Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko olevasi "punaisten" vai "valkoisten" jälkeläinen?

Vierailija
14.01.2012 |

Eihän tämmöisistä juuri kukaan enää puhu, mutta eipä tarttis ihmetellä, vaikka ne vaikuttaisivat vieläkin!

Kumpiin porukoihin kuuluisit?

Kommentit (181)

Vierailija
1/181 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat Pohjanmaalta tilallisten jälkeläisiä. Molempien perheillä ollut isot tilat aikoinaan, lisäksi on taustalla uskonnollisuutta. Olen ihan varma, että esivanhempani olivat valkoisia, vaikkei asiasta ole koskaan puhuttu.

Vierailija
2/181 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molempien isovanhempien puolelta valkoinen.

Omat vanhemmat eivät olleet vähääkään kiinnostuneita politiikasta.

Isän puolen isovanhemmat olivat rajan takaa karjalasta. Omistivat siellä ison maa- ja metsätilan, jonka tilalle saivat sodan jälkeen pienen rintamamiestalon keski-suomesta. Menettivat sodassa lisäksi tietysti lukemattomia sukulaisia ja ystäviä, oman tutun kyläyhteisön ja turvallisen elämänpiirin omalla murrealueella. Ihmeteltävää kyllä, eivät olleet lopun elämäänsä katkeria, vaan jatkoivat elämäänsä niissä oloissa, jotka oli. Vihasivat kyllä venäläisiä kuolemaansa asti, enkä ihmettele. Miettikää omalle kohdalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/181 |
04.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmilta puolilta. Eivät edes mitään rikkaita. Punaiset ottivat äitini isoisän vangiksi ja hänet jopa kidutettiin Viipurin vankilassa. On täytynyt olal joku mahtilahtari oikein, kylän seppä nimittäin!

Vierailija
4/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muuten molemmilta puolin. Paitsi isän äidin perhe taisi olla pikemminkin valkoisia, tilallisia kun olivat.

Eikä kai tätä nykyihmisistä päälle näy, mä olen maisteri niin kuin niin kovin moni muukin. Äänestän punavihreästi, siinä se ehkä näkyy.

Vierailija
5/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa on rautatievirkailijoita, majatalon pitäjää, kanttoria, kelloseppää, opettajaa... Ja on siellä yhdessä haarassa (isäni isän vanhempien tasolla) ihan innokkaita suojeluskuntalaisiakin ollut, vaikka muuten ei ole ollut erityistä paloa suuntaan tai toiseen.

Puolisoni suvussa taas on ollut torppareita, palvelijoita, tehtaantyöläisiä, maaseudun sekatyöläisiä, pultsareita. Ja varmaan olisivat olleet punaisten väkeä.

Molemmat olemme vasemmistolaishenkisiä kyllä, ei se sukutausta kaikkea määrää. Mutta monessa asiassa tausta näkyykin.

Vierailija
6/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

punaisia kauheasti ollut. Suku rajan takaisesta Karjalasta, miten paljon sota sitten siellä vaikutti...

Vierailija
7/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani ei varsinaisia työläisiä ole ollut. Maanviljelijöitä (omat tilat), pehtooreita, metsänhoitajia ja kauppiaita on ollut. Kovin rikkaita ei ole ollut, mutta jopa naiset on ylioppilaiksi valmistuneet jo 100 vuotta sitten.

Vierailija
8/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa millä tavalla se näkyy, enkä tiedä sen tarkemmin suvun vaiheista niinä aikoina. Olen kuitenkin tyytyväinen siitä, että se sisällissodan aikaan ja jälkeen elänyt isoisoisäni vaaransi oman uransa asettautuessaan punavankien epäinhimillistä kohtelua vastaan, vaikkakaan en tiedä oliko sillä loppujen lopuksi suurta merkitystä.

Vierailija
9/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen polven akateeminen.

Vierailija
10/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaksi Valkoisia on ollut suvussa, mutta ehkei niistä punaisista vaan puhuta...

Vierailija
11/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä vain tunne olevani, olen. Tai ainakin se osa sukua, joka on Suomesta (tuolloin eläneistä lähisukulaiistani osa oli Ruotsista).

Kuuluisin valkoisiin.

Vierailija
12/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse valkoisen suvun jälkeläinen. Kyllä tuon ajan historiallinen painolasti on sen verran rankkaa tavaraa, että näkyy tietynlaisena arvomaailmana edelleenkin, vaikkei suurin osa ihmisistä varmaankaan asiaa millään tavalla tiedosta.

Vierailija
13/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukuni ovat sekä isäni että äitini puolelta maanviljelijävoittoisia ja siis maanomistajia, eivät torppareita. Suku ei kyllä ole mikään rikas mutta silti arvot ovat valkoiset.

Vierailija
14/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sota tällä hetkellä tulisi, olisin elämäntilanteeni perusteella pasifisti kaikkien auttaja, mutta lopulta kai lähinnä valkoinen.

Vierailija
15/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa se seuraava sukupolvi, sisällissodan jälkeen syntyneet, eli minun isovanhemmat, tai kai voisi sanoa myös miehen isovanhemmat, kun samaa perhettä nykyisin ollaan. Jos näiden vanhemmat oli valkoisia, niin ehkä se vaikutti aikanaan siihen että isovanhempamme olivat itse nuorina aikuisina innokkaita suojeluskuntalaisia ja lottia.

Vierailija
16/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähempänä punaista.

Vierailija
17/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini isovanhemmat olivat myös akateemisia.

Punainen + inhimillinen + koulutettu = ihminen

Punainen ja ylpeä sellainen :-)

Vierailija
18/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli yksi punainen, viisi valkoista ja kahdesta en tiedä.

Isovanhemmat ovat toiselta puolelta ylioppilaita ja toiselta ison maatilan omistajia, eli varmaan heidät voisi lukea "valkoisiksi", vaikka olivatkin pikkulapsia tai vielä syntymättä kansalaissodan aikoihin.

Vierailija
19/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valkoisten jälkeläinen, koska valkoiset esi-isät ovat puhuneet asiasta ja punaiset vaienneet.

Vierailija
20/181 |
14.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli niiden, jotka rakensivat tämän maan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän