Mitä v***a: lapsemme osaa lukea sujuvasti mut ope ehdotti tukiopetusta!
Kun lapsi ei osaa tavata, eikä osaa sujuvasti lukea tekstiä jossa on tavuviivat.
Tyttö kyllä lukee täysin sujuvasti sellaista tekstiä jossa ei ole tavuviivoja!
Näin meillä Espoon-vitun-poossa!
Miehelläni on meillä asuva (ex avioliitosta syntynyt) 9v poika joka käy ruotsinkielistä koulua, on aina käynyt - siellä ei tavata ollenkaan, ei koskaan!
Mikä tää tavaaminen on? Tyttö osaa lukea ja kirjoittaa sujuvasti - mutta joku hikipinkoviottupääopettaja vaatii et pitää osata laittaa tavuviivat oikeisiin paikkoihin!!??
Kommentit (63)
Opettajia on erilaisia, mutta he ovat koulutettuja siihen tehtävään.
Keskustele asiasta opettajan kanssa tunteilematta.
Suomessa on ilmainen hyvä koulutus, toisin kuin monessa muussa maassa.
Paras sijoitus lapsesi tulevaisuuteen on hyvä koulutus. Haluathan sen lapsellesi ?
Täytyy nyt kyllä todeta, että tavutus on hyödyllinen taito. Kun katsoo akateemisestikin koulutettujen ihmisten kyvyttömyyttä vaikkapa rivittää sanoja, niin itkuhan siinä meinaa tulla (onneksi nykyään toki suurin osa teksteistä kirjoitetaan koneella ja tekstinkäsittely rivittää automaattisesti). Tätä isompi ongelma on kyllä yhdyssanat. Kirjoitusvirheitä nyt sattuu kaikille, mutta kyvyttömyys käyttää välimerkkejä, yhdyssanoja sekä sanojen tavutus miten sattuu on noloa ja antaa vähäisen kuvan ihmisestä.
Toinen seikka tässä on tuo ihmeellinen asenne, että koulu ja opettajat ovat jotenkin lasta ja vanhempia vastaan. Nykyään ollaan niin kauhean tietoisia omista oikeuksista ja kuvitellaan oman lapsen olevan jotain aivan erityistä. Koulu ja opettajat pyrkivät auttamaan lasta eteenpäin eivätkä olemaan jarruina tämän oppimisessa - poikkeuksia toki löytyy, mutta ne poikkeukset ovat pisara meressä eivätkä yleensä pysy koulussa kovinkaan pitkään. Miksi lisäoppi olisi lapselle, tai meille aikuisillekaan, huono asia?
Näin väitän koulumaailmaa suhteellisen hyvin tuntevana ja lähietäisyydeltä seuranneena.
ja täysin sujuvasti. Kerran lukutunnilla luin nopeasti yhden pienen kirjan ja vein opettajalle, siitä sai aina paperilehden, mihin piti kirjoittaa mikä kirja yms. Opettaja tokas:" Älä nyt valehtele että luit sen" istutti mut paikoilleni, meni kirjahyllylle ja haki tavutetun kirjan. Mä löin kirjan pöytään ja sanoin: "Mä en tota lue! Toi on niille jotka ei osaa lukea". Ei uskonut opettaja silloinkaan, kun vanhemmat tulivat käymään ja sanoivat, että osaan lukea...
Kyllähän opettajat ihan kiusaksi järkkäävät lahjakkaille lapsille tukiopetusta. Haluavat pirulaiset vain nujertaa lapsia ja kiusata ynnä häpäistä.
Älkää antako lastenne mennä tukiopetukseen. Painottakaa sitä, että tukiopetus on tyhmille ja että se on aina rangaistus. Lisäksi kyllin aikaisin ette voi lapsillenne opettaa sitä, että opettaja on vihollinen, joka tahtoo koko perheellenne pahaa. Koska hän ei voi käydä aikuisten kimppuun, hän koettaa nujertaa perheen kiusaamalla perheen lapsia opetuksella ja kasvatuksella.
ja täysin sujuvasti. Kerran lukutunnilla luin nopeasti yhden pienen kirjan ja vein opettajalle, siitä sai aina paperilehden, mihin piti kirjoittaa mikä kirja yms. Opettaja tokas:" Älä nyt valehtele että luit sen" istutti mut paikoilleni, meni kirjahyllylle ja haki tavutetun kirjan. Mä löin kirjan pöytään ja sanoin: "Mä en tota lue! Toi on niille jotka ei osaa lukea". Ei uskonut opettaja silloinkaan, kun vanhemmat tulivat käymään ja sanoivat, että osaan lukea...
En ole koskaan ymmärtänyt teitä, jotka muistatte/muistelette jotain kouluaikojenne vääryyksiä. Jos itse lähden väkisin muistelemaan omaa ala-asteen maikkaani, niin varmasti löydän virheitä ja erheitä. Mutta miksi tekisin niin?
Onko nyt näin, että porukka ei osaa arvostaa maksutonta perusopetusta? Nähkää nyt, hyvä ihme, metsä puilta. Älkää takertuko lillukanvarsiin. Olette saaneet ilmaiseksi yleissivistyksen, luku-, kirjoitus- ja matemaattisen taidon. Miksi ihmeessä vatkaatte mielissänne jotain, mitä yks ope sanoi vuonna nakki ja muusi?
Mutta ei kai se muuten haittaa... Meillä ei pääse tukiopetukseen vaikka olis oikeeta tarvetta.
Oma lapseni on matemaattisesti lahjakas, mutta ei oppinut kertotauluja ulkoa, vaan laski sen laskun aina päässä, joten kävi sitten matikan tukitunneilla pari kertaa, että jäivät paremmin mieleen. Ei siitä mitään haittaa ollut.
Ehkä opettajan on helpompoi opettaa jos koko luokka osaa saman systeemin?
Mikä tää tavaaminen on? Tyttö osaa lukea ja kirjoittaa sujuvasti - mutta joku hikipinkoviottupääopettaja vaatii et pitää osata laittaa tavuviivat oikeisiin paikkoihin!!??
On kyllä ihan järjetöntä, itse en suostuisi tukiopetukseen tuon takia. Minä en lapsena myös osannut tavata kun menin kouluun kun olin itsekseni oppinut 4-vuotiaana lukemaan. Siinähän se tavaaminen tuli sivussa opittua vaikka turhaa olikin.
Mitä tulee tuohon että ei ymmärtäisi kielen rakennetta ilman tavaamista niin ihan varmasti ymmärtää. Emme me vieraita kieliä opetellessammekaan mitään tavaamista opettele ja silti ihan onnistuu kieliopin ja kaiken muunkin oppiminen.
Moni sellainen joka on oppinut lukemaan ilman tavuja, ei osaa tavuttaa sanoja tekstissä. Siitä tulee heti ylemmillä luokilla miinusta. Ole onnellinen, että lapsesi PÄÄSEE tukiopetukseen, vaikka hänellä ei ole isompaa vikaa. (Minun veroeurojani ei kyllä tarvitsisi laittaa kenenkään sellaisen tukiopetukseen, joka menee sinne vastentahtoisesti)
On tosi tärkeää, että lapset osaavat tavuttaa sanat, pelkkä sujuva lukutaito ei riitä. Jos on häikkää sanojen tavutuksessa, on todennäköistä, että häikkää tulee olemaan myös oikeinkirjoituksessa. Opettajan täytyisikin aina varmistaa, että ne oppilaat, jotka osaavat lukea kouluun tullessaan, osaavat myös tavuttaa sanat.
vaan pääsee jos tuuri käy.
Ja mitä haittaa jos käy siellä, ei kai se montaa kertaa ole?
Meillä pojat kolmannella ja toisella.
Vanhempi pojista on älykäs. Ollut jatkuvasti tukiopetuksessa. Kerran mm kun sai matikan kokeesta 19/20. Oli kertolaskussa mennyt vasenkätisellä hieman numeroiden paikat sekaisin. 6 x 6 =63
Nuorempi ei juuri tukiopetuksessa ole ollut vaikka oli luokkansa kolmanneksi viimeinen joka oppi lukemaan. Ei muutenkaan hahmota mailmaa hirmu hyvin. Laskee kyllä teknisesti todella hyvin ja hanskaa oikein kirjoituksen, mutta siinä se sitten onkin.
Vanhemmalla on noin 5-10 sivua läksyä/päivä. ollut ensimmäisestä asti.
Nuoremmalla ½ sivua
eikä nyt vielä tokaluokallakaan osaa tavuttaa sanoja. Näyttää hassulta kun lykkää tavuviivan ihan mihin vaan riviä vaihtaessaan. Tukiopetusta en asiasta pitäisi pahana, mutta minulla ei olekaan tukiopetuksesta noin negatiivinen mielikuva kuin ap:llä:)
Aloittajan oman kirjoituksen tyylistä päätellen tukiopetuksen tarpeen todellinen syy voisi olla joku muu kuin tavutus.
Kas kun ei tule ajatelleeksi laittaa tätäkin lasta ruotsinkieliseen kouluun. Ei suomeakaan ole aina opeteltu lukemaan ja kirjoittamaan tavuttain, ja siitä olemme saaneet luki-häiriöitä enemmän kuin kohtuullisesti.
Muissa kielissä ei ole tavuraja sanojen ymmärtämisen kannalta vaikka rivijaossa yhtä olennainen kuin suomenkielessä.
sen pitäisi kanssa saada jotain tukea hermojen hallintaan
on kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta tärkeää, tulee ilmi myöhemmin.
Itsekin opin lukemaan jo 4 vuotiaana mutta olin silti ekalla tukiopetuksessa ng -äänteestä, kun se ei ottanut heti sujuakseen kirjoittaessa.
Tukiopetukseen pääsy on etu, ole tyytyväinen että tytölle opetetaan nyt kunnolla. Vaikka osaisikin niin ei siitä varmasti ole haittaa!
tukiopetukseen. Toiset pääsee!!
En ymmärrä mikä ap:lla on ongelmana. Miten se lapsen kirjoitus muuten? eihän se lukemisessa se tavutus ole niin tärkeää kuin kirjoittamisessa.
Määrärahat koulussa on niin vähissä, että kyllä ne opettajat ammattilaisina osaa arvioida kuka sitä tukiopetusta tarvitsee. Rasittavinta opettajan työssä on varmaan ap:n kaltaiset vanhemmat, jotka on raivona kun parhaansa yrittää työtään lapsen eteen tehdä. Ap ei voi tietää mitkä totuus on siellä luokkahuoneessa, mitä se oma kullannuppu siellä tekee.
Ruotsinkieli toimii hieman eri tavalla kuin suomi, joten opetusta ei voi oikein verrata, englantiakin tavataan kirjain kirjaimelta ei tavuittain, eri kielissä on eri säännöt. Mistä tuo nyt on teiltä pois? Tukiopetus tulee koulun jälkeen, ja oletan että kyse on alakouluikäisestä, jonka koulupäivät muutenkin on 4 tuntia, niin eipä tuo nyt teidän arjessa missään näy... ai niin ja mikä on Espoonpoo?