Olenko liian tiukkis? Appivanhemmista.
Mieheni mukavat vanhemmat hoitivat tänään meidän kahta lasta, kun meillä oli tärkeä meno. Kilttiä heiltä. Kun tulimme kotiin, oli isompi 2v3kk itku silmässä. Appi selitti, että lapsi oli halunnut pastilleja, eivätkä he olleet tienneet mitä lapsi tarkoitti. "Annoimme sitten näitä, mitä nämä ovat? Lapsi sanoi että niitä saa ottaa." kyseessä olivat kalkkitabletit. Niitä oli lapsella vielä käsissä, sanoin ettei niitä saa syödä, ainakaan montaa. Appi meni lapsen luo, teki käsillään eleen ettei ole hätää. Luulin hänen ottavan loput pillerit pois, mutta huomasin hänen antaneen lapsen syödä nekin..
Siis ei halunnut kieltää kaksivuotiasta, ja siksi antoi syödä jostain purkista tuntemattomia pillereitä niin monta kuin tahtoi. Ei tähän kuole, mutta uskaltaako lapsia enää noille antaa. En tosiaankaan älynnyt tätä erikseen teroittaa.
Kommentit (33)
Itsekin äreissäni, ja olisin mennyt kaivamaan sen mössön lapsen suusta sillä hetkellä, ihan vain periaatteesta. Kalkkitabletiti eivät ole haitallisia, mutteivat mitään namejakaan ole. Ei hoitajan kuulu antaa lapselle vitamiineja, ellei niitä ole erikseen ohjeistettu antamaan. Ksytolinamejakaan ei lapselle saa ylettömästi antaa, vaikka lapsi haluaisi!
Ei tuon takia tietenkään kannata välejä appivanhempiin sotkea, mutta seuraavan kerran kun jätät lapsen hoitoon, niin voit jättää ohjeet kirjallisena, tyyliin, näitä syötetään ja juotetaan, mitään muuta ei anneta. Jos jotain herkkua haluaa antaa, niin sitten näitä ja näitä...
Tuntuu että joillain isovanhemmilla on hupina antaa juuri niitä mitä vanhemmat eivät halua antaa. Ainakin oma äitini antoi veljeni lapsille mandariineja, vaikka veljenvaimo oli sitrushedelmiä vastaan (Luultavasti torjunta-aineiden takia) mua ainakin ärsytti äitini asenne, vaikkei ne mandariinit haitallisia oliskaan... Toisaalta, se taitaa olla isovanhempien oikeus vähän hemmotella lapsia ja mummolassa on mummolan säännöt.
Omat appivanhemmat on tosi ihania lapsenhoitajia ja appiukko varsinkin noudattaa ohjeita tarkasti, suorastaan pedantisti..! Ei valittamista. Omat vanhempani taas ovat jo sen verran vanhoja, ettei heille voi lasta antaa kuin pariksi tunniksi.
Vai säilytätkö lääkkeitä niin, että niitä ei tunnista lääkkeeksi?
Jos antaa lapset muille hoitoon, niin samalla luovuttaa oikeuden tehdä mitä haluaa (lain rajoissa tietysti). En tiedä yhtäkään lasta, joka olisi kuollut kalkkitabletteihin, joten minusta isovanhempien idea oli mainio.
Etenkin pojan kotona on lääkkeitä ihan tavallisessa kuiva-ainekaapissa eikä asianmukaisesti lukkojen takana lääkekaapissa. Siellä on myös kissanruokaa pussissa kodinhoitohuoneen lattialla ja erilaisia pesuaineita kaapissa, jonne kuka tahansa pääsee.
Vanhemmat eivät ajattele, että vanhempi sukupolvi oli tarkempi näissä asioissa ja olettaa, että ruoka-ainekaapissa kaikki on syötävää. Lääkkeet pidetään muualla.
Ap oli oikeassa, mutta itse anoppina hoidan lapsia paljon ja teen niin tai näin, niin on usein sellainen tunne, että en ole tehnyt oikein tai tarpeeksi, että rakkaat miniät, sanokaa aina suoraan, jos isovanhemmat möhlii jossakin asiassa, sillä tahallaan he eivät halua lapsia vahingoittaa, vaan olle teille apuna.
Palstalla kun on sisälukutaito niin usein hukassa, tässä taas hyvä esimerkki.
Jäätiin seilaan niihin kalkkitabletteihin, vaikka se ei ollut asian ydin.
On aikuiselta täysin edesvastuutonta antaa lapselle mitään pillereitä, tai ylipäätään mitään muutakaan syötävää josta ei tiedä mitä se on.
Appihan myönsi ettei tiennyt mitä pillereitä lapselle antoi ja ap kertoi purkin olevan kaapissa. Kyllä meilläkin 2-vuotias tietää missä on vitamiinit yms vaikkei ne näkyvillä olekaan. Ilmeisesti ap:n pitää käydä jokaikinen purkki läpi ja kirjata paperille "hammastahnaa pieni nokare, vehnäjauhot eivät vaarallisia mutta mielellään ei saisi antaa, banaania saa antaa, kuivia makarooneja ei mielellään saa antaa, konetiskitabletit ei saa saa antaa"... jne. Ihan tosi?
... tuntuu olevan sitä samaa kuin aina täällä. Ilkeät ääliöt syyllistävät sitä, joka tänne uskaltaa jotain kirjoittaa. Teidän täydellisten on varmaan helppo hymyillä, kun itseltä ei koskaan jää mikään huomiotta. Voi apua, mitä porukkaa!
nim. Ihmettelen
mutta ei mulle kyllä tulisi mieleenkään erikseen kieltää jokaista lääkepurkkia, kun en osaisi edes ajatella että joku on niin idiootti että menee antamaan sellaisesta lapselle!
Siis ihan oikeasti, antaa nyt itselleen tuntemattomia nappeja lapselle, koska se halusi?!?
ja antaisit ensi kerralla lasten hoitajille tarkemmat ohjeet siitä mitä saa antaa. Kaiken muun antamisen kiellät ja kehoitat soittamaan ja kysymään jos ei tiedä kuinka toimia.
Minullakin on ihanat appivanhemmat, aina kyselevät tarvitseeko apuja ja yrittävät parhaansa, mutta he ovat niin tolloja (sori vaan mutta näin on) että heiltäkin voisi odottaa jotain juuri tuollaista.
Eikä hei ihan kaikkea VOI kirjoittaa paperille ohjeistuksena, tyyliin; ÄLÄ SYÖTÄ LAPSELLE PILLEREITÄ.."
Appiukkoni on ollut aikoinaan tiukka isä omille lapsilleen, mutta nyt vanhana höperönä ihan liian lepsu. Hän antaa lasten tehdä IHAN MITÄ VAAN. Kerran esikoisemme oli syönyt niin paljon herkkuja koko hoidossaoloaikansa (6h) että oksensi muffinssi-karkki-jäätelö-sipsi-limpparit ympäri autoa kotimatkalla. Kokoajan oli kannettu eteen toinen toistaan ihanampia herkkuja ja lapsi oli yrittänyt vetää niin paljon kun jaksoi, kun kerrankin sai syödä ihan mitä vain ja kuinka paljon halusi. (meillä kun on kotona vain karkkipäivä lauantaisin)
Vaikea tilanne, kun koskaan ei voi tietää mitä nyt on keksitty. Meillä ei ole muuta tukiverkkoa kuin appivanhemmat, joten joskus tulee tilanteita että viemme heille. Loukkaantuvat jolleivät saa silloin tällöin lapsia hoitoon.
Lapsuudessani isäni puolen isovanhemmat olivat aikalailla samanlaisia, heillä sai tehdä mitä vaan ja mummo tuputti herkkuja yli äyräiden.
Äitini puolen isoäiti taas piti tiukemmat rajat ja herkkuja sai hyvin harvoin. Silti pienenä mukavampaa oli sen "tiukemman" isoäidin luona, oli jotenkin rauhallisempi olo, kun ei itse tarvinnut miettiä mitä sitten keksisi toivoa ja isoäiti saneli pitkälle mitä tehdään ja kiitosta ja kehuja sai kun oli ollut kiltisti = noudattanut rajoja. Herkkumummon luona olo oli aina jotenkin tyytymätön ja ähky ja riehuttiin serkkujen kesken kuin pellossa.
Eli; minun mielestäni hyvät isovanhemmat pitävät rajat. (sen kun vielä kehtaisin joskus appivanhemmille sanoa..)
Minusta ap:n toiminta edesvastuutonta. Varmaan teillä on konetiskiaine vehnäjauhojen vieressä ja pesuaineet kaakao- ja kahvipurkin vieressä?
lääkkeet ovat yhdessä keittiön yläkaapeista, ja ainakin toistaiseksi noi muksut tuntuvat olevat hengissä. Aika pienikin lapsi ymmärtää jo, että tiettyihin purkkeihin ei kosketa, koska niistä voi tulla todella kipeäksi. Pesuaineet olen aina säilyttänyt tiskialtaan alla kaapissa, eikä koskaan ole tullut tilannetta, jossa lapset olisivat olleet missään vaarassa.
Ihanko oikeasti sä otat ruokakaapista vaan jonkun purkin ja syötät lapsen siitä? Yhtään katsomatta, mitä purkki sisältää? Taitaa tosiaan olla parempi, että jätät ne lapsenlapsesi rauhaan.
Etenkin pojan kotona on lääkkeitä ihan tavallisessa kuiva-ainekaapissa eikä asianmukaisesti lukkojen takana lääkekaapissa. Siellä on myös kissanruokaa pussissa kodinhoitohuoneen lattialla ja erilaisia pesuaineita kaapissa, jonne kuka tahansa pääsee. Vanhemmat eivät ajattele, että vanhempi sukupolvi oli tarkempi näissä asioissa ja olettaa, että ruoka-ainekaapissa kaikki on syötävää. Lääkkeet pidetään muualla.
tabletit sijaitsevat meidän keittiössä tosi korkealla hyllyllä, eivät ruokien vieressä, vaan samalla hyllyllä on muun muassa tiskikoneen pesunapit. Jos se nyt on tärkeää, mielestäni aikuisen pitäisi tajuta, ettei lääkeainepurkista saa antaa mitään, vaikka se olisikin jauhopussin vieressä.
Anoppi oli soittanut nyt miehelle ja pahoitellut, oli myös napauttanut apelle. Eli eiköhän asia ole tällä kuitattu, en aio itse ottaa puheeksi jos eivät he aloita. Ja olen kuin en olisikaan, seuraavalla kerralla ohjeistan sitten vielä tarkemmin mitä saa antaa.
Minusta on suht sama jos antavat karkkia tai keksiä tai katsovat videoita kaikki päivät, en ole niistä nuuka. Mutta maitoproteiinia ei allergiselle saa antaa, eikä tietenkään mitään vaarallista. Kalkkitabletit ei ole vaarallisia, mutta jos ei tiedä mitä ne ovat on vaarallista antaa. Tietenkin.
ap
Aivan käsittämättömiä kommentteja täällä... Minun mielestäni on itsestään selvää että lapselle ei anneta MITÄÄN tabletteja tietämättä mitä ne on. Sekä omat vanhempani ja miehen vanhemmat hoitavat lastamme, minulle ei tulisi mieleenkään ohjeistaa heitä että lapselle ei saa antaa mitään tabletteja, tuohan on itsestään selvyys. Aivan sama ovatko ne kaapin hyllyllä esillä vai ei. Aivan samalla logiikalla laspelle voisi antaa pyykinpesujauhetta, alkoholia, tupakkaa yms. Ovathan nekin kaapin hylyllä esillä. Täällä osa kirjoittaa että eihän tuo mitään haittaa kun ne olivat kalkkitabletteja... Pointti on siinä että appi ei tiennyt mitä ne olivat... Entäs jos ne olisivat olleet esim. sydänlääkkeitä ja lapsi olisi kuollut?
Minun mielestäni ap:n appi kuulostaa lähinnä vähä-älyiseltä... Ei tuollaisesta voi syyttää ikää tai sukupuolta...