Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen raivostuttavan sukulaisen kanssa?

Vierailija
21.12.2011 |

Mulla on sukulainen joka keksii itselleen sairauksia ja allergioita, ilmeisesti saadaakseen huomiota. Yllättäen suurin osa sairauksista ja allergioista on vähitellen parantunut (mm. koira-allergia, keliakia) Laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia (en tiedä kumpi, välillä käy hyla välillä ei mikään maitoon viittaavakaan)hänellä on sanojensa mukaan edelleen. Vaikka välillä syö suklaata oikein olan takaa.

Ongelma on että tämä sukulainen tekee tästä allergiastaan (keksitystä tai ei) todella ison numeron vieraillessaan sukulaisten luona. Jos hänelle ei ole laktoosittomia tarjottavia tarjolla niin alkaa kaamea show ja valitus, "pitää varmaan näitä keksejä vaan syödä kun ei muutakaan laktoositonta ole tarjolla" yms. Ja tämä show siis siitä huolimatta vaikka häntä ei olisi ko. kemuihin edes kutsuttu, hän on siis mestari saamaan vihiä sukulaisten juhlista ja kutsuu törkeästi itse itsensä juhliin mukaan. Tämä sukulainen asuu niin kaukana, että itse en viitsi häntä joka kissan ristiäisiin edes kutsua, mutta lähes aina hän saa juhlista jostain kautta kuulla ja "ihan sattumalta" tulikin asiaa tännepäin ja voiskin pistäytyä meillä samalla juhlissa. Ja koska emme ole häntä kutsuneet niin emme myöskään ole varautuneet laktoosittomilla tarjottavilla (hän on sukumme ainoa laktoositon) ja taas on draama valmis...

Joskus ostin hänelle jopa niitä apteekin kapseleita, joiden ottamisen jälkeen laktoosi-intolerantikko voi syödä normaalisti, mutta eipä kelvannut edes kokeilla niitä.

Nyt hän ilmoitti tulevansa meille jouluksi. Olen tehnyt jo joululeivonnaiset ja -ruoat aikoja sitten valmiiksi pakastimeen, joten eipä meillä ole mitään tarjottavaa hänelle :( Ottaa raskaasti aivoon, yhden ainoan -ei kutsutun- ihmisen vuoksi, jonka allergia on mahdollisesti jopa keksitty, joudun nyt stressaamaan mistä teen hänelle joulusapuskat. Ärsyttää lähteä ostelemaan tuon takia laktoosittomia raaka-aineita ja aloittaa jouluruokien valmistus uudelleen, niinkuin tässä vaiheessa ei olisi jo muutakin tekemistä. Vai onko edes pakko tehdä hänelle erikoisruokia? Mielestäni on aika itsekästä vaatia kyläpaikoissa erikoisruokavalioita, kun hän tietää olevansa ainoa allerginen, eli kaikki erikoisraaka-aineet jouduttaisiin ostamaan ihan vaan häntä varten.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sukulainen joka keksii itselleen sairauksia ja allergioita, ilmeisesti saadaakseen huomiota. Yllättäen suurin osa sairauksista ja allergioista on vähitellen parantunut (mm. koira-allergia, keliakia) Laktoosi-intoleranssi tai maitoallergia (en tiedä kumpi, välillä käy hyla välillä ei mikään maitoon viittaavakaan)hänellä on sanojensa mukaan edelleen. Vaikka välillä syö suklaata oikein olan takaa. Ongelma on että tämä sukulainen tekee tästä allergiastaan (keksitystä tai ei) todella ison numeron vieraillessaan sukulaisten luona. Jos hänelle ei ole laktoosittomia tarjottavia tarjolla niin alkaa kaamea show ja valitus, "pitää varmaan näitä keksejä vaan syödä kun ei muutakaan laktoositonta ole tarjolla" yms. Ja tämä show siis siitä huolimatta vaikka häntä ei olisi ko. kemuihin edes kutsuttu, hän on siis mestari saamaan vihiä sukulaisten juhlista ja kutsuu törkeästi itse itsensä juhliin mukaan. Tämä sukulainen asuu niin kaukana, että itse en viitsi häntä joka kissan ristiäisiin edes kutsua, mutta lähes aina hän saa juhlista jostain kautta kuulla ja "ihan sattumalta" tulikin asiaa tännepäin ja voiskin pistäytyä meillä samalla juhlissa. Ja koska emme ole häntä kutsuneet niin emme myöskään ole varautuneet laktoosittomilla tarjottavilla (hän on sukumme ainoa laktoositon) ja taas on draama valmis... Joskus ostin hänelle jopa niitä apteekin kapseleita, joiden ottamisen jälkeen laktoosi-intolerantikko voi syödä normaalisti, mutta eipä kelvannut edes kokeilla niitä. Nyt hän ilmoitti tulevansa meille jouluksi. Olen tehnyt jo joululeivonnaiset ja -ruoat aikoja sitten valmiiksi pakastimeen, joten eipä meillä ole mitään tarjottavaa hänelle :( Ottaa raskaasti aivoon, yhden ainoan -ei kutsutun- ihmisen vuoksi, jonka allergia on mahdollisesti jopa keksitty, joudun nyt stressaamaan mistä teen hänelle joulusapuskat. Ärsyttää lähteä ostelemaan tuon takia laktoosittomia raaka-aineita ja aloittaa jouluruokien valmistus uudelleen, niinkuin tässä vaiheessa ei olisi jo muutakin tekemistä. Vai onko edes pakko tehdä hänelle erikoisruokia? Mielestäni on aika itsekästä vaatia kyläpaikoissa erikoisruokavalioita, kun hän tietää olevansa ainoa allerginen, eli kaikki erikoisraaka-aineet jouduttaisiin ostamaan ihan vaan häntä varten.

"Hei, johtuen yllätysvierailustasi en ollut osannut varautua saapumiseesi, ja jouluruuat on tehty jo muille sopivista tuotteista, joten voisitko tuoda tullessasi omat omaan ruokavalioosi sopivat ruuat, en ryhdy enää erikseen valmistamaan niitä, kun on jo muuta joulupuuhaa. "

Soita niin ei voi väittää, ettei saanut viestiä...

Vierailija
2/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse miettiä sopiiko vai ei, eikä se vaikuta mitenkään valmisteluihin tai leivontaan/ruoanlaittoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten ilmoitat, että tervetuloa, mutta omat ruuat mukaan, koska olet jo kaikki tehnyt ja niissä ei ole allergioita huomioitu.

Et nyt todellakaan ala mitään uudelleen väsäämään, ko. ihminen voi tuoda itselleen sopivat ruuat mukanaan.

Vierailija
4/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mille olet allerginen tällä hetkellä? Entä jouluaattona?

Vierailija
5/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kenenkään muun tarvitse eikä meillä kukaan edes halua syödä laktoosittomia. Tylsää ostaa laktoositonta maitoa, kun sitä tarvitaan 2dl johonkin kakkuun ja loppu menee viemäriin :( Ja ihan vaan yhden ihmisen tähden :(

Vierailija
6/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pane sitä

Vierailija
7/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö yksinkertaisinta olisi vaan alunperinkin varautua?

Maidottomia ja laktoosittomia tuotteita on pilvin pimein, joten se ei vaadi mitään erikoisjärjestelyjä.

Meillä joulupöydässä on appi, jonka mielestä vain peruna ja ruskeakastike+liha on Ruokaa, minun äitini, jolla on diabetes, nirsoileva kasvissyöjäsiskoni, miehen on/off-laktoosikko sisko, keliaakikko-mieheni, vilja-allerginen lapseni, toinen lapseni jolla on maitoallergia ja minä, joka en voi olla edes kalan lähellä...

Tämä vaatii jo vähän järjestelyjä.

Vierailija
8/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai ne muut maidon juojat ja kahvikerman käyttäjät voi käyttää sitä samaa.

Kaada se kannuun niin huomaat, ettei kukaan maista mitään eroa.

Vierailija
9/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä et osannut varautua laktoosittomaan vieraaseen.

Tuokoon itse syötävänsä.

Oikeasti itse otan kyllä laktoosi-intoleranssin ja muut ruokavaliot huomioon, jos tiedän niihin varautua. Mutta tällaiselle iki-valittajalle nyt ei voi muuta kuin sanoa suoraan että nyt ei ole muuta tarjolla, ota tai jätä ja jos otat, niin et valita.

Vierailija
10/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä voi aikuinen ihminen olla noin avuton ja puolustuskyvytön?

TOTTA KAI sä sanot, että "ota sitten omat ruuat mukaan, olen ruuat jo ehtinyt tehdä ja hommata, enkä ole tehnyt laktoosittomia, koska en ollut sinua kutsunutkaan. Tulla saa, mutta sitten en halua kuulla natinoita ruuista."

Ylipäätään en ymmärrä, miten joku voi kutsua itse itsensä teille. Mikset sinä osaa sanoa ääneen, että nyt kutsu ei tällä kertaa koske sinua.

Vierailija
11/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse ostaa litraa.

Samoin hylamaitoa.

Vierailija
12/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vain, että kaikki on laktoositonta. Eihän hän edes huomaa, jos ei kerran muutenkaan oireile. =)

Hauskaa Joulua!

Vierailija
13/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota allergikkoa typerämpi on viesti 5:n perhe. Heittää loput maidot roskiin koska ei voi laktoositonta millään käyttää? Jeesus mitä idiootteja, ruuanlaitossa/kaakaossa/muroissa/puurossa ei laktoositon maistu mitenkään. Vitun kitisijät!

Vierailija
14/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helvetissä voi aikuinen ihminen olla noin avuton ja puolustuskyvytön?

TOTTA KAI sä sanot, että "ota sitten omat ruuat mukaan, olen ruuat jo ehtinyt tehdä ja hommata, enkä ole tehnyt laktoosittomia, koska en ollut sinua kutsunutkaan. Tulla saa, mutta sitten en halua kuulla natinoita ruuista."

Ylipäätään en ymmärrä, miten joku voi kutsua itse itsensä teille. Mikset sinä osaa sanoa ääneen, että nyt kutsu ei tällä kertaa koske sinua.

Ja laitat vaikka tekstarin,että pahoittelut,mutta meidän suunnitelmiin ei sovi tänä vuonna.

Ihmiset kestää kyllä mitä tahansa sukulaisuuden nimissä,vaikkei tarvis...uskomatonta

Vierailija
15/15 |
21.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri ne henkilöt, jotka itse haluaa! Oli joulu tai ei!

Ilmoitat, ettei teille poikkeaminen sovi tänä jouluna lainkaan! Aivan sama vaikka olisitkin kutsunut hänen sisaruksen, vanhemman tai kummin ja kaiman. Eihän sukulaisuus ole mikään VAPAAPÄÄSY-kortti!

Meillä on hyvin avoimet ovet: saa poiketa ilmoittaen tai ilmoittamatta, mutta jos jokin kerta ei sovi niin aivan taatusti sanon sen selvästi ja asiallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä