Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegetaristeiksi pakotetut lapset

Vierailija
15.01.2012 |

Mua säälittää kaikkien ituhippien lapset, jotka ei saa evolutionaalisesti luonnonmukaisinta ravintoa. Ihminen on SEKASYÖJÄ, antakaa edes lapsillenne sille kuuluva ravinto!!! Ja nyt kun täällä riehuu noi jugurttikeskustelut, niin sanon heti ennenkuin joku näsäviisastelija ehtii: ei ole ne danoninotkaan luonnonmukaisin ja terveellisin vaihtoehto.

Olkaa itse vaikka miten Eettisesti Tiedostavaa kansalaista, mutta älkää antako lastenne kärsiä valinnoistanne! Selitykseksi ei kelpaa mikään "lapsi on luonnostaan hyvä ja saa syödä tapettuja eläimiä sitten kun itse haluaa". Vanhempien tehtävä on tehdä PÄÄTÖKSIÄ LASTEN PUOLESTA HEIDÄN PARHAAKSEEN. Ja lapselle parasta on terveellinen, luonnonmukainen ravinto. Kyllä: liha voi aiheuttaa syöpää, mutta ei sitä tarvitsekaan kiloa päivässä vetää.

Mitä muuten tehdään vegaaniperheissä, joilla ei syystä tai toisesta onnistu imetys? Palkataan imettäjä?!? :D

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaali ihminen saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja kivennäisaineet normaalista, monipuolisesta, terveellisestä ja suositusten mukaisesta perusruoasta. Sellainen ruokavalio, joka jo lähtökohtaisestijoutuu turvautumaan pillereinä nautittaviin lisäravinteisiin ei kuulosta lainkaan järkevältä. Perusruoka kunniaan ja kohtuus kaikessa. Äärimmilleen viedyllä kasvispuokauskonnolla voidaan saada aikaan aivan samanlaisia kasvuhäiriöitä kuin jollain äärikarppaamisellakin.

Ei kannata asua Suomessa. Täällä ei yksikään saa kaikkea tarvitsemaansa ruoasta. Joka ikinen tarvitsee lisäravinteita: D-vitamiinia talvella ja seleeniä. (Seleeniä ei purkista tarvitse ottaa koska sitä lisätään lannoitteiden kautta ravintoon)

Vierailija
2/43 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen mitä rasvoja mielestäsi tulisi nauttia?

Pähkinöiden, siementen, avokadon ja kasviöljyjen (hamppu, tyrni, rypsi, camelina, pellava, oliivi jne) rasvat ovat kyllä oikeasti terveellisiä. Ja myös vegaanisena on saatavilla myös hyviä kalanrasvaa vastaavia öljyjä (kaloihinhan nämä rasvat tulevat merilevistä). Joten vegaaniruokavalion rasvakoostumus voi olla aivan erinomainen.

Meidän perheessämme syödään myös maitoa, kananmunia ja myös kalaa joten emme ole kunnon kasvissyöjiä, vaikka kaikki linsseistä pidämmekin :) Ärsyttää kuitenkin vegaanien mollaus, jota tälläkin palstalla säännöllisesti esiintyy. Itsekin olen sitä mieltä, että vegaaniruokavalio (vegaani en ole ollut koskaan, lakto-ovo olin pitkään ja päädyin lisäämään kalankin ruokavalioon) olisi turhan työlästä meidän perheen mukavuudenhalulla mutta kun joku jaksaa ja viitsii niin ei se todellakaan ole minulta pois vaan pikemminkin päinvastoin vallankin kun luonnonvarojen kulutusta ajattelee. Omasta mielestäni on ihana mennä ravintolaan ja löytää helposti sopivaa ruokaa ja kotona ruuanlaitto meni myös vähän tympeäksi kun meillä on lapsen allergian vuoksi yksi erittäin helposti saatavilla oleva kasvikunnan proteeininlähde kielletty ja toinen varmaankin paras kasvikunnan proteeinin lähde kielletty myös samasta syystä (saatte vaikka arvailla mitkä). Mutta tosiaan miksi minulle olisi ongelma se, että joku antaa lapselleen hyvää vegaanista ruokaa?

Ja luulen, että harva suomalainen olisi ihan minkä ravinnon syöjä tahansa ihan oikeasti syö niin täysipainoisesti, että jos kävisi tarkoissa hivenaine ja vitamiinitesteissä ei niissä mitään vikaa olisi niin musta on ihan turha vääntää tästä, että olisi muka ihan hirveää kun vegaanit joutuvat ottamaan purkista b 12-vitamiinin.

Tässä ketjussa on paljon spekuloitu sitä ollaanko kasvissyöjille kateellisia vai ei ja miksi. Joku on selittänyt ihmisten vihaa kasvissyöntiä kohtaan sillä, että tiedetään syvällä sisimmässä, että itse tehdään väärin kun syödään lihaa ja tästä kumpuaa mitä oudoimpia reaktioita kasvissyöntiä kohtaan. Mielestäni tässä on ainakin osatotuus asiasta. Kasvissyöjät on myös joissakin tutkimuksissa todettu älykkäiksi. Siinäkin lisäsyytä kadehtia vegaaneja?

Ja äidinmaidonkorvikkeista vielä. Vegaanit ovat yleensä varmasti aika fiksuja ja ottavat asioista selvää niin suurimmalla osalla varmasti imetys onnistuu (monet vegaanit imettävät pitkään, äidinmaito on eläinkunnan tuote, vauvan luonnollisinta ravintoa ja hyödyntävät tämän lapsen ruokavaliossa). Ja jos vegaaniäiti nyt sattuisi kuulumaan siihen todella harvinaiseen joukkoon, jonka imetys ei kovasti yrityksestä huolimatta onnistu niin on vegaanistakin korviketta saatavilla. Mitään kasvimaitoja tms. ei äidinmaidonkorvikkeina kuulu käyttää, eikä ravitsemusasioista perillä oleva vegaani niitä vauvallaan käytä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei halunnut viestillään loukata ketään, joka ei ole pystynyt imettämään tai halunnut imettää olisi sitten minkä ravinnon nauttija tahansa.

Vierailija
4/43 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hiukka epäilyttää tuo "vegaanit tietää ravitsemusjutut ja noudattaa niitä".

Tuntemani vegaanit ja varsinkin lapset syövät paljon ranskanperunoita ja sipsejä. Lasten synttäreillä tarjotaan kilokaupalla sipsejä ja ööh porkkanoita.

Saattavat syödä "oikeinkin", mutta usein se siinä oikaistaan.

Niin, ja yksi lapsi kinuaa meillä aina liharuokaa, mutta en tietysti anna, enkä uskallakaan vatsaoireiden takia.

Vierailija
5/43 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lapseni saavat tarkkaan lasketut ravintoaineet ruuastaan, toisin kuin roiskeläppäpizzoja syövät "lihansyöjä"lapset.

Paitsi sitä B12, jota jokaisen vegaanin on otettava purkista. Älä sotke roiskeläppien syöjiä lihansyöjiin, ne ovat kaksi aivan eri asiaa.

Mulle on ihan sama mitä aikuiset syövät, mutta lasten tervyden ustannuksella ei kannata leikkiä. Varsinkin kunkyseessä on ideologinen dieetti, ei terveyteen ja hyvinvointiin perustuva.

Vegaanilasten ravinto on yleensä ravintoterapeutin kanssa tarkkaan harkittu, toisin kuin keskimääräisen sekaruokaa syövän lapsen. Näin ainakin minun tuttavapiirissäni.

Vierailija
6/43 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni on kasvissyöjä ja käyttää lapsineen maitotuotteitakin vain melko vähäisissä määrin.

Muutamia vuosia sitten päiväkodissa huolestuttiin ko. lasten ravitsemuksesta, ja vaadittiin, että se selvitetään testeillä. No, ystäväni antoi tähän luvan.

Ja kuinka kävi? Yllättäen lapsilla olivat kaikki arvot parhaat mahdolliset, eli minkäänlaisia puutostiloja tms., päin vastoin. Ystäväni tosin onkin hyvin perehtynyt perheensä ruokavalioon ja huolehtii, että se sisältää kaikkia ravintoaineita ja vitamiineja tarpeeksi. Heillä _ei tod._ syödä ranskalaisia tms. mitä tuossa yllä joku väitti.

Kasvissyöjiä/ vegaanejakin on varmasti monenlaisia, mutta outo on väite siitäkin, että lihansyönti sinänsä tekisi ruokavaliosta automaattisesti terveellisemmän.

Vierailija
7/43 |
17.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjiä/ vegaanejakin on varmasti monenlaisia, mutta outo on väite siitäkin, että lihansyönti sinänsä tekisi ruokavaliosta automaattisesti terveellisemmän.

Ja ihan yhtä outo on väite, että kasvis- /vegaaniruokavaliotekisi ruokavaliosta terveellisemmän. Varmasti vegaanikin voi syödä ravitsevasti ja monipuolisesti, minua vaan kummastuttaa nuo suositukset syödä valkoista viljaa, koska runsaskuituinen ruokavalio ei sisällä riittävästi energiaa. Puhdistettu vilja ei ole kenellekään hyväksi ja sitä kehotetaan ihan yksiselitteisesti välttämään. Se nyt on ainakin varma, että vegaaniruokavalio on niin rajoittava, että sen noudattaminen on todella työlästä ja hankalaa.

Vierailija
8/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivätkö vegetaristivanhemmat tekisi asioita lapsensa parhaaksi.

Vierailija
9/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki syöttäisi lapsille vegeruokaa jos uskoisin siitä olevan heille haittaa. Mutta kun en usko ja ravitsemusterapeutin kanssakin on varmistettu ruokavalion riittävyys niin enpä näe mitään syytä miksi koko perhe ei voisi syödä kasvisruokaa.

Vierailija
10/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheissä lapsen ruokavalio on yleensä paremmalla tolalla kuin keskiverto einesperheessä. Kaikkien ravintoaineiden saanti ja ruokavalio muutenkin on yleensä mietitty ammattilaisten (ravintoterapeuttien) kanssa, toisin kuin kaikenmaailman muotikarppaajien perheissä. Näin ainakin minun tuttavapiirissäni.

Ja omassa perheessäni syödään sekaruokaa.

Vierailija
11/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on toki sekasyöjä, mutta ei lihan syömättömyys ole mitenkään luonnonvastaista. Sekasyöjänä ihminen _voi_ syödä myös lihaa. Se ei tarkoita että sitä on syötävä. Ja veikkaanpa että näin paljoa lihaa ei ole syöty koskaan ihmiskunnan historian aikana. Kasvissyöjäperheissä ravinto- ja ruokavalioasioihin joudutaan perehtymään paljon tarkemmin kuin sekasyöjäperheissä, joten vegetaristilapset saavat yleensä monipuolisempaa ja tasapainoisempaa ravintoa.

Jos vanhempi näkee, että lihan syömättömyys on myös lapsen parhaaksi, miksi hänen pitäisi toimia vakaumustaan vastaan?

Vierailija
12/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita sinä, ap, elää omien valintojesi kanssa. Tai ainahan voit alkaa kasvissyöjäksi, jos meitä niin kadehdit :)

Vierailija
13/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tai näin aina jonkun mielestä väärin päin

Vierailija
14/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

säälittävä ne lapset, joiden ruokavalioon ei kuulu minun lempiruokani borssikeitto. Miksi ette syö sitä ainakin kerran viikossa, kun voisitte ihan yhtä hyvin syödä?! Selitykseksi ei kelpaa mikään "no meidän perheessä syödään muuta". Koska millä oikeudella te vanhemmat kiellätte lapsiltanne borssikeiton? Olkaa itse vaikka miten valikoivia ruokanne suhteen, mutta kyllä lapselle pitää antaa myös borssikeittoa.

Mitä muuten tehdään perheissä, joissa ei syystä tai toisesta onnistu perunanviljely?

Vierailija
15/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

säälittävä ne lapset, joiden ruokavalioon ei kuulu minun lempiruokani borssikeitto. Miksi ette syö sitä ainakin kerran viikossa, kun voisitte ihan yhtä hyvin syödä?! Selitykseksi ei kelpaa mikään "no meidän perheessä syödään muuta". Koska millä oikeudella te vanhemmat kiellätte lapsiltanne borssikeiton? Olkaa itse vaikka miten valikoivia ruokanne suhteen, mutta kyllä lapselle pitää antaa myös borssikeittoa.

Mitä muuten tehdään perheissä, joissa ei syystä tai toisesta onnistu perunanviljely?

ja vaikkei ruualle saa sanoa yäk, niin yäk. Miksi piinaisin lasta tuolla ruokahirviöllä.

Vierailija
16/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita sinä, ap, elää omien valintojesi kanssa. Tai ainahan voit alkaa kasvissyöjäksi, jos meitä niin kadehdit :)

ihmeessä kukaan kadehtisi jotain vegaani-ituhippejä?

Säälittää vaan se rehujen mussutus.

Meillä laitetaan kohta pihvit pannulle! (On toki kasviksiakin lisukkeena)

Vierailija
17/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kamalaa kun lasten ruokavalio päätetään heidän puolestaan! Kyllähän nyt jokainen tietää että eihän sellainen ole hyvää vanhemmuutta! Kyllä lapsen tulee saada ihan alusta alkaen saada syödä ihan sitä mitä haluaa! Ethän sinä ap kuitenkaan koskaan kiellä lapseltasi mitään mitä hän haluaisi syödä? Niin ajattelinkin. Kyllä se on lapsi joka kävelee ruokakaupassa etunenässä ja valitsee sieltä ne tuotteet jotka häntä miellyttävät! Olkoonkin että ne yleensä ovat suklaata, karkkia, sipsiä, jäätelöä yms, mutta olisi ihan kamalaa jos aikuinen päättäisi lapsen puolesta tämmöisiä asioita!

Sellainen on aivan hullu jo ajatuksenakin että vanhemmat päättäisivät lapsen ruokavaliosta kunnes hän on sen ikäinen että pystyy pikkuhiljaa itse alkaa siihen enemmän vaikuttamaan kun järki kasvaa.

Vierailija
18/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis EIKÖ teillä todellakaan ole borssikeittoa? Tänään on borssikeittopäivä! Sitä tänään pitää syödä.

Vierailija
19/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis EIKÖ teillä todellakaan ole borssikeittoa? Tänään on borssikeittopäivä! Sitä tänään pitää syödä.

Siis borssia PITÄÄ syödä, ei muuten selviä! Tulee puutoksia ja kärsii! Lapset!!! Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset!!!!!!! Ihminen on tarkoitettu syömään borssikeittoa, miksi meillä muuten olisi suu??? Ja sitä on aina syöty, ainakin meillä päin, siksi pitää aina syödä vastakin.

Vierailija
20/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä säälittää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi