Miten toimisit? taapero ja kauppakassit, ei hissiä...
Eli käyn usein kaupassa silloin kun mies töissä, meillä ei talossa hissiä asutaan 2 kerroksessa.
taapero osaa jo nousta portaita mutta aina ei jaksa ylös asti, ja kauppakassien kanssa usein vaikea jos toisin kaikki kerralla, kassit yleensä painaa jonku verran ja samoin lapsi.
miten itse toimisit?
Kommentit (69)
Etkö tosiaan keksi 1,5-vuotiaan kanssa muuta tekemistä kuin jatkuvan ruokakaupassa käyminen??
talossa, jossa ei ollut hissiä, otin keuppareissuja yms varten selkärepun aina mukaan. Ostokset kulki selässä ja taapero sylissä tai kantorepussa. Kantoreppu taaperoa varten ja selkäreppu ostoksia varten oli mielestäni paras yhdistelmä.
matkalla käy kätevästi puistossa ym.
Ja kyllä taapero täällä neljän seinän sisällä aika levottomaks tulee jos koko päivä pitäis kotona kökkiä, en ookkaan tajunnu että täällä on noin ahdasmielistä porukkaa kirjottelemassa, taidan vaihtaa palstaa kunnon ihmisten pariin
Kotona olevalla on aikaa ja samalla, kun muutenkin ulkoillaan, tulee käytyä kaupassakin. Rattaiden alakoriin mahtuu hyvin tavaraa.
Silti en osaa ajatella, että kauppakassien ja lapsen 2. kerrokseen saamisessa voisi olla ongelma. Meilläkin kuopus on 1,5-vuotias ja hän on aika päivät halunnut kulkea portaat itse. Hitaasti ja kaikessa rauhassa portaat eteenpäin. Jos lapsi ei jostain syystä jaksa/halua kiivetä portaita eteenpäin, nopeastihan ne kassit kipaisee yläkertaan ja hakee lapsen perässä. Ja aika täysiä kauppakassit saa olla, ettei niitä väliaikaisesti ota kahta yhteen käteen ja toisessa kainalossa kantaa lapsen.
En edelleenkään tajua, miksi siellä kaupassa pitää ravata.
Ulkoilua kahdesti päivässä, näyttelyitä, nukketeatteria, museoita, kirjastoa jne. ehdottaisit ainaisen siwan sijaan.
Teen esim. niin, että jos taaperon kulku tyssää, niin jätän hänet siihen ja kiikutan kassit ylös ja tulen hakemaan. En täysin ymmärrä, mikä ongelma on. Eihän siinä mene kuin muutama sekuntti, kun portaat juoksee ylös ja alas. Meillä nyt kyllä on autoton piha ulko-ovesta mennessä. Eri asia voisi olla, jos asuisi jossain Manskun varressa, jolloin olisi suuri riski, jos nyt taapero ehtisi saada itsensä ovesta ulos. Tosin tuollaisilla paikoilla ovet taitavat olla lukossa.
Enpä jättäis taaperoa vahtimatta portaikkoon. Pienet ja isommatkaan lapset ei millään tajua, että portaissa hyppiminen yms pelaaminen on vaarallista. Ostoskassi ei osaa hypätä pää edellä portaita alas, eli taapero kotiin ja sitten kassia hakemaan.
Mikä siinä niin hirveesti nyppii, jos joku tykkää käydä vaikkapa niillä puisto/kirjasto/kahvila ym. reissuilla samalla kaupassa? Onko se nyt niin kamalaa, jos joku haluaa käydä useammin kuin kerran viikossa kaupassa? Minä ainakin haluan ostaa mm. tuoretta leipää ja vihanneksia pitkin viikkoa. Enkä todellakaan viitsi kuluttaa viikonloppuja seuraavan viikon ruokalistan miettimiseen ja tolkuttomien tavaramäärien raahaamiseen jostain automarketista. Niinpä käyn useamman kerran viikossa kaupassa kuten ap, mutta en kuitenkaan arvostele niitä, jotka hoitavat kauppareissunsa jotenkin toisin.
Ap:n ongelman ratkaisisin itse niin, että veisin taaperon ensin eteiseen odottamaan, ovi kiinni ja alas hakemaan kauppakasseja. Oven taakse turvaan siksi, ettei lähde hortoilemaan esimerkiksi portaita alaspäin. Mutta tähänkin ehdotukseen joku noheva mamma tietysti keksii huomauttaa, entä jos avain vaikka katkeaa ovea avatessa ja taapero jääkin yksin kotiin lukkojen taakse...
Mikä siinä niin hirveesti nyppii, jos joku tykkää käydä vaikkapa niillä puisto/kirjasto/kahvila ym. reissuilla samalla kaupassa? Onko se nyt niin kamalaa, jos joku haluaa käydä useammin kuin kerran viikossa kaupassa? Minä ainakin haluan ostaa mm. tuoretta leipää ja vihanneksia pitkin viikkoa. Enkä todellakaan viitsi kuluttaa viikonloppuja seuraavan viikon ruokalistan miettimiseen ja tolkuttomien tavaramäärien raahaamiseen jostain automarketista. Niinpä käyn useamman kerran viikossa kaupassa kuten ap, mutta en kuitenkaan arvostele niitä, jotka hoitavat kauppareissunsa jotenkin toisin.
Ap:n ongelman ratkaisisin itse niin, että veisin taaperon ensin eteiseen odottamaan, ovi kiinni ja alas hakemaan kauppakasseja. Oven taakse turvaan siksi, ettei lähde hortoilemaan esimerkiksi portaita alaspäin. Mutta tähänkin ehdotukseen joku noheva mamma tietysti keksii huomauttaa, entä jos avain vaikka katkeaa ovea avatessa ja taapero jääkin yksin kotiin lukkojen taakse...
samoin tykkään myös että on tuoretta leipää :)
ja meillä myös monesti viikoloppusin menoa ettei silloin jaksa niitä kauppareissuja usein hoitaa, ja kaupat myös silloin tosi täynnä, ainakin täällä meillä prisma jossa tykkään käydä.
Arkisin on kivan rauhallista eikä pitkiä jonoja..
kaikilla oma tyyli, kukin tavallaan.
ap
voit vetää taaperon kanssa kärryt yhdessä portaita ylös.
kun kerran kaipaat tekemistä? Se on mitä mainiointa puuhaa lapsen kanssa!
Kaksosten kanssa on mullakin ollut monenlaista tilannetta, eikä yhtään auttanut se, että toinen nyt kävelee, tahtoo karata tiehensä joka välissä. Ei todellakaan tule sinne minne pyytää ja sitten juoksentelen perässä toinen lapsi kainalossa ja kauppakassit toisessa kädessä..voi joskus naapureilla olla hauskaa :)
ongelma tässä on? Miksi pitää kiirehtiä? Jos ap asuu vain 2. kerroksessa ei noustava matka kovin hurja ole. Eli etenet hitaasti sen taaperon kanssa ne portaat ylös. Jos et jaksa kasseja pidellä, niin kiikuta ne ensin tasanteelle ja odottele kun lapsi kipuaa perästä, sinähän näet hänet kokoajan!
En opettaisi alkuunkaan lasta siihen, ettei muka jaksa! Tai jos alkaa kiukuttelemaan niin kyllä äiti kantaa. Johan ne aina sitten temppuroi, kun ei tarvi itse tehdä mitään. Äkkiä ne lapset oppii portaissa kulkemaan ilman venkoiluja kun tajuavat ettei kukaan kanna ja sinne on turha jäädä vönymään.
onhan se helppoa jos lapsi tottelee että mennään nyt portaat ylös kotiin, uhmaikäsen kanssa se onkin sitten vähän toinen juttu :)
Itse vain olen vilpittömän hämmästynyt siitä, että jollekin voi olla tarve saada vinkkejä ja apua ongelmaan saada kauppakassi (niitä ei kai kauhean montaa voi olla kerrallaan jos monta kertaa viikossa käy kaupassa) ja 1½-vuotias toiseen kerrokseen. Kun siis kohta siinä on sitten vielä se kolmas muuttuja eli vauva mukana niin jos moinen on nyt jo hankalaa, niin mitä sitten tapahtuukaan?
Ymmärtäisin paremmin jos kyseessä olisi vaikka 4. tai 5. kerros, mutta kuten joku totesi rappuset ylös ja alas toiseen kerrokseen vie 15 sekuntia - no joo, raskaana olevalla ehkä se 30 sekuntia.
jos nyt rehellisiä ollaan niin en ole missään vaiheessa kokenut asiaa miksikään ongelmaksi, niinkuin jo moneen kertaan totesin.
Mies kyllä kantais kassit jos haluaisin..
jos toi olis mulle oikeesti ongelma niin tottakai kävisin kaupassa esim miehen kanssa tai sitten kun hän jo kotona.
Täällä ei ilmeisesti saa keskustella asioista?
Olen kyllä PALJON tyhmempiäkin alotuksia nähnyt
on taapero 1v3kk ja osaa hiukan kiivetä portaita. En kuitenkaan uskaltaisi jättää häntä rappukäytävään alas saati ylös ja lähteä hakemaan kauppakasseja. Jos taapero lähtee perään ja putoaa rappuset. Musta on muutenkin jo taaperon turvallisuuden tunteen takia hyvä että säilyy näköyhteys. En siis jättäisi taapero myöskään rattaisiin.
Meillä asutaan 3krs ja ei hissiä. Kaupassa käyn niin että pakkaan säilyvät ja jääkaappiin menevät eri kasseihin. Jätän sitten säilyvät tavarat rattaisiin ja luotan siihen ettei niitä pöllitä ennen iltaa jolloin mies kotona ja voin käydä ne hakemassa. Repulla saa jo aikamoisen satsin tavaraa ja silloin on kädet vapaat.
Meillä ei taapero muuten kiipeile yksin rappusia. Aina olen vieressä ja varmistamassa ettei käy vahinkoja. Sen verta epävarmaa meillä on vielä taaperon taidot.
Minustakin on kiva käydä päivisin kaupassa, varsinkin kun on kurjat kelit eikä puistossa huvita notkua. Silloin me käydään kauppakeskuksen autossa leikkimässä ja ostokset tehdään rauhalliseen tahtiin niin että taapero pääsee osallistumaan. Näytän siis että nyt äiti ostaa punaisia tomaatteja ja tämä kurkku on vihreä jne. Meillä mies hoitaa kauppakäyntejä paljonkin mutta ei osaa ostaa kaikkia niitä tuotteita joita itse ostaisin.
Meillä on 4v ja 1,8v ja asutaan hissittömän talon neljännessä krssa. Isompi kiipeää aina itse portaat, pienempi taas ei koskaan. Jos on vain yksi tai kaksi kauppakassia, kannan toisella kädellä niitä ja toisella kädellä pidän taaperon olkapääni päällä ja niin mennään ylös. Jos kasseja on enemmän (kuten tänään 4kpl) kannoin ensin kaksi kassia, sitten toiset kaksi kassia ja sitten hain vielä sen taaperon joka oli ehtinyt itse kiivetä peräti kaksi porrasta! :D
Aloitetaan kokonainen ketju ongelmasta, joka ei olekaan ongelma.
Jätän kauppakassit alas, vien lapset sisälle, haen kauppakassit alhaalta.
Ensi kuussa onneksi muutto taloon jossa hissi! :)
:) niinhän se täällä usein meneekin. En oo sanonu että olisin pulassa, ja mies jeesii jos tarvii mutta
jos mulla päivällä aikaa ja tekemisen puutetta niin miksen kävisi kaupassa, onko täällä lorviminen jotenkin sen järkevämpää???? :P monen mielestä ilmeisesti ja mies saa raataa töiden jälkeen? kö?
Kyllä kai täältä saa vinkkejä kysellä vai onko sekin jo laissa kielletty :)
riivinraudat taas vauhdissa