatua, mutta palaa tasan kolmen viikon kuluttua ja tuntuu että entistä pahempana.

Kannattaako noita piikkejä ottaa edelleen? Onko muilla kokemuksia asiasta?

Mitä haittavaikutuksia kortisonilla on? Osteoporoosista tiedän, mutta entä muuta?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lastenreuma ja pahimmillaan olen lapsena saanut vuoden aikana noin 20 kortisonipistosta. Ja tätä jatkui melkein koko kasvuikä, kunnes toimiva lääkitys löydettiin. Lisäksi olen nuorena käyttänyt kortisonia tabletteina, tosin "vain" joitain vuosia. Noin 12-vuotiaana havaittiin röntgenissä joidenkin luiden olevan vähän hauraampia kuin keskimäärin samanikäisillä ja sain tuohon aikaan ns raskausarpia muutamia, mutta eipä kumpikaan ole nyt yli 10 vuoden päästä elämääni vaikuttanut. Eli en usko muutamalla pistoksella olevan vaikutusta.

Vierailija
22/25 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ OTA! on ainut ja paras neuvo mitä voi antaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni on myrkky! 

Vierailija
24/25 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kortisoni on myrkky! 

Kokemuksia kortisonista tabletteina otettuna ja kuukausien kuurina, että todellakin aiheuttaa sivuvaikutuksia ja pistää ihmisen oman hormonitoiminnan ihan sekaisin, sillä liika on liikaa kortisoniakin elimistössä, sillä ihmisen munuaiset tuottaa itsekkin kortisonia, ja kun sitä ulkopuolelta lisätään elimistöömme, niin taatusti tulee sivuvaikutuksia kaikenlaisia, ja ovat tietysti yksilökohtaisia oireita, joita ihmiselle tulee sivuvaikutuksina. Toiselle tulee toista ja toiselle  yhtä sun toista, mutta mitä olen ihmisiä kuunnellut, jotka ovat tai käyttävät jatkuvana lääkityksenä kortisonia esim. nivelsairauksien tai reumasairauden vuoksi, niin yleistä näyttää olevan tuo ruokahalun kasvu, ja sitä kautta nesteen kertyminen elimistöön ja lihominen. Sitten todellakin pistää virtaa lisää ja vaikuttaa aivoihin unettomuuden lisääntymisenä, ja ihminen on aika-ajoin kuin "pikkuhuppelissa".  Itselleni määrättiin sitä edesmenneeseen kasvohermohalvauksen oientumiseen kortisonilääkitystä, ja tuohon halvaukseen johtaneeseen vakiovaivaani toisessa sisäkorvassani... Onnekseni kortisonikuurini oli vain muutaman kuukauden kestävä, ja elimistöni palautui entiselleen kuurin jälkeen, vaikkakin toisen korvan vaivat ja kuulonmenetys on edelleen mystisen syyn aiheuttama,  jota on tutkittu vuosikaudet korvalääkärien ja neurologinkin taholta pääsemättä ratkaisevaan diagnoosiin.

Vierailija
25/25 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/vaikuttaako-kortisoni-muis

"Kortikosteroidit aiheuttavat monenlaisia psyykkisiä oireita, jotka onneksi loppuvat kun lääkekuuri loppuu, lohduttaa psykiatri."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi