Miten erottaa persoona- ja nominaalimuotoiset verbit toisistaan?? En osaa auttaa lasta:(
Juu olen varmaan nyt huono äiti, kun en osaa lastani auttaa. Yritin googlettaakkin mutta en saanut mitään selkeää vastausta. Apua:(
Kommentit (18)
nominaalimuoto on perusmuoto, esim. juosta, syödä, lukea.
Persoonamuotoisessa verbissä näkyy persoona eli juoksen, syötte, lukevat.
Sanan persoonamuodoissa on aina niille tyypillinen pääte, esimerkkinä sana jonka nominaalimuoto on olla:
- minä oleN, sinä oleT, hän on, me oleMME, te oleTTE, he oVAT
Nominaalimuodot taipuvat sijamuodoissa esim. lukea, lukemasta, lukeva yms.
"Tarjoaa"---> persoonamuotoinen, yksikön 3. persoona--> HÄN tarjoaa
"Kiinnostaako"---> en ole 100% varma, mutta sanoisin, että nominaalimuotoinen
verbin eteen (tai kysymyslauseissa taakse). Hän tarjoaa, kiinnostaako se, eli ovat siis pers.muotoisia verbejä. Sen sijaan esim. Sinä tarjoamassa tai minä menemällä eivät ole "järkeviä" lauseita, joten ovat nom. muotoisia verbejä.
luetaan
mentiin
ei menty
Mikä persoonapronomini sopisi noihin???
En tajuu!
verbin eteen (tai kysymyslauseissa taakse). Hän tarjoaa, kiinnostaako se, eli ovat siis pers.muotoisia verbejä. Sen sijaan esim. Sinä tarjoamassa tai minä menemällä eivät ole "järkeviä" lauseita, joten ovat nom. muotoisia verbejä.
Joo niinpäs onkin... molemmat siis yksikön 3. persoona, sopii "se" tai "hän".
luetaan mentiin ei menty Mikä persoonapronomini sopisi noihin??? En tajuu!
---> Nää on passiivimuodossa, mutta se on myös yksi persoonamuodoista.
Puhekielessähän näihin laitetaan usein monikon 1. persoona eli "me" eteen. Mutta siis oikeasti se on passiivi-muoto.
luetaan
mentiin
ei mentyMikä persoonapronomini sopisi noihin???
En tajuu!
verbi. Passiivi on 7.persoona. Lauseessa Koulussa ei menty uimaan, ei menty on pers.muotoinen ja uimaan nom.muotoinen.
Nominaalimuotoiset verbit taipuvat sijoissa, käydä, käydessä, käymässä, käymään, käymättä. Persoonamuotoinen verbi on verbi jonka eteen voidaan laittaa persoonapronomini, mutta myös pasiivi on persoonamuotoinen verbi, koska siinä on persoonapääte.
Verbit ovat passiivissa.
esim.
(käytävällä) luetaan
toi toinenkin verbi on persoonamuotoinen
on persoonapääte.