Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisonin haitat?

Vierailija
19.01.2012 |

Mitä tiedätte kortisonista? Etenkin siitä mallista, jota piikitetään ihmiseen?

Minulla on vaiva lonkassa, john nyt kaksi piikkiä tökätty. Kolmanteen aika pian. 6 vkoa on väliä aina.

Kipu hellittää 1,5vkon kuluttua piikin saatua, mutta palaa tasan kolmen viikon kuluttua ja tuntuu että entistä pahempana.

Kannattaako noita piikkejä ottaa edelleen? Onko muilla kokemuksia asiasta?

Mitä haittavaikutuksia kortisonilla on? Osteoporoosista tiedän, mutta entä muuta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoni vain on paras hoito. Kolme kertaa pistetään. Mutta ehkä pistosväliä olisi hyvä tihentää jos kipu palaa jo 3vko kohdalla, että todella pääsisi paranemaan eikä inflammaatio palaisi välillä.

Mulla just tuo trochanterbursiitti. Olen samaa mieltä, että pistoväli voisi olla lyhempi, koska kipu palaa noin pian, mutta fysiatrini mielestä 6 vkon väli on minimi! Olen kyllä kuullut että kahden viikonkin pistosväliä käytetään, jos tulehdus on pahaksi äitynyt. Mulla ei vaivaa hoidettu vuoteen, määräytttiin vain panacodia. Sitten magneetista näkyi selkeä bursa ja hoito alkoi.

Reumatyypille sanoisin, että todellakin kortisonilla on hyvon vaikeita haittavaikutuksia ja jokainen hoito on pohdottava tarkkaan, siksi kyselen. Itse olen terveysalalla, mutta en kuvittele tietäväni ihan kaikkea. Ihmisten kokemuksia haluan kuulla.

ap

Vierailija
2/25 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut (reumaan) kuutisen piikkiä vuodessa viimeisten neljän vuoden ajan, samaan aikaan söin sitä tabletteina kaksi vuotta, eikä kukaan varoitellut jatkamasta.

En väitä, että olisi vaaraton, mutta ei kai nyt tosiaan muutamasta piikistä kannata noin huolta kantaa?

Öööö, se ettei kukaan varoitellut ei tarkoita etteikö haittoja olisi! Haittoja nesteiden kertyminen kehoon, rasvasolukon tuhoutuminen pistoskohdassa tai jos jänteeseen pistetään, jänteen lopullinen tuhoutuminen, joka ei palaudu tai korjaudu, mania, verensokeripiikit, joskus psykoosi. Uniongelmat tavallisia.

T: doc

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli haittavaikutuksena lihominen; rasva kertyi soliskuoppiin, käsivarsiin, niskaan ja mahaan, kasvot myös pyöristyivät. Selkään kasvoi musta karvapeite, naama kukki finneistä, pieni mania oli päällä koko ajan. Yöunet katosivat.

Söitkö tabletteja vai piikitettiinkö? Olen ymmärtänyt, että piikkeinä kortisonia tulee kehoon paljon vähemmän ja haitat paikallisempia. Olenko väärässä?

Vierailija
4/25 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositteleeko hoitohenkilökunta kortisonia vai saatko itse päättää?

Vierailija
5/25 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoni vain on paras hoito. Kolme kertaa pistetään. Mutta ehkä pistosväliä olisi hyvä tihentää jos kipu palaa jo 3vko kohdalla, että todella pääsisi paranemaan eikä inflammaatio palaisi välillä.

Vierailija
6/25 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut (reumaan) kuutisen piikkiä vuodessa viimeisten neljän vuoden ajan, samaan aikaan söin sitä tabletteina kaksi vuotta, eikä kukaan varoitellut jatkamasta.

En väitä, että olisi vaaraton, mutta ei kai nyt tosiaan muutamasta piikistä kannata noin huolta kantaa?

Vierailija
7/25 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toissavuonna ne piikkejä oli vielä enemmän, yksin polviin muutama kuukausi parin viikon välein:-(

t. se "vähättelijä"

Vierailija
8/25 |
19.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli haittavaikutuksena lihominen; rasva kertyi soliskuoppiin, käsivarsiin, niskaan ja mahaan, kasvot myös pyöristyivät. Selkään kasvoi musta karvapeite, naama kukki finneistä, pieni mania oli päällä koko ajan. Yöunet katosivat.

Vierailija
9/25 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain bursitikseen kortisonia piikkeinä. Ensimmäisen piikityksen jälkeen ihana olo mutta kun kivut tulivat takaisin muutaman viikon kuluttua tuli myös piikkien myötä sivuvaikutukset. Kuunaama, iho on niin piukka koko kropassa että sattuu, nesteen kertyminen, paranoia, unettomuus, hikoilu, limayskä, kuiva suu, valuvat silmät, huonontunut näkö. Ja kaikki tämä viikon sisällä. Nyt piikeistä aikaa 3 viikkoa ja lisää sivuvaikutuksia tulee päivittäin, tai siis oikeastaan nuo yllämaininut vain pahenevat. Aloitin sytostaattihoidon koska lääkärin mukaan se on parempi sellaiselle reumapotilaalle joka ei kortisoonia kestä...

Vierailija
10/25 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolen vuoden aikana monia kertoja. En edes muista montako. parin viikon välein.

Eli työterveyslääkäri pitkitti erikoislääkärille laittoa ja hoiti vaivaa vaan kortisonilla ja tulehduskipulääkkeellä.

Mitään haittavaikutusta en huomannut.

Itse kysyin jo lopulta, että mitä jos ei laiteta, kun hyöty ei ollut minkäänlainen. Vaiva palasi heti kun aloin käyttämään kyseistä niveltä.

Erkoislääkärillä oli sitten tehokkaampaa kortisonia, joka autto hyvin.

Myöhemmin olen saanut ehkä 5 piikkiä ja en ole huomannut mitään oireita.

Suunkautta söin kortisonia pari kk ja sitä tuli oireita. En saanut unta ja olin jotenkin ahdistuneen oloinen. Varsinkin siis yöllä.

Myös kuukautisrytmi sekoittui, jota minulla ei ole koskaan muulloin ollut.

Kiva kuulla, ettei injektioista ole ollut haittaa.

ap

Vierailija
11/25 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki lähtee ja hulluksi tulee. Kaiken muun lisäksi.

Otin tällä viikolla elämäni ekat kortisoonit ja olipa kokemus. Valvoin 4 vrk, olen syönyt kuin possu, iho kukkii- ei vain kasvot-vaan myös selkä ja rinta.

Milloin nää oireet helpottaa?

Vierailija
12/25 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulla oli juuri tuo limapussin tulehdus lonkassa, ja siihen piikitettiin muistaakseni kolmeen otteeseen. Ei tullut ainakaan tälle henkilölle mitään erityisiä haittavaikutuksia, mutta tietty se voi olla yksilöllistä.

Käsittääkseni kuitenkin suun kautta otettava, pidempikestoinen ja suuriannoksinen kortisoni aiheuttaa enemmän sivuvaikutuksia. Jos on liian suuri annos ja kuuri kestää pitkään, lisämunuaisten oma kortisonituotanto voi kuulemma lakata...

Vierailija
13/25 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraus vielä: harmaakaihi.

Yleensä aiheutuu isoista annoksista tai pitkäaikaiskäytöstä (kuten minulla + parilla ystävälläni, joilla sama sairaus).

Harmaakaihi tosin voidaan "korjata" leikkauksella, mutta ihan heti siihen ei ryhdytä. Toiset leikkauttaa sen omalla kustannuksellaan.

Kaikki eivät siihen sairastu, vaikka se onkin yleinen kortisonin seuraus.

Itse olen saanut kortisonia sekä tabletteina että suonensisäisesti.

Vierailija
14/25 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistoksina kortisoni ohjataan vain pienelle alueelle, jossa se vaikuttaa hyvin paikallisesti. Kovin montaa pistosta ei voida antaa samaan kohtaan, sillä se tosiaan syö rasvakudosta ja syövyttää jänteitä. Mutta kolme piikkiä ei tunnu vielä missään.

Suun kautta otettavalla kortisonilla on aivan erilaiset vaikutukset, joista jo moni tässä mainitsikin. Toisaalta joskus kannattaa kestää ne, kuin taudin paheneminen. Itse lihon muutaman kilon aina, jos saan kortisonia astmaani tulehdussairauksien yhteydessä.

Mutta älkää sekoittako näitä hoitoja.

Vierailija
15/25 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järki lähtee ja hulluksi tulee. Kaiken muun lisäksi. Otin tällä viikolla elämäni ekat kortisoonit ja olipa kokemus. Valvoin 4 vrk, olen syönyt kuin possu, iho kukkii- ei vain kasvot-vaan myös selkä ja rinta. Milloin nää oireet helpottaa?

Mulla oli tablettikortisonia syödessäni hyperaktiivisuutta, unettomuutta, järjetöntä kiukkua, ailahteleva mieliala, valtava makeanhimo, turvotusta varsinkin kasvoissa...

Ja kun muut oireet alkoi helpottaa, ja lopetin kuurin kokonaan, iski järjetön ihottuma, jonka taltuttamiseen tarvittiin mitäs muutakaan kuin kortisonikuuri.

Piikkikortisonista en muista saaneeni mitään sivuoireita, helpotti vain nilkkojen särkyä. Sain muistaakseni kolme kertaa kevättalven aikana vesikriisin jälkeisiin niveloireisiin.

Vierailija
16/25 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tainnut saada tabletteina, ei kyllä tuollaisia vaikutuksia tule injektioista.

Vierailija
17/25 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Systeemivaikutukset tulee oraali kortisonilla kun hoito jatkuu useita viikkoja. Virtaa ainakin itselle tuli kamalasti mutta se oli vaikeaa konrolloida. Suihkeina ja piikkeinä annosteltuna haitat minimaaliset useimmilla vaikka joutuisi useammin ottamaan (astma etc.)

Vierailija
18/25 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa joillan annostuksilla. Mutta useinhan ei ole vaihtoehtoja, ja kortisonia on otettava, sillä ilmankaan ei voi olla.

Vierailija
19/25 |
21.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolen vuoden aikana monia kertoja. En edes muista montako. parin viikon välein.

Eli työterveyslääkäri pitkitti erikoislääkärille laittoa ja hoiti vaivaa vaan kortisonilla ja tulehduskipulääkkeellä.

Mitään haittavaikutusta en huomannut.

Itse kysyin jo lopulta, että mitä jos ei laiteta, kun hyöty ei ollut minkäänlainen. Vaiva palasi heti kun aloin käyttämään kyseistä niveltä.

Erkoislääkärillä oli sitten tehokkaampaa kortisonia, joka autto hyvin.

Myöhemmin olen saanut ehkä 5 piikkiä ja en ole huomannut mitään oireita.

Suunkautta söin kortisonia pari kk ja sitä tuli oireita. En saanut unta ja olin jotenkin ahdistuneen oloinen. Varsinkin siis yöllä.

Myös kuukautisrytmi sekoittui, jota minulla ei ole koskaan muulloin ollut.

Vierailija
20/25 |
05.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

korttisooni on siitä hyvä lääke että se kasvattaa pheenistä. Moon tuikkinu pheeniksen varteen jo semmooset vuoren päivät. Pituutta on tullu jo monta senttiä ja paksuuttaki on jo yhteensä sellaaset 6 senttii. Ainoo on tuo kumma oikku ku ei tunne mittää. Ihan on niinko puutunu koko hepandeeros. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi