Ymmärrätkö ihmistä, joka ei IHAN OIKEASTI halua lasta?
Onko siinä joku ongelma tajuta tuommoinen asia ja vielä hyväksyä kyseinen ihminen?
Kommentit (41)
jos se tulee hirveällä katkeruudella ja ennakkoluuloilla niin en ehkä ymmärrä täysin, mutta jos ihminen on oikeasti asiaa ajatellut ja on varma siinä eikä muiden lapset ole häneltä pois niin ymmärrän kait
Vierailija:
Siinä tappaisin itseni henkisesti. :( Puoliso voi lähteä, jos haluaa lapsia ehdottomasti. Hän saa sitten etsiä synnytyskoneen, jos se tuntuu hyvältä ratkaisulta. Nyt meillä on hyvin ja kumpikaan ei lasta halua. :)
Vierailija:
Salaa hiukan säälinkin.... :)
kai se ylemmyydentunto sitten tuntuu hyvältä siellä oman pään sisällä. ulospäin se näyttää aika teennäiseltä.
Ei ihminen siitä yhtää paremmaksi tule jos lapsia tekee. Toiset kokevat että jäisivät ilman jotain jos ei olisi lapsia ja toiset eivät koe näin.
minusta on ihan hyvä jos lasta ei tehdä sen takia että niitä " kuuluu" tehdä.
Siksi toisekseen, maapallo on jo ylikansoitettu.. toisinaan tuntuu että mikä oikeus minulla on ollut tehdä kaksi lasta...
paremmaksi lapsia tekemällä. Virpi Hämeen-Anttilakin kirjoitti yhdessä kirjassaan, että lapsen tekeminen tekee ihmisestä aikuisen, ja sen voin allekirjoittaa täysin omalta kohdaltani. Ja jos minusta ei tullut kovin viisasta aikuista ;), niin ainakin hirveän paljon aikuisempi kuin muuten olisin.
Ja minäkin olin ennen niitä jotka eivät tosissaan halunneet lasta. En oikeastaan vieläkään voi sanoa haluavani, mutta aivan hirven paljon tätä lastani rakastan silti. Ja paljon olisi elämästäni jäänyt puuttumaan nyansseja, jos olisin jättänyt tekemättä. Toisaalta onnellisuutta tai onnen puutetta ei lapsella ratkaista.
Jos lapsi olisi jäänyt tekemättä, en olisi koskaan kokenut todellista rakkautta. Äidinrakkaus on ihan eri kaliberia kuin mikään romanttinen rakastuminen on minun kohdallani ikinä ollut. Olen koko ikäni ollut aika epäempaattista tyyppiä ja lapsen aiheuttamat tunteet ovat lyöneet täydelliseti ällikällä. Tuntuu kamalalta ajatus, että multa olisi elämässä jäänyt tämä kokematta!
Siksi toisekseen lapsen saamisen jälkeen mulla on ihan uudenlainen yhteys muihin naisiin. Synnytyksen jälkeen tuntui siltä, kuin olisi paljastunut maailmanlaajuinen, suunnaton naisten salaseura, jonka olemassaolosta mulla ei ollut aavistustakaan lapsettomana =). Nykyään mulla on aina puhuttavaa muitten naisten kanssa ja se on iso bonus.
Mutta voi tulla ilmankin.
Ja ihminen voi olla hyvä ilman niitä lapsiakin vai mitä?? Montakos lasta oli Äiti Teresalla?
Lapset eivät ole mikään aikuistumisautomaatti, onhan se luettu monta kertaa tälläkin palstalla tai lehdistä. Lapset herättävät aikuistumistarpeen useimmille, mutta en nyt lähtisi lapsettomia vanhuksia moittimaan aikuistumattomuudestakaan..
30
Tässä lapsettomana pariskuntana elämisessä on paljon hyviä puolia (kaikki suinkaan eivät minusta edes mitenkään pinnallisia) ja ymmärrän kyllä, jos joku tahtoo nauttia tällaisesta koko ikänsä. Samoin toisten ihmisten lapset ovat usein kyllä paras mahdollinen argumentti lapsettomuuden puolesta, vaikka kuinka olisivat omille vanhemmilleen rakkaita... :)
Mutten voi väittää, ettenkö ymmärtäisi niitäkin jotka paljon lapsia haluavat. Antaa kukkien kukkia jne
Elämän sisällöksi ei riitä pelkkä työ,harrastukset ja baareissa
ravaaminen.
Sitä en ymmärrä, miksi osa heistä kuvittelee, että heillä on oikeus pilkata toisten valintaa saada lapsia tai pitää kaikkia lapsia joinakin oksennus-räkä-paska-kuola-koneina. Ehkäpä he ovat saaneet kokea niin paljon pilkkaa ja aliarviointia oman lapsettomuustoiveensa takia, että he sen vuoksi käyttäytyvät kaikkia lapsiperheitä kohtaan ikävästi.
Sitä en ymmärrä, miksi tarvitsee kerjätä ja tivata muilta ymmärrystä.
Mikä SINÄ olet arvioimaan mitä sisältöä kenenkin elämä vaatii? Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä.
Musta ei ainakaan oo niin kivaa olla maailman napa ja kodinkone, että tuputtaisin lapsen hankkimista kellekää.
mutta hyväksyn jos joku niin on päättänyt. Sehän on jokaisen oma valinta, ei siihen minusta ymmärrystä tai sääliä tarvita.
Entä ne, jotka eivät halua lapsia, mutta tulevat kuitenkin vahingossa raskaaksi? Kuten minä?
Mielestäni olen hyvä vanhempi ja minusta on tähän hommaan.
kuin esim. työ ja baareissa käynti. Vaikka ei siis lapsia olekaan. :) Sisältöähän voi elämässä olla vaikka mitä. Minulla tuntuu monesti olevan enemmänkin sisältöä kuin monilla kaveriäideillä.
Minä en oikein voi tajuta ajatusta, että elämässä ei olisi sisältöä ilman lapsia. Sehän se vasta hullua olisi, että lapset tehdään täyttämään oma tyhjä elämä..... Aika iso taakka lapselle. :(
Minulla ja miehelläni on oikein mukava elämä, emme kaipaa tähän mitään lapsitouhua ollenkaan. Ja sen ei pitäisi haitata muita. Parempihan se on, että lapsia saavat ne jotka niitä haluavat.
Salaa hiukan säälinkin.... :)