Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos lapsi tarvitsee silmälasit (9v) pitääkö ne itse maksaa

Vierailija
16.01.2012 |

Optikon koulu ainakin maksaa mutta miten on lasien kanssa?

t:köyhä

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ev

Vierailija
2/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunta maksaa lapsen lasit jos näkö on riittävän huono...silloin saa jostain vammaisapuvälinekorvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö oletusarvo olisi, että jokainen ihan itse maksaa lapsensa kulut? Yhteiskunnanko se pitää maksaa jos lapsesi sairastaa?

Vierailija
4/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koululaisen näöntarkastuksen, mutta lasien osto jää kyllä vanhemmille.

Vierailija
5/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on niin huono näkö, että sairaanhoitopiiri antoi mulle maksusitoumuksen. tietääkseni se ei ole mitään vammaisapuvälinekorvausta.

Vierailija
6/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossusta varmaan saa rahaa, jos todella sitä ei ole. Kyllä ne muuten joutuu itse ostamaan. En usko, että mikään sairasvakuutuskaan korvaa laseja (ei ainakaan meidän vakuutus).

Vierailija
7/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen eikä aikuisen, ellei kyseessä ole niin paha vika, että lasketaan näkövammaiseksi.

Vierailija
8/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei monta kymppiä maksa, jos lapsella ei ole mikään super-huono näkö -ja silloinhan ne kuuluvatkin jo apuväline-avustusten tms. piiriin, millä nimellä ne nyt menevätkään.

Lasit voi maksaa myös osissa ja saa maksuaikaakin, jos sinulla ei todella ole varaa maksaa, sitten ei muuta kuin vyötä kireämmälle taas.

Vierailija
9/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis kyseessä pienempi lapsi. 3v-neuvolassa huomattiin, että näossä häikkää, saatiin lähete tyksin näköpolille. Siellä määräsivät lasit ja saimme maksusitoumuksen. Sanoivat että he maksavat lasit alle kymmenvuotiaille. Olikin mukava yllätys! Mutta en tiedä miten nämä menee koululaisella ja varmaankin pitää käydä julkisella puolella silmälääkärissä. Ja mahtaakohan riippua sairaanhoitopiiristä? Maksusitoumus oli muuten 59e ja sillä sai leikki-ikäiselle ihan kivat lasit. Linsseissä kunnon pinnat. Tämä siis viime vuonna.

Vierailija
10/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa mennä yksityiselle mistä saa kela-korvauksen. Enpä usko että kunta maksaa laseja ellei lapsella ole näkövammaan verrattava taittovika. Luulen että ainoa tapa saada apua on sossu, jos ei oikeasti ole varaa lapsen laseihin. Muuten on vaan säästettävä että saa ostettua lasit. Pelkkä optikkokäynti ei mielestäni riitä lapselle, jos taittovirhe on todettu jossain kouluterkkarilla, vaan pitäisi käydä silmälääkärillä.

Vierailija
11/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä on jo 3 vuotta. Linssit maksoi jo yli 100e/ linssi, eikä kunta yms maksanut mitään. Vantaa.

Vierailija
12/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmissä vahva kaukotaitto ja karsastusta. Saimme lähetteen keskussairaalan silmäpolille, missä käymme sinne saakka kun lapsi on 10v. Sitten ilmeisesti on omalla vastuulla missä näköä seurataan. Linssit olivat +7 luokkaa. Saimme 150€ maksusitoumuksen, loput laseista piti maksaa itse.

Tuon vahvuiset linssit eivät ole enää varastotavaraa, ja näkö muuttuu vuoden mittaan niin paljon, että joka vuosi joudumme hommaamaan uudet lasit (sekä linssit että kehykset). Jonkun verran jää aina itse maksettavaksi. Eri optikkoliikkeiden välillä on kauheasti eroja, tarjous kannattaa pyytää useasta paikasta

Vierailija
13/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvi, jos saat naapurin maksamaan.

Vierailija
14/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta muuten voisit kyllä opetella tekemään työtä ja elättämään lapsikatraasi kuten me muutkin. Nimittäin tällä menolla ei kauan kestä, kun kaikki ylimääräiset tuet loppuvat.

Vierailija
15/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiteskin haittaa. Ekan silmälääkärikäynnin saimme o´poliklinikkamaksun hinnalla yksityiselle, lapsi oli 10 kk vanha. Sen jälkeen kaikki käynnit, lappuhoidot yms, on maksettu itse. Esim noi kertakäyttöiset peittolpaut maksoi n. 0,8 e per lappu/ ja niitä käytettiin siis päivittäin.

Vierailija
16/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmälääkärille. Ei tosiaan kannata luottaa optikkoon lapsen ensimmäisten silmälasien kohdalla. Silmälääkäri osaa ottaa huomioon kaikki mahdolliset näköön vaikuttavat asiat ja arvioida, miksi näkö on huonontunut.

Vierailija
17/17 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat silmälasit olleet vuosien mittaan iso menoerä. Meillä molemmilla aikuisilla on silmälasit sekä molemmille lapsille ne on määrätty n.kymmenvuotiaana.

Mitään avustuksia ei ole koskaan saatu. Nykykäytäntöä en tiedä, koska lapsemme ovat nyt jo aikuisia.

Mielestäni pakolliset silmälasit pitäisi saada vähentää verotuksessa. Lääkekuluissakin on vuotuinen katto, mutta silmälasit joutuu maksamaan itse. Summa voi nousta todella suureksi,kun perheessä on monta "rillipäätä"! Kaikkia näkövirheitä ei pysty korjaamaan muutaman kympin laseilla ja lapsen kasvaessa pitää kehyksiäkin uusia melko tiheästi.