Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minne päin Suomea kannattaisi muuttaa?

Vierailija
20.05.2025 |

Löytyisikö palstalaisilta apu? Olen aivan kyllästynyt pk-seutuun, törkeisiin asumiskuluihin, ruuhkiin, kiireen tuntuun... Mutta minne sitä osaisi muuttaakaan? Suositelkaa!

Tässä vaatimuksia:

- hyvät koulut, turvallinen ja rauhallinen ympäristö lapsiperheelle

- avoin ilmapiiri

- pitäisi olla myös kulttuurihenkisyyttä, kuten aktiivista harrastajateatteria, taiteilijoita alueella tms. toimintaa ja harrastusmahdollisuuksia. Pk-seudun kulttuuritarjontaa en toki oleta tai tarvitse.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne missä mahdollisuutesi työllistyä eli elättää perhe.

Vierailija
2/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rovajärvellä on ainakin avoin ympäristö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen kulut kaikissa isoissa kaupungeissa on samaa luokkaa kuin Helsingissä. Julkinen liikenne monessa paikassa paljon kalliimpaa ja huonommin saatavilla. Julkinen terveydenhuolto on kaikkialla nykyään huonossa jamassa.

Vierailija
4/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs työpaikat?

Vierailija
5/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikka tietysti ensisijainen, mutta noilla sun spekseillä taidetaan tarvita joku isommista kaupungeista. Toki harrastajateatteria löytyy paljon pienemmiltäkin paikkakunnilta.

Vierailija
6/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin jos olet maahanmuuttaja.

Pois Helsingistä jos olet kantasuomalainen.

Vierailija
7/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos turvallisuus ja rauha on mielessä niin joku pikku paikkakunta ois tietysti paras vaihtoehto. Joillakin paikkakunnilla on vielä sentään kyläkouluja.

Vierailija
8/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisissä töissä täysi etätyömahdollisuus, ja olen oikeastaan valmis vaihtamaan tämän pk-seudun ärsyttävyyden siihen, että istuskelen sitten välillä autossa/junassa kun pitää näyttää naamaa toimistolla. -ap

Vierailija
9/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaan maakunnissa on ainakin pienempi työttömyys kuin pk-seudulla. Sieltä kannattaa töitä etsiä.

Vierailija
10/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere, Turku tai Jyväskylä. Aktiivisia yliopistokaupunkeja näppärän junayhteyden päässä Helsingistä, jos töiden takia sinun siellä pitää joskus pistäytyä.

Vierailija
11/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtakaa nyt ne työt! :D Sekä minä että puoliso voimme työskennellä vaikka Karibianmeren rannalta, joten työllistymisiä ei tarvitse ajatella. -ap

Vierailija
12/12 |
20.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun lähettyvillä on paljon ns. kehyskuntia ja kaupunkeja, joista on kohtuullinen matka pk-seudulle töihin (ja jos voi tehdä osittain etätöitä, niin ei edes tarvitse joka päivä matkustaa työpaikalle). Ja näissä paikoissa myös asuminen on huomattavasti edullisempaa kuin ns. pk-seudun kaupungeissa. Kouluihin on useimmiten kävelymatka (toki riippuu siitä haluaako asua keskustan tuntumassa, vaiko ihan maaseudulla). Esimerkkinä ehkä tämänkokoiset kaupungit (silloin on myös omaa kulttuuritoimintaa, eikä ole ihan nukkumalähiö), joku radan varren paikkakunta: Hyvinkää, Kerava, Järvenpää. Tai sitten Läntinen Uusimaa: Lohja.

Ja jos olet esim. kaupan alalla, opettaja, sairaanhoitaja jne, niin näissä kehyskunnissa on myös omia työpaikkoja ja osassa jopa esim. metsäteollisuutta, joka työllistää paljon ihmisiä. Jos taas on esim. IT-alalla, niin sen alan ihmiset käyvät pk-seudulla töissä, tekevät tosin paljon myös etätöitä (tiedän, kun olen itse IT-alalla ja asun kehyskunnassa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi