Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Proteiinit, rasva vai mustikat. Mikähän aiheuttaa eniten ummetusta?

Vierailija
14.08.2025 |

Olen nyt muutaman viikon syönyt kreikkalaista jogurttia. Ja muutama päivä sit aloin syödä sitä mustikoitten kans. Nyt sitten riesana ummetus, jota ei ennen ole ollut. Painoa yritän saada lisää kun liian laiha olen.  Sen takia aattelin ettei tuon jogurtin rasva olisi pahitteeksi.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä rasvalla saa itseäs lihotettua.

Vierailija
2/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasva ei lihota, mutta voi suurina määrinä ummettaa.

Samoin jotkut rasvat ovat suoraan matala-asteista tulehdusta aiheuttavia kuten rapsiöljy, joissa omega 6-rasvahappojen suhde omega 3:een on päälaellaan.

Rapsia on halpana teollisuusöljynä tungettu liki joka tuotteeseen nykyään.

Huomaan heti eron jos syön auringonkukkaöljyssä paistetun sipsin sijasta rapsissa paistettua. Tulee järkyttävän tukkoinen ja paha olo tunneissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään muuta et ole syönyt kuin mustikoita ja kreikkalaista jogurttia? Eiköhän se ummetus johdu sitten ihan liian yksipuolisesta ruokavaliosta.

Vierailija
4/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta puhun, ei välttämättä voi verrata sinun mahaasi mutta minulle ei sopinutkaan maitotuotteet vaikka 30 vuotta niitä tyytyväisenä mutustin. Aloin muutamassa päivässä huomata eron kun olin ilman, minulla oli paljon hengitysteiden limaisuutta ja maha juntturoi. Myös jos syö reilummin proteiinia sekin voi jumittaa mutta ei ehkä niin helposti kuitenkaan kuin vaikka peruna minulla tekee. 

Koittaisin lisätä energian saantia ihan neitsyt oliiviöljyllä, se on varmasti terveellistä ja menee ruuanlaitossa lisänä tai ihan kasvisten päälle annokseen.

Jos kaipaa enemmän syötävää niin pähkinät ja siemenet sisältää reilusti energiaa.

Toivottavasti osasin jotakin neuvoa edes antaa :)

Vierailija
5/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvikset löystyttävät suolta, eli syötkö päivittäin vihanneksia ja kasviksia? Vähintään sellaiset 200-300g?

Kaiken muun voit unohtaa ummetukseen liittyen. On aivan sama syötkö kilon makaryllejä vai pihviä, sinua ummettaa jos et syö riittävästi kasviksia.

Vierailija
6/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin jotkut rasvat ovat suoraan matala-asteista tulehdusta aiheuttavia kuten rapsiöljy, joissa omega 6-rasvahappojen suhde omega 3:een on päälaellaan.

Huomaan heti eron jos syön auringonkukkaöljyssä paistetun sipsin sijasta rapsissa paistettua. Tulee järkyttävän tukkoinen ja paha olo tunneissa.

Tämä liittyy kreikkalaiseen jogurttiin siis kuinka?

Vierailija
7/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään muuta et ole syönyt kuin mustikoita ja kreikkalaista jogurttia? Eiköhän se ummetus johdu sitten ihan liian yksipuolisesta ruokavaliosta.

Tämä!

Vierailija
8/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höh, tietenkin syön muutakin. Nuo nyt oli niitä mitä olen lisännyt ruokavalioon.

Vierailija
9/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta puhun, ei välttämättä voi verrata sinun mahaasi mutta minulle ei sopinutkaan maitotuotteet vaikka 30 vuotta niitä tyytyväisenä mutustin. Aloin muutamassa päivässä huomata eron kun olin ilman, minulla oli paljon hengitysteiden limaisuutta ja maha juntturoi. Myös jos syö reilummin proteiinia sekin voi jumittaa mutta ei ehkä niin helposti kuitenkaan kuin vaikka peruna minulla tekee. 

Koittaisin lisätä energian saantia ihan neitsyt oliiviöljyllä, se on varmasti terveellistä ja menee ruuanlaitossa lisänä tai ihan kasvisten päälle annokseen.

Jos kaipaa enemmän syötävää niin pähkinät ja siemenet sisältää reilusti energiaa.

Toivottavasti osasin jotakin neuvoa edes antaa :)

Kiitos vastauksesta. Oliiviöljyä jo käytänkin. Refluksin takia syöminen vaan aika rajoittunutta. Saksanpähkinöitä ennen söinkin, mutta refluksin pahennettua ne jääneet pois.

Vierailija
10/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset löystyttävät suolta, eli syötkö päivittäin vihanneksia ja kasviksia? Vähintään sellaiset 200-300g?

Kaiken muun voit unohtaa ummetukseen liittyen. On aivan sama syötkö kilon makaryllejä vai pihviä, sinua ummettaa jos et syö riittävästi kasviksia.

Teoriassa hyvä, mutta en pysty syömään paljonkaan vihanneksia/kasviksia. Tulee jäätävät ilmavaivat.

Vierailija
11/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan mustikat eivät aiheuta, tuskin jugurttikaan

Vierailija
12/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuidut aiheuttavat ummetusta. Ja kaseiini, joka on eräs maitoproteiini.

Vierailija
13/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teoriassa hyvä, mutta en pysty syömään paljonkaan vihanneksia/kasviksia. Tulee jäätävät ilmavaivat.

Eli sinulla on refluksi etkä pysty syömään ihmiselle lajityypillistä ravintoa, koska et kestä ilmavaivoja. Ongelmasi ei siis ole ummetus vaan asennevamma, ehkäpä myös ylipaino eli ylensyönti. Refluksi johtuu liian löysästä kehosta. 

Elikkäs lopeta ylensyönti, siirry kohtuulliseen vihannespitoiseen ravintoon (esim. atkins/vhh), laihduta ja paranna suolistosi ja peräreikäsi.

Kukaan ei jaksa kuunnella näitä "minulla on se ja se ongelma, mutta en voi korjata sitä tällä asialla joka sen korjaa, koska olen asennevammainen :(" 

Sitten sinä vaan kärsit siitä asennevamman seurauksesta etkä valita.

Vierailija
14/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikat sellaisenaan löysentävät vatsaa, kun taas mustikkakeitto kovettaa.

Vierailija
15/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän sitä pelkkää rapsiöljyä on, joissakin  on rypsi ja rapsiöljyn seos .Rypsöljy on paras rasvahappokoostumukseltaan. Auringokukkaöljy ei ole kovin hyvä, eikä paistamiseen  sovellu

Vierailija
16/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet aiheuttavat useille ummetusta. Myös laktoosi-intoleranssi voi näkyä ummetuksena, ripulin sijaan. Mustikoita on myös aikanaan käytetty koettamaan vatsaa ripulitaudeissa. Itse muistan tämän "vanhankansan" kikan. Pidemmän päälle on kuitenkin hyväksi. Veikkaisin siis maitoproteiinia tai kuidun saannin kasvua, yhdistettynä kuivuuteen. 

Vierailija
17/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjän läjä on pehmeä ja löysä, lihansyöjän kova pikku kikkare. Ap sanot ettet voi syödä kasviksia, sitten hyväksyt kikkarekakan. Äläkä märise. Niin makaa kuin petaa.

Vierailija
18/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päärynä auttaa ummetukseen.

Vierailija
19/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiduton ruokavalio aiheuttaa ummetusta.

Vierailija
20/27 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitotuotteet aiheuttavat useille ummetusta. Myös laktoosi-intoleranssi voi näkyä ummetuksena, ripulin sijaan. Mustikoita on myös aikanaan käytetty koettamaan vatsaa ripulitaudeissa. Itse muistan tämän "vanhankansan" kikan. Pidemmän päälle on kuitenkin hyväksi. Veikkaisin siis maitoproteiinia tai kuidun saannin kasvua, yhdistettynä kuivuuteen. 

Ai nykylääketieteen mukaan kuitu aiheuttaa ummetusta, kun vielä puoli vuotta sitten kuidun lisääminen oli heidän mielesään ratkaisu ummetukseen? xD Voi hyvää päivää en kestä teitä i diootteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi