Pph antaa päivittäin sokerijugurtteja, veisinkö omat eväät välipalaksi?
Meillä ei kotona syödä sokerijugurtteja tms. eikä lapsi ole niihin tottunut. No nyt alkaa tottua, kun pph antaa niitä välipalaksi litran tölkeistä. Mitä olette mieltä, veisitkö oman purkin maustamatonta vai antaisitko olla? Harmittaa kyllä että joka päivä tulee nyt sitten sokeria aika paljon..
Kommentit (81)
sanoi, että sokeri jugurtissa pilaa kaikki jugurtin hyvät ominaisuudet ja on epäterveellistä myös suolistolle! Tottahan tämä onkin!
Itse näkisin sen vaivan, että veisin omat jugurtit maustettuna juuri niinkuin lapsi on oppinut sitä kotona syömään! On kuitenkin kysymys lapsen hampaista!
Ja tätä kirjoittelee äiti, joka ei antanut makeita jugurtteja eikä muroja lapsilleen kuin ehkä viikonloppuisin tai harvemmin. Nyt kun lapset aikuisia ei vieläkään reikiä!!
...Olisi varmaan ls-ilmoituksen paikka jos tietäisitte miten paljon meillä syödään sokeria viikossa. En ikinä osta mitään maustamattomia jogurtteja tmv. Meillä syödään perus Valion jogurtteja... Vanukkaat ym. luokittelen herkuiksi...
Edestään sen löytää minkä taakseen jättää!
Turha täällä on kuunnella tuntemattomien ihmisten syyttelyitä että sinä olisit nipo.
Tottahan se on, että sokerijugurtit ovat hirveää moskaa ja joka päivä syötynä määrä on melkoinen. Vaikuttaa varmasti lapsen makuaistiin ja fysiikkaan.
Perhepäivähoitajilla korvaukset ovat niin pieniä, että useimmat yrittävät päästä halvimalla mahdollisella. Ruuan laadusta monesti tingitään, helppoa ja halpaa pitää olla. Ymmärtäähän sen.
Sovi hoitajan kanssa, että tuot omat eväät välipalalle. Suurin osa hoitajista olisi varmasti ratkaisuun hyvin tyytyväinen. Jos hoitajalle asia olisi jostain syystä ongelma, sovi asia hänen esimiehensä kanssa.
tiedät että joka päivä syövät "sokerijugurttia"? Eipä ne päiväkodinkaan välipalat nin ihmeellisen terveellisiä ole.. jugurttia, kiisseliä, rahkaa, lättyjä ja joka asiaan kysytään lapselta että haluatko hilloa/sokeria päälle. Ja myös aamupalaksi on monta kertaa viikossa jugurtti/murot.
Voin kertoa että kyllä minulla pph:ssa saa laadukasta ruokaa. Välipalan määrä mitoitettuna lapselle on päiväkodissa ihan onnettoman pieni. Esimerkiksi välipalaksi lapsella saattaa olla puolikas karjalanpiirakka ja puoli lasia maitoa. Minulla karjalanpiirakoita saa niin paljon kuin jaksaa syödä. Piirakoita varaan aina vähintään kolme joka lapselle. Jos vielä jää nälkä saa leipää lisäksi. Ruokaa on aina niin paljon kuin lapsi haluaa syödä. Joka aterialla on tarjolla tuoreita kasviksia tai hedelmiä kauden mukaan.
Lounaalla tietenkin salaattia itse tehdyn kotiriuoan lisäksi. Kotiruoka tehty alusta loppuun itse, ei mitään pussipuolivalmisteita joita päiväkodin ruoassa on käytetty.
Jogurttia, sitä sokerillista mutta siitäkin valittu vähiten lisäaineita sisältävää on silloin kun päiväkodin ruokalistassa niin lukee. Teen ruoan päiväkodin ruokalistan mukaan mutta niin että minun tekemäni on kotiruokaa eikä tosiaan tehty puolivalmisteista/tarjota valmirsuokaa kuten einelsihapullia jotka lämmitetty.
Ymmärrän ap:n huolen että ei halua sokeria lapselleen. Perhepäivähoidossa tarjotaan pääsääntöisesti ruoka päiväkodin ruokalistan mukaan johon on laskettu lapsen päivittäisen energian tarve ja tarvittavat ravintoaineet. Ja jogurtti kyllä on sokerillista mitä päiväkodissa tarjotaan. Jos ap:tä huolettaa ylipäätään ravinnon laatu perhepäivähoidossa, voisi hän kysyä pph:n esimieheltä onko tarjottu ruoka sopivaa lapsille.
Perhepäivähoitajalla on hoidossa monta lasta joilla voi olla erilaisia allergioita, joku voi olla kasvissyöjä ja joku ei syö sianlihaa jne. Siinä tulee hoitajalle tehtäväksi monta eri ruokaa päivittäin ja paljon pohtimista että kaikki saa vastaavan mutta jokaiselle lapselle sopivan ravitsevan ruoan. Hoitajan tehtävänä tietenkin on huomoida allergiat ja uskonnolliset, eettiset ruokarajoitteet ja tehdä ruoka lapsille sen mukaisesti.
Jos sokeri on kielletty perheessä syystä ettei haluta että lapsi syö sokeria ja siihen ei liity lääketieteellistä rajoitetta ei kyseessä ole rajoite jota pakko noudattaa. Tulee hoitajalle kalliiksi ostaa useampi vastaava tuote vain vanhempien mieltymysten mukaan.
Siitä voisi ainakin sopia pph:n kanssa että ei tarjoa muuten herkkuja hoitopäivänä, siis esim. keksejä välipalalla jos joku hoitaja niin tekee.
Minun mielestä tuo sokerijugu on itsellenikin aivan liian imelää. Silloin tällöin ostan, kun tekee mieli, mutta en usein. Mieluummin annan sen energian lapselle jonain hyödyllisempänä, kuin sokerina. Sitä kun ei tarvitse...
En suinkaan tarkoittanut sinua AP tuolla kommentillani "tervettä sakkia", se oli suunnattu näille mammoille jotka syöttää sokeria lapsilleen ihan huoletta.
Mielestäni toimit erittäin vastuullisesti kun mietit tälläisia ravitsemus asioita ja selvästi haluat vain lapsesi parasta.
Ehkä olen ylitarkka ja muuta, mutta ravitsemus on mulle tärkeää. Ymmärrän, etten voi vaatia pph:ta räätälöimään ruokia juuri minun lapselleni, minkä takia kysyinkö että kehtaisinko viedä sinne lapselle omat eväät välipalalle. Samalla vähän kuulostelin, mitä mieltä tuosta sokerijugusta (heh loin sitten sanahirviön) päivittäisenä välipalana ollaan mieltä. Olen aika ihmeissäni, että valtaosa on sitä mieltä, että se on päivästä toiseen hyvää ja ravitsevaa välipalaa pienelle lapselle..
Ketjun pph:lle - mulla ei olisi nokan koputtamista sinun välipaloistasi, kuulostavat monipuolisilta. Luulen että itse asiassa nyt rohkaistun ja otan asian puheeksi pph:n kanssa, että voisiko hän ajatella vaihtelevansa noita välipaloja vähän..
Ongelma on se, että ryhmässä on yksi lapsi, joka ei syö suunnilleen yhtään mitään, ja jugurtti on suunnilleen ainoa ruoka, joka menee mukisematta alas. Ilmeisesti tästä syystä tähän päivittäiseen sokerihöttö-välipalaan on livuttu.
ap
Ei ole kauhean tervettä sakkia täällä taas tänään... AP: Vie oma jogurtti sinne hoitopaikkaan. Tuo on ihan liian usein kyllä sokerisia välipaloja, jos joka päivä on jogurttia tai muroja. Lapsille pitäisi tarjota terveellisempiä vaihtoehtoja, sokeria ei tarvitse jättää kokonaan pois tietenkään, mutta kannattaa nyt vähän ajatella että mitä niille rakkaille mussukoille syöttää päivästä toiseen :)
Ja meidän päiväkodissa (olen siis siellä töissä eli näen mitä siellä syödään) joka viikko ainakin kaksi kertaa muroja hillolla, kerran valmis lettuja hillolla, kerran jogurttia (kaupan valmista) välillä lihapiirakkaa tai karjalanpiirakkaa (tosiaan enintään 1 per pää) ja lisäksi pakastettua leipää ilman päällisiä. hedelmäsalaattikin on kaupan säilykepurkki (hedelmiä sokeriliemessä=)
oikeasti päiväkodin ruoat ja välipalat on surkeita. Aamupalalla on puuroa mutta suurin osa lapsista ei syö sitä joten he saavat pelkän näkkärin ilman päällisiä(toki margariinia on)
Minulla on hoitolapsi jonka vanhemmat ovat kieltäneet sokerin. Kas kummaa, lapsi ei syö sokeritonta/maustamatonta jogurttia, ei edes hillon kanssa. Eli vaihtoehto on ettei syö mitään, tai se, että tarjoan sokerillista. Arvaa kumpaa teen.
Jogurttia on kunnan ruokalistalla ja minä noudatan sitä.
ja tämä ruokavalioasia tuli nyt eteen, kun tajusin kuinka paljon sitä sokeria tulee joka viikko. Miksi ei voi antaa luonnonjugurttia, harmittaa..
ap
Ei kai se syökään luonnonjugua, jos tietää että kinuamalla sinulta saa herkkuja joka päivä! Olet kyllä oikeasti tosi törppö. Mistä tiedät, mistä syystä sokeria on pyydetty rajoittaa!
Minulla on hoitolapsi jonka vanhemmat ovat kieltäneet sokerin. Kas kummaa, lapsi ei syö sokeritonta/maustamatonta jogurttia, ei edes hillon kanssa. Eli vaihtoehto on ettei syö mitään, tai se, että tarjoan sokerillista. Arvaa kumpaa teen. Jogurttia on kunnan ruokalistalla ja minä noudatan sitä.
Minulla on hoitolapsi jonka vanhemmat ovat kieltäneet sokerin. Kas kummaa, lapsi ei syö sokeritonta/maustamatonta jogurttia, ei edes hillon kanssa. Eli vaihtoehto on ettei syö mitään, tai se, että tarjoan sokerillista. Arvaa kumpaa teen. Jogurttia on kunnan ruokalistalla ja minä noudatan sitä.
Jos lapsen henkeä tai kehitystä ei vaaranneta niin on se kumma, miten huonoa omatuntoa hoitoonviennistä liennyttääkseen pitää aina kaivaa hoitjasta vikoja.
Noilla määrärahoilla ostasin tasan sitä halvinta jos oisin pph ja sitä mikä kelpaa lapsille varmuudella. Kas kun ei vaadita omatekoista luomujukurttia.
Kerran päivässä on aivan ok määrä. Mistä teitä niuhoja oikein sikiää?
t. kolmen lapsen äiti, joka antaa jogurttia lapsilleen juurikin kerran päivässä
Voithan tietysti viedä omat eväät tai kasvattaa lapsesi kotona jos asia todella on sinulle noin tärkeä.
Tai sitten voit vähän löysätä pipoa. Helpompaa olla kun elämä ei ole yhdestä viikottaisesta parin desin jogurttiannoksesta kiinni.
vai annanko lapsen vetää sokerijugua. Päivittäin sitä tulee, hoitaja sanoi itse. Ei ole mikään kokkailija omien sanojensa mukaan, joten muroja ja sokerijugurttia on välipala, jeejee. Mun silmissäni surkeinta moskaa mitä voi olla. Ennemmin vaikka leipäpala voilla sipaistuna ja maitoa, mutta en vaan käsitä muroja ja sokerijugurttia päivittäisenä välipalana.
ap
Jos lapsen henkeä tai kehitystä ei vaaranneta niin on se kumma, miten huonoa omatuntoa hoitoonviennistä liennyttääkseen pitää aina kaivaa hoitjasta vikoja. Noilla määrärahoilla ostasin tasan sitä halvinta jos oisin pph ja sitä mikä kelpaa lapsille varmuudella. Kas kun ei vaadita omatekoista luomujukurttia.
Oikeasti se on tosi paljon sokeria ja aivan turhaan.
ap
Voithan tietysti viedä omat eväät tai kasvattaa lapsesi kotona jos asia todella on sinulle noin tärkeä. Tai sitten voit vähän löysätä pipoa. Helpompaa olla kun elämä ei ole yhdestä viikottaisesta parin desin jogurttiannoksesta kiinni.
Jos lapsen henkeä tai kehitystä ei vaaranneta niin on se kumma, miten huonoa omatuntoa hoitoonviennistä liennyttääkseen pitää aina kaivaa hoitjasta vikoja.
Noilla määrärahoilla ostasin tasan sitä halvinta jos oisin pph ja sitä mikä kelpaa lapsille varmuudella. Kas kun ei vaadita omatekoista luomujukurttia.
Et voi odottaa vieraan ihmiset hoitavan lastasi täysin 100% omien tapojesi ja arvojesi mukaisesti. Ja ota huomioon, että muiden lasten vanhemmilla on varmasti omat arvonsa ja tapansa.
Ei kai se syökään luonnonjugua, jos tietää että kinuamalla sinulta saa herkkuja joka päivä! Olet kyllä oikeasti tosi törppö. Mistä tiedät, mistä syystä sokeria on pyydetty rajoittaa!
Ja voin kertoa, että yritin ja pitkään, kun ei maistu niin ei maistu. Yksi hemmetin jogurtti annos viikossa ei kenenkään elämää pilaa. Lapsi on terve, en tiedä tarkempaa syytä sokerin välttelyyn, minulle vain painotettiin että sitä pitää välttää. Lapsen puheen perusteella kotona ei kyllä vältellä. Toki en aina usko kaikkea mitä lapset kotiasioista kertovat.
Nyt selvisi että tuo sokerttijugu on jokapäiväistä. Ilmeisesti pph mielsi hieman eri tavoin tuon ei ylimääräistä sokeria -jutun. Mietin tässä juuri vaihtoehtoja - tiukempi keskustelu vai omat eväät vai myöntyminen välipalaan, joka on mielestäni ihan kuraa. Lapsi on aloittanut vastikään hoidossa ja vielä pieni, taapero.
ap