Tunnetko olevasi "punaisten" vai "valkoisten" jälkeläinen?
Eihän tämmöisistä juuri kukaan enää puhu, mutta eipä tarttis ihmetellä, vaikka ne vaikuttaisivat vieläkin!
Kumpiin porukoihin kuuluisit?
Kommentit (181)
Olen vasemmistoa äänestävä maisteri. En tiedä, mistä olen poliittiset kantani imenyt. Jos nyt syntyisi vanhanaikainen luokkasota, olisin ehdottomasti punikki.
Pidän valkoisia jokseenkin tyhminä.
Vaan olisivat luusereita koko porukka. Vai onko palsta täynnä valkoisia luusereita ja punaisia menestyjiä? Kertokaas nyt tyhmälle!
yliopiston käyneet juuri aloittikin puolustamaan tasaarvoa, punaisten johtajat oli kaikki hyvin koulutettuja vaikkakin köyhistä perheistä yleensä mutta ei välttämättä, aika usein valkoiseen rikkaaseen perheeseen syntynyt vaihtoi tasaarvon puolelle. itse olen kristitty ja tietysti punaisten puolella. mutta en ajattele että punaiset valkoiset, kunhan ihminen on hyvä.
ei epäilystäkään. Jos taustoja ei tiedettäisi, varmaan minut luokiteltaisiin valkoisiin, kun olen yliopistokoulutettu.
Köyhät juuret. Esi-isäni ovat kokeneet vilua ja nälkää. Oikeesti.
Mistä moinen erehdys luulla, että täällä ollaan niin valkoisia! Valkoinenhan täältä on ajettu ihan maanpakoon!
jotka "tuntevat" olevansa jompaa kumpaa. Kyllähän jokaisen esi-isistä löytyy toinen vaihtoehto, ei se ole vain tunne-asia.
olleet kumpiakaan, ei isän eikä äidin puolelta. Minäkään en varsinaisesti tunne kuuluvani kummallekaan puolelle; aikaa on kulunut niin paljon enkä osaa samastua niihin kuohuntohin. Äidinäitini isoäiti kuoli tuvan nurkkaan, kun kansalaissodan yksi ammuskelurähäkkä käytiin heidän kotitalonsa pihapiirissä. Muu perhe oli paennut uhkaavaa tilannetta vähän matkan päähän kellariin, mutta vanhus ei ollut jaksanut lähteä liikkelle, ja kun välikohtaus oli ohi ja perhekunta oli palannut talolle, olivat löytäneet tämän vanhuksen luoteihin kuolleena. Ei päästy selville, kumman puolen luodit olivat olleet ne ratkaisevat.
Olen vasemmistoa äänestävä maisteri. En tiedä, mistä olen poliittiset kantani imenyt. Jos nyt syntyisi vanhanaikainen luokkasota, olisin ehdottomasti punikki.
Pidän valkoisia jokseenkin tyhminä.
mutta kyllä työläiset tämän maan ovat rakentaneet. Kannattaa tutustua siihen oman maan historiaan.
eli niiden, jotka rakensivat tämän maan.
Valkoisten jälkeläinen eli niiden, jotka rakensivat tämän maan.
Hyvä yritys...
Sukuni on Turun läheltä alunperin eikä siellä tainnut kommunisteja tai niiden perään haikailevia pahemmin edes olla.
Eivät ole omistaneet mitään(siis taloja, tiloja yms.) ennen kun nyt vasta. Mutta toisaalta en tiedä vaikka olisivat haluneet vaan pysyä mahdollisimman kaukana sodasta ja jaottelusta.
Mutta voisin epäillä olevani valkosten.
En oo koskaan kyllä kyselly. Ikää 20v.
Jakoa kuvaavat vastinparit: säätyläiset–rahvas, itsenäinen–epäitsenäinen ja omistava–ei-omistava väestö, työnantajat–työntekijät, sivistyneistö-"kansa", yläluokka–alaluokka.
Sukuni on Turun läheltä alunperin eikä siellä tainnut kommunisteja tai niiden perään haikailevia pahemmin edes olla.
Äitini puolelta molemmat suvut ovat maanviljelijäsukua - äidinäidin perhe vieläpä varakastakin sukua eli varmasti olivat valkoisia (pojat koulutettiin hyvin, tytöistä joka toinen sai tulla ylioppilaaksi ja mennä yliopistoon ja sitten joka toinen eli mummini käydä maatalouskoulun).
Isänäitini oli köyhempää maanviljelijäsukua mutta silti omistivat tilansa eli varmasti valkoisia. Isänisänisä taas oli köyhä, avioton lapsi ja isäpuoli torppari 1900-luvun alussa. Silti uskon hänen kuuluneen valkoisiin, koska hän nuorena miehenä sisällissodan jälkeen rikastui perustamalla oman yrityksen. Ei olisi siinä varmasti onnistunut, jos olisi ollut punaisten puolella. Alue sinällään on kuulunut punaisten hallintaan, joten en ymmärrä, miten hän on selvinnyt punaisten vallassa joutumatta taisteluihin punaisten puolelle. Ehkä hän piilotteli jossakin sisällissodan aikana? Hänellä oli siis vuonna 1918 vaimo ja vuonna 1914 syntynyt poika ja luultavasti oli jo aloitellut tätä yritystään.
Myös isänäitini eno eli isoisoäitini veli lähti vuonna 1918 Yhdysvaltoihin. Ihmetyttää kovasti miksi. Olisiko kuulunut punaisiin? Vai pakeniko punaisten valtaa?
Aika valkonen siis olen, mutta nuo punaisen häivähdykset kiinnostaisivat kovasti. Mikä sai köyhän pojan pysyttelemään valkoisten puolella sisällissodassa? Vaimon sukuko? Vaimon perhe oli tilallisia.
Eihän tämmöisistä juuri kukaan enää puhu, mutta eipä tarttis ihmetellä, vaikka ne vaikuttaisivat vieläkin!
Kumpiin porukoihin kuuluisit?
Arhimäki jos olis kokeeneempi politiikko äänestäisin häntä ilman muuta.
Toinen isoisäni piileskeli sen aika ametsässä. oli torpan poika ja kihloissa ison talon ainoan tyttären kanssa. Tää tytär (isoäitini) auttoi piilottelussa.
Toinen isosisä oli jo liian vanha sotimaa, eikä sillä alueella pahempia ongelmia ollut. Olisivat kenties ollet valkoisrten puolella, mutta oikeasti sisällissota ei heitä juuri koskettanut ( siia aluetta, seutua missä ausivat). Maanviljelijöitä hekin.
Sukuni isän sekä äidin puolelta ovat olleet tilallisia monien sukupolvien ajan. Osa sukulaisistani osallistui suurellakin innolla sotaan valkoisten puolella. Perintö tästä on jatkunut tähän päivään asti ja täytyy myöntää, ettei myötätuntoa vähäosaisille löydy sieltä suunnalta tänä päivänäkään.
Itse ajattelen kyllä hieman eri tavalla ja sukuni tuntuu pitävän minua hieman "tärähtäneenä" Kaikki valintani kun eivät ole konservatiivista mahansa aina täyteen saanutta sukuani miellyttänyt.
Mutta voisin epäillä olevani valkosten. En oo koskaan kyllä kyselly. Ikää 20v.
Voisin muuten kertoa suvustani.
Kerrotteko sitten, mikä voisin olla? :D
Eli isäni puolella tiedän että isänisänäiti on joutunu syömää monien tapaan pettuleipää ja on sitä aikaa raskaita aikójakin ollut. Toisalta isänisiä kyllä omisti jo maatakin ja oli pankkiiri...
Sitten äidinpuolella omistetaan iso sukutila, sen osti äidinisänisä muistaakseni. Äitini isä oli kaivostyöläisten joku isokiho pomo... Jä tää isosiäni maanomistaja isä siis oli maanviljelijä.
Äidinäiti oli ajantapaan kotiäitinä.
Mä en nyt oikein tiedä miten tää pitää päätellä, kumpaan on kuuluttu :'D
punainen jo monessa polvessa :)