Mistä mielestänne kertoo, jos 30-v sanoo ettei halua muuttaa omakotitaloon?
Siis vielä silleen painokkaasti, että on tyytyväinen kerrostalossa ja kaupungissa? Ettei edes yhtään jätä takaporttia auki? Siis tämä henkilö ei itse tätä tuo esille, mutta jos minä tai muut jotka asumme omakotitalossa, kysymme hän sanoo ettei häntä omakotitalo kiinnosta. Kertooko se jostain ikuisen nuoruuden havittelusta vai mistä?
Kommentit (121)
46-vuotias enkä muuttaisi omakotitaloon mistään hinnasta. Ei vaikka saisin mummolani perinnöksikin.
Olen yh, eikä ole ketään, joka tekisi piha- ja remonttitöitä. Eikä ole varaa palkata ketään.
En voi sietää puutarhatöitä.
Haluan asua keskellä kaupunkia.
kerrostalossa. Tunnen tällaisia ihmisiä, ja tiedän heidän ihan oikeasti viihtyvän siellä keskustassa.
Tosin olen kyllä itse jo monta vuotta omakotitalossa asuneena huomannut, että joillain (ei kaikilla) kerrostaloasujilla on omituisia käsityksiä omakotitalossa asumisesta. Esim. pihahommien määrähän riippuu ihan siitä pihasta, miten se on suunniteltu ja tehty + siitä, kuinka paljon niitä hommia itse haluaa tehdä. Lumitöitäkään ei kaikissa omakotitaloissa paljoa ole, meilllä esim. on autotallirakennus ihan tien vieressä, joten ainoastaan kävelyreitti on pakko kolata lumesta (+muutama hassu neliömetri autotallin vierestä).
omakotiasuminen ei sovi. Se voidaan kokea syrjäyttävänä, rasittavana, kalliina. Kaupungissa on palvelut lähempänä, julkinen liikenne ja liikkuvuus parempaa, eristäytymistä ei tapahdu niin paljoa. Omakotitaloasuminen edellyttää yleenä myös varakkuutta.
Meillä eikä sukulaisilla ei ollut mökkejä joihin kesää paeta, onneksi, sillä en vieläkään tiedä ahdistavampaa kuin odottaa kuolemaa jossain järven keskellä torpassa johon ei tule vettä eikä sähköä.
Osuvasti sanottu! :D
Luulen, et aloittaja oli provo. En oikeasti usko, että noin kapeakatseisia ihmisiä on olemassa. Eihän?
Kerrostalossa (iiiiso) ja pienkerrostalossa (neljä huoneistoa), paritalossa, omakotitalossa, rivitalossa, pari kuukautta Eurooppaa kierrellen asuntovaunussa.. Kokemusta siis todellakin erilaisista vaihtoehdoista.
En ole joutunut kituuttamaan, köyhäilemään, armottomaan pakkotyöhön tai muutenkaan elämään jotenkin huonosti missään asumismuodossa.
Nyt aikuisena, kun saan itse päättää asumismuotoni, haluan ehdottomasti asua kaupungin keskustassa kerrostalossa. Ilman autoa, hälinässä, ihmisiä ympärilläni, palvelut puolen kilometrin säteellä sairaalasta suklaakauppaan, hiushoitolasta hautaustoimistoon. Voisin valehtelematta elää tässä puolen kilometrin sädemaailmassa lopun ikäni, enkä jäisi mistään palvelusta paitsi.
Minua ei saisi omakotitaloon kirveelläkään. En näe siinä mitään tavoittelemisen arvoista. En yhtään mitään.
En muuttaisi laatikkorivariin ikinä mutta jos joku siitä tykkää niin hyvä.
-liikaa hommaa(pihatyöt, talo siivottavana, lumityöt)
-kaikki pitää hoitaa ite, kuten tilata jätehuolto
-ei ole ekologista (ekologisempaa on asua kerrostalossa!)
-omakotitaloon kuuluu usein myös auto(huonot bussiyhteydet), eikä autoilu kiinnosta
-kaikki on lähellä kun asuu kerrostalossa keskustan tuntumassa
-jotenkin vain tykkä'än asua kerrostalossa, turvallisempi olo kuin omakotitalossa
..missään tapauksessa halua omakotitaloon. Työkaverini ovat kaikki akateemisia ja ei matalapalkkaisia.
Mutta itse olen juuri se joka asuisi mielellään kerrostalossakin. En ole koskaan erityisemmin halunnut omakotitaloon mutta mieheni halusi. Olen aina asunut kerrostalossa ja viihtynyt hyvin. Nykyinen kotimme on mieleinen ja kaunis myös ja piha on kiva lasten kannalta mutta toisaalta, kerrostaloissa joissa olen asunut on ollut kivat leikkipaikat pihalla ja sielläkin kavereita naapurissa.
Voihan se olla että jos tässä kymmeniä vuosia asuisi niin kerrostalossa asuminen tuntuisi jotenkin oudolta.
Omakotitalon huonoja puolia on mielestäni se että piha-ja kunnossapitohommia on enemmän(meillä uusi talo mutta siltikin). Nurmikonleikkuu, lumityöt sun muut. Lisäksi ilmastointilaitteen suodattimien vaihto, vesi-ja kaukolämpölukemien ilmoittaminen, haravointi, rännien putsaus,jäteastian pesu ajoittain, lumien puhdistus katolta talvella, takan käyttöön liittyvät puuhat yms. Pikkujuttuja tavallaan mutta silloin kun asuttiin kerrostalossa niin ei tarvinnu kun yhtiövastike ja vesimaksu maksaa niin siinä oli ne "vaivat".
Paljon helpompaa ja vaivattomampaa elämä on kerrostalossa, kaupungissa, lähellä kaikkia palveluita.
joko oma tai suvun jossa käydä. Meillä mä olen kerrostalossa lapsuuden viettänyt ja se oli ihan jees, mutta kesät oltiin mökillä, ei siellä kerrostalossa. Meillä ei mitenkään ollut rahaa sekä mökkiin että kaupunkikotiin. Suvulla ei ole enää mökkejä ja isovanhemmat asuvat rivareissa. Kesät pääosin kerrostalossa kun itsellä pitkät lomat juuri kesälle oli täysin pois suljettu mahdollisuus. Niinpä me muutimme maalle omakotitaloon, se oli kaikista vaihtoehdoista järkevin.
Niinpä kysymys kuuluu, oletteko kerrostaloasukit mökillisiä vai viihdyttekö kesänkin kaupungissa, joka mulle olis kauhistus.
Tunnen monia perheellisiä, jotka asuvat Helsingin keskustassa (moni jopa Kalliossa), juuri siksi että nimenomaan tykkäävät asua siellä. Jotkut tykkäävät kesässäkin niistä asioista, joita kaupungissa on. Kaikki eivät halua niitä asioita, joita mökillä tai maalla on. Samoin kaikki eivät asumiselta halua samaa.
Itselleni on sinänsä ihan samantekevää, mikä asumismuoto on. Mutta kun kriteereihini kuuluu joko keskustan läheisyys ja/tai hyvät ja tiuhat kulkuyhteydet sinne, palveluiden läheisyys (kauppaan mielellään alle 500 metriä), ei pihatöitä, ei remontteja, ei itse tehtyjä korjauksia, jne. niin käytännössä se tarkoittaa kerrostaloa. On sekin plussaa, ettei asunto todennäköisesti ole ihan maan tasalla (mieluiten asun 2. tai 3. kerroksessa) ja lehti ja posti tulevat suoraan eteiseen. Matkustelemme paljon, joten omakotitalo olisi vähän huono valinta senkin puolesta. Saatamme olla tosi pitkiä aikoja poissa.
Niinpä kysymys kuuluu, oletteko kerrostaloasukit mökillisiä vai viihdyttekö kesänkin kaupungissa, joka mulle olis kauhistus.
Meillä olisi käytössä mökki vieläpä aika lähellä, jos vähän laiteltaisiin kuntoon. Mutta ollaan viihdytty niin hyvin vielä kaupungissa, että ei ole tullut tuolla vietettyä aikaa.
Ajatus olisi, että joskus myöhemmin oltaisiin siellä enemmän, mutta vielä on viihdytty niin hyvin kaupungissa kesät, että on jäänyt mökki käyttämättä.
Meillä olisi käytössä mökki vieläpä aika lähellä, jos vähän laiteltaisiin kuntoon. Mutta ollaan viihdytty niin hyvin vielä kaupungissa, että ei ole tullut tuolla vietettyä aikaa.Ajatus olisi, että joskus myöhemmin oltaisiin siellä enemmän, mutta vielä on viihdytty niin hyvin kaupungissa kesät, että on jäänyt mökki käyttämättä.
Että vaikka kuvittelin, että "maalla olisi mukavaa" kesäisin, ns. tosipaikan tullen en ole vielä tullut tarvetta lähteä maalle kesäisin. Saati omakotitaloon. Meiltä kerrostalosta on matkaa puoli kilometriä uimarannalle, metsä vieressä metsäretkiä varten. Leikkipuistoissa on kesäisin paljon seuraa, siellä kuluu eväiden kanssa vaikka puoli päivää. Sorsia on mukava käydä ruokkimassa. Parvekkeelle voi laittaa kasvamaan yrttejä ja muita. Kerrostalon pihassakin pääsee tekemään vähän puutarhahommia, jos huvittaa. Kaupungissa on paljon kaikenlaista tapahtumaa kesäisin jne.
Ja tosiaan käydään jonkin verran isovanhemmilla auttelemassa, joten pakollinen annos pihahommiakin tulee, mutta voin hyvin kuvitella miten joku viihtyy kaupungissa kesät.
Itse olen kohta 40v ja en ole koskaan hinkunut omakotitaloa. En edes omistusasuntoa vaikka sellainenkin on. Näin on vapaampi menemään ja tulemaan. Kun asuu keskustassa niin kaikki on käden ulottuvilla ei tarvita autoa, voi tilata taksin jos kauemmaksi menee.
Toisille omakotitalo on taivas, toiselle helvetti. Jokaiselle on omat asumismuotonsa ja olkoon niin. Nautitaan elämästämme juuri niin kuin se on.
omakotitalossa ja kuvittelee, että hänelle käy samoin. Laiskuus. Kuvitelmat, että okt:ssa on älyttömästi hommaa ja kuluja. Kaikki eivät ole okt-asujia.
hmmm... mitähän tuosta ajattelis. No kertoo mielestäni siitä, että hän haluaa asua "helpommin" (ei pihatöitä jne). Ei ole ikinä ollut mikään pihalla puuhailija. Rivitaloon juuri ja juuri voisin olettaa hänen taipuvan.
Se etta ei halua asua omakoti talossa kertoo seuraavaa:
kyseinen henkilo on aivan huihapeli, ei osaa sitoutua.
Luultavasti aanestaa perussuomalaisia
äänestin eduskunta ja pressavaaleissa persujen ehdokasta.
ja syo mielellaan makkaraa.
Mökillä on saatava makkaraa, muuten ei
televisiosta han seuraa paljon urheilua.
En katso televisiota
Yllattaen kuitenkin hanen lempimusiikkiaan on klassinen musiikki.
Panhuilun soitto on ihanaa
On huono sangyssa.
No tämä nyt ei pidä paikkaana, tai jos nukkumista ei laskea... Siinä olen huono
Lemmikkielaimena koira tai kala.
Molemmat löytyy
Hiukset ovat vaaleat. Keskimittainen, hieman pyoreyteen kallistuva. Ei ole tosikko.
Hiukset tummat/punaeen vivahtavat (pigmentti), pyöreähkö, olen hurjan huumorintajuinen
niin tai toinen vaihtoehto tietenkin on, etta kyseinen henkilo ei halua asua omakotitalossa ja siksi myos taman asian sanoo.
tämäkin pitää paikkaansa
jos en olisi monen lapsen äiti niin asuisin kyllä mieluummin kerrostalossa. Minusta pikkulasten kanssa on helpompi asua ok-talossa, joka on lähellä kaupungin keskustaa.
Monen lapsen kanssa kaupassa on helpompi käydä, jos on auto. Ja päiväkotikuljetukset on joka tapauksessa helpompi hoitaa autolla. Keskustassa kerrostalossa on pysäköintiongelmansa.
Täälläpäin ei oikein ole myynnissä hyviä kerrostaloasuntoja. Joko ovat täysin remonttikunnossa tai järjettömän kalliita.
- Lapset saavat huutaa ja hyppiä omassa talossa niin paljon kuin haluavat.
-Vuodenaikoijen vaihtelut voi kokea aivan toisella tavalla, kun lasten ikiomat krookukset ja tulppaanit pukkaavat keväällä takapihalle (tai kuinka kivaa syksyllä on kerätä omenia ja pähkinöitä omista pihapuista).
- ulkoilu pienten lasten kanssa on helppoa; ei tarvitse itse edes pukea ulkovaatteita päälle, vaan voi rauhassa laittaa ruokaa ja vilkuilla samalla ikkunasta (omalle) hiekkalaatikolle, jossa ei ole koiranpaskoja tai tupakantumppeja.
-jokaisella perheenjäsenellä on tilaa hengittää ja mahdollisuus omaan rauhaan, vaikka koko perhe on paikalla jne.
Lista voisi olla loputon
En itse keksi yhtään syytä, miksi kerrostalossa asuminen olisi pienten lasten kanssa hankalampaa.
Asutaan vanhassa kantakaupungin kivitalossa, lapset saa hyppiä ja touhuta ihan vapaasti, äänet ei kuulu naapuriin lainkaan. Testattu on, koska naapurissakin asuu lapsia.
Taloyhtiön suojaisalla sisäpihalle saa ja onkin istutettu kaikenalaista kasvamaan.
Lapset saavat keskenään leikkiä pihalla ja katsoa ikkunasta perään. Usein joku talon äideistä/isistä on pihalla kahvilla tms, joten on apua myös lastenkaitsijoina
Tilaa on riittävästi isolle perheelle, varmasti enemmän kuin keskiverto omakotitalossa
Eli keksi parempia perusteluja ;)
Se etta ei halua asua omakoti talossa kertoo seuraavaa:
kyseinen henkilo on aivan huihapeli, ei osaa sitoutua. Luultavasti aanestaa perussuomalaisia ja syo mielellaan makkaraa. televisiosta han seuraa paljon urheilua. Yllattaen kuitenkin hanen lempimusiikkiaan on klassinen musiikki. On huono sangyssa. Lemmikkielaimena koira tai kala. . Hiukset ovat vaaleat. Keskimittainen, hieman pyoreyteen kallistuva. Ei ole tosikko.
niin tai toinen vaihtoehto tietenkin on, etta kyseinen henkilo ei halua asua omakotitalossa ja siksi myos taman asian sanoo.