Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegetaristeiksi pakotetut lapset

Vierailija
15.01.2012 |

Mua säälittää kaikkien ituhippien lapset, jotka ei saa evolutionaalisesti luonnonmukaisinta ravintoa. Ihminen on SEKASYÖJÄ, antakaa edes lapsillenne sille kuuluva ravinto!!! Ja nyt kun täällä riehuu noi jugurttikeskustelut, niin sanon heti ennenkuin joku näsäviisastelija ehtii: ei ole ne danoninotkaan luonnonmukaisin ja terveellisin vaihtoehto.

Olkaa itse vaikka miten Eettisesti Tiedostavaa kansalaista, mutta älkää antako lastenne kärsiä valinnoistanne! Selitykseksi ei kelpaa mikään "lapsi on luonnostaan hyvä ja saa syödä tapettuja eläimiä sitten kun itse haluaa". Vanhempien tehtävä on tehdä PÄÄTÖKSIÄ LASTEN PUOLESTA HEIDÄN PARHAAKSEEN. Ja lapselle parasta on terveellinen, luonnonmukainen ravinto. Kyllä: liha voi aiheuttaa syöpää, mutta ei sitä tarvitsekaan kiloa päivässä vetää.

Mitä muuten tehdään vegaaniperheissä, joilla ei syystä tai toisesta onnistu imetys? Palkataan imettäjä?!? :D

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasvissyöjäperheessä syödään monipuolisesti, siinä ei ole mitään nokan koputtamista. Minusta on reilumpaa antaa lapselle mahdollisuus aloittaa elämänsä tappamatta eläimiä, koska myöhemmin jos lapsi kiinnostuu eettisestä elämästä niin tehtyä ei saa koskaan tekemättömäksi. Itse en koskaan tule antamaan vanhemmilleni anteeksi sitä että he syöttivät minulle kuolleita eläimiä ilman että itse olin siitä tietoinen. Samaa virhettä en aio toistaa omien lasteni kohdalla. Eläimet saavat olla heidän ystäviään ja sitten isompana he saavat päättää ovatko sekasyöjiä vai eivät.

Luonnollisuudesta en edes jaksa aloittaa - on niin paljon epäluonnollista mitä maailmassa jo tapahtuu ettei sillä voi perustella mitään. Asutko perheinesi savimajassa ilman autoa ja sähköä ja hygieniatarvikkeita? Aivan.

Vierailija
22/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se nyt vaan on faktaa ettei ihminen saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita kasvikunnantuotteista.

En muista mikä tärkeä vitamiini tms. oli kyseessä niin ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään sitä muusta kuin liharuoasta.

Mä olen ap:n kanssa samaa mieltä ja toki säälin myös niitä lapsia joille ei terveellistä ja tasapainoista ruokaa ole tarjolla oli sitten kyse kasvis- tai lihan syöjistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mikä tärkeä vitamiini tms. oli kyseessä niin ihmisen elimistö ei pysty hyödyntämään sitä muusta kuin liharuoasta.

Muistelet B12 -vitamiinia. Ei siihen lihaa tarvita, mutta eläinperäisiä aineita kylläkin: maito riittää.

Meillä vegaaneilla B12 tulee pilleristä, pilleriin se on saatu hiivavalmisteesta.

Ennen vanhaan ihmiset tulivat hyvin toimeen ilman eläinperäistä ravintoa JA pillereitä, koska söivät omasta pellosta kasviksia ja mukana tuli aina sen verran multaa... Siinä myös on B12 -vitamiinia. Nykyään kasvikset on niin tehoviljletyjä, että multa ei ehkä ole samaa laatua ja joka tapauksessa ruoka pestään ennen kauppaa. Siksi pilleri.

Vierailija
24/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuten tehdään vegaaniperheissä, joilla ei syystä tai toisesta onnistu imetys? Palkataan imettäjä?!? :D

Varmaan sitä samaa kuin niissä sekasyöjäperheissäkin joissa imetys ei onnistu: haetaan vauvalle sopivaa korviketta kaupasta tai apteekista.

Etää :D :D :D :D :D :D ja :D sulle vaan. ?!?

Vierailija
25/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää vaan se rehujen mussutus.

Mikä siinä säälittää?

sitä pitää tosissaan kysyä niin ei kannata yrittää edes selittää.

Sillä on jotain tekemistä sen kanssa että ihminen on sekasyöjä.

Ja se tietty että ituhipit nyt vaan ovat säälittäviä/turhia ihmisiä.

Vierailija
26/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää vaan se rehujen mussutus.

Mikä siinä säälittää?

sitä pitää tosissaan kysyä niin ei kannata yrittää edes selittää.

Sillä on jotain tekemistä sen kanssa että ihminen on sekasyöjä.

Ja se tietty että ituhipit nyt vaan ovat säälittäviä/turhia ihmisiä.

Hyvä, että sulla on ainakin argumentit kunnossa.

Vierailija
27/43 |
15.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelet B12 -vitamiinia. Ei siihen lihaa tarvita, mutta eläinperäisiä aineita kylläkin: maito riittää.

Meillä vegaaneilla B12 tulee pilleristä, pilleriin se on saatu hiivavalmisteesta.

Ennen vanhaan ihmiset tulivat hyvin toimeen ilman eläinperäistä ravintoa JA pillereitä, koska söivät omasta pellosta kasviksia ja mukana tuli aina sen verran multaa... Siinä myös on B12 -vitamiinia. Nykyään kasvikset on niin tehoviljletyjä, että multa ei ehkä ole samaa laatua ja joka tapauksessa ruoka pestään ennen kauppaa. Siksi pilleri.

satutko tietämään, onko oluthiivassa B12-vitamiinia? Tuosta tekstistäsi tuli mieleen, että itse söin yhteen aikaan oluthiivaa, mutta en enää muista, mitä kaikkea siinä oli.

Vierailija
28/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin saadaa sun muistelema (B12) vitamiini ihan maidosta. Ei kaikki kasvissyöjät ole vegaaneja. Meillä käytetään kananmunaakin. Aloituksessa kai puhuttiin lihansyönnistä - sitä meillä ei harrasteta.

niin se nyt vaan on faktaa ettei ihminen saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita kasvikunnantuotteista.

Mä olen ap:n kanssa samaa mieltä ja toki säälin myös niitä lapsia joille ei terveellistä ja tasapainoista ruokaa ole tarjolla oli sitten kyse kasvis- tai lihan syöjistä.

Vierailija
29/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vegaaneilla kotieläimiä? Mitä ruokaa vagaani antaisi esim koiralle? Ymmärtääkö tällainen ihminen että koira tarvitsee lihaa?

Vierailija
30/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaali ihminen saa kaikki tarvitsemansa vitamiinit ja kivennäisaineet normaalista, monipuolisesta, terveellisestä ja suositusten mukaisesta perusruoasta. Sellainen ruokavalio, joka jo lähtökohtaisestijoutuu turvautumaan pillereinä nautittaviin lisäravinteisiin ei kuulosta lainkaan järkevältä. Perusruoka kunniaan ja kohtuus kaikessa. Äärimmilleen viedyllä kasvispuokauskonnolla voidaan saada aikaan aivan samanlaisia kasvuhäiriöitä kuin jollain äärikarppaamisellakin.

Vierailija
31/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vegaaneilla kotieläimiä? Mitä ruokaa vagaani antaisi esim koiralle? Ymmärtääkö tällainen ihminen että koira tarvitsee lihaa?

Kyllä kaikki minun tuntemani vegaanit ymmärtävät, että koira ja varsinkin kissa tarvitsevat lihaa. Sen sijaan ihminen ei tarvitse.

Vierailija
32/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on lakto-ovo? Mitä se syö/ei syö

Lakto-ovovegetaristi syö kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitoa ja maitotuotteita sekä kananmunia. Tällä ruokavaliolla ei tarvita mitään vitamiinilisiä purkista jos ruokavalio on monipuolinen. Vegaanillahan se on B12 jota ei saa ravinnosta luonnostaan mutta lakto-ovot saa sen maidosta ja munista.

Sinänsä kyllä kummallista tuo kun jotkut puhuu kasvuhäiriöistä mutta kun sellaisia ei käytännössä vegaani- tai vegetaristilapsilla havaita sen enempää kuin muillakaan.

Vierailija
33/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenmaailman lakto-ovo-vegetaristit. Miksi vääntää tuollaisia tekemällä tehtyjä nimityksiä? Vegetaristi lienee kasvissyöjä, mutta ovatko maito ja munat kasviksia??

Jos itse tykkään makkarasta, mutta en halua kokolihaa, olenko lakto-ovo-kabanossi-vegetaristi?!

Vierailija
34/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikenmaailman lakto-ovo-vegetaristit. Miksi vääntää tuollaisia tekemällä tehtyjä nimityksiä? Vegetaristi lienee kasvissyöjä, mutta ovatko maito ja munat kasviksia?? Jos itse tykkään makkarasta, mutta en halua kokolihaa, olenko lakto-ovo-kabanossi-vegetaristi?!

Tykkäät sinä sitten siitä nimityksestä tai et, niin se on ihan jo pitkään olemassa ollut vakiintunut nimitys eikä mikään uusi keksintö. Samoin kuin laktovegetaristi. Usein jos puhutaan pelkästään vegetaristista viitataan juuri näihin jotka ei syö tuotteita joiden saamiseksi eläin pitää tappaa eli käytännössä lakto-(ovo-)vegeihin, ja vegaanius sitten mainitaan erikseen. Esim. ravintoloiden vegetaristivaihtoehdoissa usein on ainakin maitotuotteita.

Uudempi nimitys on pescovegetaristi joka tarkoittaa henkilöä joka kasvisruoan lisäksi syö myös kalaa.

Vierailija
35/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä kyllä kummallista tuo kun jotkut puhuu kasvuhäiriöistä mutta kun sellaisia ei käytännössä vegaani- tai vegetaristilapsilla havaita sen enempää kuin muillakaan.

Minusta nämä riskit ovat kuitenkin ihan riittäviä perusteita sille miksi en lapselleni jotain todella rajoittavaa ruokavaliota ala kokeilemaan. Liian työlästä ja aikaaviepää. Mitään terveyvaikutuksiahan vegaaniruokavaliolla ei ole, kysymyksessä on puhtaasti eettisiin periaatteisiin perustuva dieetti.

'Vegaaniruokavalioon voi liittyä terveysongelmia kuten kasvuhäiriö, raudanpuuteanemia, megaloblastinen anemia (B12 -vitamiinin puute), riisitauti ja alentunut luun tiheys.'

Tämä onkin sitten mielenkiintoisempaa, vegaanilapsille suositellaan rasvaa ja valkoista viljaa, mitä ihmettä? Niin rasva, kuin valkoinen viljakaan ei kyllä kuulu terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon. Paitsi ehkä vegaaneilla.

'Vegaaniruokavaliota noudattava tarvitsee aina B12-vitamiinilisän. Kasvisruokavalion runsas kuitupitoisuus voi heikentää energiansaantia alle viisi vuotiailla lapsilla. Heidän ruokavalioonsa suositellaan rasvaisia ruoka-aineita kuten ravintorasvoja, siemeniä, pähkinöitä, avokadoa sekä valkoista viljaa kuten riisiä, pastaa, valkoista vehnää. '

http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Lapsen_ravinto

Vierailija
36/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ihan vapaasti sääliä lapsiani tekemistäni valinnoista... Saanhan minäkin sääliä sinun lapsiasi sinun valinnoistasi ;)

Mä en ymmärrä mitä sinä vouhkaat? Ehkä olet vaan niin asiohin perehtymätön. Vegaanihan on se "jyrkin" muoto. Ja nämä ihmiset ovat yleensä todella perehtyneitä ravitsemukseensa.

Vierailija
37/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te vagaanit vaikkavittu päähänne. Minä vetäisen kohta katkarapuleivän kitusiini. Nam!

Vierailija
38/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin rasva, kuin valkoinen viljakaan ei kyllä kuulu terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon. Paitsi ehkä vegaaneilla.

Tämä kertookin jo paljon kommentoijan tiedon tasosta. Rasva itse asiassa on välttämätöntä elimistön normaalille toiminnalle ja siis kuuluu todellakin terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon.

Valkoista viljaa suositellaan yleensä silloin jos vegaaniruokavaliolla lapsen paino on liian alhainen eli lapsi ei saa ruostaan riittävästi energiaa. Tämä nimittäin voi johtua ruoan liian runsaasta kuitupitoisuudesta, kun kuitua tulee paljon sekä kasviksista että täysjyväviljatuotteista. Silloin on ihan hyvä alentaa kuitupitoisuutta syöttämällä (myös) helpommin sulavaa vähäkuituista hiilihydraattiruokaa.

Vierailija
39/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kertookin jo paljon kommentoijan tiedon tasosta. Rasva itse asiassa on välttämätöntä elimistön normaalille toiminnalle ja siis kuuluu todellakin terveelliseen ja monipuoliseen ruokavalioon. Valkoista viljaa suositellaan yleensä silloin jos vegaaniruokavaliolla lapsen paino on liian alhainen eli lapsi ei saa ruostaan riittävästi energiaa. Tämä nimittäin voi johtua ruoan liian runsaasta kuitupitoisuudesta, kun kuitua tulee paljon sekä kasviksista että täysjyväviljatuotteista. Silloin on ihan hyvä alentaa kuitupitoisuutta syöttämällä (myös) helpommin sulavaa vähäkuituista hiilihydraattiruokaa.

Kyllä minä tiedän mitä rasvoja ihminen tarvitsee, hyviä kasvirasvoja. Pähkinät, simenet ja nuo sisältävät tyydyttynyttä rasvaa, joka ainakin normaali-ihmisille on epäterveelliseksi todettu. Eikä taida ravitsemussuosoitukset oikein vehnäleivästä tykätä. Puhdistetuilla viljoilla on todettu yhteys sv-tauteihin ja niiät kyllä kehotetaan välttämään. Sitä paitsi, jos vegaanilapsella on puute energiasta, mitä normaaliruokaa syövällä ei muuten ilmene, niin miksi ei anneta sitä rasvaa koska se sisältää tuplasti energiaa viljoihin verrattuna. Pidän kyllä noita ohjeita vähintäänkin ristiriitaisina terveellisten ravitsemussuositusten kanssa enkä omalle lapselleni mitään puhditettua viljaa antaisi vaan täysjyvää, joka on terveen elämän perusta.

Vierailija
40/43 |
16.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanihipit usein mielletään hieltä haiseviksi villapaita viherhihhuliksi mutta totuus on toinen. Itse oe akateeminen, suuryeityksen johtotehtävissä, ja kaltaisiani on PALJON. Meillä on ostovoimaa, yhteiskunnallista näkemystä ja eettinen omatunto, joten teinihippeilystä ei ole kyse.

Ja lapseni saavat tarkkaan lasketut ravintoaineet ruuastaan, toisin kuin roiskeläppäpizzoja syövät "lihansyöjä"lapset.