Pph antaa päivittäin sokerijugurtteja, veisinkö omat eväät välipalaksi?
Meillä ei kotona syödä sokerijugurtteja tms. eikä lapsi ole niihin tottunut. No nyt alkaa tottua, kun pph antaa niitä välipalaksi litran tölkeistä. Mitä olette mieltä, veisitkö oman purkin maustamatonta vai antaisitko olla? Harmittaa kyllä että joka päivä tulee nyt sitten sokeria aika paljon..
Kommentit (81)
ehkä aika paljon. Mutta miksi lapsesi on ko. pph:lla hoidossa, mikset vie esim. päiväkotiin missä ruoat listan mukaiset?
Ja meidän päiväkodissa (olen siis siellä töissä eli näen mitä siellä syödään) joka viikko ainakin kaksi kertaa muroja hillolla, kerran valmis lettuja hillolla, kerran jogurttia (kaupan valmista) välillä lihapiirakkaa tai karjalanpiirakkaa (tosiaan enintään 1 per pää) ja lisäksi pakastettua leipää ilman päällisiä. hedelmäsalaattikin on kaupan säilykepurkki (hedelmiä sokeriliemessä=)
oikeasti päiväkodin ruoat ja välipalat on surkeita. Aamupalalla on puuroa mutta suurin osa lapsista ei syö sitä joten he saavat pelkän näkkärin ilman päällisiä(toki margariinia on)
Pojallemme puhkesi 5-vuotiaana laktoosi-intoleranssi. Hän sai hirvittävät vatsakivut maitotuotteista, jotka tulivat jo ruokailun aikaa.
Koska neuvolassa todistuksen kirjoittaa "vain" terveydenhoitaja ja testejä laktoosi-intoleranssin toteamiseksi ei nykyään enää lapsille tehdä, yksityinen päiväkoti kieltäytyi hyla-linjasta.
Päiväkodissa oli oma keittäjä, joka väitti että lapsille joille tarjotaan hylaa päiväkodissa, saavat kuitenkin kotona tavallista maitoa, joten toimi olisi muutenkin ihan turhaa.
Päiväkotitädit vielä päättelivät, että pojalla ei voi olla laktoosi-intoleranssia koska heidän mielestään oireiden pitäisi tulla vasta tunti ruuan jälkeen - ei ruokailun aikana. Vatsakivut olivat lastentarhanopettajien mielestä pelkkää esittämistä.
Pojalle piti viedä päiväkotiin omat eväät ja näin tehtiin. Vaihtoehto olisi ollut, että päiväkodissa olisi syötetty tavallisia maitotuotteita kuten ennenkin.
Noh, Steiner-päiväkoti oli kieltämättä varsin omalaatuinen paikka...
noin 10 sokeripalan verran sokeria, niin ei kovin harhaanjohtava nimitys tuo "sokerijogurtti" vai luulitko, että se makeus tulee oikeista hedemistä ja marjoista??
Taidan toistaa itseäni otsikossa...
Mikä jugurtti on noin sokerista?
Tarkistin sokeripalan painon, Pulmu km. 3,2 g/pala, eli purkillisessa jugurttia pitäisi olla 32 g sokeria.
Tavallisessa Valion hedelmäpommissa on 12 g/ 100 g eli kahden desin purkissa on 24 g.
Minkä laskuopin mukaan se muuttuisi 10 palaksi, jos 24 g jaettuna 3,2 on noin 7,5 palaa?
En minä väitä, että sokeri välttämätöntä olisi ja ettei vähempikin riittäisi. Aloittajan tapauksessa ehdottaisin, että pph tarjoaisi sille yhdelle lapselle erikoissokeroitua, ja muille vähäsokerisempaa tai vaikka leipää.
En jaksanu lukee koko ketjua mutta kyllä jugge ja murot kuulostaa hirveältä välipalalta! Apua.. Ts. tuo jugge on ok vaik sokerimäärä niissä on HUIKEA mut murot, voi ieee!
Lasi maitoa, ruisleipäviipale rasvalla ja kinkulla ois jo paljon parempi.
Tässä esimerkkejä, miten sokeria saa huomaamattaan entistä enemmän, vaikka söisimme ihan "samalla tavalla" kuin ennenkin:
- Jogurtti: ennen oli enemmän marjaa antamassa makua. Nyt sokeria, tärkkelyssiirappia ja keinotekoisia aromeja. Maejan määrä minimoidaan.
- Kastikkeet (esim kouluissa ja työpaikkaravintoloissa): öljyn ja oikeiden mausteiden sijasta on tärkkelyssiirappia, maltodekstriinia ja jälleen keinotekoisia aromeja.
- Hedelmät: jalostaminen on johtanut siihen, että ne sisältävät huimasti enemmän sokeria kuin ennen vanhaan.
- Mehut: koko ajan vähemmän ja vähemmät marjaa tai oikeaa hedelmää. Lisää sokeria ja aromeja tuomaan maku.
- Hillot: halpishilloissa marjan osuus on pieni ja taas lisätty sokeria tilalle.
- Olut: sisältää nykyään usein tärkkelyssiirappia.
- Pesto: ennen se oli öljyä, basilikaa, pinjansiemeniä jne. Nyt se sisältää usein myös esim tärkkelyssiirappia (käytännössä sokeria) halpana täyteaineena.
Yhdestä jogurtista valittaminen voi tuntua nipottamiselta, mutta monelta on vain jäänyt huomaamatta koko muutos kohti koko ajan "makeampaa" maailmaa. Ellei asiaan kiinnitä huomiota, sokeria saa joka paikasta kautta linjan enemmän kuin ennen.
mutta silti tuo jokapäiväinen jogurtin ja murojen syöminen välipalalla kuulostaa liialliselta. Miksi sen sijaan ei voisi syödä vaikkapa leipapalaa juuston ja maidon kanssa? Paljon terveellisempää ja pitäisi nälän kauemmin loitolla.
Meidän lapsi on myös pph:lla, mutta hänellä linjana on se, että perjantaisin on herkkuvälipala, muuten syödään tervellisesti. Kysyi hoidon alkaessa, onhan ok, että kerran viikossa syödään herkkuja. Ja oli helpottunut, että meille kävi. Sanoi, että joissakin perheissä ei annettaisi syödä koskaan mitään herkkuja.
Ei välttämättä pidä ollenkaan paikkaansa, että pph:n ruuat olisivat huonompia kuin päiväkodin. Meidän pph on suurperheen äiti, joka tekee todella herkullisia ja MONIPUOLISIA ruokia. Kaikki salaatinkasteikkeista alkaen on itse tehtyä. Ja myös välipalaa saa riittävästi eikä esim. puolikasta banaania niin kuin päiväkodissa.
Voin kertoa että kyllä minulla pph:ssa saa laadukasta ruokaa. Välipalan määrä mitoitettuna lapselle on päiväkodissa ihan onnettoman pieni. Esimerkiksi välipalaksi lapsella saattaa olla puolikas karjalanpiirakka ja puoli lasia maitoa. Minulla karjalanpiirakoita saa niin paljon kuin jaksaa syödä. Piirakoita varaan aina vähintään kolme joka lapselle. Jos vielä jää nälkä saa leipää lisäksi. Ruokaa on aina niin paljon kuin lapsi haluaa syödä. Joka aterialla on tarjolla tuoreita kasviksia tai hedelmiä kauden mukaan. Lounaalla tietenkin salaattia itse tehdyn kotiriuoan lisäksi. Kotiruoka tehty alusta loppuun itse, ei mitään pussipuolivalmisteita joita päiväkodin ruoassa on käytetty. Jogurttia, sitä sokerillista mutta siitäkin valittu vähiten lisäaineita sisältävää on silloin kun päiväkodin ruokalistassa niin lukee. Teen ruoan päiväkodin ruokalistan mukaan mutta niin että minun tekemäni on kotiruokaa eikä tosiaan tehty puolivalmisteista/tarjota valmirsuokaa kuten einelsihapullia jotka lämmitetty. Ymmärrän ap:n huolen että ei halua sokeria lapselleen. Perhepäivähoidossa tarjotaan pääsääntöisesti ruoka päiväkodin ruokalistan mukaan johon on laskettu lapsen päivittäisen energian tarve ja tarvittavat ravintoaineet. Ja jogurtti kyllä on sokerillista mitä päiväkodissa tarjotaan. Jos ap:tä huolettaa ylipäätään ravinnon laatu perhepäivähoidossa, voisi hän kysyä pph:n esimieheltä onko tarjottu ruoka sopivaa lapsille. Perhepäivähoitajalla on hoidossa monta lasta joilla voi olla erilaisia allergioita, joku voi olla kasvissyöjä ja joku ei syö sianlihaa jne. Siinä tulee hoitajalle tehtäväksi monta eri ruokaa päivittäin ja paljon pohtimista että kaikki saa vastaavan mutta jokaiselle lapselle sopivan ravitsevan ruoan. Hoitajan tehtävänä tietenkin on huomoida allergiat ja uskonnolliset, eettiset ruokarajoitteet ja tehdä ruoka lapsille sen mukaisesti. Jos sokeri on kielletty perheessä syystä ettei haluta että lapsi syö sokeria ja siihen ei liity lääketieteellistä rajoitetta ei kyseessä ole rajoite jota pakko noudattaa. Tulee hoitajalle kalliiksi ostaa useampi vastaava tuote vain vanhempien mieltymysten mukaan. Siitä voisi ainakin sopia pph:n kanssa että ei tarjoa muuten herkkuja hoitopäivänä, siis esim. keksejä välipalalla jos joku hoitaja niin tekee.
Ei sillä rahalla syötetä kolmea karjalanpiirakkaa ja leipää päälle + juotavaa. Tai sitten hoitaja maksaa loput omasta pussistaan. JOS sinä teet, älä oleta että muut tekevät. Minulla sen 0.69e pitää riittää välipalaan.
vaikkei syödä sokeroituja jogurtteja, eikä muroja. Meillä syödään niiden tilalla puuroa ja maustamatonta jogurttia. Mitä vaikeaa siinä on? Okei, se puuro pitää keittää, mutta sen "vaivan" nyt olen valmis näkemään. Ja maustamattomaan jogurtiin muussaan sen banaanin tai otan vaikkapa pakkasesta marjoja, mutta eipä kummonen vaiva tuokaan, varsinkin, kun nykyään lapset osaavat sen tehdä itsekin.
Vähänpä sinä tiedät!
...Olisi varmaan ls-ilmoituksen paikka jos tietäisitte miten paljon meillä syödään sokeria viikossa. En ikinä osta mitään maustamattomia jogurtteja tmv. Meillä syödään perus Valion jogurtteja... Vanukkaat ym. luokittelen herkuiksi...
Edestään sen löytää minkä taakseen jättää!
No vähän vissiin tiedän jos jogurtit on pahinta mitä lapsen ruokavaliossa voi olla?!? Ei elämä voi olla yhdestä jogurtista kiinni. Ja jos saanen kysyä mitä siellä edessä päin mahtaakaan odottaa??? Ihan normaaleja ihmisiä me ollaan vaikkei mitään luonnonjogurtteja syödäkään enkä liioin ole syönyt lapsuudessanikaan. Luulen myös ettei teistä terveystyypeistäkään ole muksuna tiennytkään moisesta.
Ja mun puolesta jokainen saa syöttää lapselleen mitä haluaa mutta jos aletaan pph:n ruokiin puuttumaan niin kukihn voi lapsensa hoitaa kotona. Ei tulisi mieleenkään alkaa tuosta asiasta itkemään!
Totta, ei sillä 0,69 sentillä maksetakaan sitä määrää ja laatua välipalaa mitä pph:ssa tarjoan, raha on ihan mitätön mitä ruokakorvausta saa. Mutta ei se ole lasten vika että ruokaraha ei riitä. Maksan omasta pussista loput.
Kirjoitukseni pointti olikin että jos pph ostaa joka lajia jogurttia, yhdelle ei sokerillista, toiselle sokerillista jne. palkka tehdystä työstä vähenee koko ajan ja siinä ei ole mitään mieltä. Tiedän että ruokaraha ei riitä siihen mitä tarjoan lapsille, mutta täytyyhän lasten saada vatsansta täyteen laadukasta sapuskaa. Sellaista mitä itsekin omille lapsilleni tarjoan ja jota itsekin söisin. En tietenkään oleta että muut pph:t tekisivät kuten minä, itse haluan että lapsien ei tarvitse koko iltaa tankata kotona ruokaa kun eivät päivällä ole saaneet tarpeeksi.
T: Se aiempi pph
[/quote]
Ei sillä rahalla syötetä kolmea karjalanpiirakkaa ja leipää päälle + juotavaa. Tai sitten hoitaja maksaa loput omasta pussistaan. JOS sinä teet, älä oleta että muut tekevät. Minulla sen 0.69e pitää riittää välipalaan.
[/quote]
Totta, ei sillä 0,69 sentillä maksetakaan sitä määrää ja laatua välipalaa mitä pph:ssa tarjoan, raha on ihan mitätön mitä ruokakorvausta saa. Mutta ei se ole lasten vika että ruokaraha ei riitä. Maksan omasta pussista loput. Kirjoitukseni pointti olikin että jos pph ostaa joka lajia jogurttia, yhdelle ei sokerillista, toiselle sokerillista jne. palkka tehdystä työstä vähenee koko ajan ja siinä ei ole mitään mieltä. Tiedän että ruokaraha ei riitä siihen mitä tarjoan lapsille, mutta täytyyhän lasten saada vatsansta täyteen laadukasta sapuskaa. Sellaista mitä itsekin omille lapsilleni tarjoan ja jota itsekin söisin. En tietenkään oleta että muut pph:t tekisivät kuten minä, itse haluan että lapsien ei tarvitse koko iltaa tankata kotona ruokaa kun eivät päivällä ole saaneet tarpeeksi. T: Se aiempi pph
kulukorvausta riittämään vaan maksat omasta pussista ELI PERHEESI RAHOISTA. Omat lapsesi saavat jotakin vähemmän kun kustannat "kunnon eväitä" hoitolapsille. Hoitopäivän ei tarvitse kattaa 100% lapsen ruuista. Kyllä lapsi syö kotona vielä päivällisen ja iltapalan, päivällisen aikaan saa jo olla nälkä jos välipala on ollut klo 14. Ei välipalalla ole tarkoitus pärjätä aamupalaan asti. Sitäpaitsi on hyvä opettaa lapselle kohtuutta, kolme karjalanpiirakkaa+ leipää päälle ei ole kohtuullista syömistä eikä sillä saa täyttää vatsaa lounaan sijaan. Syökö sun hoitolapset lounasta lainkaan? Minä pidän sitä pääateriana ja välipalaa pienenä lisänä jotta jaksetaan kotiin asti.
toinen pph joka tarjoaa vain yhtä jogurtti aj ajos ei maistu niin sitten ei maistu, en tarjoile spesiaaleja nirsoille
Kai te tiedätte että diabetes ei puhkea sokeria syömällä? :D Valion jogurtit ovat myös vähäsokerisia verrattuna Keski-Euroopan tuotteisiin.
Lapset kuluttavat paaaljon energiaa päivittäin, siinä ei yksi jogurtti tunnu missään! Senkin höpsö.
Välimeren maissa syödään leivän päällä Nutellaa ja terveitä lapsia ne ovat, terveempiä kuin täällä.
edes vielä 15v ja 16v ja 17v iässä. Ja syötiin "sokerijuguja" ja karkkiakin ja pullaa ja murojakin.
Mitähän tässä vielä edestään löytää, ennen kuin maailmalle muuttavat.
...Olisi varmaan ls-ilmoituksen paikka jos tietäisitte miten paljon meillä syödään sokeria viikossa. En ikinä osta mitään maustamattomia jogurtteja tmv. Meillä syödään perus Valion jogurtteja... Vanukkaat ym. luokittelen herkuiksi...
Edestään sen löytää minkä taakseen jättää!
hoitolasten ruokia. Mutta sokerimössöille on kyllä vaihtoehto.
Totta, ei sillä 0,69 sentillä maksetakaan sitä määrää ja laatua välipalaa mitä pph:ssa tarjoan, raha on ihan mitätön mitä ruokakorvausta saa. Mutta ei se ole lasten vika että ruokaraha ei riitä. Maksan omasta pussista loput. Kirjoitukseni pointti olikin että jos pph ostaa joka lajia jogurttia, yhdelle ei sokerillista, toiselle sokerillista jne. palkka tehdystä työstä vähenee koko ajan ja siinä ei ole mitään mieltä. Tiedän että ruokaraha ei riitä siihen mitä tarjoan lapsille, mutta täytyyhän lasten saada vatsansta täyteen laadukasta sapuskaa. Sellaista mitä itsekin omille lapsilleni tarjoan ja jota itsekin söisin. En tietenkään oleta että muut pph:t tekisivät kuten minä, itse haluan että lapsien ei tarvitse koko iltaa tankata kotona ruokaa kun eivät päivällä ole saaneet tarpeeksi. T: Se aiempi pph
kulukorvausta riittämään vaan maksat omasta pussista ELI PERHEESI RAHOISTA. Omat lapsesi saavat jotakin vähemmän kun kustannat "kunnon eväitä" hoitolapsille. Hoitopäivän ei tarvitse kattaa 100% lapsen ruuista. Kyllä lapsi syö kotona vielä päivällisen ja iltapalan, päivällisen aikaan saa jo olla nälkä jos välipala on ollut klo 14. Ei välipalalla ole tarkoitus pärjätä aamupalaan asti. Sitäpaitsi on hyvä opettaa lapselle kohtuutta, kolme karjalanpiirakkaa+ leipää päälle ei ole kohtuullista syömistä eikä sillä saa täyttää vatsaa lounaan sijaan. Syökö sun hoitolapset lounasta lainkaan? Minä pidän sitä pääateriana ja välipalaa pienenä lisänä jotta jaksetaan kotiin asti.
toinen pph joka tarjoaa vain yhtä jogurtti aj ajos ei maistu niin sitten ei maistu, en tarjoile spesiaaleja nirsoille
välipalat, lounaat jne. Minulla vain "isoja" hoitolapsia, he syövät kyllä enemmän kuin 1-3 vuotiaat. Meillä lounasta toiset syövät paljon toiset vähän, ihan normaaleja annoksia heille itselleen. Ja tietenkin salaatit päälle. Leipää ei syödä ylimääräistä lounaalla tai aamiaisella (aamulla puuroa ja se "tuorepala"). Voisihan se kulukorvaus riittääkin, jos ruoan tekisin esim. kaikista halvimmista nakeista kun tekee nakkikastiketta tai ostaisin kaikki Lidlistä (josta taas ei kaikkia tuotteita saa kotimaisina). Tai jos ruoan määrä olisi se puolikas karjalanpiirakka kuten päiväkodissa. Käytän ruoan valmistuksessa vain kotimaisia raaka-aineita kun niitä saatavilla.
Enkä tietenkään oleta etteivät lapset syö kotona. Suomessa syödään normaalisti aamiainen, lounas, välipala, iltapala. Ja jos lapsi on hoidossa aamupalasta alkaen sinne viiteen kotona syödää päivällinen kuuden kieppeillä ja iltapala vielä myöhemmin. Omat lapseni päiväkotiajoiltaan olivat niin nälkäisiä että tosiaan söivät koko illan! Se ei todellakaan ole terveellistä! Kyllä se paljon liikkuva isokokoinen eskaripoika voi syödä sen kolme karjalanpiirakkaa ja kas kummaa päivällinen maistuu kotona kuitenkin mainiosti.
Perheeni rahoista ei lapseni(tai me vanhemmat) taatusti saa mitään vähempää vaan sitä samaa laadukasta ruokaa jota jo päivällä tarjoan. Teen toki ruokaa niin paljon että se riittää perheelle iltaruoaksi. En siis lapsilleni halua syöttää sitä halvimmista raaka-aineista tehtyä ruokaa vaan sellaista mitä itsekin syön, kuten tuossa aiemmassa viestissä mainitsin.
Ja tosiaan en meillä pakkosyötetä, lapsi syö jos ruoka maistuu ja thats it. Infoan toki haettaessa minkä verran ja mitä lapsi on syönyt niin vanhemmat tietävät onko kiire kotiin päivälliselle vai jaksaako lapsi esim. kauppareissun samalla kun lähtee hoidosta kotiin.
Ilmankos olen paljon saanut kehuja että nyt kun lapsi minulla hoidossa ei lapsi ole kamalan nälkäinen hoitopäivän jälkeen kuten edellisessä hoitopaikassa.
T: tämä pph joka tarjoaa ruokaa tarpeeksi ;)
Meillä on 3 poikaa, jotka ovat olleet pituuskäyrillä aina yli ikäistensä, joten eivät ole olleet mitään pieniä poikia. Eivät todellakaan eskari-iässä mänkänneet kolmea karjalanpiirakkaa välipalaksi jos oli ollut kunnon lounas.
Lounaassa on joku vika tai liian aikaisin jos vedetään pussi karjalanpiirakkaa ja leipää päälle tuossa iässä. Tai sitten kakarat on jotain plösöjä.
että tuot omat. Asia sillä ratkaistu. Onhan se totta, että niissä on tosi paljon sokeria.
välipalat, lounaat jne. Minulla vain "isoja" hoitolapsia, he syövät kyllä enemmän kuin 1-3 vuotiaat. Meillä lounasta toiset syövät paljon toiset vähän, ihan normaaleja annoksia heille itselleen. Ja tietenkin salaatit päälle. Leipää ei syödä ylimääräistä lounaalla tai aamiaisella (aamulla puuroa ja se "tuorepala"). Voisihan se kulukorvaus riittääkin, jos ruoan tekisin esim. kaikista halvimmista nakeista kun tekee nakkikastiketta tai ostaisin kaikki Lidlistä (josta taas ei kaikkia tuotteita saa kotimaisina). Tai jos ruoan määrä olisi se puolikas karjalanpiirakka kuten päiväkodissa. Käytän ruoan valmistuksessa vain kotimaisia raaka-aineita kun niitä saatavilla.
Enkä tietenkään oleta etteivät lapset syö kotona. Suomessa syödään normaalisti aamiainen, lounas, välipala, iltapala. Ja jos lapsi on hoidossa aamupalasta alkaen sinne viiteen kotona syödää päivällinen kuuden kieppeillä ja iltapala vielä myöhemmin. Omat lapseni päiväkotiajoiltaan olivat niin nälkäisiä että tosiaan söivät koko illan! Se ei todellakaan ole terveellistä! Kyllä se paljon liikkuva isokokoinen eskaripoika voi syödä sen kolme karjalanpiirakkaa ja kas kummaa päivällinen maistuu kotona kuitenkin mainiosti.
Perheeni rahoista ei lapseni(tai me vanhemmat) taatusti saa mitään vähempää vaan sitä samaa laadukasta ruokaa jota jo päivällä tarjoan. Teen toki ruokaa niin paljon että se riittää perheelle iltaruoaksi. En siis lapsilleni halua syöttää sitä halvimmista raaka-aineista tehtyä ruokaa vaan sellaista mitä itsekin syön, kuten tuossa aiemmassa viestissä mainitsin.
Ja tosiaan en meillä pakkosyötetä, lapsi syö jos ruoka maistuu ja thats it. Infoan toki haettaessa minkä verran ja mitä lapsi on syönyt niin vanhemmat tietävät onko kiire kotiin päivälliselle vai jaksaako lapsi esim. kauppareissun samalla kun lähtee hoidosta kotiin.
Ilmankos olen paljon saanut kehuja että nyt kun lapsi minulla hoidossa ei lapsi ole kamalan nälkäinen hoitopäivän jälkeen kuten edellisessä hoitopaikassa.
T: tämä pph joka tarjoaa ruokaa tarpeeksi ;)
Jos olisit meidän lapsen hoitaja, mielelläni maksaisin lapsen vanhempana lisäruokarahaa sinulle suoraan käteen esim. 50 e/kk.
Hienoa että olet omistautunut. Uskoisin että moni vanhempi olisi valmis osallistumaan ruokakuluihin.
Minä veisin omat jugurtit jos asia olisi noin tärkeä minulle ja hoitaja muuten ok.
Mutta kuinka pitkään aiot kieltää sokerin lapselta? Esim. kaverisynttärit tulee olemaan hankalia tulevaisuudessa